Beginnen aan competitie

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Stormbreaker, 24 mei 2016.

  1. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Beste mensen,

    In zoverre is de RC hobby bij mij gaan kriebelen dat ik nu toch aan het nadenken ben of ik niet competitie moet gaan rijden en daarvoor een onroad competitie auto zal gaan aanschaffen. Nu ga ik komende zondag even kijken bij de club in Gouda, dat heb ik even gevraagd en ik mag dan komen.

    Een budget weet ik nog niet maar wat ik eigenlijk wil is een competitie met auto's die niet superduur zijn, dan heb ik het dus over bigscale o.i.d. Dus geen auto's van duizenden euro's. Natuurlijk snap ik ook dat je voor een paar honderd euro nog niet klaar bent. Ook zou ik een competitie willen waar een beetje een leuk element in zit.

    Omdat ik elektro rijder ben lijkt me dat het beste, of zijn er echt voordelen aan nitro voor een beginner?

    Ik zit hierbij aan twee dingen te denken: 1) 1/10 elektro of 2) 1/12 elektro. Graag zou ik buiten willen rijden in zoverre dat kan, ik voel er niets voor om altijd met 1/18 of 1/24 over het tapijt te scheuren.
     
    Droopy vindt dit leuk.
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Staat een hele leuk auto te koop op dit forum. Kun je zo mee doen aan de Tamiya cup.

    Volgens mij was het @Madhouse die hem aanbood.
     
  3. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Ik heb die auto inderdaad gezien. Daar ga ik deze week sowieso zeker over nadenken. De auto's die hier worden aangeboden zijn over het algeheel in goede staat?
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  4. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Geen idee, maar van madhouse durf ik dat wel aan. Koop liever iets van wedstrijdrijders, das over het algemeen uitzonderlijk goed onderhouden.
     
  5. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Dat is inderdaad een handige tip, van wedstrijdrijders kopen. Maar dat was ik eigenlijk al van plan.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Duidelijk ben je niet helemaal op de hoogte wat er zoal wordt gereden. Electro buiten op de baan is 1:10 en de voorkomende klasses is 4wd tourwagen modified, 4wd tourwagen stock en F1.
    Het goedkoopste in aanschaf en onderhoud is de F1.

    Dat je er niets voor voelt om met 1:24 of 1:18 binnen op tapijt te rijden snap ik maar in de winter zijn dit toch de meest leuke en gezellige wedstrijden.
    Ik weet niet waar je precies woont maar de HFCC in den Haag is ook redelijk dichtbij....
     
  7. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    HFCC in Den Haag is ook interessant, dat zit volgens mij vlak bij een schietvereniging. Wordt er in het winterseizoen ook regelmatig 1/10 bijv. op de binnenbaan bij PK racing gereden?
     
  8. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo te horen heb je al een aardig idee wat je wilt.
    Dat maakt het al makkelijker.
    Zo te horen heeft elektro on-road jouw voorkeur.
    Denk daarbij dan wel aan 1:10. De 1:12 klasse wordt eigenlijk alleen binnen gereden.

    Je bent van harte welkom bij MBC de sluis.
    Daar rijd ik ook regelmatig.
    Als je wilt kan je even rijden met mijn (leen)TT01. Deze gebruik ik regelmatig om mensen even te laten proeven ;)
    HFCC is trouwens ook een hele leuke club.

    Gewoon een kleine tip:
    Kijk even naar je eigen ervaring in het rijden op circuits.
    Heb je nog niet zoveel ervaring dan is Tourwagen het beste om mee te beginnen en dan ook een zogenaamde stock klasse. (Nog een tip: het hoeft niet altijd hard te gaan om heel veel plezier te hebben)
    Met meer ervaring kan je modified Tourwagen of de F1 klasse overwegen.

    Het is in ieder geval een goed idee om eens op een club te kijken naar de verschillende klasse en mogelijkheden.

    Grt, Michael
     
  9. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Beste Michael, bedankt voor je reactie. Ik weet niet of jij er zondag bent maar ik zou graag een keertje met jouw leen TT01 willen rijden, bedankt voor het aanbod trouwens!
     
  10. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Klopt inderdaad, ik heb een mooie auto te koop staan :D (bedankt voor de aanbeveling @Schots en Scheef)

    Ik ben een paar jaar geleden ingestapt in de Tamiya Cup omdat ik met de zelfde gedachte speelde als @Stormbreaker en het leuke daarvan is dat het ten eerste een hele gezellige en behulpzame groep mensen is (bij clubs is dat natuurlijk ook zo) en je rijdt daarnaast een competitie op veel verschillende banen (nadeel is dat je wat meer moet reizen). De Top Stock klasse in de Tamiya Cup (meen dat ze in Gouda ook een soortgelijke competitie hebben) is een prima instap klasse en in de TC inmiddels de meest populaire klasse (lees: groot deelnemers veld). Ik ben zelf over gegaan op de GT klasse omdat mij het afstellen en technische vlak meer aanspreekt en ik in 2 klassen rijden te druk vind (heb het geprobeerd maar is niets voor mij), anders had ik gewoon nog met de TT-02 blijven rijden.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  11. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Is de TT02 trouwens brushless? Ik ga zondag eerst even kijken en wat praten met die mensen. Als Michael er is wil ik wel met zijn leen TT01 rijden. Anders misschien een andere keer? Dan zet ik even alle opties naast elkaar.
     
  12. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Michael zal zeer waarschijnlijk aanwezig zijn Zondag als beginner zou ik niet direct gaan denken aan Brushless hoewel dit veel voordeel heeft maar de meeste stockklasse (zeker in Gouda) rijden mey de brushed motor zoals de Carson Cupmachine
    en omdat iedereen daar mee rij heb je een redelijk gelijk speelveld en leuke gevechten op de baan de Auto van madhouse kan een goed begin zijn, deze is gebruikt voor de Tamiyacup en is in goede staat en je ben gelijk redelijk kompleet want naast je auto met zender zal je ook accu's en een lader moeten hebben

    maar iig tot zondag in Gouda
     
  13. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben er zondag bij. (Of het moet echt slecht weer zijn)
    En geen probleem!
     
  14. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dat durf ik wel aan.......
     
  15. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Bij pk worden geen wedstrijden gereden. Vrij rijden op Dinsdagavond en zaterdag overdag . Donderdagavond driften.
     
  16. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    er word in de winter wel regelmatig gereden bij MRC in Vianen en natuurlijk bij the Border in Uithoorn
    HfCC in Denhaag hebben een kleine binnenbaan in hun Clubgebouw en de afgelopen winter hadden ze gebruik van een grote hal waar ze ook wedstrijden hebben gehouden op tapijt
    Gouda had een kleine binnenbaan maar door wat perikelen bij de speeltuinvereniging is het bestuur nog op zoek naar een alternatief
     
  17. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Leuk om te weten. Hopelijk is het zondag een beetje redelijk weer!
     
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    De wedstrijden bij MRC zijn zeker aan te raden, ook hun hebben de Top Stock klasse volgens het Tamiya reglement toegevoegd afgelopen winter seizoen.
     
  19. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Ik zag overigens ook nog een Kyosho TF6 SP tourwagen te koop. Hoe is deze auto voor een beginner in vergelijking tot een TT01(E) of TT02?
    Roelof heeft er trouwens veel verstand van! Ik heb een reportage over hem op Tweakers gezien, leuk om te zien dat hij bezig is met het ontwikkelingen van eigen motoren. Reportage was 3 jaar geleden, zal hij nu vast veel verder in zijn.
     
  20. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    de Kyosho TF6 Sp is mij niet bekend en weet dus ook niet hoe deze presteer, wat ik wel weet is dat je voor Tamiya volgens mij makkelijker aan spareparts c.q. hop-up parts kan komen hier in nederland
     

Deel Deze Pagina