Beginnen in de modelbouw wereld

• Topicstarter Topicstarter l0lo
  • Startdatum Startdatum
L

l0lo

Guest
Hallo ik vind al een tijdje radiografische dingen leuk maar ik heb altijd al een RC vliegtuig willen maken.

ik ben technisch maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb.
ik zou iets willen doen met alluminium.

ik heb hulp nodig

MVG

modelvliegtuigen worden meestal van (balsa-) hout of depron (soort schuim) gebouwd. een vliegtuig maken van alu word wel erg zwaar.
met de info die je geeft, kunnen wij weinig. wat voor een model wil je? electro of brandstof? ervaring (blijkbaar geen)?
als je wilt beginnen met vliegen zul je nog alles moeten kopen. dwz: zender, ontvanger, servo's, ontvanger accu (in geval van brandstof) of een lipo-accu (in geval van electro) met bijbehorende laders.
ook voor de bouw van het vliegtuig heb je een aantal gereedschappen nodig. denk aan: mes, figuurzaag, lijm, vlakke plaat, strijkbout (voor de folie), tangetje, schroevendraaiers en ga zo maar door. veel van het gereedschap is handgereedschap, dat wel!

ik kan aan (bijna) alle gereedschappen komen.

als het kan een electro-motor (beter voor het millieu)

maar mijn bedrag is niet zo hoog want ik ben nog jong maar ik denk dat de kosten wel onder 150 is of lager

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo welkom.
Heb al eens eerder een model gemaakt of al eens een model gehad?
Als je nog nooit een model hebt gemaakt zou ik beginnen met een
simpel bovendekkertje. Dit is een vliegtuig met de vleugel bovenop de
romp, deze zijn vaak makkelijk te bouwen en kosten niet al te veel centjes.
Als je een bouwdoos ophaalt zit vaak alles in het bouwpakket behalve zender,
ontvanger,servo,s,en motor.
Ik zou als ik jou was beginnen met elektrisch vliegen bij een modelbouw zaak
kunnen ze je wel verder helpen.

Als iets niet duidelijk is kun je altijd een berichtje plaatsen op de beginnersforum
als je hier begint met lezen wat je denkt nodig te zijn kun je veel info vinden.

Veel succes.
Greetz eddy.:bye::bye:

Zoals Wingman al schreef, aluminium wordt weinig gebruikt in de modelbouw.
Iemand die wil leren vliegen zou ik eigenlijk aanraden om eerst te leren vliegen met een schuimmodel, zoiets als de Easystar; dat toestel is ontworpen om het mee te leren. De schuimsoorten die gebruikt worden voor modelvliegtuigen hebben het voordeel dat ze niet gauw kapot gaan (want bijna onvermijdelijk vallen er wel klappen als je het leert!) en áls het kapot gaat is het vaak heel simpel weer aan mekaar te lijmen.
Als je zelf een model gaat bouwen, kan natuurlijk ook, maar dan moet je je voorstellen wat er gebeurt als je er de eerste keer mee gaat vliegen... de kans dat het kapot gaat is vrij groot, en als je dan een toestel hebt van balsahout waar je veel uren in gestopt hebt...
Terwijl je het leert op een kant en klaar beginnersmodel kan je ondertussen op je gemak misschien zelf iets bouwen waar je dan mee kan vliegen tegen de tijd dat het af is.

Je hebt in je profiel niet staan waar je woont, maar er zit vast wel een club bij je in de buurt. Als je daar eens gaat informeren... dat is zowiezo de snelste weg om te leren vliegen, ze kunnen je ook vertellen welke zendertypes op de club veel gebruikt worden, op veel clubs kan je je zender aansluiten aan die van een instructeur zodat hij heel snel kan ingrijpen als er iets mis gaat...
Als je van niks af moet beginnen in de modelvliegerij moet er al gauw een paar honderd euro geïnvesteerd worden. Soms kan je dingen prima tweedehands kopen (zowel zender als modellen) maar zeker dán moet je er echt iemand bij hebben die kan beoordelen of iets het geld waard is.
Maar het wordt december hè, verlanglijsttijd...

ik heb even gekeken of er in de buurt van Zoetermeer een modelbouw winkel is maar niet zo snel gevonden misschien kunnen jullie mij iets wijzen in de buurt van zoetermeer waar ik naar toe kan gaan

ik heb even gekeken of er in de buurt van Zoetermeer een modelbouw winkel is maar niet zo snel gevonden misschien kunnen jullie mij iets wijzen in de buurt van zoetermeer waar ik naar toe kan gaan
Er is wel een modelvliegclub waar je zou kunnen gaan kijken:

[FONT=verdana,arial][SIZE=-1]Zoetermeerse Luchtvaartclub "Los van de Grond"
Secretariaat:
Cees de Jonge, Postbus 5051, 2711 HA Zoetermeer
Tel.
079-3311967 , Fax. 020-8823318
Vlieglocatie:
Achter McDrive, bij dierenasiel (zie ook kaartje op webpagina).
Website:
http://www.zoetermeerseluchtvaartclub.nl
Email: jaap.fioole@freeler.nl
[/SIZE][/FONT]

Ga eens kijken en maak een praatje. Je wordt er een stuk wijzer van

Edit: Ik heb dit adres van deze site: http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/mvc_nl.htm

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen, kijk even op marktplaats.
Begin met een zwever (Ben ik ook mee begonnen).
Zet daarna een brushless setje er op dat het wat harder gaat.

(Vlieg nu SU-27 na maak Ikarus, en ga beginnen met een extra 300)

zender kiezen

Hallo, forumlezers.
Ik ben een beginnende helivlieger. Vind het erg leuk om te leren. Ik doe dit aan de kabel m.b.v bekneiste leraren. Ik wil nu voor mijn heli een nieuwe zender aanschaffen. De keuze wil ik maken tussen de Futaba T7 en de JR 7 kanaals. Beide 2,4 GigHz. Wie kan mij met adviezen helpen te beslissen?:rolleyes::confused:

Back