Beginnen in guur weer

Discussie in 'Beginners' gestart door r3wd, 10 okt 2020.

  1. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Tilburg
    De simulator draait al een paar maanden een aantal uurtjes per week. Dus nu maar eens een stap verder.

    Zender is aangeschaft, veel te uitgebreid en complex voor een beginner. Het is een Radiomaster TX16S. Het concept van OpenTX spreekt me aan en de reviews lijken goed te zijn. Natuurlijk heeft de zender een steile leercurve maar dat is alleen maar goed in mijn geval, het moet niet te simpel zijn en juist doordat je alles zelf moet doen wordt duidelijk waarom, wat ingesteld moet worden. Ik wil graag weten waarom iets ingesteld moet worden, en niet zomaar omdat het hoort. Zeker als je dit ook nog eens kunt verifieren in de simulator is het voor mij erg leerzaam.

    Maar beginnen in guur weer is niet ideaal. Dus lijkt het me een nuttige tijdbesteding om een kit te kopen van bijvoorbeeld een Piper Cub om te bouwen in de donkere dagen.

    Voor een euro of 100 a 150 heb je goed aangeschreven kits van hout maar dat is me net iets te gek. De kans is natuurlijk ook aanwezig dat ik met mijn beginnersniveau het eindresultaat beter direct de vuilnisbak in kan mikken in plaats van eerst crashen en daarna weggooien ;)

    Ik zat dus te denken aan de 1200mm Piper Cub van HobbyKing. Vriendelijk geprijsd, reviews zijn niet heel dramatisch dus why not? De bouwfoto's zien er duidelijk genoeg uit, het is geen Ikea-niveau maar Ikea is pas leuk als je de handleiding in de doos laat zitten ;)

    Servos
    Maar goed, dan de servo's; ze geven aan 9gr servo's te gebruiken. dus als ik 4 van deze vrienden meebestel gaat het goed? Of is de kans dan groot dat het ding stuurloos naar beneden komt en kan ik beter iets sterkers/betrouwbaarders van Hitec of Futuba bestellen?
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigytm-tgy-50090w-waterproof-analog-micro-servo-w-metal-gears.html

    Motor
    En de motor? Meer vermogen is beter. Niet voor in het begin maar in de simulator is een prop met iets meer luchtverplaatsing een makkelijke manier voor wat extra snelheid. (Of een hoger toerental) Maar kan het model dat wel aan of gaat het dan slecht vliegen? Past deze sowieso?

    NTM Prop Drive 1350KV/302W
    https://hobbyking.com/nl_nl/propdrive-v2-2826-1350kv-brushless-outrunner-motor.html

    Max toerental met een 3S lipo lijkt me dan hoog genoeg? En natuurlijk, is dit een betrouwbare motor? Reviews lijken overwegend positief maar ik geef liever iets meer uit voor een betrouwbaar iets.

    ESC
    En als laatste natuurlijk de ESC (ontvanger, lipo's en lader zijn voor een volgende keer ;) )

    Een snelle rekensom (302W/11,1V) levert 27A op. 30A lijkt me dan op het randje, want die 300W is dat het constante vermogen bij vol gas of bij een start? Dus zit ik naar 40A te kijken met BEC.

    https://hobbyking.com/nl_nl/yep-40a-2-6s-sbec-brushless-speed-controller.html
    2-6S, 40A, met natuurlijk weer dezelfde vraag, goede keuze of ben ik met deze ESC een extra probleem aan het toevoegen en kan ik beter meer betalen voor een lokaal merk?

    Club
    Natuurlijk ga ik het eindresultaat niet zelf vliegen tijdens de eerste vlucht en ga ik bij een lokale club om les te nemen. En als de club adviseert om met iets anders te vliegen/starten? Dan doe ik dat. Bijvoorbeeld een kist met een grotere spanwijdte.
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.708
    Locatie:
    Boskoop
    De besturingscomponenten zijn allemaal een beetje te zwaar voor het formaat vliegtuig. 9g servo's zijn voldoende, bijvoorbeeld de HXT-900 van HK.
    Ook de motor is te zwaar, voor een kistje van 1m20 is 100-150W ruim voldoende. Ik heb wel goede ervaringen met de Propdrive serie.
    3s is ok voor een 1359 KV motor. 30A is ruim voldoende, ik zou eerder voor 20-25A gaan, maar dat maakt qua gewicht niet zoveel uit denk ik. Ik heb een voorkeur voor de Turnigy Plush regelaars, zoals DEZE , scheelt toch weer bijna 30g met wat jij uitzocht.
    De 300W is vaak berekend met de meeste cellen (4s in dit geval) en de grootst mogelijke propeller waarbij de motor nog net niet in rook opgaat. Door een kleinere prop en minder cellen te gebruiken trekt de motor dan ook veel minder stroom. Dit kan met deze motor ook, het is niet als bij een methanol motor, waar een grotere motor ook een grotere propeller nodig heeft om niet te veel toeren te maken. Maar het is niet nodig en onnodig zwaar.

    En ja, meestal wordt door een club geadviseerd om een grotere kist te nemen om te leren vliegen, bij voorkeur één met rolroeren. Maar laat dat je niet stoppen om zelf te beginnen met iets in elkaar te zetten, ervan leren doe je altijd!

    Edit: Ik zie dat dit kistje zelf al rolroeren heeft, dus dat is meegenomen. Maar het maakt het leren zonder instructeur moeilijker en dat is dus af te raden. En voor een maximum gewicht van 600g moet je zeker lichte componenten gebruiken, daar ben je zó overheen.

    Edit: DIT is ook best een leuk motortje, minder robuust als de NTM, maar ik heb er goede ervaringen mee.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2020
    r3wd vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.536
    Voor een iets kleinere Piper (spanwijdte 1,10 meter) gebruik ik deze motor https://www.d-power-modellbau.com/m...erie---flug/d-power-al-2835-6-brushless-motor , geleverd door https://hobbyin.nl/ met een 8x4 propeller. De Lipo is een 3 cellen exemplaar met een capaciteit van 1250 mAh. De ESC is een Turingy Plush 30 A https://hobbyking.com/en_us/turnigy...088&indexName=hbk_live_magento_en_us_products Servo's vier maal HXT-900.

    Hiermee heeft het toestel meer dan genoeg vermogen en kan loodrecht omhoog vliegen. Voor normaal vliegen gebruik ik nooit meer dan half gas.

    D-Power heeft naast goede motoren ook zeer betaalbare Esc' s en servo's in het assortiment en in je buurt verkrijgbaar!
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2020
    r3wd vindt dit leuk.
  4. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Tilburg
    De genoemde alternatieve regelaar en servo's komen nu al 2x terug dus de bestelling aangepast. Motortje was sowieso niet op voorraad in de EU dus dat kan net zo goed iets lokaals worden.

    De genoemde optie van Hobbyin hierboven lijkt me dan een goed alternatief.

    De volgende stap is wachten op de verzending :)
     
  5. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Ik hoop dat je de programeerkaart bijbesteld hebt, maak het leven zoooo makkelijk:)
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.708
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is waar, daar dacht ik ook (te laat) aan. Maar de standaardinstellingen van de Turnigy Plush zijn prima voor dit kistje, met name de prop-rem (bedoeld voor zwevers met klapprop) staat standaard uit. Net even mijn handleiding nagekeken.
     
  7. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Tilburg
    Ah, zo'n programmer is wel handig dus die komt nog wel een keer. Ik heb vast nog wel even de tijd voordat ik zover ben... :rofl:
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.014
    Locatie:
    Rotterdam
    even voor het complete verhaal :D
    de standaard disclaimer..

    er zijn voldoende mensen die zichzelf hebben leren vliegen.
    maar vraag er voor de grap altijd even bij hoeveel vliegtuigen het gekost heeft.
    de meeste mensen hebben wel een paar pogingen (lees: vliegtuigen) nodig voor het landen betrouwbaar gaat :D
    dus eigenlijk is wat contact met een gevorderd vlieger, of een club, wel handig.

    probleem met zo'n ding is altijd dat het opstijgen nooit echt een uitdaging is..
    het vliegen an sich zal ook nog wel gaan, zeker als je zoveel gesimt hebt.
    voornaamste uitdaging zal landen worden. en voor schade heb je altijd toch de grond nodig:D
    met een licht schuimtoestel is dit nog redelijk vergevingsgezind..
    maar als een gevorderd vlieger hem heeft gevlogen, weet je in ieder geval zeker dat de boel geen gekke dingen doet ;)
     
  9. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Tilburg
    Daar heb je zeker gelijk in en les nemen is één van de punten op de lijst. In de tussentijd moet ik iets te knutselen hebben :D
     
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    508
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is niet echt een beginners vliegtuig, er zijn modellen die makkelijker te bouwen en te vliegen zijn. Ook ziet hij er niet heel crashproof uit, iets van schuim of iets wat als balsa trainer ontworpen is zal een paar beginners landingen langer mee gaan. :koud:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.014
    Locatie:
    Rotterdam
    gooi je uitdagingen, vragen en gekke dingen hier neer, dan kunnen we je helpen
    ook in de bouw van een toestel zijn er voldoende zaken die je fout kan doen..
    of juist goed.
    maar dat weet je pas als je de lucht in gaat :D

    je zal niet de eerste beginner zijn die een heel veilig toestel bouwt: prachtig om te zien, maar te zwaar om te vliegen..
    blijft hij wel heel:D
     

Deel Deze Pagina