Beginnen met Bigscale

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Nitrocar, 5 sep 2009.

  1. Nitrocar

    Nitrocar

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    327
    Hallo,

    Ik wil graag beginnen met bigscale auto's en ik had al veel gelezen over wat goede auto's zijn en wat niet, maar ik heb niet zo veel geld om een Baja 5b te kopen maar een 2e hands FG zou kunnen.
    Ik zag ook dat de Reely carbon fighter ook niet zo duur was en dan zou ik die nieuw kunnen kopen, maar de onderdelen zijn alleen op de duitse site te bestellen dus dat is ook weer vervelend.
    Maar ik zat al op Marktplaats te kijken en daar kwam ik veel FG's tegen, ik keek vandaag weer en er stond een Smartech Thunderbolt op, maar mijn vraag is nu is dit een goede auto?
    Hier een linkje: http://link.marktplaats.nl/276985716 (als dat mag tenminste) en er zitten veel nieuwe onderdelen op en een nieuwe 23CC Zenoah motor op.
    Is dit een goede auto voor die prijs en om mee te beginnen?

    Alvast bedankt,
    Nitrocar
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2009
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zou eerst eens kijken of hier onderdelen voor te krijgen zijn.

    En eerst even verder sparen, met een auto alleen ben je er niet, zender, batterijen, accu, acculader, schoonmaakspullen, compressor, ehm onderdelen, d'r zal nog wel regelmatig wat stuk gaan.
     
  3. Nitrocar

    Nitrocar

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    327
    Ik heb al gekeken voor onderdelen en die zijn goed te verkrijgen, en ik ben bijna jarig dus dan heb ik weer meer geld, maar ik heb al genoeg geld voor de auto zelf en er zit een zender, ontvanger, accu enzo al.
    Owja en een compressor had ik ook al voor mijn nitro auto's en natuurlijk de schoonmaakspullen ook.

    Maar nu weet ik nogsteeds niet of het een goede auto is.
     
  4. beekman15

    beekman15

    Lid geworden:
    21 jun 2009
    Berichten:
    701
    hij ziet er leuk uit of het een goede auto is kan ik niet ruiken he

    miss aan iemand vragen of dit een degelijke auto is zit er wel netjes uit

    ik zou voor een marder gaan omdat daar egt alle onderdelen voor zijn en meer mensen met deze auto evaring hebben en als je naar een meeting toe gaat en er gaat wat kapot heeft vaak iemand wel iets bij zich en miss voor die auto niet
     
  5. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Laat ik beginne met je vraag proberen te beantwoorden.
    Voor dit geld ziet het er goed uit.
    Maar;
    Alles is plastic, voordeel goedkoop, nadeel snel kapot / uitlubberren / verbuigen/ smelten.
    Zit een nieuwe koppeling in, dat wil dus zeggen dat de oude versleten is of kapot gegaan ; dit gebeurt niet van zelf.
    Een FM zender is niet de beste keuze voor een bigscale.

    Het orginele luchtfilter is beter om er een van betere kwaliteit op te zetten voor het behoud van je motor.

    Je geeft al aan dat je niet zo heel veel geld kan besteden en big scale is gewoon duur !
    Je zult je spullen moeten onderhouden en vervangen. Afhankelijk van je rijstijl kan dit mee of tegen vallen.

    Voor de FG zijn er genoeg goede 2de hands onderdelen te krijgen en meestal zijn er altijd mensen bij een meeting die je wel willen helpen als iets defect.....

    Bigscale is een super hobby, maar ook de duur.
    Ook moet je een beetje technisch zijn en niet bang zijn om te sleutelen.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2009
  6. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    een FM zender is een betere keuze dan een AM zender ;). Volgens mij heb je kans dat de AM gaan storen door de ontsteking of iets anders in het motorblok.

    om die laatste zin heb ik wel even moeten lachen, maar ik ga er vanuit dat je NIET bang moet zijn om te sleutelen ;)..

    ik denk overigens dat deze auto niet te vergelijken is met FG kwaliteit... ik ken ook geen modelbouwwinkel in mijn buurt die smartech verkoopt.. ik zou zelf doorsparen voor een FG of een ander bekent merk. (2de hands of nieuw).

    Groeten,

    Ruben
     
  7. beekman15

    beekman15

    Lid geworden:
    21 jun 2009
    Berichten:
    701


    helemaal mee eens


    het is altijd zo ze hebben alle onderdelen maar wat net bij jou kapot gaat hebben ze niet :sleeping:
     
  8. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    NIET bang zijn inderdaad.

    En een AM zender moet je niet eens aan willen denken bij een bigscale.
    De onsteking stoort als de ziekte op de AM, maar ook op FM is er vaak last van storinkjes.....
     
  9. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    Ik geef je ook een tip als die er nog niet op zit koop er een failsafe bij. Zonder failsafe zou je eigelijk niet moeten rijden.en als hij er vandoor gaat moet je hard lopen om hem te stoppen. ik ken iemad die dat heeft gehad.

    gr.

    robert
     
  10. Nitrocar

    Nitrocar

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    327
    Oké dus als ik het goed begrijp kan ik beter voor een FG gaan. Met een 2.4 Ghz zender of zonder zender en die er zelf bijkopen.
    Ik ben ook helemaal niet bang om er aan te sleutelen, want dat hoort er gewoon bij en ik vind het zelfs leuk :D (als er tenminste niet te veel kapot is)

    Owja, een failsafe heb ik nog van mijn nitro auto of meot ik een speciale hebben voor een bigscale?

    Dan heb ik nog een vraag: mij leek een FG monster wel leuk, maar mij lijkt die gewoon veel minder hard gaan en veel slechter door de bochten gaan als een Marder.

    Mvg,
    Nitrocar
     
  11. mish

    mish

    Lid geworden:
    22 feb 2005
    Berichten:
    246
    Locatie:
    vinkeveen
    Hee,
    Heb zelf een FG Monster. Snelheid ligt vooral aan de vertanding, zal niet heel veel uitmaken. Bochtenwerk is idd. weer een stuk minder. Het heeft wat voor en nadelen. Beide zijn leuk.

    FG spullen kan je idd. vaak 2e hands op MP kopen. Dit kan je veel muntjes schelen.

    Veel succes,

    Mish
     
  12. beekman15

    beekman15

    Lid geworden:
    21 jun 2009
    Berichten:
    701
    heey ik zal wel keertje een filmpje voor je maken van me fgtje met rn dat ding rijd goed door maar dan kun je hem ook niet meer houden:p

    veel succes
     
  13. SAM31

    SAM31

    Lid geworden:
    1 nov 2008
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Nitrocar,

    Je weet pas of je een goede auto hebt als hij voldoet aan jouw wensen en eisen. Een MonsterTruck is leuk, heb ik zelf ook. Sturen doen ze niet al te best maar stuiteren des te meer. Komt voornamelijk door de vier schokbrekers met veren en grote banden. Maarja, echte monstertrucks stuiteren ook en gaan in verhouding niet eens zo hard.

    Of je nu voor een Marder of een Monster kiest onthoudt het volgende:
    Plastic onderdelen heb voor en nadelen. De voordelen zijn dat ze relatief goedkoop zijn. Dus als er iets afbreekt door bijvoorbeeld een buiteling of een harde landing dan is de schade betaalbaar. Aluminium onderdelen zijn natuurlijk sterker maar kunnen ook stuk. Meestal gaan de aluminium onderdelel krom en dan is vervangen ineens erg duur.

    Waar je bij aankoop voornamelijk op moet letten is of er niet te veel speling op de kogelkoppen zit, de aandrijfassen en of de diff. cupjes en de cupjes in de achterwielen niet ingesleten zijn. Kijk ook eens goed naar de tandwielen. Het tussenas tandwiel naar het diff heeft het bij een standaard auto ook erg moeilijk. De afstelling is meestal niet goed gedaan waardoor het kleine tussenas tandwiel snel slijt. Dit vind ik persoonlijk het slechste technische punt van de constructie. Ik heb bij mijn auto daarom een drivetrain ingebouwd. Kost bijna een halve auto maar dan heb je ook wat.

    Controleer ook over er niet te veel speling zit op de lagers van de koppelingsklok en de tussenas.

    Wat de failsave betreft, als je een 2,4Ghz zender hebt dan zit de failsave functie er meestal in. Die kun je dan programmeren. Als je een zender hebt zonder, ALTIJD een failsave kopen. Mijn auto heeft ook al eens zwemles gehad omdat hij buiten berijk kwam en er vandoor ging. Ik spreek dus uit ervaring.
    Wat ook een optie is is een killswitch, deze stopt de motor als de stroom wegvalt.
    Stel, je geeft volgas en je gaat net over een hobbel, je stekker springt los (mag natuurlijk niet) dan heeft een failsave geen nut. De auto blijft lekker door gaan en jij mag er achter aan. Ik wil niet denken aan wat er allemaal kan gebeuren als een ruim 10Kg zware auto een ongeleid projectiel wordt.

    Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.

    groeten
     
  14. mish

    mish

    Lid geworden:
    22 feb 2005
    Berichten:
    246
    Locatie:
    vinkeveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. waar gaan de mensen met fg auto s in de buurt van rozendaal allemaal rijden??????
     
  16. en ben gisteren in de sneeuw gaan rijden?is dat slecht?had wel op een gegeven moment dat de gas bleef hangen.dit kwam door sneeuw aan de gas. achteraan.ben gestop en heb hem thuis rechtop gezet.hij is nu weer ondooid.en alles doet het weer.
     
  17. bajabaja

    bajabaja Guest

    Die witte in dat filmpje kan volgens mij nog wel iets beter lopen , beetje te rijk afgesteld ?
     
  18. HT-turbo

    HT-turbo Guest

    hey mish je monster loopt wel beter dan toen bij de meern hij komt nu goed vooruit :D
     
  19. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Stuiteren is tegen te gaan door dunnere olie in de schoks te doen.
    Of door er maar een per wiel te plaatsen.
    Ook de stabi eraf rijd een heel stuk prettiger, vooral in de bochten.
     
  20. papa73

    papa73 Guest

    nitrocar ,ik denk dat je het best ff op het bigscaleforum kunt gaan kijken,hier heb je veel info over verschillende merken en modellen en over het hele bigscale gebeuren.
    als je zo goedkoop mogelijk 1:6 wilt rijden zou je iets aan kunnen schaffen waar van veel onderdelen zijn te vinden op marktplaats.

    bigscale is duur , maar nitro is ook zeker niet goedkoop

    veel succes met je zoektocht maar geef liever 100 euro meer uit voor een goed merk dat verdien je later wel weer terug op je onderdelen .
    [met een marder met ALUMINIUM aandrijflijn kun je echt wel een lekker potje raggen en als je de kans hebt om een hormann te kopen heb je meteen alles alu maar deze zijn wel wat duurder]
     

Deel Deze Pagina