Beginnen met brandstof heli vliegen

5p1k3

Forum veteraan
Hoi,

Al een tijdje dub ik met de gedachte om nu wel, of niet te gaan vliegen met een brandstof helicopter. Ik ben in het bezit van 2 e-sky's king v2, alleen vind het te klein en te priechelerig en het gaat te snel stuk...

Als ik op het internet een beetje rondsurf, dan kom ik veel merken tegen en elk merk wordt wel her en der door iemand aangeraden. Maar meer dan dat aanraden komt het dan niet.

Wie van hier kan mij info geven over een goede beginners helicopter? Waar moet ik zoal op letten? Wat voor elektronica heb ik zoal nodig? (ik bezit al een FF9 met pcm ontvanger).

Ook vroeg ik mij af of het vliegen met een helicopter in een flight sim als Realflight G3.5 nu een beetje lijkt op het 'echte' vliegen met een helicopter. Zo hoover ik nl op de sim al inverted.. Maar gok zo dat dat met een echte kist niet zo makkelijk af gaat? :rolleyes:

De mainstream keuzes zijn tegenwoordig de R50 en de Trex600.

Als electronica kan je standaard servo's nemen met uitzondering voor pitch en staart. Voor de staart een 401 met 9254, en voor pitch een 9252.

Om de sim zijn sommige dingen inderdaad veel makkelijker dan in het echt, maar bijvoorbeeld een inverted hover is nog redelijk basic.

Je zender en ontvanger zijn prima geschikt voor helikopters.
Nu is aan jou de keuze of je voor brandstof of elektro gaat.

Ik wil je best tips geven, maar wat is je budget ?
Er is namelijk zoveel te koop.

Een leuke heli is bijv. de Logo 10, momenteel in de aanbieding voor 200 euro bij Quartel. Dat is wel een elektro, maar een prima beginnersheli.

Op brandstofgebied zie ik momenteel dat de T-Rex 600 N het erg goed doet.

Beiden modellen vliegen prima uit de doos, dus zonder upgrades.

Laat maar eens je budget weten, dan stellen wij wel een leuke heli samen.

Het budget dat ik voor ogen heb is max 6 a 700 eu.

Aangezien ik er de zender al voor heb en standaard servo's geen probleem zijn (liggen al op voorraad in laadje).

Ik wil wel gaan voor een brandstof heli.

Raptor50 of Trex600
Zoek wel even je source uit van onderdelen.
Het is belangrijk dat je die makkelijk kunt verkrijgen.

350,- Heli
180,- OS50 Hyper
200,- Gyro + tailservo
80,- pitch servo
-----------------
810,-

Dan heb je nog niet
- Startmotor
- startpin
- Start accu
- Brandstof
- SIMULATOR (Een must voor beginners)

Hier is een rekenvoorbeeld: http://www.jupiter-venlo.nl/Helikopters/Heli berekening.xls
Hiermee krijg je een beeld van de kosten en benodigdheden

Vind je het nog steeds leuk?

Vind je het nog steeds leuk?

Jazekers ;-)

Ik ben momenteel ook bezig met de bouw van een Extra 330 van Jamara, zie ander draadje bij gemotoriseerd binnen dit forum.
Dus ik weet wat voor kosten het allemaal extra met zich mee brengt.

Een sim heb ik reeds in mijn bezit: Realflight G3.5.

Ik zal de berekening zo eens doorlopen, thnx!

Even aanhakend op de vraag van spijker46.

Ik heb een Raptor 30 op het oog. Dit is een vrij complete set qua heli, maar er zullen (waarschijnlijk) nog de nodige dingen extra aangeschaft moeten worden.
De set bevat:

Raptor 30 met OS .46 motor met nieuwe uitlaat
Resonantiepijp voor de OS motor
Standaard .30 motor (+ uitlaat)
Standaard Canopy
Carbon Canopy
Trainings-landingsgestel

Schaalromp Airwolf in legergroen gespoten + bijbehorende wielen
Futaba PCM 1024 (typenr op manual: FP-8UAP/8UAF)
Zenderpult

Daarnaast heb ik al de volgende startmotor gekocht:
Thunder Tiger Hi-Torque + accupacks

Hoewel het meeste nog niet in mijn bezit is, heb ik er toch al foto's van kunnen maken (wazige, dat wel).
Deze kan je vinden op http://www.furia.nl/heli.
Kunnen jullie beknopt aangeven wat ik nog meer aan zal moeten schaffen? (naast brandstof ;) )

Thanks! :D

Laatst bewerkt:
.30 of .50?

Als ik zo op internet een beetje rond neus, dan zie ik veel de T. Tiger .30 V2 en de .50 V2. Is het nu slim om een wat grotere te kopen? Of zit daar niet een wezelijk groot verschil in?

Het enige verschil is de motor, tandwiel en de lengte van de staart. Het is dus makkelijk om hem om te bouwen naar een 50. Ik zou hem eerst lekker als .30 vliegen, dat vliegt zuinig.

Een 30 size krijg je spijt van. Je wilt meestal groter na 1 jaar.
Een 50 size heb je jaren lang lol van omdat de power to weight ratio goed is.
Oftewel veel power.
Een 60 size is een beetje uit. 30-50 verschil is vergelijkbaar met 60-90 verschil
De 30 en 60 zijn gewoon net zo zwaar als de 50-90 maar met mindere motor = minder leuk.

Een 90 is gewoon duur om te vliegen. Zowel in brandstof als in crashkosten.
Een 50 size is IDEAAL

Een kleine duit in het draadje.

Zelf vlieg ik een .37 Hirobo Shuttle. Errug zuinig. Niet aan te raden qua onderdelen, duur en slecht te krijgen. Bij mij op de club vliegen ze allemaal Raptor, als die van mij onverhoopt een keer crasht= Raptor 50 voor mij.

Beste Spijker,

Ik sta op het punt om over te schakelen naar electro.
Ik ben in het bezit van een Raptor 50v2 met OS50 Hyper en SB50HP uitlaat (heel stil).
Andere upgrades zijn een metalen kop, throttle Jockey, metalen pitchbrug, carbonnen vinnen. Heli is net nagezien en alle frame lagers zijn vervangen.

Ik wil deze wel van de hand doen zonder de electronica.
Start spullen heb ik dan ook beschikbaar.

Stuur me een PB als je geinteresseerd bent.
Voorvliegen is geen probleem.

Laatst bewerkt:
Spijker,

Goed dat je voor dat je wat koopt eerst wat informatie zoekt.

Maar een belangrijke info geef je niet, nl
1. waar wil je gaan vliegen en
2. hoe wil je het gaan leren.

Een redelijk goede Sim heb je al.
Lessen kosten 45-55,- bij een vliegschool.
Maar Crashen kost nog veel meer.

Martin,
MVC-Utrecht

Laatst bewerkt:
Het hooveren op de sim voelt redelijk hetzelfde.
Ik kan ook op de sim inverted hooveren, maar als ik het in het echt zou proberen, kan ik de heli bij elkaar harken.

Je kun het vliegen ook zonder sim leren, gewoon een zelfgemaakt oefenkruis eronder en hoppen maar !

Wel bij een club, een beetje begeleiding met afstelling e.d. is een must !

Spijker,

Goed dat je voor dat je wat koopt eerst wat informatie zoekt.

Maar een belangrijke info geef je niet, nl
1. waar wil je gaan vliegen en
2. hoe wil je het gaan leren.

Een redelijk goede Sim heb je al.
Lessen kosten 45-55,- bij een vliegschool.
Maar Crashen kost nog veel meer.

Martin,
MVC-Utrecht

Ikzelf ben woonachtig in Utrecht en al een paar keer wezen kijken bij MVC Utrecht ;).
Maar vliegen doe ik vooralsnog in Heemskerk, bij de ACH.

1. Waar vliegen is geen probleem, lid worden bij een vereniging en club leden opzoeken die kunnen vliegen en mij willen leren vliegen ? :zon:

2. Ik weet dat de mogelijkheid bestaat tot lessen nemen. Echter de een vraagt er geld voor en de ander die doet het voor de fun binnen de vereniging. Daar heb ik mij nog niet echt op gestort.

Hoi Spijker,

Wij hebben goede ervaringen met de Raptor 50, lekker stabiel, goed af te stellen en onderhouds arm.
Vergeet ook niet de eventueel benodigde reserve onderdelen. Je gaat er niet van uit, maar heb je door e.o.a. reden schade, dan zijn de onderdelen overal verkrijgbaar, en zeer betaalbaar.
Gr. ronald

Denk dat het een Raptor 50 wordt.

Allemaal bedankt voor jullie adviezen.

Ik denk dat ik toch maar voor een Raptor 50 ga en Ronald even lief aankijk als de heli ingevlogen moet gaan worden :rolleyes:

Puur qua heli zou ik voor een T600 gaan, die is qua ontwikkeling gewoon een paar jaar verder. Qua aanschaf doen ze elkaar niet zoveel, spares van de T600 zijn wat goedkoper.

Zelf heb ik de T600N, bevalt erg goed, beter dan de Raptors en Gohbees die ik hiervoor heb gehad.

Back