Beginnen met de U Can Fly

Hey,

Ik ben Geoffrey, en heb een begin gemaakt met deze geweldige hobby. Ik heb een vliegclub opgezocht hier in de buurt, kennis gemaakt en een 'proefles' gekregen waarin ik 3 vluchten heb gemaakt onder begeleiding.

Ik was zo onder de indruk van het toestel dat ik de zelfde heb gekocht: de U Can Fly van Hype. Op aanraden van de club (ivm leraar-leerling systeem) heb ik er een Futaba T6J zender bij gekocht en ik doe nu een poging om de zooi in elkaar te schroeven en steken.

Het assembleren van de UCF is zeer eenvoudig spreekt redelijk ver voor zich. Het inbouwen van de ontvanger daarentegen vind ik toch een uitdaging. In de handleiding van futaba staat duidelijk omschreven welke servo op welk kanaal moet komen en de handleiding van de UCF is ook redelijk duidelijk totdat het aankomt op het inbouwen van ontvangers. Het enige wat hier in beschreven staat is 'sluit de ontvanger aan als gewoonlijk'. Voor een toestel wat geadverteerd word als zijnde eerste toestel vind ik dit erg nonchalant, er van uitgaande dat de aspirant-piloot dit nog nooit gedaan heeft!

Nu zit ik hier dus mee te stoeien. De stekkertjes op de juiste plaats steken lukt me wel. Ik zit vooral met het inbouwen van de ontvanger en de antennes. Er is genoeg plek om de ontvanger in te bouwen, maar wat is hier gebruikelijk voor? Klittenband, haakjes met een stiekje, dubbelzijdige tape? Zijn er eventueel mensen met een UCF die een foto hebben van hoe zij het gedaan hebben? En de plaatsing van de antennes is ook een raadsel. De do's en dont's zijn duidelijk omschreven, en er staat duidelijk bij dat de twee antennes (diversity) onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar moeten staan. Nu kan ik de antennes onder of bovenaan het toestel naar buiten laten komen, waarbij boven het toestel makkelijker te doen is. Nu heb ik hier weer twee opties in (zowel boven als onder), namelijk de 90 graden in de lengte as of breedte as van het toestel.

Graag laat ik me hier in adviseren. Mijn gevoel zegt dat onder het toestel met de antennes 90 graden in de breedte het beste zal zijn, en dat ik de ontvanger met klittenband bevestig. (Dit ivm eventueel losmaken?)

Klittenband is idd een veel gebruikte methode tegenwoordig.

L ligging. Als je het toestel op z'n buik bekijk moet je een L kunnen zien (dus de L ligt plat op de gron)

Plaats mijn ontvanger met klitteband.
Het stukje dat tegen de romp komt voorzie ik van een paar druppels CA lijm.

http://
Een antenne door een gaatje naar buiten, de andere blijft gewoon in de romp.

http://
Nog nooit enig probleem gehad met ontvangst.

Johan.

De antennes hoeven echt niet buiten de romp te steken. Alleen als je een romp hebt van materiaal dat de radiogolven tegenhoud of absorbeert moeten ze buiten de romp steken. Als je dus een metalen romp of een romp van koolstofvezel (carbon) hebt moet de antenne wel buiten de romp steken. Aangezien veruit de meeste rompen van onze modellen van hout en/of kunststof zijn is dat niet nodig.

De ontvanger kan je heel goed met een stukje klittenband vast zetten. Zoals al eerder is geschreven doen heel veel mensen dat en ik dus ook. Simpel te maken, makkelijk los te maken en zit goed vast. Tevens werkt het ook nog eens behoorlijk schok dempend.

De antennes moet je inderdaad zo monteren dat ze 90° ten opzichte van elkaar staan. Dat kan horizontaal maar net zo goed verticaal. Dat maakt helemaal niets uit. ;)
In de onderstaande foto zie je hoe ik het in één van mijn modellen heb gedaan. Twee kleine stukjes krimpkous of een stukje van een drinkrietje met secondelijm op het hout geplakt en daar de antennes in gestoken. Indien nodig kan je de ontvanger er heel makkelijk uit halen en de antennes blijven zo prima op hun plaats zitten.

full

De ontvanger heb ik even los gemaakt en op z'n kant gezet om het klittenband goed zichtbaar te maken. Normaal ligt de ontvanger dus horizontaal op de houten plank en zit vast met het klittenband. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo doe ik het ook altijd. Afhankelijk van het soort toestel, de ontvanger vast zetten met klittenband, eventueel nog met een extra elastiekje erom heen (tegen het lostrillen)

Oo de antennes zijn afhankelijk van het soort toestel, maar tot nu toe geen enkel probleem met ontvangst of storingen.

Dank u allen voor de tips.

Ik heb inmiddels de ontvanger vastgezet met klitteband, had nog extra sterke liggen van gitaargerelateerde zaken. De rietjestechniek ga ik ook toepassen, ziet er erg handig uit.

Back