Beginnen met DLG

Dag Allemaal,

Ben niet nieuw in het modelbouwwereldje maar wel nieuw met de DLG wereld. Heb aardig wat ervaring met indoor vrije vlucht en ben een tijd terug overgestapt naar outdoor vrije vlucht in de klasse F1B (wakefield). Nu is het zo dat ik altijd al DLG heb willen vliegen. Kosten voor zender apparatuur was me tot nu toe nog wat te veel.

Tot gisterenmiddag. Ik kreeg het aanbod een 4 kanaals zender volledig kosteloos over te nemen. Het gaat om de Robbe Futaba FC16. Het enigste wat vervangen moet worden is de accupack. Nu ben ik er natuurlijk nog niet. En daarvoor heb ik jullie advies nodig. Ik wil niet al te groot beginnen dus een model met een meter spanwijdte lijkt me groot zat.

Nu vroeg ik me af wat heb ik verder nodig aan apparatuur? Wat wordt geadviseerd voor servo's, accu's en ontvanger? En wat voor model zou goed zijn om te beginnen?

Grt,

Bernard

je kan zo makkelijk zelf een model maken!
heb ik ook gedaan, een ofa, erg leuk model! en precies de maat die jij zoekt.
zoek is op ofa op het forum.

vedder heb je 2 servo's nodig en een klein ontvangertje en een accutje, 1 cell lipo kan je gebruiken.

op het forum is wel al veel info te vinden.

groeten philip

Dan zou ik liever de voorkeur geven aan de OFA 2. Die vleugel lijkt me veel mooier. En zoiets kan ik prima bouwen.

Maar aangezien ik in april ook een aantal dagen op de beurs in dortmund als standhouder sta is het wel handig als ik wat merken of specificaties weet van wat ik het beste kan kopen.

grt,

Bernard

ja de ofa 2 heb ik ook! vliegt erg goed:)

een model kopen? je hebt niet veel micro dlg modellen als kit te koop volgens mij.
wel veel full size, maar die zijn groter dan 1m span.

Spinnin Birdy

Hey Bernard,

Begin jij nu ook al verslingerd te raken aan DLG :-)
Wil je echt een model kopen? Een OFA heb jij zo gebouwd hoor!
En als je toch in Dortmund bent, zou je eens kunnen kijken naar de Spinning Birdy van Decker Planes. Dit is de iets grotere broer van de Bonsai. Deze komt in een mooie bouwdoos, die je denk ik binnen een week met gemak in elkaar gezet krijgt. De Bonsai's gingen vorig jaar op de beurs als warme broodjes over de toonbank. Ik denk dat dit jaar de SB's het ook goed gaan doen.

Zie je waarschijnlijk in Dortmund dan, of eerder in de Jan Massinkhal.

Greetz,
Jurgen

Hoooooh, te snel gereageerd

Ik was al weer aan het typen voordat ik uitgelezen was :-)
Je wilt weten wat je aan electronica zooi nodig hebt om een goede start te maken.
Nou, ik denk dat veel spullen goed zijn en iedereen zo z'n voorkeur heeft, maar als ik je die van mij mag geven:

Als servo zou je Towerpro SG-50 kunnen gebruiken --> lekker goedkoop en sterk
Wil je er iets meer geld in kwijt dan raad ik de Dymond D47 aan --> 2x zo duur maar ook aanzienlijk kleiner (gebruikt bijna iedereen die ik ken)

Voor de ontvanger ben ik behoorlijk eenkennig: MzK Quatra (4 kanaals, voor mini meer dan toereikend maar ook perfecte ontvangst en niet storingsgevoelig)

Qua accu blijf ik bij 4 cellen NiHM (150mAh). Klein, handig om je zwaartepunt goed te krijgen en meteen de juiste spanning. LiPo kan ook, maar ik ben zelf niet gecharmeerd van 1 cel (te lage spanning) of 2 cellen (spannings converter nodig).

Zo, hopelijk kun je wat met deze info.

Mocht je nog meer vragen hebben:
Stel ze gerust! Al de DLG-ers die ik hier ken helpen je graag verder op weg.

Greetz,
Jurgen

Eerste Informatie

@ Jurgen.

Bedankt voor de informatie. Hier kan ik zeer zeker wat mee. Er gaat ook een R/C schaalvlieger mee naar de beurs en die heeft ook veel verstand van electronica. Dus met deze informatie kunnen we zeker samen wel tot wat leuk spul komen.

Het model bouw ik uiteraard zelf. Bouwdoosjes zijn wel leuk maar bouw toch liever alles zelf. Denk dat ik gewoon OFA ga bouwen met die mooie massieve vleugels van de OFA 2.

Ik zie je wel op de IIFI

@ Arthur

Ik ken de site maar in ieder geval bedankt dat je me er op wees. Staat inderdaad leuk verslagje over de OFA op.

Meteen de volgende vraag. Iemand enig idee waar je in de omgeving van enschede die Shark pookjes kan kopen.

grt,

Bernard

Nog meer keuzes...

Als ontvanger wordt ook de Jeti Rex 5 gebruikt. Iets goedkoper dan de MZK (die inderdaad uitstekend is, ik heb de MZK Penta profi) maar ook goed bruikbaar.

Voor NiMh celletjes kun je ook een 9v NiMh blok uit elkaar slopen en daar 4 celletjes uit halen: Klein, licht en goedkoop (kijk hiervoor bv bij de Aldi)

Leon

Momenteel heb ik een Corona 4kanaals synth. ontvanger in de mini. Met de huidige dollarkoers zit de prijs van deze ontvanger net boven de 20 euro. Tot nu toe zijn de eerste ervaringen erg goed.
KLIK

Voor NiMh celletjes kun je ook een 9v NiMh blok uit elkaar slopen en daar 4 celletjes uit halen: Klein, licht en goedkoop (kijk hiervoor bv bij de Aldi)
Leon

Ha Leon,
Dit heb ik nog nooit gehoord, klinkt wel heel interessant!
Heb jij hier ervaring mee, levert dit een betrouwbaar accupakket op?
En zou je dit ook in een 1,5m dlg gebruiken?

Ik kom zeker even langs op de BMVC HLG/DLG dag vlg weekend. Even informatie opsnuiven voor de (af)bouw van mijn DLG!

groet, Patrick

Wij gebruiken de jeti rex 4 mpd klein licht 6 gram en werkt super.
Getest tot 1000 meter geen problemen met de besturing.
Blijft zelfs probleemloos werken tot een voedings spanning 3,7 volt.(3 mini Nimh batterijen)
Kunnen er 2 uur op vliegen.

PS. Jeti heeft tegenwoordig ook de rex4 en de 5 JBC welke doormiddel van een box zijn te programmeren.
jeti rex 4 en 5 JBC

Laatst bewerkt:
Nog even voor de mensen die met jeti willen vliegen de tip om wel een reserve kist voorhanden te hebben. Jeti's slaan gegarandeerd dicht als je in de buurt van andere zenders vliegt en zelf iets verder weg staat.
MZK is wat dat betreft een stuk betrouwbaarder.

Alex

Ha Leon,
Dit heb ik nog nooit gehoord, klinkt wel heel interessant!
Heb jij hier ervaring mee, levert dit een betrouwbaar accupakket op?
En zou je dit ook in een 1,5m dlg gebruiken?

Ik kom zeker even langs op de BMVC HLG/DLG dag vlg weekend. Even informatie opsnuiven voor de (af)bouw van mijn DLG!

groet, Patrick

Patrick,

Aldi celletjes? Kijk even hier: 9-volt-nimh

Je bent van harte welkom op 16 maart!

Groeten, Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ben nu heel wat wijzer geworden over electronica. Dus kan in dortmund gaan shoppen. Nog even een vraagje over die zelfgesloopte/gemaakte batterijen. Hoe laad je deze het mooiste op?

Grt,

Bernard

Met een lader!

Nu even serieus.
Volgens mij zijn de 9V batterijen 150 mAh.
Als je langzaam laadt neem dan 1/10 de van de capaciteit, 15 mAh.
Laadtijd 14 tot 16 uur.

Je kan ook snelladen.
1 x capaciteit, 150 mAh, is een gangbare waarde.
Gebruik bij snelladen wel een automaat met NiMH programma.
Die 150 mAh is niet heilig.
Zelf gebruik ik een Schulze lader die niet lager kan dan 250 mAH. Gaat prima.
Het beste kan je voordat je snellaad de accu eerst een keer of drie langzaam laden en ontladen, op deze manier zorg je ervoor dat de cellen allemaal een gelijke lading/ontlading krijgen. Wordt ook wel formeren genoemd.

Groet

Frans

Ok dank je voor de informatie.

Zal dit even opnemen met onze r/c en electronica expert op club om te zien of we deze laad mogelijkheden hebben.

grt,

Bernard

Back