Beginnen met electrozwever ?

• Topicstarter Topicstarter Jan Heynen
  • Startdatum Startdatum
J

Jan Heynen

Guest
Ik denk er lang aan om met modelvliegen te beginnen, eigenlijk ben ik wild van helikopters, maar ik heb toch maar beslist om met iets eenvoudigers te starten :
Graupner Junior sport elektrozwever, Robbe FX18 zender, aandrijving 400 motor met 6 cellen.
Kan ik met een en dezelfde lader zowel NC als NiMH batterijen laden ?
Wat is de ideale aandrijving voor deze vlieger ?
Ik heb reeds een simulator : Easyfly.
Is er enige kans op slagen met deze kombinatie ? :D

Jan,
Als je echt wilt gaan vliegen met helikopers dan heeft het weinig zin om met een elektrovliegtuig te beginnen. Het enige voordeel dat je er van zult hebben is dat je "gevoel" voor de besturing krijgt. Helivliegen is echter zo verschillend van vliegen met vaste vleugel vliegtuigen dat je eigenlijk net zo goed direct met het helivliegen kan beginnen. Hiervoor bestaan er een aantal goede elektrohelies waarmee je goed kunt leren vliegen.
Er kleeft wel een flink nadeel aan het helivliegen. Het is ruim twee keer zo duur als vliegen met "gewone" vliegtuigen. Als de kosten een belangrijk punt zijn dan is "gewoon" vliegen natuurlijk een heel goed alternatief. Je kan dan al vast proeven aan het modelvliegen en voor je zelf uitmaken of de hobby voor jou "geschikt is".
Over je keuze kan ik niet zo heel veel zeggen want mijn ervaringen met elektrovliegen zijn maar beperkt. Er zijn mensen hier op het forum die je er veel meer over kunnen vertellen.
Ik kan wel wat over de lader zeggen. Alleen als er op de lader staat dat hij ook geschikt is voor NiMH cellen kan je hem hiervoor gebruiken. Een lader die specifiek voor NiMH cellen is ontworpen is echter beter. Er zijn laders waar een schakelaartje op zit om over te schakelen van NiCad naar NiMH. Deze laders zijn ook goed.
Let op, een lader die alleen voor NiCad is gemaakt kan je NIET gebruiken voor NiMH. De kans dat je de accu er mee overlaadt en daarmee molt is heel groot!

Goede raad van Ernst. :)

Ik denk ook, als je met heli´s wilt vliegen, gewoon daar mee beginnen. (heb ik ook gedaan, ben pas later, vanwege de hierboven genoemde kosten, vliegtuigen gaan vliegen, trouwens het hooveren met vliegtuigen is ook een aardige bezigheid, begin het al een beetje te leren.... ) Zoek een goede club met ervaren helivliegers, of neem wat lessen. Sowieso kunnen ze je bij een ´vliegschool´ eens laten kennismaken met het helivliegen zonder dat je nu direct zelf de spullen hoeft te hebben.

Aan de andere kant.... De junior sport is een heel goede e-zwever. Het ontwerp is al weer wat jaartjes oud en het plasticrompje blijft jammer. (Stabilit express gebruiken voor het lijmen van het hout in de romp, expoxy hecht slecht aan het plastic) Toch zijn de vleugels heel mooi en licht. Het model vlieg heel erg goed. Ik heb er twee gehad (de eerste ging verloren omdat ******* nog wel een goedkoop ontvangertje had :( )en er mijn enthousiasme voor het zweven door gekregen. Ik vind het beslist een goede keuze (maar er zijn meer).

Als je hem nog niet gekocht hebt, neem dan de uitvoering compleet met aandrijving. Ben je in totaal wat goedkoper en hoef je je geen zorgen te maken over de juiste aandrijving. Volgens mij was het een Speed 600 met 2,8:1 vertraging. Er hoort een grotere witte Graupner gearprop bij, ben even de maat kwijt. 7 of 8 cellen geeft je mooie vliegtijden.

Succes.

hey lui

ben het eens met reactie van ernst en eelco.....

maar goed effe ter info...

De Junior Sport vliegt zeer goed.... heb zelf veel ervaring met deze zwever..... maar zou toch een iets zwaardere motor gebruiken.... en koop de junior sport plus.... deze is met rolroeren.... rolroer vleugels kun je ook los bijbestellen trouwens....

mijn uitrusting destijds was.....

speed 600 eco met 7-8 cellen nicad...

h@ve fun....

Greetz Wimselz
:wink:

Je hebt een zeer goede kans van slagen met deze combinatie
zoals al genoemd, 8 celletjes,600 motortje 8x4 propje.

Met een goede instructeur zul je hier hopelijk lang plezier mee hebben.

succes

Johan

Back