Beginnen met F3A-X...

Discussie in 'F3A-X' gestart door Nick Cornelis, 23 mei 2013.

  1. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Goede middag iedereen.

    Mijn naam is Nick Cornelis en vlieg al sinds mijn 10e.
    Sinds kort ben ik in het bezit van een Sebart sukhoi 29S van 2,2 meter.
    Ik kan al aardig uit de voeten met dit toestel.


    Maar het rondjes vliegen,en de standaard figuren beginnen te vervelen, en ik wil mijn vlieg kwaliteiten verbeteren.
    Ik ben helemaal nieuw in het kunstvlucht gebeuren en heb al van alles gelezen, maar er is natuurlijk niks duidelijker dan een middagje met iemand praten/vliegen die hier al veel ervaring mee heeft.

    Ook zoek ik iemand die me kan helpen met het juist afstellen van het toestel, zoals de koppelingen hoogte/richting en dergelijke, mocht dit nodig zijn ?
    En hoe kun je het beste beginnen met trainen, en wedstrijd vliegen.
    Hoor graag van jullie.

    Heb van de week een bouwdoos van de Yak 54 besteld bij de familie Knol, welke ik wil gaan gebruiken om volgend jaar mee te vliegen op de wedstrijden.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    Het beste is om eens te kijken of er een F3A-X wedstrijd in de buurt is en daar eens heen te gaan.

    A.s. zondag is er in Son en Breugel (MVSB Modelvliegclub Son en Breugel) een F3A-B/C wedstrijd

    Dat is met iets kleinere toestellen en dan de beginners en gevorderde programma's
    De insteek is echter gelijk, netjes vliegen met goed getrimde modellen ;-)

    Evt is er op 9 juni een F3A-clinnic, daar leer je ook de basis van kunstvlucht.

    Meer info over F3A-X en F3A via Subcommissie Kunstvlucht - Home
     
  3. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Denk dat ik dan sowieso zondag even die kant in ga om eens te gaan kijken.(als het droog is)
    En de 9e Juni, moet je jezelf daarvoor inschrijven ? of aanmelden of iets ? lijkt me wel interessant.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    stuur even een pb naar 'ruud01' hij regeld deze clinnic!
     
  5. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    wel wat verder maar dit weekend is de 2de wedstrijd F3A-X in Ter Apel.

    verder vlieg ik bij De Grondpiloten waar we met 2 man trainen voor de F3A-X / F3M

    je bent altijd welkom.

    Ikzelf vlieg ook in België in de club bij De Condors in Brecht, dat is zelfs nog dichter voor jou.

    als je wil spreken we eens af.

    www.f3ax.nl voor meer info
     
    00Steven vindt dit leuk.
  6. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Bedankt voor de antwoorden tot nu toe !
    Wat is het beste om in te beginnen F3A-X/F3M of F3A/b c ??
    Gezien het toestel waar ik nu mee vlieg, de sebart sukhoi van 2,2 meter met 50 cc
     
  7. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    F3M/F3A-x is bedoeld voor schaalmodellen van stuntvliegtuigen.
    Dus zal deze categorie geschikt zijn voor uw sukhoi.

    F3A is een categorie voor perfecte kunstvlucht, speciaal voor toestellen die ervoor gemaakt zijn
    Met een aparte vorm (speciaal gemaakt om perfect figuren te vliegen):
    http://images.rcuniverse.com/forum/upfiles/68873/Ig63858.jpg
     
  8. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    oké duidelijk, dan wordt het dus F3M / F3A-X
     
  9. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Hoi Nick,

    Jammer dat je een eind weg woont, anders zouden we eens samen kunnen vliegen en wat F3A-X programma's kunnen doorlopen. Het snelste leer je namelijk door met iemand anders samen te vliegen. Ook erg makkelijk als je iemand achter je hebt staan die het programma voorleest (en je dus het volgende figuur vertelt).

    Je kunt natuurlijk ook zelf oefenen. Het lastige daaraan is dan vooral hoe je jezelf beoordeelt. Wanneer is het figuur wat je gevlogen hebt 'netjes'.

    Zie voor de programma's die men in de F3AX vliegt de volgende link: F3A-X Nederland. Seizoen 2012 zijn de actuele programma's. Voor 2013 zijn deze niet gewijzigd. klasse C is het laagste niveau, klasse A het hoogste niveau.

    Het makkelijkste is een paar losse figuren eruit pakken en die los oefenen en daarna op een gegeven moment het hele programma oefenen. Als je alleen bent moet je dan helaas wel het programma uit je hoofd leren. Een stickplane is dan erg prettig.

    op de site www.f3ax.nl staan trouwens ook aardig wat info over kunstvlucht, programma's, uittrimmen van kisten, geluidsreductie.

    Je wilde bijvoorbeeld wat weten over het uittrimmen van je kist http://www.f3ax.nl/index.php?pageid=20, en over koppeling.. http://www.f3ax.nl/index.php?pageid=35

    Als laatste wil ik nog kwijt dat mijn ervaring is dat de mensen die op de F3A-X wedstrijden rondlopen allemaal erg vriendelijk zijn en altijd klaar staan om nieuwe vliegers bij te staan. Dus als het F3A-X circus in de buurt is, zou ik daar zeker een keer heen gaan (Met je sukhoi natuurlijk!)
     
  10. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Beste Fraggy,

    Waar woon je ergens?
    Ik vind het meestal geen probleem om een stukje te rijden hoor, als we dan een heel dagje hebben om te vliegen en te leren.
    Het lijkt me inderdaad wel makkelijker als er iemand bij staat die het programma even verteld.

    De informatie op de F3A-X site heb ik allemaal al doorgelezen, maar het is allemaal stukken eenvoudiger als iemand het uitlegt die hier al jaren ervaring mee heeft.
    In de praktijk pak je het allemaal velen malen sneller op en blijft bij mij beter hangen dan de theorie en lezen :)
     
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik woon in Harderwijk en ben altijd bereid om samen te vliegen. Maar om nou te zeggen dat ik er al 'jaren ervaring' mee heb. Ik leer ook nog elke vlucht bij. Er zijn een hoop wedstrijdvliegers die veel meer ervaring hebben. Maar als je die niet kunt vinden, moet je het maar met mij doen ;)
     
  12. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Harderwijk is inderdaad een heel eindje rijden voor mij :p
    Ik ga binnen kort met Pharriesk een dagje afstellen en vliegen in Nederweert.
    Dit is voor mij een 35 á 40 minuten rijden ipv dik 2-2,5 uur naar Harderwijk.

    Ik denk dat alles aan komt op het fatsoenlijk afstellen van het toestel.
    Heb vorige week de stuurstang van de gas kapot gehad, dit is door de vorige eigenaar gemaakt,en heb ik nooit gezien omdat dit helemaal ingebouwd zat.
    De beste man had een stukje stuurstang wat net te kort was aan de servo gemaakt, en een stukje draadeind in een quiklink gedraaid en deze 2 aan elkaar geschroefd met het binnen werk van een kroonsteentje.
    Dit was dus na enkele vluchten los.

    Sinds ik dit vervangen heb door 1 solide stuurstang, en de servo netjes in de middenstand heb gezet, vliegt het toestel veel relaxter op het gas.
    Net of heel de servo weg niet klopte.
     
  13. rc-addict

    rc-addict

    Lid geworden:
    17 dec 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    kasterlee
    uiteraard zijn er veel piloten waar je te leer kan, maar met pharriesk zit je wel goed denk :cool:

    Hij vliegt f3m in belgie, misschien ook een mogelijkheid voor u?
     
  14. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Rc-addict: Belgie is voor mij ook een optie inderdaad, 5 minuten rijden en ik zit in Arendonk.
    Ik moet eerst even gaan kijken bij Pharriesk ook ivm het afstellen van de Sukhoi.
    En denk dat ik de motor nog in rubbers moet gaan hangen, maar dit bekijk ik dan even met hem.
    Ik heb het toestel 2e hands overgenomen, maar er mocht hier en daar wel het een en het ander verandert worden.
    Ben bang dat hij nu niet aan de geluidsnormen voldoet.
     
  15. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik denk ook dat met Pharriesk gaan vliegen logistiek een stuk handiger is dan met mij :)

    Richt je trouwens niet teveel op het afstellen van je toestel. Een goed uitgetrimd toestel is een voordeel tijdens het vliegen van je programma, maar meer ook niet. Met een slecht uitgetrimd toestel kun je ook programma's vliegen, alleen je moet zelf veel meer corrigeren en sturen. Uittrimmen maakt het vliegen alleen makkelijker.

    In mijn ogen is het belangrijker om gewoon programma's te gaan leren vliegen (dus meerdere vooraf vastgestelde figuren achter elkaar vliegen) en oefenen met rechte lijnen vliegen en binnen een box te vliegen (dus met keerfiguren en steeds op dezelfde lijn uitkomen). Als je dat niet gewend bent is dat al even wennen.

    Begin maar eens met gewoon een rechte lijn vliegen, een omgekeerde halve cubaan (45 graden omhoog, halve rol, nog een stukje 45 graden omhoog en dan een halve looping) om weer op dezelfde lijn uit te komen als waar je vanaf kwam. Dan weer een rechte lijn en aan de andere kant weer een omgekeerde halve cubaan.

    Het zal je opvallen dat het al verrekte lastig is om een rechte lijn te vliegen, een hoek van 45 graden te vliegen en op dezelfde lijn weer uit te komen.

    Geluidseisen zijn tegenwoordig wel streng. Als je een herriebak hebt kun je eigenlijk niet meer competatief meevliegen omdat het geluid heel hoog meetelt in de score. Je kunt zelf daar al een hoop eenvoudige dingen aan doen..

    -het belangrijkste: throttlemanagement. Oftewel... niet meteen volgas geven elke keer als je moet klimmen. De meeste moderne kisten zijn vreselijk overpowered en met half gas kom je ook bovenin een looping. Belangrijk extra voordeel: De kist vliegt langzamer en je hebt dus meer tijd om na te denken en te corrigeren. Ik vlieg meestal zo langzaam dat de kist nog maar net strak vliegt. Nog langzamer en hij valt uit de lucht. Als er veel wind staat moet je natuurlijk wel wat meer gas geven anders waai je weg.

    Daarnaast:

    -drieblads carbon prop (ik gebruik altijd Mejzlik, maar er zijn er ook die stiller zijn. Engel super silent schijnt wel goed te werken)
    -inlaattrechter met luchtfilter op je motor
    -zorgen dat er niets klappert of resoneert (ik heb bijvoorbeeld tussen de cockpitkap en de romp vilt geplakt zodat de cockpitkap niet rammelt. Ook heb ik vilt op de aansluitingen tussen vleugels en romp)

    Als dat niet stil genoeg is kun je je motor op rubbers gaan plaatsen of een hydemount of hydromount gaan gebruiken. Dat scheelt in geluid (ik heb bij al mijn kisten de motor op rubbers.

    De volgende stap is een electro ombouw.
     
  16. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Een goed afgesteld vliegtuig is een wereld van verschil tegenover een vliegtuig wat maar half afgesteld is. Dit geldt zowel voor ervaren wedstrijdpiloten als nieuwe wedstrijdpiloten. Het is een kwestie van het jezelf gemakkelijk maken...

    Over geluid, natuurlijk is het niet onbelangrijk er iets aan te doen maar om competitief niet mee te kunnen is helemaal niet waar..
    Die absurde geluidsfactoren vliegen ze enkel in NL op de F3AX mee, op elke belgische en europese wedstrijd is deze factor maar 2 en daar is het recht vliegen van de figuren belangrijker dan het geluid..
     
  17. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Ik wil voor mezelf gewoon de kist stil hebben, wel een goede tip om vilt tussen de cockpit en de romp te doen.
    Verder bekijken we het samen even zodra het lekker weer is..dan kom ik een dagje die kant in en komt alles goed.

    Daarna maar lekker veel trainen het komende seizoen.
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wat Vlaanderen betreft moeten modelluchtvaartuigen in principe een max. geluidsniveau hebben in functie van de afstand van het vliegterrein van waaraf ze gevlogen worden tot de dichtstbijgelegen woning: 86 dBA voor afstand 1200m, 84 dBA voor afstand 900m en 80 dBA voor afstand 600m. Geluidsniveau wordt gemeten op 7 m afstand. Zie p.
    5 in

    http://flytovml.com/flytovml/LinkClick.aspx?fileticket=0BCOY%2bxalhU%3d&tabid=64&mid=589&forcedownload=true

    Bij wedstrijden is er een bijkomende eis op basis van FAI sportcode 4, volume F3. Toestellen mogen op 3 m afstand gemeten max. 96 / 94 dBA produceren. Zie p. 49 in

    http://www.fai.org/downloads/ciam/SC4_Vol_F3_Aerobatics_2013
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2013
  19. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Dat geluid ook in NL niet de hoofdvereiste is laat wel de uitslag van de A afgelopen weekend zien:

    1e plaats een 2.6 m knol extra met 3W75 motor
    2e plaats een yak met 220 CC motor
    3e plaats een sukhoi met predator (E-motor)

    rara welke maakte het meeste geluid? ;)
     

Deel Deze Pagina