beginnen met heli vliegen

• Topicstarter Topicstarter jsk
  • Startdatum Startdatum
er zijn wat topics voor starters. Neem die iig eens door.
Ik zou beginnen met een FP (Esky, Phoenix, Dragonfly). Zeker als je "vliegtuigreflexen" moet afleren.
Voordeel van Esky en Phoenix is het gebruik van meer universele zendprotocollen. Je kunt er meerdere soorten zenders voor gebruiken. Walkera (dragonfly DF4#1 etc) gebruikt een eigen systeem, dus geen uitwisselbaarheid.

Starten met een Blade CX2 van E-Flite is ook een optie :)
(of met de aankomende Blade MCX, micro 4kanaal heli!)
En die onderdelen zijn goed leverbaar.

Inderdaad. De basisprijs is 14995$. Maar wat je er mee kan zeg. Trajekt op voorhand te bepalen, in te stellen via pc. Hoogte, coördinaten, stops, ... Gewoon ongelooflijk wat je hier mee kan.
Heb voor de lol een prijs aangevraagd met ingebouwde gps, onboard camera en digitaal still fototoestel. Kwam op afgerond 23000$ zonder invoerrechten of verzendingskosten. En ze kunnen voorlopopig nog niet leveren omdat ze nog niet bepaald hebben onder welke voorwaarden ze dit willen verdelen, gezien de mogelijkheden.
Maar ja, of topic zeker...

ik denk toch dat ik de esky honnybee 4-ch ga doen. Hij lijkt me een goed beginners heli en hij is mooi en kan volgends mij best wel hard. Maar ik heb daar toch geen leraar voor nodig ik bergrijp dat de eerste keren moelijk is maar ik heb toch geen leraar nodig voor deze heli. Komt omdat sommige zeggen dat je een leraar nodig hebt (niet met dit model maar toch) is er iemand met dit model zo ja vliegt ie lekker en is het verstandig

gr Stijn

Ik ben ermee begonnen maar heb hem nu niet meer. Ik kan je alleen maar zeggen dat die honeybee 4ch voor mij het beste eerste helietje is geweest dat ik ooit gehad heb. (heb natuurlijk geen ander eerste gehad:)
Samen met een simulator.
Hij is zeer crashbestendig en niet duur in onderdeeltjes. En ook nog vrij simpel van techniek.
Doen zou ik zeggen!!

HB Fixed Pitch vliegt leuk en is inderdaad behoorlijk crash bestendig.
Ik ben begonnen met een walkera 4#3 micro. Vliegt nog beroerder dan zijn grotere broer en dus is wel alles daarna makkelijker. 4#3 is zo licht dat je wel veel moeite moet doen om hem kapot te krijgen alleen zit buiten vliegen er eigenlijk niet in.

Esky Honey Bee kan je ook op 3 cellen lipo draaien. Heb je net iets meer power en staart response en wat minder levensduur als je veel voluit gaat vliegen.

Is heli vliegen zelf te leren? Ja met wt oefenen wel en dat kan je dus goed doen met een FP heli zonder dat het duur wordt of echt gevaarlijk (als je hem tegen je aan krijgt)

als er een club in de buurt is vraag dan even de zender bezetting. Lukt het je niet maar krijg je er wel al wat handigheid in dan kunnen ze je helpen. Als je gas andersom zit dan bij hun dan kunnen zij je ook niet meer helpen of jij moet omwisselen maar ben je al je opgedane ervaring weer kwijt.

Mode 1 is gas rechts en hoog/laag links, mode 2 andersom

Ik ben zelf begonnen met een Lama, maar dat heb je snel door. Is wel idiaal om mee te oefenen voor je op een enkele hoofdrotor over gaat, want een coaxiaal trekt zelf weer recht (een soort mechanise autopiloot). Zo kun je wennen aan de reactiesnelheid van de pitch en cyclic besturingen. Maar leer jezelf niet aan om deze bestuding over te zetten op heli's met een enkele hoofdrotor, want dat gaat niet goed.
Het is volledig te leren zonder enige hulp. Maar ik zou wel wat verschillende websites raadplegen als er iets mis zou gaan.

Daarna heb ik een weekje met een Walkera 4#1 (volledig fixed pitch) gevlogen. Vliegt leuk, maar is erg windgevoelig. Je snakt ook snel naar meer als je deze eenmaal een beetje kunt vliegen. Het is wel een heel licht ding, en er is weinig schade als je in de bosjes landt of wat harder op de grond komt.

Nu vlieg ik sinds een week met een E-sky King 2. Het is weer even het wiel opnieuw uitvinden met die collective pitch, maar dat went al snel. Je hebt wel minder last van reactieverandering doordat het toerental van de rotor bijna hetzelfde blijft bij het verhogen en verlagen van de pitch.
Over het algemeen zijn CP heli's een stuk minder windgevoelig van FP heli's. Dat maakt het ook wat breder inzetbaar.

Ik raad deze stappen van heli-keuze ook erg aan. Het is steeds ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad hoger. En nadat je al deze heli's kunt vliegen is er eigelijk weinig meer dat onmogelijk lijkt.

Veel succes met kiezen en vliegen.

Volgens mij is gas en omhoog/omlaag 1 stick bij een heli ;-)

Heb je gelijk in :D Ben meer van de vliegtuigen.

Gas: Omhoog/omlaag
En de andere is dan voor en achteruit. Al kan je daar ook mee omhoog en omlaag als je hem maar lang genoeg in de goeie hoek duwt. Gaat bij heli's om de combinatie, tijdsduur van input en ligging van je heli hè.

ik zag een tijd geleden de lama v4 ookal maar voor mijn gevoel ging ie niet egt snel en ik denk dat als het waait hij niet goed vliegt

maakt veel uit. weet ook iemand hoe hard de esky honnybee gaat gr stijn

Ik zou niet teveel op snelheid letten:D

in het begin zal je hem veeeeeeels te snel vinden:cool:

als je voor snelheid gaat, moet je meteen een CP nemen, ala trex 450 of king

Wil je toch snelheid en een FP kun je het beste kijken voor een brushless motor in het setje. Dan kun je 3S lipo draaien zonder dat het geheel een kortere levensduur heeft.
Zeker in het begin zul je aan een standaart FP, maakt niet uit welke, genoeg hebben.

Zelf ben ik begonnen met de piccolo V2 van ikarus, heb hem later een brushless hoofdmotor gegeven. hij doet het nog steeds (na ontelbare crashes) en heb er nog veel plezier mee.

succes met kiezen

ik blijf bij de esky honnybee 4-ch hardstike bedankt voor jullie reactie,s als jullie nog tips hebben voor de eerste vlucht hoor ik dat nog wel

gr stijn

Alleen proberen te hoveren. Laat het vliegen nog maar even achterwegen.
Stil hangen boven groundeffect is al lastig zat.
Proberen altijd de staart naar je toe gericht houden en dan de heli op 1 plek houden.

Als je last van het ground effect hebt bij het opstijgen moet je even rustig opspinnen tot hij bijna los komt en net voor dat een tik gas geven dat je snel daar boven komt.
In een kleine ruimte vliegen zoals woonkamer geeft ook wind en turbulentie wat weer terug komt via de muren. Houd daar dus ook vast rekening mee.

Meestal kan je voor het los komen het beste ietsjes (op gevoel) heck en rol links geven tot hij los komt.

Vanavond heb ik zelf geprobeerd eens heen en weer te vliegen wat door een windvlaagje bijna misging. Ik heb een Wasp V4 ongeveer net zo groot als een HB fp maar dan collective.
Hoveren kan ik 100% maar dat is dan toch net weer iets anders en hij wordt zoooo snel klein voor je het weet.

Back