beginnen met heli

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum
IK zou graag willen beginnen met helicopter vliegen
iemand een goed idee voor een heli om met te beginne
het mag rond de 300 € kosten

bedankt,

vdrjens

Ja, bij de modelbouw winkel.
Je kunt natuurlijk ook de moeite nemen om verder te kijken en dan pas met gerichtere vragen komen.
Er zijn toch echt wel topics genoeg.

Je moet niet altijd een nieuw topic openen, er zijn zooooveeeel topics waar het staat uitgelegt.. gebruik toch eens de zoekfunctie, we zien hier elke dag nieuwe leden die uitleg vragen om te beginnen.
Ik raad je een FP toestel aan, dan moet je niet zitten prutsen met een coaxiaal modelletje waar je amper iets van leert. De volledige uitleg geef ik in hand van de helipiloten.

Grtz
Jonas

hey vdrjens

een spirit fun van robbe is een zeer goede beginners heli ;)
RTF dus bijna de doos uit en vliegen ;) zeg wel bijna eerst ff alles nakijken of alles helemaal goed staat (maar in een goeie winkel gebeurt dat eventueel voor jou ;)
kost een goeie 290 € dacht ik ;)
er is een landingskruis bij dus als je voorzichtig genoeg begint heb je al heel wat minder brokken ;)

grts kenny

...dan moet je niet zitten prutsen met een coaxiaal modelletje waar je amper iets van leert.
En waarom zou je met een coaxiaal modelletje niets leren? Nee, beginnen met een model waarbij je constant bij moet sturen en dan vervolgens je oriëntatie kwijt zijn omdat ie niet tail in meer vliegt... da's verstandig.
Ik vind dit een denigrerende opmerking richting iedereen die WEL met een coaxiaal modelletje heeft "geprutst" en vervolgens de stap heeft gezet naar FP of CP omdat ze met dat coaxiaaltje het oriëntatiegevoel hebben gekregen en zodoende de zaak wat beter heel hebben kunnen houden...

Willem.

Je kan met elke heli leren vliegen. Het budget bepaald vaak wat het wordt. Als je rustig begint (met begeleiding of zonder) kan je met een 450 formaat CP heli heel goed leren vliegen. Kruis eronder en later afstellen door een ervaren vlieger en voorzichtig oefenen. Voor die 300 euro zou ik een leuke 450 formaat CP zoeken.

Nou ja, zoals je misschien al weet, zijn er drie typen heli's. Je hebt de coaxiale , de FP en de CP. De coaxiale is heel geschikt voor beginners, maar dit heb je op een gegeven moment wel onder de knie en dan raak je er misschien op uitgekeken, aangezien je hier geen dingen zoals op de kop vliegen mee kunt, en hij niet zo'n hoge snelheid haalt. FP zou ik zelf afraden; lijkt nogal op coaxiaal, imo. Als je het echte werk wilt, dan moet je een CP nemen. Zoals Tadango zegt is een 450 type een goed formaat, maar ook een 350 kun je wel mee leren vliegen - zo heb ik het zelf geleerd. 350 is echter onstabieler en dus ook moeilijker om te leren.
Verder is het een kwestie van je oriënteren op modellen die je aanspreken en hun prijs/kwaliteitverhouding; dat kun je heel goed doen hier op het forum, via inderdaad de zoekfunctie, die levert altijd heel veel informatie op.

ik wens je succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust ~

Ik leer het nu stilletjes aan met een RC Vortex uit dreamland. Het enige probleem is dat hij naar rechts nijgt en mijn trim staat al maximaal links...
Weet iemand hoe je dit aan de heli zelf kan instellen?

Laatst bewerkt:
Als je slim bent koop je een fatsoenlijke simulator. Heb ik destijds ook gedaan en heb er zeker geen spijt van. Veel geleerd.
Heb het een half jaar gegeven om enigzins te oefenen en te kijken of de interesse bleef hangen. Jawel hoor...die bleef!!!!

Heb nu een Mini Titan en ben er super tevreden over. Dat kost kompleet wel rond de €800,-/€900,-.

Succes!

Ik raad een coaxiale heli aan.
Ik heb zelf een Protech Helixx.

Je zou ook met FP kunnen beginnen, daar heb ik echter geen ervaring mee maar menig lid hier wel.
Ik kan je wel zeggen dat coaxiaal in het begin vreselijk moeilijk lijkt maar als je doorzet en gaat vliegen is het een makkie.
Heb je verstand van modelbouw of rc heli's?

Ik zou, als je gelijk bij CP wil beginnen, geen E-Sky nemen.
Misschien kan je een Trex nemen (wat is het beste? 450? 250 was toch instabiel voor beginners?).
Dit is een vrij populaire heli waar bij iedere goede modelbouwwinkel die ook heli's verkoopt onderdelen te krijgen zijn.

Want onderdelen zul je nodig hebben.
Bij coaxiaal zal dit gaan om nieuwe rotorbladen en misschien een nieuw stuk body maar bij CP kunnen er ook onderdelen intern in de heli zoals de assen, tandwielen kapot gaan.
En als je echt als een wilde gas gaat geven als het toestel al gecrasht is, enzo, kan je 4-in-1 ook aan gort gaan.

Ik leer het nu stilletjes aan met een RC Vortex uit dreamland. Het enige probleem is dat hij naar rechts nijgt en mijn trim staat al maximaal links...
Weet iemand hoe je dit aan de heli zelf kan instellen?
Mijn Helixx is praktisch hetzelfde als jouw Vortex.
Zie ik aan de foto.

Dat naar rechts nijgen heeft met een te korte flybar te maken.
Die moet langer, 20 cm ipv 18 cm.
Er was op dit forum een topic met oplossing maar die is spontaan verdwenen.

@lootje, is het niet.
Zeker een afgeragd model?
Zoals je al aan de taal van de TS kan lezen heeft hij geen verstand van de rc wereld.

Op zich is dit niet erg en kan je er verstand van krijgen.
Ook ik ben relatief nieuw met RC heli's.
Door veel te lezen op internet weet ik nu de zaken waar men op moet letten.

Maar, als je begint zonder enige kennis van zaken met een tweedehands CP heli waarvan je niet weet wat er allemaal gebeurd mee is, je crasht, en je moet op internet door een weerwar van webwinkels gaan zoeken naar onderdelen dan is dit wel erg.

Zoek een paar clubs bij jouw in de buurt. klik hier: http://www.google.nl/search?hl=nl&c...l+vliegclub+ninove&btnG=Zoeken&meta=&aq=f&oq=
Stuur ze een mailtje of bel ze op, want je moet effe informeren of er wel heli vliegers aanwezig zijn. En vertel je verhaal, of iemand je uitleg kan geven wat betreft heli vliegen en of ze misschien ook 2e hands heli's verkopen.
(ik weet dat bij mijn club er zowiezo mensen zijn die gewoon te veel heli's en vliegtuigen thuis hebben staan, en die graag perfect afgewerkte heli's door willen verkopen om weer ruimte te krijgen in de hobbykamer)

Dan zullen ze je vast wel een keer uitnodigen om te kijken en hoe of wat te doen. Want als je dalijk een heli hebt, en je wilt een beetje vooruitgang boeken zonder al te veel brokken te maken, dan wil je wel aan de kabel vliegen denk ik. Is ook veel leuker om het zo te leren dan zelf constant te liggen klooien. En ik neem aan dat je echt niet meteen lid hoeft te worden.

Zo heb ik het ook ongeveer gedaan, er zijn mensen die alles zelf doen. Maar de risico's zijn erg groot dat het fout gaat.

Co-axiaal heli's daar heb je geen hulp bij nodig, en kan je gewoon thuis leren. Met deze heli's kun je een beetje het richtings gevoel krijgen.

Daarbij wil ik ook even zeggen, dat het wildvliegen toch behoorlijk wat problemen met zich meebrengt. Dus een echte heli zou ik niet zomaar aanschaffen omdat je ergens op een akker of een weiland wilt gaan vliegen. Want het is behoorlijk saai alleen, je bent misschien in overtreding. Lastig gevallen worden is ook een grote kans op.
In de tuin hoveren is ook al gevaarlijk, als je zender of ontvanger raar gaat doen en je hebt geen controle meer, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

succes :D

Laatst bewerkt:
Martin,

Ik denk dat de Vortex die ik heb speelgoed is vergeleken met jouw link. Ik zal eens fotos bijvoegen.
In mijn handleiding vind ik er niks van terug, de heli zelf is ook volledig uit schuimrubber en kan dus niet aan de onderdelen zonder hem stuk te maken.
Al bij al vliegt hij wel redelijk hoor..

Hoi,

Voor beginners is het misschien ook niet erg onverstandig eens te kijken op pitch-play.nl

Ik verzorg workshops voor het hoe en wat met heli vliegen. Wat aan te schaffen hoe werkt het etc. Zodat de hobby met een echte SMILE kan beginnen en je weet waar iedereen het over heeft,

Groeten
Roel

@stormbreaker

Hoe oud ben je
als die jongen wil heli vliegen ,is het om te leren heli vliegen niet om te spelen wat een 10 jarige krijgt voor zijn sinterklaas
niet alle heli's zijn versleten en het verschil tussen een goeie en slechte dat zie meteen
en als je het niet ziet vraag dan een ervaren iemand mee of laat hem ermee vliegen

het vliegen met heli's is 80 % afstelling en 15% durf
die andere 5 % is zenuwen

na afstelling hoveren mijn heli's 10 sec zonder correctie als het niet langer is

als je een raptor op de kop tikt vindt je overal in belgie stukken

@lootje, ik ben 16 (4havo).
Echter, als je gelijk met CP begint moet je wel iemand hebben die je adviseert.
Ik zou dat ook nodig hebben want ik ben niet echt technisch.

Back