Beginnen met helling/elektro zweven hoe en wat?

Dag modelbouwers,

Omdat het gemotoriseerd vliegsiezoen er bij onze club bijna op zit (helaas) wil ik toch graag blijven vliegen. Om een vergunning voor aankomend siezoen niet op de tocht te zetten denk ik aan zweefvliegen.
Wij hebben een vlieglocatie die te midden in een stilte gebied ligt (of de vogels dit in de zomermaanden weten) en er mag vanaf oktober t/m april niet meer worden gevlogen.

Dan ligt het voor de hand om te denken aan hellingvliegen, ons veld ligt aan het water met grote uiterwaarden en een hoge dijk aan de andere kant.
Achter de dijk is alleeen maar weiland.

Mijn vragen zijn:
waarmee kan ik het best beginnen met welke kist en evt elek motor? voorkeur is helling zweven
wie heeft nog een leuk kistje staan voor een redelijke prijs?

Ik heb jaren vlieg ervaring met motorkisten en in het grijze verleden 2 zwevers gehad met opzetmotor (kalif van hegi en een mosqiuto van graupner)
voor de kenner lang geleden dus.
Met de introductie van elektro zweven is mijn interesse uitgegaan naar brandstofkisten (afgeknapt op het hoge gewicht van de accupacks en de korte vliegduur)

Alvast jullie dank!

Ik zou het inderdaad met zoiets proberen. Ik heb het een keer geprobeerd met een 2 meter model op de bult bij Vitens (Industrieterrein naast Velperbroek) maar je komt al snel tekort aan wendbaarheid. En anders de Mosquito weer uit de mottenballen halen :)

Ik ben begonnen met een ASW 17 van Carrera.
Maar nadeel dan is dat hij (of zij) geen rolroeren heeft. Ik zou nu niet meer zonder rolroeren willen.

Maar op zich deed hij het wel leuk. :)

Gr.
Taco.

Bedankt voor jullie reacties!

Is er ook iemand die mij een advies over elektro zweven kan geven?

Gr
Patrick

papa zei:
Is er ook iemand die mij een advies over elektro zweven kan geven?
Je kan een Wolf K10 ook motoriseren. Ik heb zelf een gemotoriseerde SportWing van Freescale, die kan natuurlijk ook.
Er is wel wat voor te zeggen om de eerste hellingvluchten met een schuimtoestel te maken, dat repareert lekker :wink: Je zou kunnen denken aan een EasyGlider electric, of een van de clones daarvan. Hou het klein en wedbaar; op zo'n inlandige dijk is de liftband waarschijnlijk smal en turbulent (in vergelijking met de kust).

Bart

Ik heb van een clubgenoot een oude ultra sport (Graunper) overgenomen. Ideaal voor de vakanties dat stond ook op het wensenlijstje
Het betreft een elektro uitvoering. Motor regelaar en accu moet er nog in. Ik twijfel nu of het een Lipo uitvoering zal gaan worden of een NiMh
Voordeel van Lipo is een grote cap. bij rel. laag gewicht maar een kostbare lader.
Gr

Graupner Ultra Sport? Bedoel je niet een Ultra Fly zoals deze:

ultraflymaiden002iw5.jpg

Ik vlieg hem op 2 cellen lipo 2200mah maar heb hem ook gevlogen op 7 cellen nicad/nimh en dat ging ook uitstekend. Je kunt ook beide pakketten gebruiken, als je ze goed positioneert hebben ze geen invloed op het zwaartepunt.

heeey,

Een libelle van hollein is dat niet wat.....
Daar kun je elektro van maken maar
ook gewoon mee zweven.
En het vliegt heel leuk:>

Dag Ron en Jakkie...,

Inderdaad de Utra Fly! In de haast bestempeld met een andere naam.
Wat bevalt het best Lipo of NiCd??

Ron,
Bij ons zit het gemotoriseerd vliegseizoen erop daar Rijkswaterstaat het gebied waar wij vliegen als "stiltegebied"
heeft gepromoveerd, echter speedboten mogen gewoon varen (waterrecreatie gebied lees inkomsten) :evil: of daar de
trekvogels geen last van hebben als ze dat uberhaupt hebben. Want dat is de argumentatie.
April mogen we weer......... :D :D

Gr

Back