beginnen met lijn besturen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door sparkie, 5 dec 2006.

  1. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    ik heb een vraagje; wat heb je zoal nodig voor een lijn besturings trainer, wat kost en is het een beetje te vliegen(als je echt begeleiding nodig hebt, waardan?)

    ik heb op ebay een brodak control line motortje gezien zijn die wat?

    alvast bedankt.
     
  2. Edward

    Edward Guest

    Hoi,

    Hoe oud ben je, wat is je ervaring met modelbouw?
    Over het algemeen ben je voor minder dan 100 euro volledig het mannetje.
    Model, motor, brandstof, lijnen en alle andere zooi.
    Ik zie staan dat je uit den Haag komt, op Ypenburg zit een airscouting club die aan lijnvliegen doet.
    Verder woond er een zeker Paul Rietbergen in Voorburg die veel beginnersspul verkoopt.
    Maar natuurlijk is een ieder op dit forum bereid je meer antwoorden te geven.
    Het is natuurlijk ook belangrijk wat je zelf wilt.
    Kijk ook eens op www.lijnbesturing.nl en www.flybywire.org
    Koop niet zo maar wat op het internet, vraag eerst het forum om een mening.
    Even goed aangeven waar je wat hebt gezien.
    Brodakje op ebay is niks, te klein, te duur en moet te ver weg komen.
    Tis maar 0,8 cc en een beetje beginner heeft een 2,5cc nodig.
    Verder geven we regelmatig aan waar we vliegen.

    Edward.
     
  3. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    ik heb wel ervaring met bouwen elektro maar dit leek me wel een leuke nitro klasse.
    welke spullen -motor, brandstof, vliegtuig en verdere benodigdheden- zouden jullie mij aanraden en ik woon in ypenburg dus dat komt heel mooi uit.
     
  4. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Beste tip:

    Ga op een zaterdag middag richting het oude aannemers huisje op ypenburg, dicht tegen de snelweg aan, en bezoek de airscouting club eens die daar zit.
    Vraag naar Paul Rietbergen, laat je goed voorlichten, koop leuk trainingssetje van hem, en kom daarna naar ons toe voor verdere instructie. :p
     
  5. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Vooral het laatste laat de instructie aan ons over
     
  6. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    haha dat wou ik nou net niet zeggen :D
     
  7. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    heeft iemand misschien het adres van die aeroscouting club?
     
  8. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    http://www.scoutingvwp.nl/

    Routebeschrijving enzo zal jouw meer zeggen dan ons.
    Geloof dat ze dit het oude directeurs huis noemen oid.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik sta voor de volle 300% achter wat mijn Flevolandse collega's hier voorstellen.
    Zij hebben waarschijnlijk nog meer vlieguren met het opleiden van beginners dan ikzelf.
    [​IMG]

    Daarnaast de forumkalender en deze subdirectory in de gaten houden voor de data van de twee lijnbesturingsdagen volgend jaar in Almere.

    Succes,

    Bruno
     
  10. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    He bruno ik wil wel even zeggen dat ik geen flevolander ben :p
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Sorry, ik had niet gehoord dat de annexatie van Gelderland nog even was uitgesteld.... :oops:
     
  12. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    HAHAHAHA :D
     
  13. Edward

    Edward Guest

    Helemaal correct: dit is het juiste pad om te bewandelen.
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ha, mijn favoriete onderwerp. Het is inderdaad gemakkelijker om te beginnen onder leiding van iemand met ervaring, maar het is niet onmogelijk om zonder begeleiding te beginnen. Dat heb ik zelf indertijd ook gedaan. Voor het geval je het toch zelf wilt gaan doen: Ik heb uitgebreide artikelen geschreven over wat je nodig hebt, hoe je moet beginnen en hoe je je eerste vluchten maakt als er geen begeleiding is. Als je wilt kan ik die opzoeken en aan je toemailen (dan svp PB met je emailadres). Qua materiaal:

    motor: Als je een nieuwe motor moet kopen in een Nederlandse modelbouwzaak, dan is het beste een OS LA (blauw van kleur) voor de eerste modellen is een model met carburateur geen probleem (echte LB motoren hebben geen regelbare carburateur, maar een vaste venturi). Zal je rond de 100 euro kosten. Voor een typische trainer die je van tekening bouwt (of een Paolo van Paul rietbergen) is een 15 (2,5cc) de beste grootte. Je zou dan ook een Magnum 15 of vergelijkbaar merk kunnen kopen. Ik zou echter vóór ik een nieuwe motor koop eerst kijken wat er tweedehands te krijgen is. Wat je dan het meest tegenkomt (van wat geschikt is), zijn de motoren die op RC-trainers gebruikt zijn en meestal 25's zijn (4cc). Een OS (liefst de blauwe LA of de eerdere FP, dat zijn glijlagermotoren die een stuk lichter zijn) of een Magnum of iets dergelijks komt dan weer het meest in aanmerking.

    De motoren van Brodak zijn over het algemeen prima, maar ze zijn in het vroegere rusland gemaakt en er is wel eens wat mis mee en dan ben je een heel eind van de VS! Ik zou, zeker om te beginnen, dat gewoon met een OS of Magnum doen.

    Propeller: liefst zacht nylon, blijft langer heel, anders zwarte Master, die zijn het goedkoopst. 8x4 voor een 2,5cc en 9x4 voor een 4cc.
    Gloeiplug: ENYA 3, niets anders, die geven de minste problemen

    Model: voor de 2,5cc een Paolo van het Fly-by-wire team van Paul Rietbergen (ARF!) of als je van tekening wilt bouwen de WESP van Henk de Jong. Voor de 4cc of de 'grote ACE trainer' van Henk de Jong, of je bestelt bij SIG in de VS (sigmfg.com) een tekening van een Skyray 35 (niet de kleinere versie bestellen!) of Banshee. Zorgen dat je niet de bouwdoos bestelt, maar alleen de tekening, want anders wordt het duur door alle kosten. De vleugel bekleed je met plastic krimpfolie die ook voor radiobestuurde modellen wordt gebruikt. De romp kun je het beste lakken met polyurethaan lak, de meesten daarvan zijn redelijk brandstofbestendig, in ieder geval voor zo lang als je eerste trainer waarschijnlijk mee gaat!

    Lijnen en handvat. Helaas zijn deze niet in nederlandse modelbouwzaken te krijgen, maar meestal wel via iemand die al aan LB doet, met name natuurlijk bij de al genoemde Paul Rietbergen. Ook kun je het bestellen bij Brodak of SIG in de VS. Voor motoren van meer dan 0,8cc MOET je stalen lijnen gebruiken. Het beste zijn de meerdraads gevlochten roestvrij stalen lijnen. Nogmaals: nylon of ander materiaal is voor motoren boven 0,8cc echt ongeschikt!!!! Voor de genoemde motoren kun je LB-draad van 0,2mm (0.012 inch), of 0,3mm (0.015 inch) gebruiken. Voor hoe je de oogjes aan de uiteinden van de lijnen maakt kun je het beste weer even iemand benaderen die zelf voldoende (recente!) LB-ervaring heeft. Voor 2,5cc gebruik je voor een trainer lijnen van 13-15 meter, voor 4cc 14-16 meter. Een handvat kun je zelf maken op allerlei manieren. Het zou handig zijn als het verstelbaar is, maar dat is niet perse nodig. Je kunt ongelijke lijnlengte ook oplossen door er kleine sleutelringetjes tussen te doen.

    Ik hoop dat je hier wat verder mee gekomen bent en anders hoor ik het wel.

    PP
     
  15. fc3003

    fc3003 Guest


    hier een mooie motor te koop. O.S. 2,5cc nieuw
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Wie weet wat precies de verschillen zijn tussen de hier aangeboden OS 25 FP en de OS 25 LA (blauwe cylinder) ?

    Is de 25FP misschien ouder?
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Inderdaad. Maar ik vind een .25 wel wat groot als eerste motor...
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Allereerst, let goed op, een .25 is niet een 2,5cc motor! .25 slaat op cubic inch. Eigenlijk staat er 0,25 cu inch, maar amerikanen gebruiken een punt waar wij een komma gebruiken en laten de 0 voor de punt weg. Om van cu inch (ongeveer) naar cc te komen deel je het getal achter de punt door 6. .25 is dus ongeveer 4cc. Trouwens, de punt wordt ook vaak weggelaten, en dan hebben ze het dus over een OS25.

    De FP is de glijlagermotor van OS uit de jaren '80 ongeveer. De opvolger van de OS MAX van daarvoor. De FP was een nogal snelle motor door het ontwerp van zijn spoelpoorten, en moest voor stuntgebruik eerst 'getemd' worden, anders kon je 'fly away' ervaren, dat de motor opeens arm en dus hard begon te lopen en niet meer terugwilde naar zijn rijke afstelling. Voor een stunter is het niet leuk om erg snel te vliegen!

    De LA is de opvolger van de FP, eind jaren '90 geintroduceerd. Eerst werd hij weggehoond. OS had namelijk aan kostenbesparing gedaan. Allerlei materialen waren minder dan in de FP werd gezegd. Ook hadden ze kosten bespaard door één spoelkanaal weg te laten. Achteraf bleek dat de motor daarom veel tammer was dan de FP en daarom juist zo geschikt voor stunt! Hoewel tammer heeft hij genoeg vermogen voor stunt, het is geen zware motor, en bij stuntgebruik slijt hij toch al nauwelijks, zodat de kwalitatief minder materialen geen probleem zijn. En versleet hij desondanks, what the heck, in de VS kost een OS 40 LA nog geen 70 dollar (ongeveer 56 euro, ask me how I know!).

    OS bracht ook stuntversies (met standaard venturi) op de markt, de LA-S. In de VS zijn deze in de meeste zaken die LB spullen verkopen te krijgen en goedkoper dan de RC versie. In Europa was van de FP serie de 10 (1,7cc) de enige die met standaardventuri te krijgen was, maar van de LA kun je ze wel degelijk krijgen. Graupner importeert ze, al zul je ze vaak moeten bestellen. Én jammer dat ze hier meer dan twee keer zo duur zijn dan in de VS, en de LB versie duurder is dan de RC versie (voor zover mij bekend). Bij Shamrock trof ik indertijd een .15 LA-S zomaar in de etalage aan. Meteen gekocht natuurlijk.

    En Bruno: ik vind een .25 geen slechte keus voor een beginnersmotor voor LB. Zeker niet voor een volwassene. Het is iets moeilijker om een trainer te vinden, maar Henk heeft er tekeningen voor. De iets grotere trainer vliegt stabieler en kan langzamer vliegen zonder lijntrek te verliezen, terwijl het model niet zo gek veel groter, dus nog steeds erg stevig is. Het grote voordeel van de OS .25 is dat die motor net zo sterk zou moeten zijn als een FOX 35. Of hij een Nobler trekt weet ik niet, maar een Skyray 35, Banshee of Twister moet zeker kunnen, en dat zijn prima modellen om mee te leren stunten.

    PP
     
  19. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    PP, even voor de zekerheid: jij vliegt toch een Banshee met een OS .40LA ?
     
  20. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Klopt, maar daarmee is hij behoorlijk overpowered. De motor 4-takt alleen en ik heb de RC-drossel die er op zit ook altijd een stukje dicht. Oorspronkelijk zat er een OS 35 FP op en die kon het makkelijk doen, zodat ik er van uitga dat als je er geen baksteen van maakt door er kilo's verf op te smeren, en als je desnoods met wat kortere lijnen vliegt (17, desnoods 16 meter) hij nog prima zal vliegen met een OS 25 (FP of LA), waarvan gezegd wordt dat hij vergelijkbaar is met een FOX 35.

    Ik vloog een Goldberg Cosmic Wind, ook ontworpen voor Fox 35, weliswaar iets kleiner vleugeloppervlak en zonder flaps, ook met een OS 25 FP en daar had die motor zat vermogen voor. De reden dat ik de 40 op de Banshee zette was dat ik hem goedkoop had gekocht (25 euro) en hem wilde uitproberen. De gaatjes kwamen overeen met de 35 FP die ik van de Banshee af had gehaald omdat er bij een crash (door een kameraad!) de uitlaatbevestiging af was gescheurd.
     

Deel Deze Pagina