Beginnen met modeltrucks - wat allemaal nodig?

• Topicstarter Topicstarter BertPleizier
  • Startdatum Startdatum
B

BertPleizier

Guest
Ik wil over een jaartje gaan beginnen met het zelf bouwen van modelvrachtwagens (lieft met hydrauliek). Tegen die tijd heb ik wat meer tijd om aan deze hobby te gaan besteden. RC is geheel nieuw voor mij, maar modelbouw opzich niet. Alhoewel er vandaag de dag redelijk wat mogelijkheden zijn.

Wat heb ik zoal allemaal nodig om een beetje goede start te maken (gereedschap)? Ik ben zelf vrij handig, dus twee rechter handen heb ik al ;).

Omdat niet alles te koop zal zijn - en wat er wel te koop is wellicht vermaakt moet worden - is een draaibank en frees denk ik noodzakelijk. Wat is een goede machine? Ik lees hier in diverse topics dat niet alle draaibanken groot genoeg zijn om materiaal in te spannen.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en niet verwijzen naar een ander topic waar het één en ander ongeveer instaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
nou je moet model ook niet een een draaibank zetten eigenlijk want je gaat automatisch veel kracht op onderdelen zetten en breekt het af dus daar zou ik niet aan beginnen maar aan hoe groot zat je te deken 1:6 dan zou ik gaan kijken bij carson of fg dus de truck heb je nodig daar gaat natuurlijk om en de zender het is makkelijker als je een rtr koopt dat is meestal goedkoper in verhouding dan dat je alles los koopt en verder is er niet echt veel nodig

Jverhaaf: Hij zet zijn model toch niet in de draaibank, de onderdelen kun je maken met een draaibank. Ik denk dat je eens op de site van optimum moet gaan kijken. Een groote 240 is een mooie maat met een 100 of 125mm klauwplaat. Het beste kun je een set kopen, dan zit er meteen een 4klauw een draaibrillen bij om lange assen te draaien.

Ik zag laatst ergens een filmpje van iemand die voor zijn modelbouwhobby een computergestuurde frees had (een mooi modelbouwmaatje ook). Hoe heten dergelijk - computergestuurde - freesapparaatjes? Zijn er mensen die deze ook hebben? Deze zullen wel aardig aan de prijs zijn.

Ik zag laatst ergens een filmpje van iemand die voor zijn modelbouwhobby een computergestuurde frees had (een mooi modelbouwmaatje ook). Hoe heten dergelijk - computergestuurde - freesapparaatjes? Zijn er mensen die deze ook hebben? Deze zullen wel aardig aan de prijs zijn.

Hallo Bert,

Dat noemen ze een CNC machine.

Een beetje knappe CNC freesbank kost 10.000 tot 12.000 euro !!

Zelf een Optimum Vario BF 20 ombouwen naar CNC moet je rekenen op ongeveer 2000,00 Euro

Een Optimum kale freesmachine, zonder hulpstukken en gereedschap kost ongeveer 1200,00 Euro

Een beetje knappe CNC draaibank kost ook ongeveer 12.000,00 Euro

Zelf een draaibank ombouwen naar CNC, dan moet je rekenen op ongeveer 2500,00 tot 3000,00 Euro.

Een Optimum draaibank kost ongeveer 2000,00 euro

Tja, je kan het net zo duur maken als je zelf wilt !!!

Ik heb een draaibank en een freesbank, maar niet in CNC uitvoering, dit vind ik een te grote investering voor de modelbouw.

De omgebouwde frees en draaibanken zijn nooit zo perfect als een originele gebouwde frees en draaibanken.
Ik heb er een aantal mogen bewonderen, ik vond nog niet helemaal ideaal.

Misschien in de toekomst toch mijn machines nog ombouwen naar CNC, maar eerst even niet.

Back