beginnen met modelvliegen

Beste vliegers,

Ik ben robin, ben hier in dit deel van het forum niet heel erg bekend.
Dat komt omdat ik mij eigenlijk alleen maar bezig hou met het varende deel van deze rc-hobby.

Alleen nu begint het de laatste tijd wel erg te kriebelen als het gaat om vliegtuigen. Ben wel redelijk bekend met het wereldje van vliegen, een vriend van me vliegt ook (vooral zijn vader). Heb dus al enkele keren gevlogen. Ook het simulator vliegen gaat me goed af.

Dus nu denk ik er ook sirieus over om een kist aan te schaffen, omdat ik nog niet toe ben aan fancy zenders en dergelijke. Zat ik te denken aan een rtr setje.

Mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar de hype pitts s1.
Conrad heeft hier een mooi prijsje voor.(€199)
233015_LB_00_FB.EPS.jpg

Zijn er mensen die dit toestel aan of afraden? In geval van afraden, is er misschien een beter alternatief?

Ik hoor het graag,

Gr robin

Die Pitts lijkt me nu niet echt een goed beginnerskistje dan raad ik je nog eerder de Cessna 182 aan van Conrad (ook geen topper als eerste kist maar toch :roll: ).

Als je vriend en zijn vader veel vliegen en jij mag wel eens mee vraag hun dan wat de beste keus voor jou kan zijn.
Zij weten hoe je nu vliegt en kunnen je bijstaan waar nodig.

Maar een echte leskist is de verstandigste keus.

Vergeet die Pitts voorlopig maar even en alle laagdekkers, spitfires, mustangs etc.etc.. Easystar om elektrisch te beginnen, Calmato voor verbrandinsgmotoren. Conformeer je aan de favoriete beginnerskist van de club en de meest gebruikte radiobesturing daar. Idem dito stickmode, knuppelbezetting hetzelfde als je instructeur.
Over beide toestellen is voor dagen leesvoer hier te vinden.
Fancy zender is echt niet nodig, alleen maar duurder en verwarrender en je komt in de verleiding een slecht toestel 'recht' te krijgen met elektronica i.p.v. de oorzaak aan te pakken.
Gewoon een beetje de discussies hier in het beginnersforum volgen, zeer leerzaam. Zoeken op discussies met 'beginner' of 'beginnen' in de titel.

Ga eens op een zondagmiddag, dan is het het drukst, bij een vliegclub kijken. Neem je spullen mee en vraag ze de hemd van het lijf. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina -> clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi

Hoi Ron,

zoals je hebt kunnen zien ben ik nog steeds aan het klooien. Heb toch nog iets over die easystar (heb al in de winkel gestaan met het ding in m'n handen).

Was een paar dagen terug op een veld waar iemand met zo'n ding aan het vliegen was. De mijne wilde niet starten dus ik vroeg de eigenaar of ik even mocht proberen. Aardige vent dus geen probleem, hij gooit het ding aan en ik vliegen. Vliegen, backflips? scherpe bochten en toen het ding op hem afgestuurd en hij ving hem netjes op. Ik had wel al op de sim zitten oefenen.

Dus mijn dilema nu, overigens las ik dat elders ook al, kan je eigenlijk wel vliegen als je kan stunten met een easy star. Dat ding vloog zoooo makkelijk. Blijkt ook wel uit een ander topic, meneer had zo'n ding gekocht en na 1 slechte landing had ie het ding onder controle.

Okay, voor iemand die nog nooit een afstandsbediening heeft vast gehad kan ik me voorstellen dat het onder de knie krijgen van de sticks stap 1 is. Maar dan.......

Ai, een gewetensvraag voor een ex-helivlieger. Iemand die zo maar even met een Easystar vliegt, kan volgens mij nog echt niet met een Calmato, Charter enz.enz. uit de voeten. Echter, iemand die al de nodige vluchten op de pc en met een Easystar achter de rug heeft, zal het een stuk makkelijker hebben, de knuppelbezetting is al ingesleten en naar je toe vliegen is ook geen probleem meer. Vergeet hierbij één ding niet, er is een verschil tussen 'boven blijven' en vliegen. Met een instructeur vlieg je volgens zijn aanwijzingen, 'rechte lijn', 'bocht zonder hoogteverlies' enz.enz. Een Easystar is een verdomd goede tussenstap die 'we' vroeger niet kenden. Nog beter: zelf een schuimpje maken, motortje van paar euro erop. Kan niks aan kapot, dus de leerling staat niet met trillende handen en is niet supervoorzichtig, kan zich concentreren op het leren.

Back