Beginnen met RC auto

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Ferdi, 14 mei 2003.

  1. Ferdi

    Ferdi Guest

    Nou ja ik zal me eerst maar even voorstellen:

    Ik ben dus Ferdi (didn't see that one coming ;) ) Ben ondertussen al weer 19 jaar en woon in de buurt van Rotterdam.

    Ik zit wel eens te kijken naar hoe gaaf sommige mensen die Benshu dingetjes vinden. Dan denk ik: Lijkt me cool, een Peugeot WRC versie ervan. Dan zie ik hoe klein ze zijn etc en ga ik steeds groter en steeds groter tot ik uiteindelijk bij 1/18 modellen uitkom. Uiteindelijk kom ik dus nu weer uit RC auto's van die schaal, onder het motto een goed begin ist halve werk dus ;)

    Nu wil ik hier dus eens mee beginnen maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer :oops: Hier is dus wat ik wil en wat ik kan:
    Ik wil een WRC wagen om daar een beetje voor mn plezier minirally's mee te rijden. Verwacht word dus een vrij stoffige/modderige omgeving.
    Ik wil wel een beetje vermogen, beetje kunnen driften en beetje de auto de bocht in kunnen gooien, als ware het een echte rally.

    Als eerste dan dus de keus of ik voor electro of voor benzine ga.
    Ik hoop dat iemand me daar bij kan helpen want ik snap het nog niet en weet niet wat ik moet kiezen :oops:

    Verder wil ik het wel een beetje goedkoop houden maar tja ik weet niet in hoeverre dat kan. Ik vind een euro of 200 eigenlijk wel eventjes genoeg. Mocht ik nu teveel vragen dan lever ik het liefst wat vermogen in. Dus dan maar wat minder vermogen. Zolang het budget maar leuk blijft.
    Mocht ik zelfs met minder vermogen geen WRC onder de 200 euro kunnen kopen dan mag het ook een ander model zijn maar liever niet, het liefs wel een echte auto, geen buggy.

    Verder over het onderhoud, het liefst natuurlijk onderhoudsvrij maar das onmogelijk. Ik ken het principe benzinemotor wel een beetje alhoewel zo'n klein dingetje iets anders is als een scooter motor maar toch. Dus tja sleutelen kan ik wel maar liever niet teveel want ik wil um wel even heel houden ;)

    Verder ben ik er nog niet helemaal uit of ik een compleet gemaakte set wil of dat ik um zelf in elkaar wil zetten. Ik hoorde dat de boekjes goede uitleg geven dus dat dat in principe geen probleem hoort te geven en dat je hierdoor genoeg ervaring krijgt om het een beetje door te krijgen. Hoe zien jullie dit ?

    Nou ja verder denk ik dat ik wel alles heb, post hier een keer en heb meteen een hele waslijst met vragen :D Nog een klein dingetje, die 200 euro is wel all inclusive :oops:

    Alvast bedankt iedereen :)
     
  2. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    Eh, kwa brandstofauto's ben ik een N00B maar voor rally gaat het nog wel.

    Ik heb zelf een Buggy (Kyosho Raider 2WD) en ik moet zeggen dat er best mee goed te rijden is.
    Hij is electrisch dus met accu's.
    Bedenk wel wat je wilt.
    Met de huidige accu's (1800-3000 ?) kan je vermoedelijk 10 min rijden. ligt er aan wat voor motor je neemt en HOE je rijd.
    Rij je voornamelijk rustig en niet te veel eisen stellen zoals optrekken uit de zandbak terwijl je een heuevl op gaat.
    Dat moet kunnen alleen zal je motor best wle veel stroom vragen.

    Zoals je hebt gelezen heb ik een buggy. Wat ik net heb geschreven zal denk ik niet veel verschillen met een "echte" R/C auto.
    het is alleen dat accu een stuk onderhoudsvrijer is dan benzine. Ik heb van kenners gehoord dat het nogal vuil aantrekt. Het is daarom ook raadzaam om je auto, benzine OF accu, gewoon netjes schoon te maken. het verschil is dat bij benzine de oppervlakkige onderdelen zeg maar modder aanzuigen en je dus modder in je uitlaart kan krijgen. Lijkt moeilijk en onmogelijk maar het zal me niet verbazen als IK dat nou net meemaak.
    Verder ligt het ook aan je budget wat de keuzes zijn.

    voor 200 euro kan je nou niet echt een brandstof auto kopen waar je mee door de modder kan.
    Kan wel, maar dat word dan waarschijnlijk een buggy en dat wil je niet zoals je al hebt gezegt.
    Ik heb effe gezocht op PKracing en daar kan ik 1!!! brandstof angedreven auto vinden maar da's een VW NEW Beetle en dies voor streetracing. Ik denk dat als je DAAR mee de bossen in gaat je bij het eerste de beste takje een vastloper hebt.

    Voor electro kan ikmeerdere auto';s vinden ONDER de 200 euro maar daar is geen kap bij geleverd.
    Je zou effe kunnen kijken bij de link die eerder is gegeven.

    Daar heb ik de prijzen vandaan.
    de site wijst zichzelf wel en ik kan je geen volledig URL geven omdat de adresbalk niet meer weergeeft dan www.pkracing.nl.


    Voordelen Brandstof.
    - Je hoeft niet steeds accu's op te laden en geen grote en zware laders mee te nemen
    - je kan langer rijden met een tankje brandstof dan met 2 accu's. (meestal dan als je normaal rijd)
    - Het maakt een leuk geluidje (ook al zou ik dit niet als pluspunt rekenen maar OK)
    - je word er sterk van (trekstarter)

    Nadelen Brandstof.
    - het is duur en je kan niet overal rijden
    - Je moet het onderhoud en schoonmaken buiten doen ivm brandgevaar
    - het maakt herrie en kan voor overlast zorgen
    - je moet het IEDERE keer schoonmaken. de auto dan
    - de auto's zijn doorgaans duurder + de kosten zelf zijn ook erg hoog. (Bijv fietsen VS grasmaaier Scooter)
    - Starten kan problemen geven

    Voordelen Electro.
    - je kan OVERAL rijden. (behalve tegen bomen)
    - je kan zo effe accu wisselen en snel verder gaan
    - je hoeft het ding niet edere keer te starten
    - met een goede lader is de accu zo weer vol
    - je hoeft de auto niet iedere keer schoon te maken (is wel aangeraden overigens)
    - het is redelijk stil

    Nadelen Electro.
    - Je moet steeds accu's meeslepen
    - accu's moeten GOED zijn en opgeladen
    - het heeft soms minder power en gaat langzamer
    - Het verwisselen van Accu's kan ingewikkeld zijn.

    meer kan ik op het moment niet bedenken.
    een snelle blik op de lijsten suggereerd dat electro beter is dan brandstof. het is echter wel zo dat ik liever een brandstof auto heb dan electro maar we moeten wel realistisch blijven.

    ohja, je zei dat 200 euro ALLES moet zijn.
    ten eerste valt brandstof dan af. de rijklaar set kost al 115 euro.
    Wat ik je dan wel aan kan raden is 2e hands.
    Je moet wel GOED opletten en als het kan iemand meenemen die er verstand van heeft.
    Als je wilt kan ik je wel een email geven van iemand die zijn auto verkoopt.
    via PM dan want die jongen hoeft geen spam.

    Ik hoop dat het een beetje leesbaar is en ik hoop dat mensen die vinden dat ik foute dingen zeg mij correcteren.
    Dus de dingen die NIET waar zouden zijn verbeteren naar waarheid.
    Ik hoop echter dat ik alles goed heb gezecht. Mijn kennis is namelijk weer niet ZO uitgebreid.
     
  3. Ferdi

    Ferdi Guest

    Hoe moeilijk is het sleutelen aan de RC wagen ? Zoals ik al zij heb ik wel een klein beetje verstand van sleutelen en benzinemotoren maar ik weet niet of dit ook maar enigzins van toepassing is?

    De eerste vragen blijven overgens gewoon nog staan :oops:
    Wel bedankt voor je antwoorden maar ik kan altijd meer meningen gebruiken ;)
     
  4. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    Zoals ik het effe doorlees zijn de vragen over brandstof/electro al beantwoord. het is dat stukje met voor- en na-delen.
    het sleutelen aan een electrowagen is denk ik makkelijker dan aan benzine aangezien daar minder onderdelen in zitte die snel kapot gaan.
    Denk aan al die leidingen en veertjes.
    verder moet je zelf bepalen of je hem wilt bouwen of prefab wilt kopen.
    volgens Quartel Modelbouw in amsterdam kan je al zo'n ding in elkaar zetten als je plaatjes kan kijken en lezen.
    wat verder NOODZAKELIJK is, je moet weten wat een schroevendraaier is en je moet er mee om kunnen gaan. maar daar twijfel ik eik niet aan dat je dat kan.
     
  5. Ferdi

    Ferdi Guest

    Ok dus dat sleutelen gaat wel lukken dan denk ik. Veertjes etc dat zal ook nog wel lukken, leidingen etc dat komt goed.

    Dan nu nog even over het budget. Wat betaal je ong voor de goedkoopste benzine Peugeot WRC ? :oops:

    En onderhoud: waar moet je op rekenen? Er word overgens niet mee geraced, gewoon beetje hier thuis rond rijden.

    Oh ja en hoe snel rijd je zo'n benzine motor naar z'n grootje? Ik bedoel als je bv lange tijd lekker hard rijd, volgas optrekken etc. Is dat slecht en hoelang blijft dat rijden ? (ik betrek dit allemaal een beetje naar scooters vandaar deze vraag)
     
  6. casper

    casper Guest

    volgens mij moet je niet kijken naar de kap maar naar het chassis......
     
  7. Ferdi

    Ferdi Guest

    Ja ok dat weet ik ook wel maar niet elke chassis is geschikt voor elke kap ;) dus ik zeg maar ff welke kap ik wil. Om extreem te zeggen: F1 chassis schiet niet op :) Toch bedankt :)
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat je pas wat leuks kan kopen als je voor een groter budget gaat...
    Toen ik vroeger een keer in een winkel ging vragen (een brandstofauto, das wat duurder) kwam ik al op ongeveer 500 euro rijklaar. Dan heb je ook meteen goede materialen, wat je voor 200 euro nog niet meteen hebt als het compleet moet zijn.
    Van de keus tussen brandstof en electro, wat vind je ZELF het mooist, en wat kan je het best onderhouden. Ik denk zelf dat een electro moeilijk is, ik heb nogal een trauma overgehouden aan techniek op school toen het over dat onderwerp ging :oops: .
    Daarom zou Ik kiezen voor brandstof omdat ik de motor mooier vind, geluid mooier, en (correct me if im wrong) het is sneller.

    Groeten Laurens
     
  9. Ferdi

    Ferdi Guest

    Ik heb bv nu dit gezien:

    Subaru Impreza Kant en klaar 2WD model. Ook leverbaar als: Ford Focus, Peugeot 206, Mercedes CLK DTM en Opel Astra. De body is
    geverfd en bestikkerd. De frequentie kan verzet worden zodat makkelijk met meer mensen gereden kan worden. Nu compleet geleverd met zender, rij-accu, acculader en zenderbatterij

    Deze kost 150 euro, is een electro wagen. Mij lijkt dit wel een cool ding maar wat zeggen jullie hier nu van? Ik verwacht er geen extreme prestaties van maar ik wil het buurtjongetje met z'n autotje er toch wel uitrijden ;)

    Tis een Tamiya 1/10 model. Is verder te vinden op www.toemen.nl en dan catalogus en dan pagina 2 bijna onderaan.

    Op pagina 3 staat er ook een, kost 140 euro + 100 euro voor de complete set. Die is wel 4WD aangedreven. Verder nog enige verschil ?

    Ik snap best dat dit in jullie ogen drie keer niets is maar ok :)

    Ik denk overgens zelf dat ik het wel bij electro houd. Offroad beperk ik dan wel een beetje. Brandstof vind ik te duur. Hoelang kan je nou rijden met zo'n accu in zo'n ding ? hoe snel zijn die accu's te verwisselen en hoe duur zijn die krengen ongeveer ?

    :oops: ik bestorm jullie wel met een hoop vragen he :oops:
     
  10. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    [​IMG]

    HPI Sprint. Snelle 4WD tourwagen, echt een auto
    die met je mee kan groeien. Geschikt voor wedstrijdgebruik.
    Leverbaar als kaal chassis (ex motor, regelaar en body) 199.95 179.95
    Of compleet met body (CLK-DTM, Impreza, Elise, 206 en 911GT3) 229.95 199.95
    Als set, compleet met stuurwielzender, snelle motor, electronische regelaar, accu en snellader 419.95 369.95

    BTW wat is dat voor auto? van de buurtjongen?
    enne, NIET maar dan ook NIET in huis rijden met een brandstof.
    En dat electro valt best wel mee.
    zelfs ik kan het.

    De accu's zelf kosten zo'n 25 tot 70 euro.
    dan heb je dsu voor 25 een 1700 mAh accu voor. Daar zal je met een standaard motor ongeveer kwartier mee kunnen rijden als je rustig aan doet.
    Ik doe er 5 min mee maar mijn accu's zijn dan ook wat ouder en ik heb een sterkere motor.

    Dat pakket van 150 euro?
    Tja, als je effe plaatje neerzet met specs of een linkje kan ik het beter beoordelen dan zeggen dat het voor een beginner redelijk is.

    Het nadeel is dat je het chassis niet ziet. het chassis van dat ding op paginma 3 ziet er wel goed uit alleen lijken die "tandwieltjes" zo fragiel.
    jammer dat je geen chassis ziet bij dat ding onderaan.
     
  11. Mathijs

    Mathijs Guest

    Ik heb zelf ook een electro auto(kijk maar es op www.mathijs.nl.nu) en daar het een en ander over gelezen, gezien en gehoord, en als ik het goed heb kunnen electrische auto's evenveel vermogen leveren als brandstof.

    P.S.: je kan ook een 2e hands kopen, ben je goedkoper uit.
    mischien geen mooie kap maar dan koop je die gewoon opnieuw!
     
  12. casper

    casper Guest

  13. Ferdi

    Ferdi Guest

    iig al bedankt voor alle tips, ik kom echt steeds verder :D

    Tja die set die iemand liet zien. De set kost 370 euro, ik vind het hartstikke leuk maar dat gaat nog iets te ver voor me.

    De set waar ik aan dacht heeft dit chassis:
    [​IMG]
    Zoals blijkt uit de naam is het een Tamiya tl01 chasis.

    Zonde dat ze geen Peugeot hebben. Is hier evt wel een kap voor beschikbaar? Hoe hogen liggen die prijzen van die kappen ?

    Uiteindelijk kom ik dan op 230 euro uit. Dat vind ik een mooi bedrag waar ik iig over na wil denken :)

    De overige dingen die ik gezien had waren deze:
    Academy 1:10
    http://www.toemen.nl/catalogus/pagina2/17.jpg
    Op deze link is geen chassis te zien dus kheb ut maar als url neergezet ;)
    Ford Focus WRC Deels voorgemonteerd 4WD Rally onderstel. Zeer goede wegligging door laaggeplaatst zwaartepunt
    Tevens leverbaar als Alfa 156 119.95
    Als set, inclusief 2 kanaals zender, 7,2 V accu, lader en verf 214.95

    en de Tamiya Quick Drive 1:10
    http://www.toemen.nl/catalogus/pagina2/16.jpg
    Subaru Impreza Kant en klaar 2WD model. Ook leverbaar als: Ford Focus, Peugeot 206, Mercedes CLK DTM en Opel Astra. De body is
    geverfd en bestikkerd. De frequentie kan verzet worden zodat makkelijk met meer mensen gereden kan worden. Nu compleet geleverd met zender, rij-accu, acculader en zenderbatterij 149,95

    Ik ben een beetje sceptisch richting de Academy, maar dat is alleen gebaseerd op het feit dat ik die naam nog nooit gehoord heb op dit gebied.

    Die laatste Tamiya is een stukje goedkoper wat mij wel weer trekt. Volgens mij zit hier dan ook een kleinere motor in waardoor ik misschien wel wat langer kan rijden op een accu (kwartier of halfuur oid)

    Oh ja, dat over de buurjongen daar bedoelde ik gewoon mee dat het een beetje harder moet gaan dan zo'n bart smit autotje dat je vroeger altijd voor je verjaardag wilde hebben als je 12 werd ;)

    Verder las ik dat de TL01 breed een rally wagen was en met kortere armen het dan een tourwagen word. Hoe duur zijn die dingen ongeveer? Krijg ik als ik een rallykap bestel bv het brede chasis en als ik bv de porsche bestel het minder brede chassis? en wat is het resultaat als ik met korte armen toch ga rally rijden ?

    Hoelang gaat een accu ongeveer mee bij die TL01 set en bij die goedkope Tamiya set ?

    Ik blijf vragen he ;) iig allemaal weer hartelijk bedankt :)
     
  14. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    Volgens mij kan je voor dat eerste chassis (plaatje) een 206WRC kap kopen hoor.

    de kappen verschillen wel erg kwa prijs dus gewoon effe GOED zoeken en nuet zeggen, die ziet er leuk uit, die koop ik.

    net zoals je NU doet, OVERAL langsgaan en kijken en vergelijken.

    Verder denk ik dat zelfs MIJN antieke dingetje een bartsmit ding er uit rijd. Met die dingen kan je niet eens het bos in.
    Met die jij vermoedelik gaat kopen wel.

    het enige dat je wat tegenzit aan je keuze zijn die grote tandwielen. Ik heb namelijk het idee dat dat erg snel kapot kan geen mocht je een klapper maken of onverhoopt over de kop gaan.

    Ik weet het natuurlijk niet maar als er mensen zijn die mijn mening kunnen veranderen en de topictsarter aan een degelijke auto aan kunnen helpen? doe maar wabt dan weet ik ook weer IETS meer van die nieuwe dingen.
     
  15. Ferdi

    Ferdi Guest

    -knip-vraag over brandstof-knip-

    Nou ja ik had een hele vraag over brandstof auto's maar ik lees vnml dat de brandstof auto's minder snel optrekken. Brandstof auto's rijden een stuk harder maar het gaat over snelheden van 80km/u. Dat vind ik beetje te hoog. Ik ga vnml voor het zandbak werk nml :) Dus ik wil acceleratie zodat ik een beetje kan spinnen en driften :)

    Ik lees bv ook dat de rijtijden ongeveer 10 minuten zijn en opladen duurt dan 20 minuten. Nou ja dan koop ik 4 accu's ofzo en dan vermaak ik mezelf wel ;) Volgens mij is het toch wel mogelijk om een minuut of 20 te rijden op een accu ? Want als ik dat lees op die website dan praten ze hier over flink extreme wagens.

    Dus back to electro wagens en de vragen staan in mn vorige post nog wel ;)

    Ik moet zeggen dat ik het wel heel erg irritant vind dat ik geen idee heb wat deze wagens presteren. Ik lees overgens overal dat een dat chassis van Tamiya zeer goed 'op te voeren' is. Dus mocht ik meer trekkracht willen oid dan is dat nog wel te realiseren toch ?

    Ik kom steeds dichterbij de uiteindelijk keuze :p Mn voorkeur gaat nu toch wel zeer veel uit naar die Tamiya set van 230 euro die ik liet zien.
    Nou ja ik heb gelukkig nog even de tijd, ik vind het nu nml allemaal leuk en aardig maar de aanschaf duurt nog wel even. Maar ja het er over hebben is al de helft vd lol toch ;)
     
  16. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    Als jij een linkje geeft zal ik kijken wat ik voor je kan doen. wel snel graag want ik kan ze niet vinden. :'(
     
  17. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    Ik heb het gevonden en tot nu toe zal alleen de Porsche onder jou beschrijving vallen.

    Dit moet je dus NIET kopen:

    Het is een protech brandstof auto,
    hij rijd +/- 95 km/pu
    er zit o.a bij:

    2 liter bezine
    2 versnellings bak
    2.5 CC motor
    verschilende tuningsonderdelen
    volvo S 40 carroserie
    1 paar slicks en 1 paar profielbanden
    robbe futuba afstandbediening en servo's
    en start benodigheden

    de auto is +/- 1 jaar oud en ik doe hem weg omdat ik nog niet echt genoeg ervaring heb.de auto verkeerd in goede staat.

    Bullshit, iedere leipo kan met zo'n ding rijden.

    nog eenjte:

    het is een protech brandstof auto,
    hij rijd +/- 95 km/pu.
    er zit o.a. bij :

    2 liter benzine
    2 versnelings bak
    2.5 CC motor
    verschillende tuningsonderdelen
    Volvo S 40 carroserie
    1 paar slicks en 1 paar profiel banden
    Robbe Futuba afstandbediening, servo's en
    start benodigheden.
    ik doe hem weg omdat ik het nog iets te moeilijk vind om hem te starten en te rijden door de hooge snelheden.de auto verkeerd in goude staat.

    de auto gaat te snel |:( 8)7 DUH.

    BTW beide paste dingen zijn van 1 eigenaar. Fake verkoop dus. gewoon prijsje checken en doorverkopen aan anderen.

    Einde Dit moet je dus niet kopen.

    het is geen speelgoed.

    SCHANDE hoe mensen de kap verneuken met OF te veel sticker OF te weinig.

    toevallig dat ze bijna allemaal een VolVo S40 kap hebben.

    Die Ford kan denk ik wel door het bos.


    Waarom denken zoveel mensen dat een plaatje van google voldoet>
     
  18. Ferdi

    Ferdi Guest

    Ik was sowieso niet meer van plan om benzine te kopen, te duur en elke keer schoonmaken als je klaar bent met rijden. Plus dat electro sneller optrekt en ik het (nog) niet zo heb op topsnelheid.

    Dus waar ik nu even aan denk is het Tamiya TL01 chasis die ik pas gaf (in de set van 230 nieuwprijs) En dan nog een kap oid waardoor er minder modder etc tussen de tandwielen etc kan komen.

    By the way: iemand die nog een goede winkel weet in de omgeving van Rotterdam ? Ben nml wel van plan om dat ding in een winkel te kopen vanwege service&garantie
     
  19. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    da'sidd wel een goede keuze geloof ik. staat dacht ik ook ergens in een rally topic.

    maar in een winkel kopen is idd een geode keuzen.
     
  20. Ik ben toch wel nieuwsgierig hoe je een complete set van redelijk/goede kwaliteit voor rond de 200 euries wilt scoren?

    - Een chassis (met standaard motor)
    - Een regelaar
    - Servo
    - Accu
    - Zender / Ontvanger
    - Lader
    - Wat klein-materiaal

    Als je er langer dan een maand plezier van wilt hebben lijkt me niet dat je enigzinds in de buurt komt van de 200Euries. Ik denk dat je beter even door kunt sparen en dan iets meer uitgeven en dan een set kopen waar je niet binnen no-time ellende mee hebt....

    (Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben. Als dat zo is hoor ik het graag want dan geef ik dus altijd veel te veel geld uit... 8O 8O )

    Groetjes, René
     

Deel Deze Pagina