Beginnen met standaard zender

Al een tijdje volg ik dit forum over midi-sized (ECO 8 grootte) electrische model helicopters.

Ik doe aan modelvliegen en varen. Ik heb veel onderdelen nog wel liggen zoals een 4 kanaals zender (geen computer), ontvangers, accu pakketten & miniservo's.

1. Welke modellen kun je goed vliegen met een standaard 4 kanaals zender? LMH 120 Corona? ECO 8 met mechanische mixer?

2. Welke giroscoop moet je dan gebruiken i.v.m. de zender? Met HH moet je toch een extra kanaal hebben voor on/off?

3. Kun je een vliegtuig regelaar ook gebruiken voor een helicopter?

Door zoeken op dit forum ben ik geinteresseerd geraakt in de LMH 120 Corona (dan wel met alu frame). ZIjn er andere/betere alternatieven?

1. Alleen een fixed pitch heli zal goed vliegen. Een corona is er toch ook in fixed pitch?
2. Elke gyro werkt. Een HH is makkelijker en er zijn ook HH gyro's zonder 2e kanaal (GY240 bv).
3. Ja, in princiepe wel. Een heli regelaar heeft vaak de optie om een vast toerental te kunnen draaien. Hier heb je zonder computer zender alleen niets aan. Met een fixed pitch regel je juist de stijging met het toerental van de motor. Regelaar kan je altijd gebruiken.

Bedankt voor je antwoorden.

Ik heb gezocht op het forum via de zoekfunctie wat nu precies het verschil is tussen een giro MET en ZONDER headinglock, maar ik snap niet echt wat het voordeel is van een regelaar met HH.

Ik krijg het idee dat het model dan altijd met zijn neus een bepaalde kant op blijft wijzen, ook al vlieg je vooruit, zijwaarts, achteruit, etc?

En bij een giro zonder HH volgt de staart altijd de horizontale vliegrichting?

Klopt het zo een beetje?

Zoals iemand hier een keer zei: ( Satoer dacht ik)
Een gyro zonder HH stuurt de staart een beetje tegen als hij weg draait.

Een gyro MET HH stuurt de staart weer terug naar de oorspronkelijke plaats, dus waar die ongeveer stond.

Groetjes Linh

Omdat ik al ervaring heb met modelvliegen lijkt een HH mij een beetje teveel van het goede.

Ook de prijzen zijn enorm, behalve die van IKARUS Profi Micro Gyro, die is maar €87,-

Wat is een goede normale Gyro? De modelbouwwinkels raden mij een Robbe Futaba G300 of G400 aan.

IKARUS heeft al gyros vanaf €49,- Zijn deze goed te gebruiken?

Die zijn meestal voor electroheli's, die kan je dus niet in een brandstof gebruiken. HH is trouwens geen overbodige luxe, hoewel je natuurlijk zonder kunt leren.

Align RCE-400 hier en daar rond de 80 euro te verkrijgen.
( Met heading hold)

Hij doet het erg goed.

Ik ga op zoek naar die gyro. Ik heb via een beginnersite begrepen dat een HH alleen handig is tijdens het leren vliegen en evt. voor gevorderden die zich met 3D vliegen bezig houden.

Tevens kun je HH uitzetten als je dat zou willen, klopt dat?

Ik wil (nog) geen brandstofmodel i.v.m. geluidsoverlast. Maar het is idd. wel iets om in je achterhoofd te houden tijdens de aankoop van dit dure stukje electronica.

Ik denk dat ik binnenkort ook die Corona 120 (met alu chassis) ga bestellen ;)

koop gewoon een goede gyro als de GY240 ofzo, die betaald zichzelf in vliegplezier dubbel en dwars terug.

rond de 100 euro, en iedere cent waard.

Gerard_nl zei:
koop gewoon een goede gyro als de GY240....rond de 100 euro, en iedere cent waard.

Alsjeblieft vertel me waar? Die GY-240 kost zover ik kan vinden in Nederland rond de €250,-???

Die Gyro van RCE-400 heeft idd HH die je niet via de zender hoeft in te stellen (kan wel), die moet rond de €100,- zijn. Weet iemand waar die te koop is in Nederland? Ik kan hem op internet nergens vinden.

Bedankt! Ook de Robbe G400 met HH en de Ikarus Profi met HH zijn goedkoop bij deze zaak. Wat een enorm prijsverschil met Nederland!

Ik moet beter zoeken zie ik al :oops:

Erg bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik ben erg enthousiast geworden over model helicoptervliegen. Ik denk dat ik voor de Corona ga met standaard speed500 motor, robbe 830 regelaar, Hi-tec HS81 servo's (heb ik allemaal nog liggen), miniontvanger, 7 - 8 cell SC2000 accu's.

Rest mij nog een vraag over die giro's:

Wat zouden jullie mij aanbevelen. Ik heb een 7 kanaals zender, waarvan maar 4 kanalen werken (modules erbij kopen voor meer kanalen). Dus ik zou graag ZONDER modules willen vliegen:

1. Align RCE-400 (werkt HH dan ook via de gyro instelling i.p.v. 5e kanaal? Ben datasheet nergens tegen gekomen op internet (weer niet goed gezocht? :oops: ))

2. Futaba Gyro GY240 (te bedienen alleen vanaf gyro zelf)

3. Gyro Piëzo Robbe G-400 met HH + lineair module bijkopen op zender (5e kanaal)

Allen zijn rond dezelfde prijs, dus vandaar dat ik niet weet wat de beste optie is. Persoonlijk lijkt mij optie 3 goed, want vanaf zender is het altijd makkelijker bedienen natuurlijk, maar die GY240 en RCE-400 zijn ook erg goed :?:

Back