beginnen met verven/spuiten.

Ik wil mijn eerste rustler kap spuiten.
Ik wil graag de kleuren metallic rood en zwart gebruiken van tamiya.
Dit is het lijstje:
-lexan body + stikkers.
-afplak tape.
-metalic rood.
-zwart.
-wit.

Zijn hier dingen aan toe te voegen?
Ik heb gehoord/gelezen dat je op het einde nog wit erover moet spuiten, is dit waar?
En waarvoor is dit?

Los van dit. Heb ik nog een vraag:
Kan ik met action spuitbussen schuimrubber spuiten?
En plastic?

Laatst bewerkt:
Dit kan je beter in de "spuitcabine" plaatsen, hier is in ieder geval niet de juiste plaats !

De kap spuit je aan de binnenkant, en bij voorkeur van de donkerste kleur naar lichtste kleur. Je kan hier van afwijken als dat bijvoorbeeld veel afplakken scheelt.

Wit als zgn. backingcolor zorgt ervoor dat (in jouw geval) het rood een fellere kleur krijgt, meer vurig. Het haalt de kleur dus op.

Voor plastic kan je misschien eerst een proefstukje maken op een reststuk, dan kan je zien of de verf goed blijft zitten. Vaak is dat niet het geval en zal je een kunststof primer (spuitbus) moeten gebruiken. Die vind je in de bouwmarkt.

Schuimrubber weet ik niet.

Succes !

ik heb gelezen dat je laagje voor laagje moet spuiten, hoe dik moet dan zo laagje zijn?
wat is het gevolg als je dat niet doet?
en is het erg als je het laagje te dun spuit?

Klopt inderdaad, dunne laagjes is beter voor een egale kleur. Ik spuit meestal 4 tot 5 dunne lagen per kleur en tussen de lagen wacht ik 10 to 15 minuten.

Tja hoe dik is moeilijk te zeggen, bij de eerste 2 lagen zal het net lijken alsof er niks opzit. Maar laat je niet verleiden in 1x dekkend te willen spuiten. Je loopt dan het risico dat de verf gaat lopen, leg je de body dan op zijn rug dan verzamelt de verf zich op het laagste punt. Geduld is een schone zaak, na de 4e laag zal je zien dat alles mooi egaal is gekleurd. De dunne lagen zijn beter doseerbaar. Ik bedoel vind je de kleur nog niet mooi genoeg, dan spuit je nog een extra laag.

Als je de tweede kleur dik spuit loop je ook nog eens het risico dat de oplosmiddelen van de vers gespoten verf, de reeds aangebrachte lagen weer iets oplost en dan gaan de kleuren vermengen. Niet goed !!

Even het fotoarchief ingedoken:

laag1
full

laag 2
full

laag 3
full

laag 4
full

Laatst bewerkt door een moderator:
erg bedankt.
hier kan ik dus goed zien hoe het eruit moet zien.
nu ik dit zie lijkt het veel makkelijker.

het lijkt net als of cookiemonster op de achtergrond het heel leuk vind

doe cookiemonster maar de groeten :P

ik zie dat je lijnen hebt getekend aan de buitenkant.
kan je dat gewoon eraf halen?
ik ga ervan uit dat het een viltstift is.

ben nu wel benieuwd hoe die kap eruit ziet.

Werkwijze bij kap spuiten is als volgt:

1) ontwerp uittekenen met geschikte stift op de buitenkant van de kap. Op de buitenzijde zit een plastic film op de body die je na het spuiten pas verwijderd. Deze voorkomt dat de zwevende verfdruppeltjes niet op de buitenkant van het lexaan komen en zo je spuitwerk verpesten. Op deze film zit dus ook het getekende ontwerp.
2) binnenkant afplakken en patroon uitsnijden (indien van toepassing)
3) spuiten

De lijnen op de foto's zijn daar al zwart gespoten.

Uitgesneden lijntjes, je ziet het ontwerp aan de buitenkant er doorheen:
full

full

Eindresultaat:

full

full

Dit was mijn eerste body die ik heb gespoten. Dus heb veel foto's van het gehele proces. Ook nog een bouwverslag van op het forum, maar daar heb ik de foto's uitgehaald wegens ruimtegbrek in fotoalbums. Ondertussen ben ik vriend van het forum, dus meer fotoruimte in de albums. Misschien moet ik ze eens terugzetten ?

Back