Beginnend in de bouw en vliegen

Discussie in 'Beginners' gestart door Paul1967, 27 mei 2016.

  1. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
    Beste heren Enya misschien ook dames hier.

    ik ben nog niet zo heel lang bezig en kijk her en der eens rond en lees .
    maar het valt mij op dat er toch niet veel meer zijn die ook zelf kisten bouwen of een bouw info avond in een vereniging.

    is daar zo weinig animo voor of is het gewoon vaak kant en klare kist en ma vliegen,???

    daar ik zelf mooi vind om het bouwen te leren en best met wat vragen zit vaak, is dat moeilijk als er zo niemand meer zelf bouwt meer,

    ben momenteel zelf mijn zolder wat aan het inrichten dat ik kan bouwen enz. dus zal best veel moeten opzoeken op moment.

    maar zijn er ook leden hier die in Limburg wonen , !!!!

    gr... Paul1967
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ha Paul, leuk dat je van plan bent te gaan bouwen!
    In grove lijnen zijn er 4 soorten;
    Kant en klaar, met rc componenten erinhet zg Ready To Fly.
    Dat hebben we de Almost Ready to Fly, dit is meestal meer werk met het in elkaar zetten en de rc componenten moeten er nog in geplaatst worden.
    Dat hebben we daar de bouwpakketten, pakketje hout, tekening en lijmen tot je een ons weegt.
    Tenslotte hebben we nog de scratchen bouwers, die kopen zelf hout, tekening al dat niet zelf ontworpen en snijden en plakken dat het een lieve lust is!

    Kijk maar eens op het subforum bouwverslagen vliegen, maar het echte neusje van de zalm zit bij de vliegende schaalmodellen!

    Ik vermoed dat de grootste redenen van het vermindert bouwen zijn:

    -Het grote aanbod leuke vliegtuigjes.
    -De tijd om te bouwen ontbreekt bij velen.
    -De kosten van zelfbouw zijn vaak hoger dan de kant en klare modellen.

    Ik zou zeggen, inrichten die zolder en bouwen maar!!

    Het ligt er een beetje aan wat je plannen zijn, maar op Www.outerzone.uk zijn enorm veel tekeningen te vinden!

    Voor de eerste keer bouwen lijkt het mij mij verstandig om te beginnen met een bouwpakket van een trainer-hoogdekkermodel.

    Het zou ook leuk zijn om een bouwverslag te posten op dit forum, gegarandeerd komen er tips en trucs en antwoorden op vragen Behulpzaam zijn de bouwers wel!

    Groeten, Arnold
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Beste Paul1967,

    Er worden wel degelijk nog modellen zelf gebouwd. Ik bouw al mijn modellen zelf en vlieg er daarna mee. Het geeft mij een extra dimensie wanneer het zelf gebouwde model goed vliegt. Ik breng zelf ook wijzigingen / verbeteringen aan tijdens de bouw en ontwerp zelf soms ook een model. (zie de draadjes van mijn Curare, Mach 1 en Aurora)

    Ik heb ooit eein ARF (F3A) model gekocht en er 2 seizoenen mee gevlogen. het model is op de zolder beland en staat er nog steeds. Het model geeft mij niet hetzelfde gevoel als mijn zelf gebouwde modellen.

    Feit is dat de meeste piloten (90%) met ARF modellen vliegen. Uiteraard aan eenieder de keus : zelfbouw of ARF.
    Als eerste bouw-model kun je het beste een bouwdoos kopen. Iemand met een beetje technische kennis moet deze met behulp van de handleiding en tekening zelf in elkaar kunnen zetten.

    Succes en groet,

    Arnoud.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Locatie in de titel opnemen Paul? Voor meer lezers/hulp/advies/info uit jouw contreien?

    Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
    Bedenk dat je in Limburg nauwelijks/niet wild mag vliegen. Alleen bij clubs, die hebben een convenant afgesloten met verkeersleiding. Maar als ik je goed begrepen heb, wil je toch naar een club. Zeer verstandig met dit soort modellen.
    Over genoemd convenant met verkeersleiding
    hulp gezocht met electro zwever

    Gezien je andere berichten hier, raad ik je toch af om voor eerste keer vanaf tekening te bouwen, behalve als je club-bouwavonden hebt. Anders wordt de leerkurve erg steil. Beter om te beginnen met een bouwpakket.

    Wat wil je gaan bouw/vliegen: brandstof, elektro, zwever?
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2016
    jef vindt dit leuk.
  5. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
    Hallo, Mijn dank voor de snelle reacties

    Ten 1e ik woon in Zuid-Limburg Ron van Someren,

    2e Vliegen doe ik niet wild, ben beginneling nog, is heel lang geleden dat ik eens paar keer gevlogen heb, maar helaas toen de tijd er nooit voor had om daar iets mee te kunnen gaan doen., maar nu ik veel thuis ben vanwege gezondheid redenen heb ik die hobby opgepakt wat ik toen niet heb kunnen doen.

    3e vliegtuigen met motor vind ik persoonlijk mooier als Electro, met name als ik het geluid hoor al ervan, gewoon super,

    4e ja ik heb wel wat staan al, voor te leren trainer.

    5e ik ben al bezig met bouwen van een Telemaster, Mede ook een Beavertje plus een opknap P51 Mustang heb nog een QB 40S liggen die nog afgebouwd dient te worden.


    Dus ja het Bouwen vind ik persoonlijk heel mooi en gaat ook wel tijd in zitten, maar ik ben veel thuis en ben niet de hele dag in huis bezig met poetsen.

    Heb trouwens vandaag een bouwtekening binnen gekregen van een Fokker Dr1 daar wil ik in de winter rustig voor gaan zitten, als ik wat meer ervaring heb met bouwen.

    ik zal foto plaatsen, ben nog bezig op zolder dus is nog niet klaar ,

    gr,,,,
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus bepaald geen onbeschreven blad zoals ik dacht.

    Informeer van te voren bij clubs hoe het zit met elektro en brandstofvliegen, dat kan jouw clubkeuze mede bepalen. Misschien zijn toestellen met verbrandingsmotoren (veel) meer aan beperkingen onderhevig dan toestellen met elektromotoren.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Nou nou, je bent misschien niet heel lang bezig, maar je hebt de gang er goed in in ieder geval!!
    Ziet er goed uit, lekker bouwhok ook!

    Ik zou zeggen, bouw lekker door, neem de tijd, komt het bijna vanzelf goed.....alhoewel.....een Fokker dr1.......daar weten de anderen wel meer van of dat te doen is voor een niet heel ervaren bouwer. Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig

    Succes!

    Groeten, Arnold
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Het is net wat je leuk vind, sommigen willen vooral vliegen, en ik moet zeggen er zijn best goed vliegende ARF's te koop (maar ook een hoop puin).
    Anderen vinden het bouwen leuk en vinden vliegen minder belangrijk.
    Ikzelf vind beiden leuk, maar ik merk dat ik snel uitgekeken ben op een ARF en zelfs op een door een ander gebouwde kist.
    Kisten die ikzelf gebouwd heb vind ik toch het beste vliegen (ik ben niet geheel onpartijdig natuurlijk :)).
    Het is echt een fantastisch gevoel (trots) als je voor het eerst met je zelfgebouwde kist vliegt.
    Ik heb nog nooit een andere piloot mijn kist de maiden laten doen, ook al ben ik nerveus, ik wil het zelf doen!
    Wel kost het erg veel tijd om zelf te bouwen, ik kan begrijpen dat niet iedereen die tijd heeft.
    Ik heb ook nog nooit een zelfgebouwde kist kunnen verkopen, de oudste is van 1987, dus er staan er intussen genoeg!

    Maar kijk uit, balsa en houtlijm zijn zwaar verslavende middelen!

    Succes met je hobby, Willem
     

Deel Deze Pagina