Beginnend met RC

Hoihoi iedereen

Ik heb me hier net aangemeld met enkele vragen.
Ik ben nogal technisch aangelegd en hou me graag bezig met zelfbouw projecten, zo heb ik al veel tijd besteed in terrarium's en 3D printers. De laatste tijd gaat mijn aandacht naar RC auto's.

Eerst en vooral: ik zou het liefst vanal een zelfbouw pakket aankopen en zelf tweaken/afstellen. Nu is mijn vraag welk type RC hiervoor het meest geschikt is? Nitro of benzine? Mij persoonlijk zegt benzine iets meer, maar nitro ziet er over het algemeen wat goedkoper uit (wat ook wel een rol speelt bij mij). Het onderhoud en dergelijke is geen probleem, heb alle gereedschap en kan zelf onderdelen printen. (desnoods draaien/frezen)

Dus... Uitgaande van dat ik een beginner ben in het RC gebeuren, maar wel technisch geschoold en geinteresseerd, welke type auto's raden jullie aan/af?

Ikzelf ben al gaan kijken bij HPI, FG, RedCat en Losi.

Duss... Voorstellen? :D

Groetjes
Jurgen

Wil je onroad of offroad? de zogenaamde bouwpakketten zijn over het algemeen wat duurder omdat dit de zogenaamde wedstrijd modellen zijn. Vroeger had HPI de zogenaamde SS modellen. Dit waren modellen die je zelf in elkaar moest zetten.
De bouwdozen van tegenwoordig zijn dus wedstrijdmodellen waar alleen het chassis inzit. je moet dus nog een motor, elektronica, body en eventueel banden er nog bij kopen.

Ga eens naar een modelbouwwinkel en laat je goed informeren naar wat de mogelijkheden voor jou zijn.

Met vriendelijke groet,

Mark

Aha, dat wist ik al niet... Dankjewel! :D Ik ga volgende week eens binnenwandelen in de Shamrock in Maastricht, ik veronderstel dat zij me wel wat info kunnen geven xD

Low budget bouwpakketten kom je uit bij Nitrotek, maar of het de juiste keuze is.... het is kwalitatief en support technisch niet het beste....

Inderdaad kom je voor een echte bouw meestal uit bij de duurdere wedstrijdmodellen. Nu is het wel dat een aantal merken ook een low budget versie van hun wedstrijdmodellen op de markt zetten vaak ook al gebouwd maar soms ook niet zoals de Xray NT1-R

In jouw geval kan ik maar aanraden wat ik zelf het liefst doe: een 2dehands verhakkeld model, een doos onderdelen,... voor een appel en een ei kopen, investeren in goeie elektronica en motor en van daar beginnen.

Dank jullie voor de reacties!

De hoofdkwestie voor mij op het moment is de keuze tussen benzine/nitro... Ik las al dat nitro meer onderhoudsintensief is en afstellen naarmate het weer/omstandigheden, maar neem dat punt weg uit de vergelijking (omdat het me niet stoort): wat raden jullie dan aan?

Naar het on- of offroad gebeuren: ik ga liefst voor offroad.
Qua budget zit ik <denk ik> niet heel laag, maar ik zou liever niet over de 800EUR gaan.

Ik heb zelf geen ervaring met benzine. Kies/koos voor nitro vanwege de doorgaans kleinere schaal. Uitzondering van 1/8 benzine niet in beschouwing genomen. Hoewel ik nu eerder elektro weer ben, voor het gemak van het rijden. Maar min of meer evenveel sleutelwerk. Koop een goedkope nitro en bouw deze om bv, heb ik nu 2 keer gedaan met leuke resultaten en voldoende uitdaging om het in orde te krijgen met niets van standaard onderdelen.
Maar is meteen wel heel wat anders dan brandstof natuurlijk.

Ik las al dat nitro meer onderhoudsintensief is en afstellen naarmate het weer/omstandigheden,

O jee, gaan we weer....

Onlangs nog een reactie op zo'n onzin opmerking geschreven:
http://www.modelbouwforum.nl/thread...ar-twee-nitros-geld-over.240020/#post-3688679

Nitro is door de zelfontbranding misschien iets lastiger dan dat een vonkje dat altijd op tijd de ontsteking doet maar als je de techniek snapt en je houdt aan de voorgeschreven brandstoffen en gloeipluggen is een nitro motor niet moeilijker en net zo stabiel.

Ik vind er weinig onvriendelijk aan. Aan jouw post van voor die van mij laat je zelf zien hoe makkelijk het is om onzin info van een ander als waarheid over te nemen.
Neem van mij aan dat er een klein deel is die over dergelijke ervaringen praat en een groot deel die het alleen maar aan neemt.

Ik zei enkel dat ik het gelezen had, ik verzamel info van zoveel mogelijk mensen en probeer er de kern van het verhaal uit te halen. Ik neem niets aan op basis van 1 website, want het is uiteindelijk een website, iedereen kan zeggen en typen wat hij/zij wilt.

Let op dat dingen zeggen of dingen typen totaal anders kunnen overkomen......

Hey Jurgen,

Roelof moet je even leren kennen, maar als je de hobby leuk vind en hier regelmatig komt zul je vast meer van hem lezen. Hij heeft heel veel ervaring en weet eigenlijks alles.

Persoonlijk denk ik dat de meeste negatieve reacties over nitro komen uit met verkeerde onderdelen gebruikte 2e hands gekochte motortjes/ autootjes. Tja dan is het lastig ze weer goed te krijgen.

Als ik jou was en de keus moest maken tussen nitro of benzine, zou ik kijken naar de ruimte waar ik kan/ wil gaan rijden. Bijna alle nitro auto's zijn een stuk kleiner dan benzine. Gaat erom welke ruimte heb je om de meeste "fun" te hebben.

Gr Patrick

Ook benzine motoren lopen niet altijd. Hier in de buurt waren er ook mensen die nitro motoren helemaal niks vinden omdat ze altijd moesten afstellen. Later kregen ze ook de benzine motoren niet aan dus ook daar moet je afstellen.

Wat Roelof ook al zegt, als je de materie begrijpt van een nitro motor, dan is het echt niet moelijk.

Kijk eens of er op marktplaats, of een andere 2e hands site, wat modellen staan die door wedstrijdrijders zijn gebruikt. Vaak zijn die in prima staat en je hebt en goede auto die voor jou prima zal voldoen.

M.v.g. Mark

Met een budget van 800 euro zou ik een RTR halen een traxxas ofzo. Koop een nieuwe slash en je hebt geld over voor upgrades. Lekker electro gaan zou ik zeggen. Nitro en benzine is leuk maar rijdt maar eens op een zondag ochtend door de straat met zo'n schreeuwding...

Mijn mening

Voor 500 euro heb je al een buggy chassis, voor 150 een zender, servo's en accu, voor nog een 100 kan je al een motor hebben.

Ook benzine motoren lopen niet altijd. Hier in de buurt waren er ook mensen die nitro motoren helemaal niks vinden omdat ze altijd moesten afstellen. Later kregen ze ook de benzine motoren niet aan dus ook daar moet je afstellen.

Wat Roelof ook al zegt, als je de materie begrijpt van een nitro motor, dan is het echt niet moelijk.

Kijk eens of er op marktplaats, of een andere 2e hands site, wat modellen staan die door wedstrijdrijders zijn gebruikt. Vaak zijn die in prima staat en je hebt en goede auto die voor jou prima zal voldoen.

M.v.g. Mark
Dat zag je toch met de open dag wel, de bigscale mannen lopen ook een halve dag te draaien, ik start de nitro na 1 jaar en kunnen zo de baan op. In de basis goed afgesteld en hooguit iets rijker of armer in het begin en de rest van de dag racen

Back