beginnende bouwer aant begin van zijn brilliant zwever

ik ben vandaag begonnen met een zwever te bouwen. lijkt me echt tof om te doen. ben eerst begonnen met alle ribben van de vleugel over te tekenen en zo te kalkeren ob balsahout van 3mm. juist mijn eerste twee ribben uitgesneden maar dit is precies nie zo simpel. het is toch de bedoeling dat die ribben exact de zelfde zijn als op het plan neem ik aan maar is het erg moesten er soms kleine verschillen zijn zoals bijvoorbeeld de kromme lijnen die niet 100% perfect zijn enzo. hebben jullie mij ook wat tips en zou het mogelijk zijn van deze zwever een electromodel te maken zodat ik zonder iemand anders hem ook in de lucht krijg.

groetjes cypke.

ps is het normaal dat ik nergens op mijn plan de ribben vind van de V staart??

wat ik uit je verhaal opmaak, is dat je nog nooit een vliegtuig gebouwd hebt

om zomaar van plan af iets te bouwen dan is niet simpel
ik zou voorstellen om een simpel houtbouw pakketje te kopen
hier zit meestal alles al voorgestansd in
weet je zeker dat het goed is en doe je de nodige ervaring op om dit toestel goed te bouwen

ik weet niet of de ribben allemaal het zelfde zijn maar als dit zo is, is het niet zo moeilijk

je pakt een stuk hout (wel hard hout) en hier maak je 2 exact gelijke mallen van je ribben van
2 gaten erin boren zodat ze aan elkaar gebout kunnen worden
hier doe je allemaal stukken balsahout tussen en dan schuren schuren schuren.
zo heb je allemaal exact de zelfde ribben

je v-staart heeft waarschijnlijk geen profiel dus heb je geen ribben voor nodig:-)

kijk eens naar de spirit 100 van great-planes oid
zeer goed te bouwen toestel en vliegt ook zeer goed
kan je eventueel ook electrisch maken
zijn vast nog wel meer houtbouwtoestellen te vinden

Beste,

Zelf heb ik wat slechte ervaringen met de Spirit, maar het is wel een geode leerschool om een toestel te leren bouwen. Wil je ook nog iets dat prima vliegt, opteer dan voor Dandy II of Amigo III (Graupner). Nagenoeg onverwoestbare vliegtuigen.

Let bij het bouwen extra goed op de richting van de nerf in het hout. De bouwdozen van Graupner staan erom bekend hier zeer veel zorg aan te besteden (vandaar dat de modellen bij een crash niet meteen volledig verwoest zijn).

Succes!

Eric

Ik heb de spirit elite van great planes en die bevalt goed.
Ik heb de kit gekocht voor een euro of 90.
Het was mijn eerste echt vliegtuig en de bouw is mij meegevallen.
De vliegeigenschappen vind ik ook goed mits het zwaartepunt op de goede plaats zit. als dit niet het geval is, is hij niet te vliegen.

succes met je project

ik heb ook een aantal jaar een spirit 100 gehad, deze had ik electro gemaakt ,ik kan je vertellen dat het een fijne zwever was met een goedmoedig gedrag,geen hotliner natuurlijk maar een stevige alroundzwever,
ik heb hem een aantal jaar gevlgen en deze (bijna )zonder schade verkocht. wat mij betreft een aanrader (ook qua bouwen)

Roberco: hoe boor je de gaten in het balsahout die tussen de 'model'ribben komen??

Normaal boren is nogal ropperig.
Mooie gaten worden het niet.

Taco.

gewoon netjes onder een kolomboormachine

zorgen dat het netjes geklemd zit allemaal en dan zitten er mooie gaten in

Back