Beginnende hobbyist: Hoe en wat schaf je aan?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Stefan Hilberts, 3 jan 2023.

  1. Stefan Hilberts

    Stefan Hilberts

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Frieschepalen
    Hallo allemaal,

    Ik ben onlangs begonnen met modelbouw en heb zowel een nitro als 2 elektronische auto's aangeschaft. Ik heb een 'RC nitro starter kit' gekocht met daarin vermoedelijk de standaard instrumenten (2 schroevendraaiers, brandstofvuller, 2 inbussleutels, gloeier, oplader voor gloeier). Hiernaast moet ik dus nog een hoop instrumenten aanschaffen, maar wat raden jullie aan als zowel essentiële als optionele instrumenten. Wat zijn hierin jullie eigen ervaringen? Ter indicatie staan hieronder de elektrische modellen die ik heb aangeschaft.

    Tamiya TT01 4WD onroad 1:10, deze heb ik aangeschaft in een compleet pakket, met alle toebehoren om direct te kunnen rijden (accu, lader, servo, zender, ontvanger).

    Daarnaast heb ik een wat groter model aangeschaft om uiteindelijk mee te rijden als ik genoeg ervaring heb, namelijk een ARRMA Infraction 2020 8S (Hobbywing MAX6 en 1650kv motor) BLX 1:7 Brushless Street Basher 4WD.

    Mij rust nog één specifieke vraag, en dat is wat voor oplader gebruikt moet worden voor 8s Lipo batterijen, als ik online rondkijk zie ik vaak comptabiliteit 1s t/m 6s, en hoger dan 7s heb ik nog geen comptabiliteit gezien.

    Met vriendelijke groet,
    Stefan
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    De iCharger DX8 kan 8S aan.... maar.....

    Je maakt een denkfout.
    De accu in de Arrma bestaat eigenlijk uit 2x 4S accu's. Je moet dan aan een dual poort lader of 2 losse laders denken en 4S kan bijna iedere lader wel aan.

    Meestal zijn hoogvermogen laders met een ingebouwde voeding met een mindere voeding uitgerust en moet je voor vol vermogen alsnog een externe voeding hebben. Als je dus een lader gaat uitzoeken let dan daarop of koop een lader zonder ingebouwde voeding en direct een externe.
     
    Stefan Hilberts vindt dit leuk.
  3. Stefan Hilberts

    Stefan Hilberts

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Frieschepalen
    Dat zijn dingen waar ik dus liever nu achter kom dan later, ik ga hier op letten bij het aanschaffen van een goede lader.
    Bedankt voor de info Roelof.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    bedoel je met instrumenten, gereedschap?
    Setje schroevendraaiers volgens wat nodig is in jouw modellen.
    een soldeerbout is vaak regelmatig nodig.
    gewone zaken zoals treadlocker, dubbelzijdige (foam)tape, tiewraps, krimpkousen en dergelijke.
    Pik gewoon op wanneer je iets nodig hebt. Dan weet je dat voor een volgende keer.
     
    Stefan Hilberts vindt dit leuk.
  5. Jasper_

    Jasper_

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nunspeet
    verkeerd gelezen
     
  6. Stefan Hilberts

    Stefan Hilberts

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Frieschepalen
    Dat bedoel ik inderdaad. Zodra ik weer eens iets tegen kom waarvan ik het gereedschap niet heb zoek ik dat uiteraard op.
    Maar als ik het op voorhand al heb liggen is dat natuurlijk mooi mee genomen.
    Bedankt voor je reactie!
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Een hamer voor als het echt mis gaat
    Ik denk niet dat je echt heel specifieke zaken nodig hebt. In mijn koffer die ik meeneem op verplaatsing zit ook gewoon de basics: tangetjes, schroevendraaiers...
    Enige echt specifieke wat ik handig vind is een sleutel voor moertjes M3. Dat 5,5mm en zit doorgaans niet in een set dopsleutels of steeksleutels.
    En een multiwrench voor wielmoeren. In mijn geval voor 17mm. Is handiger dan een ratelaar of zo.
     
    Stefan Hilberts vindt dit leuk.
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Voor de ARRMA zou ik wel een goed setje inbus schroevendraaiers aanraden in de maten 1,5mm, 2mm, 2,5mm en 3mm.
     
    Stefan Hilberts vindt dit leuk.
  9. Stefan Hilberts

    Stefan Hilberts

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Frieschepalen
    Bedankt voor jullie advies! Ik heb vandaag o.a. een goede lader gekocht, een stand, nu nog een set gereedschap en een koffer of iets dergelijks om gereedschap makkelijk mee te nemen. :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina