Beginnende, keuze Graupner H-trainer 2000 of Shuttle ZXX

Hoi,

Na een tijd met electro helis gevolgen te hebben (en op een simulator) wil ik het heli verder leren buiten op een brandstof heli.

Nu moet ik nog goed leren vliegen en wil daarom nog niet te veel geld uitgeven... Vandaar dat ik een gebruikte heli wil gaan kopen, ik heb al vele verhalen over gebruikte heli's gehoord op dit forum, maar een nieuwe is me gewoon nog te duur... Dus ik neem de gok maar.

Alleen nu heb ik de keuze uit een Graupner H-trainer of een Shuttle ZXX, beide zijn ze geheel compleet, de Graupner heeft zelfs een startkist enz.

Nu zullen het beide niet de nieuwste kisten zijn, maar wat raden de ervaren vliegers mij aan... Of zijn er zelfs mensen met ervaring met een van de twee modellen. Zijn er verder nog redelijk makkelijk onderdelen voor deze helis te krijgen??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om de keus iets beter te kunnen maken.

Alvast bedankt.

Gr.

Sander

De shuttle is OUD
De graupner ken ik niet eens, dus waarschijnlijk HEEEEL oud.
Van beide heli's krijg je spijt.
Als je begint met rommel dan zul je er snel mee ophouden voordat je ooit lekker gevlogen hebt.

Kijk eens in de te-koop sectie: [Te koop] Helikopters - Modelbouwforum.nl
Daar vind je veel Raptor30'ers of Raptor 50'ers voor hele zachte prijsjes.
Hiermee maak je dan wel een goedkope en goede start.

De H-Trainer was de instap trainer van Grauper/Heim en werd geleverd rond het jaar 2000
Nu is er niets mis met het UNI mechaniek 40 van een jaar of wat oud maar daar moet je niet mee willen beginnen in de hobby.
De heli is vast niet van het bekende "oude dametje" geweest en zal voor de nodige problemen kunnen zorgen waar je als beginner niet op zit te wachten.

De Hirobo Shutle was voor zijn tijd best een aardig ding maar hier voor geld het zelfde als voor de H-Trainer.

Ook zal je hulp nodig hebben van andere vliegers om het spul goed vliegend te krijgen.
Daar je deze heli's nog maar weinig tegen komt op de velden zullen er niet zo veel mensen zijn die jou makkelijk kunnen helpen.
Dus beide heli's zou ik niet aanraden om mee te beginnen.

De Align series (T-rex) word door heel veel vliegers gebruikt en zijn redelijk tot goed betaalbaar. Ook is de prijs/kwaliteit verhouding goed.
Omdat deze heli's net als de TT Raptors van een paar jaar terug door heel veel mensen gevlogen worden kan je makkelijk hulp vinden en zijn alle problemen al door een ander ondervonden en opgelost.

Ik zou dus eerder doorsparen voor een recentere heli i.p.v. een oldie die jij voorstelt.

Succes,
Grt,
Ben

PS.
Na een tijd met electro helis gevolgen te hebben (en op een simulator) wil ik het heli verder leren buiten op .............

Met welke elektroheli's heb je gevlogen???

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Bedankt voor de tips... Wist wel dat beide modellen al redelijk oud zijn, dat heeft natuurlijk erg veel nadelen, dus misschien iid niet echt een goed idee om mee te beginnen...

Denk dat ik er ook maar even over na ga denken... Misschien toch nog even wat langer oefenen met de dragonfly 4#1 (FP) en op de simulator.

Het nadeel van de electro heli's vind ik echter nog altijd dat gedoe met die accu's, snel leeg, lange oplaadtijd. Verder is het lastig buitenvliegen met een FP heli... Maar misschien nog te vroeg voor een brandstof heli...

Lastig.

Ik ben begonnen met de H-trainer van Graupner.
Was goed voor te leren hoveren en rond te vliegen. Heel stabiel en daardoor goed voor te starten.
Daarna ben ik met een raptor 50 begonnen en die zou ik je nu aanraden.
Waarom ?
Onderdelen goed verkrijgbaar, veel ervaring voorhanden bij andere dus goede hulp is niet ver te zoeken, gewoon nog steeds een goede heli, de mechanische mix is erg inzichtelijk en makkelijk af te stellen, veel mensen die dit model jaren hebben gevlogen willen op een bepaald moment wat anders en doen hun Raptor weg en kopen een Trex. (Ja, ik ook)
De raptors gaan nu voor zeer zachte prijsjes weg terwijl het echt goede heli's zijn.
Ja, ok, Trex is nieuwer, misschien hier en daar beter (maar ook slechter met die meukbouten van ze) maar wel nog aanzienlijk duurder. Ik begrijp dat dat voor jou ook zeer meespeelt in je keuze.
Nog een aandachtspunt. Zelf zou ik er het liefst een kopen zonder motor en zelf een nieuwe erin zetten.
Als de oude motor meuk is beleef je er als beginner geen plezier aan en zit je te zoeken naar oorzaken voor de slechte loop terwijl je wilt vliegen.

Back