Beginner, coaxiaal of FP

Hallo,

Ik heb voor mijn verjaardag een speelgoed "heli" gekregen. Hij komt netjes van de bart smit dus het stelt ook niks voor. Hij kan omhoog en naar beneden, en alleen vooruit(altijd dus ook niet hooveren) en links en recht om draaien.

Ik ben er nogal door aangestoken moet ik zeggen, en ben dan ook op zoek naar iets wat ik echt heli kan noemen. Ik heb net al de sticky's een beetje doorgelezen, maar kom er toch nog niet helemaal uit. Waar kan ik het beste aan beginnen? Toch beginnen bij coaxiaal of beginnen met FP?

• Ik heb een budget van rond de 150 (rtf?)
  • Naast het speelgoed ding geen ervaring en RC vliegen (rijd met rc auto's maar dat heeft er volgens mijn nogal niks mee van doen)
  • Heb geen grote hal in de buurt, dus denk vliegen binnenshuis
Wat raden jullie mij aan? Heb van FP en coaxiaal al wel leuke modellen gezien waar ook hier op het forum veel (positief) over gesproken word:

Coaxiaal
  1. Walkera Dragonfly HM LAMA 400D
  2. ?
FP
  1. Walkera HM4G1B - 2,4Ghz
  2. Esky HB Fixed Pitch V2 4CH 2.4Ghz
Las ook nog wat over simulator? Dat ligt aan de zender? Is dat bij coaxiaal ook aan te raden dat de zender dat kan?

alvast bedankt

Hallo,

Ik heb voor mijn verjaardag een speelgoed "heli" gekregen. Hij komt netjes van de bart smit dus het stelt ook niks voor. Hij kan omhoog en naar beneden, en alleen vooruit(altijd dus ook niet hooveren) en links en recht om draaien.

Ik ben er nogal door aangestoken moet ik zeggen, en ben dan ook op zoek naar iets wat ik echt heli kan noemen. Ik heb net al de sticky's een beetje doorgelezen, maar kom er toch nog niet helemaal uit. Waar kan ik het beste aan beginnen? Toch beginnen bij coaxiaal of beginnen met FP?

• Ik heb een budget van rond de 150 (rtf?)
  • Naast het speelgoed ding geen ervaring en RC vliegen (rijd met rc auto's maar dat heeft er volgens mijn nogal niks mee van doen)
  • Heb geen grote hal in de buurt, dus denk vliegen binnenshuis
Wat raden jullie mij aan? Heb van FP en coaxiaal al wel leuke modellen gezien waar ook hier op het forum veel (positief) over gesproken word:

Coaxiaal
  1. Walkera Dragonfly HM LAMA 400D
  2. ?
FP
  1. Walkera HM4G1B - 2,4Ghz
  2. Esky HB Fixed Pitch V2 4CH 2.4Ghz
Las ook nog wat over simulator? Dat ligt aan de zender? Is dat bij coaxiaal ook aan te raden dat de zender dat kan?

alvast bedankt

Hallo,

Ik zou voor de Walkera HM4G1B - 2,4Ghz gaan.
Is voor in het begin, een erg leuke heli. (kan wel wat hebben. Omdat het gewicht niet zo hoog ligt, als je crasht.)
Je kun er redelijk goed de bewegingen mee onder de knie krijgen.
Alleen kun je er mee buiten vliegen, als het echt windstil is!
Voor de rest, een goed beginnende heli.
Als je klapt, zijn de onderdelen ook niet zo duur.

Simulator is sowieso wel goed.
Succes.
:bye:

Oke,

Dat is dus de FP, dat is voor een beginner nog makkelijk op te pakken? Wat is precies de reden dat je dit aanraad? Ik heb geen idee hoor? Hoe zit dat met in huis vliegen? Ik heb namenlijk geen plek om binnen in een grote hal te vliegen.

Dat met een beide nog niet buiten kan vliegen is voor mij niet een probleem. Eerst maar is leren met een meer dan speelgoed heli, dan maar eens verder kijken.

Ik zou een coaxiaal nemen,
daar ben ik zelf ook mee begonnen.
Met een Lama v4, crashbestendig dat zou andere coaxialen ook wel zijn.
De onderdelen kosten niets maar als je alu wil kost dat wel nog rond de 10 of 15 euro.
En bij lama v4 of andere esky heli's krijg je een simulator bij.

Oke,

Dat is dus de FP, dat is voor een beginner nog makkelijk op te pakken? Wat is precies de reden dat je dit aanraad? Ik heb geen idee hoor? Hoe zit dat met in huis vliegen? Ik heb namenlijk geen plek om binnen in een grote hal te vliegen.

Dat met een beide nog niet buiten kan vliegen is voor mij niet een probleem. Eerst maar is leren met een meer dan speelgoed heli, dan maar eens verder kijken.

De reden daarvan is, dat de heli zich heel rustig gedraagt.
En dat wil je toch wel als beginner.
En omdat de bewegingen wel met een 'echte heli' overeen komen.
Een maatje van me heeft ook zo'n ding, en het vliegt leuk. (heb er zelf even mee gevlogen)
Maar als beginner, zul je er toch wel de handen er aan vol hebben.

Of er binnen mee te vliegen is, hangt af van de ruimte.
Ik zou het zeker, NIET DOEN.
Waarom niet. Als beginnende vlieger, heb je er je handen al vol aan.
En dan zijn die muren thuis, een obstakel. (zoek gewoon de ruimte op)
En MOET je dus de heli van die muur zien te houden.
Maar je hebt je handen er al vol aan om hem fatsoenlijk in de lucht te houden, waarom leg je jezelf dan zo'n beperking op?
Het is toch veel makkelijker als het effe niet wil, de heli neer te zetten, zonder dat je krampachtig moet sturen om de heli van de muur te houden? (als bv, de heli van je af dwarrelt)

Alleen zit hem daar ook de beperking in van zo'n heli. (met rustige vliegeigenschappen)
Je hebt niet veel vermogen/gewicht, om buiten te kunnen vliegen.
Ja, het kan wel, maar dan moet het echt windstil zijn!
Maar ja, het is het 1 of ander.
Maar neem maar van mij aan, als beginner wil je geen wind!

En het voordeel is, dat als het niet goed gaat, je gewoon het gas dicht kunt gooien. Schade is dan beperkt.)
Sterker nog, dat is de beste manier.
Die maat van me kon ook niet zo goed vliegen, en hij gooide gewoon het gas dicht als het niet goed ging.
Daarna op halen, en gewoon weer opnieuw proberen.
Als je er mee gaat beginnen, kijk wel uit voor mens en dier.
De verwondingen zullen met zo'n heli niet heel erg zijn, maar toch.

Dit is wat ik ervan denk met zo'n budget.

Op de sim kun je alvast een begin gaan maken. (scheelt weer een klap met je heli)
:bye:

Laatst bewerkt:
Inderdaad een kwestie van budget en wat je wilt...

Ik ben begonnen met Fp, maar ik kon in een dubbele garage oefenen en ik heb veel geduld.
Begonnen met langzaam optoeren tot de heli lict wordt, en hem binnen de vierkante meter te houden. Eerst staart naar me toe, toen van me af (dat is lastig...)
Daarna pas langzaam iets boven de grond, en gas dichtgooien zodra je denkt dat je hem even niet meer in de hand hebt.

Op die manier kun je met een Fp ook in huis leren vliegen, maar snel zal dat niet gaan. Je hebt gewoon wat speelruimte nodig, en zelfs in een woonkamer heb je niet veel.

Dus zal voor jou een coax misschien beter zijn. Deze zijn vaak een tikkie lichter en zijn zelfcentrerend, dus crash je minder.
Alleen de overstap naar een cp is groot..

Beide types heb je voor 150 eur vliegend, kwestie van keuze maken..

En simulator is altijd handig.
Dit kan een pakket zijn waar een soort nepzender bij zit, of je sluit jouw zender aan op de computer. ligt aan wat je wilt.

Ik kan de walkera cb100 aanbevelen. Ik heb hem nu bijna een week in huis en de helikopter vliegt goed. Ik ben er met 0,0 ervaring mee begonnen en al snel deed ik een beetje hooveren. Ook is ie erg crash bestendig, verschillende keren gecrasht en de enige schade is twee main rotor bladen. in mijn ogen is het de perfecte indoor beginners heli.

Tot nu hoor ik voor beide dus veel positieve punten. Volgens mij is er niet sin de buurt van Emmen (Drenthe) waar ik zou kunnen vliegen met een heli.

Mischien dat iemand het wel weet waar indoor iets zit bij mij in de buurt?

Dan nog een leuke vraag, aangezien er echt moeilijk veel heli's zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.. Staan er in het te koop gedeelte nog leuke heli's fp of coaxiaal te koop?

grtz
Niek

Ik heb voor zover ik de reviews gelezen heb een 2tal leuke heli's

De ene een coaxiaal:
:Edit:
Ik lees dat de 5#10 een stuk beter is en iets kleiner wat binnen vliegen weer beter mogelijk maakt.
Walkera HM 5#10 Micro Helicopter (2.4G Metal Edition)

de andere een FP
Walkera HM CB180D Helicopter (2.4G Metal Edition)

Zouden dit goede beginners heli's zijn? Bij de cb180d zeggen ze dat het redelijk in de buurt komt bij een coaxiaal qua stabiliteit?

:Edit
Als hij goed geprijst is als voorwaarde maar iemand al iets gehoord over de Walkera HM 180Z, wordt de nieuwe verbeterde versie van de 180D. Het grote verschil moet zijn "Auto Stabilizing"
Er is 1 filmpje van van een rc shop/review maar hij is nog nergens te krijgen. Klinkt allemaal mooi in het filmpje
[media=youtube]KFq8Frs6H78[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back