beginner die twijfelt tussen teveel types

Hoi allen,
ik ben dus een volledige newbie hier...

en via via heeft deze hobby meer en meer mijn interesse weten te vangen!
En dan heb ik op het net wat staan zoeken en oa op dit forum wat staan lezen waardoor ik nu wel overweeg om een elektrische RC aan te schaffen.

Beginners beginnen best met elektrisch.

Nu mijn voorkeuren en de dingen die ik al zeker weet dat ik zoek en wat ik zeker niet wil:
- liever een RTR rc.
- off road (heb nog getwijfeld voor een on road, maar die gaan mij niet snel genoeg :p)
- zoals al gezegd, snelheid is 'belangrijk' :) Wat is snel? ik zou graag iets dat minimum 50 km/h gaat.
- geen logge lompe 'crawlers' dus
- het belangrijkste: degelijkheid, wil zo weinig mogelijk aanpassen na de aankoop, dus liefst out of the box voldoening. (wil desnoods nog shocks enz veranderen, maar liefst geen al te technische, dus motorische, veranderingen moet aanbrengen)

Nu ik heb verschillende modellen gevonden die mij wel aanstaan, maar ik kan niet kiezen, en ik hoopte dus dat men mij hierbij kon helpen.
Als er andere goeie modellen zouden bestaan buiten degene die ik aanhaal, laat maar horen :D

Wat ik voorlopig ken als goeie instapmodellen zijn merken als: HPI, LOSI en TRAXXAS. Tamiya en Kyosho zijn wss kwalitatief beter, maar dat zijn dan ook zelfbouwkits of on road modellen en ook veel nitro, dus dat is al iets dat ik kan schrappen... Tenzij ik bij hen iets over het hoofd heb gezien....

En naar het schijnt zijn Brushless motoren beter omdat ze duurzamer zouden zijn en ook meer snelheid creeren.

Bij HPI:
Savage Flux
dé bom van alle electrische RC modellen.
De rapste van allemaal (wiki zegt het, 100 km/u is idd nie traag :))
Je kan er goed mee bashen, dus zou tegen een stootje kunnen.
Niet echt super bestuurbaar qua wegligging, maar dat neem je erbij.
Wat ik wel las is dat er al wat gevallen zijn waarbij de tandwielen al stuk zouden gaan? van de gears en/of motor, deze zouden van plastic zijn? :eek::eek:
Voor iets van rond de 700 euro op sommige plaatsen zou dit toch wel een domber betekenen, en dat is niet wat ik voor oog had met "betrouwbaarheid out of the box"
Dit is te verhelpen door er sterkere-andere metalen versies van tandwielen in te steken veronderstel ik? maar ik ben totaal niet vertrouwd met zo verfijnd werk..dus hier schrik ik van terug eerlijk gezegd.

Firestorm Flux
Hier kan je snel mee + off road + relatief goeie wegligging.
Heb hier en daar wel gelezen dat de standaard shocks slecht zijn?
En mbt die plastic onderdelen op belangrijke en slijtage gevoelige plekken in de Savage ben ik niet geneigd om deze Firestorm aan te schaffen...wederom, eventuele modificatie die mij afschrikt.

Bij Traxxas
Rustler Vxl
Ook hier brushless + heel hoge snelheden mogelijk tot > 70mph MAAR ook mits aanpassing van de Pinion Gear (als beginner vermijd ik het liever)
Maar als ik het goed heb, kan je mits een gewone overschakelijk naar een zwaardere batterij wel een snelheid halen tot > 45 mph.
Wat ik op zich wel al goed vind! :cool:
Deze zou meer op racing gericht zijn ipv echt off road? wat zeggen de kenners...?
En ook hier weer dezelfde vraag: hoe zit het met de shocks en dingen die vervangen moeten worden en algemene betrouwbaarheid van Traxxas wagens?

E-revo
ook brushless + minder hoge snelheden als de Rustler tot 35 mph, did vind ik iets te weinig, want om hoger te gaan moet je een Pinion Gear aanpassing doen ook.
Deze zou meer op offroad gericht zijn omdat hij breder is dan de Rustler.

Algemeen gezien vind ik snelheid belangrijk, waardoor ik de E-revo zou uitsluiten als traagste van de bende.
De Savage heeft zijn naam niet gestolen, maar die verhalen van die afgesleten tandwielen in motor en versnellingsbak deden mij wel schrikken mbt de standaard materialen waardoor ik vermoed dat een upgrade een must is voor duurzaamheid, spijtig want anders zou de keuze rap gemaakt zijn denk ik :mrgreen:

Maar om 1 of andere reden hoor je veel en veel lof over Traxxass Rustlers...ik weet dus niet wat kiezen.

De kleine aanpassingen aan versnellingsbakken + schocks enz houdt mij een beetje tegen om gelijk welke van die wagens te kiezen.
Daarentegen zouden die "Short-Course Trucks" de degelijkste wagens zijn heb ik gehoord.
Out of the box niets van aanpassingen nodig, vooral de Traxxas de Slash.
Enige nadeel is dat die heel erg traag is naar mijn goesting (van de HPI en losi short course trucks zie ik geen snelheden, maar ik veronderstel dat die ook traag zijn dan)
Namelijk > 30mph en dan moet men nog een Pinion Gear upgrade doen om dit te halen :(
Moesten ze out of the box gewoon sneller zijn, zou ik direct voor de Slash gaan gewoonweg om hun betrouwbaarheid waar ik al veel over hoorde vertellen. + ze hebben prijzen gewonnen precies
http://www.traxxas.com/products/electric/5805/trx_5805.htm

Dus graag jullie advies :) en alvast bedankt!
Riko

Laatst bewerkt:
Geloof mij... De E-Revo brushless Edition is echt niet traag.

besides dat, de snelheden die fabrikanten geven krijg je zelf toch niet voor elkaar. die snelheden zijn gemaakt met een behoorlijk zware vertanding, en ook neit met het oog op duurzaamheid van de auto. (hij hoeft immers maar 1x die snelheid te halen, en ze mogen het al op de doos zetten.)
als jij 100km/h met de Savage flux rijdt, is het wel een onbestuurbaar projectiel op dat moment (hetzelfde met elke van deze wagens trouwens.)

Als je snelheid zo belangrijk vind, kun je toch beter kijken naar een on-road model, omdat deze veel stabieler liggen dan een off-road.

De Speed-T is wel geinig, maar kan zo'n beetje alleen maar rechtdoor. (nouja,.. al die auto's gan alleen mar rechtdoor op die snelheden.

Either way, Snelheid en zelf niet hoeven te sleutelen zijn 2 dingen die niet echt samen gaan vrees ik. je zult ongetwijfeld wel eens iets kapot rijden, en uiteraard moet allees af en toe nagekeken worden of het nog goed in elkaar zit en niet los is gaan lopen.

je geeft aan dat je een voledige newbie bent , een absolute beginner.
je vind 30 mijl per uur te langzaam.

30 mijl per uur is hard zat voor een beginner. probeer het eerst maar onder controle te houden.

als je als beginner een auto koopt die 100km/u kan. Ik geef je 2 weken en dan ligt ie helemaal uit elkaar, gesloopt en kapot.
niet om dat het geen kwalitiet is, maar gewoon omdat je dat als beginner niet kan handelen.

off road (heb nog getwijfeld voor een on road, maar die gaan mij niet snel genoeg :razz:)

Denk daar maar eens goed over na..
Onroad gaat harder dat offroad, knoop dat goed in je oren !
Want offroad heeft geen goede weglegging zoals een onroad heeft

Geloof mij... De E-Revo brushless Edition is echt niet traag.

besides dat, de snelheden die fabrikanten geven krijg je zelf toch niet voor elkaar. die snelheden zijn gemaakt met een behoorlijk zware vertanding, en ook neit met het oog op duurzaamheid van de auto. (hij hoeft immers maar 1x die snelheid te halen, en ze mogen het al op de doos zetten.)
als jij 100km/h met de Savage flux rijdt, is het wel een onbestuurbaar projectiel op dat moment (hetzelfde met elke van deze wagens trouwens.)

Als je snelheid zo belangrijk vind, kun je toch beter kijken naar een on-road model, omdat deze veel stabieler liggen dan een off-road.

De Speed-T is wel geinig, maar kan zo'n beetje alleen maar rechtdoor. (nouja,.. al die auto's gan alleen mar rechtdoor op die snelheden.

Either way, Snelheid en zelf niet hoeven te sleutelen zijn 2 dingen die niet echt samen gaan vrees ik. je zult ongetwijfeld wel eens iets kapot rijden, en uiteraard moet allees af en toe nagekeken worden of het nog goed in elkaar zit en niet los is gaan lopen.

hm, dus de speed-t is blijkbaar hoofdzakelijk een rakket :) heel goed in speed, maar nogal onstabiel als je bochtjes neemt als ik je goed begrijp?

is de Rustler op vlak van wegligging significant beter?

je geeft aan dat je een voledige newbie bent , een absolute beginner.
je vind 30 mijl per uur te langzaam.

30 mijl per uur is hard zat voor een beginner. probeer het eerst maar onder controle te houden.

als je als beginner een auto koopt die 100km/u kan. Ik geef je 2 weken en dan ligt ie helemaal uit elkaar, gesloopt en kapot.
niet om dat het geen kwalitiet is, maar gewoon omdat je dat als beginner niet kan handelen.

ok, thx
maar zoals ik al zei, ik zou wel al perfect blij zijn met een 45mph voertuig zoals de standaard Rustler hoor :)

En naar het schijnt heb je bij de meeste modellen een "oefen modus" waarbij je maar 50% van de throttle kunt openzetten?

Alleen twijfel ik welke van de twee beter is op het gebied van duurzaamheid "out of the box", rustler of speed-t

Denk daar maar eens goed over na..
Onroad gaat harder dat offroad, knoop dat goed in je oren !
Want offroad heeft geen goede weglegging zoals een onroad heeft

okidoki, en wat zijn zoal de snelheden die degelijke rtr electrische on-roaders halen?

En moest je dus een off roader kiezen, welke heeft de beste kwaliteiten algemeen gezien, de Rustler of E-revo, of nog niets anders?

De rustler en de e-revo zijn allebei goed, de revo is alleen een heel stuk groter

De snelste onroad electro van HPI is de Sprint 2 met 40 km/h, dat is zowieso al veelsteveel voor iemand die net begint met rijden zoals jij.
Je moet eerst leren rijden, en dan pas moet er snelheid komen

Laatst bewerkt door een moderator:
Is er misschien een baan in buurt. Zij kunnen je ook advies geven enzo.
Ik heb een standaard firestorm (dit was mijn eerst auto) toen ik hem net kocht was het toch wel wennen aan de snelheid.

Wat je bijvoorbeeld kan doen is een van die auto's kopen en een weggooi motortje van 10 euro, en daar dan mee 'oefenen' Als je daarmee goed kan rijden zet je de brushless motor erop.

mvg Bram

ik zou de hpi e-firestorm flux nemen. als je op electro wilt rijden. hij heeft een hoge snelheid en is volgens ne kameraad fun om mee te rijden

De snelste onroad rtr auto is de sprint flux, gaat ook rond de 100.

Maar waarom ga je een rc auto kopen als je niet wil sleutelen, en er is niks makkelijkers als een pinion vervangen, gewoon het imbus schroefje een stukje los draaien, pinion er af en nieuwe erop en aandraaien???

Kijk een beetje in het e-firestorm topic en het rustler vxl topic.

Ik heb nog een hpi sprint te koop staan (geen flux!!)

De sprint is een leuke auto voor beginners en ook als je verder wilt.

Maar waar ga/wil je rijden? Een onroad is eigenlijk alleen maar goed voor de straat. En een offroad kan alle twee wel.

Als je snelheid wil en niet sleutelen gaat het moeilijk worden. Als je een auto koopt (iig bij de firestorm) zitten daar ook nog een paar imbus sleutels enzo. En meer gereedschap heb ik nog niet nodig gehad, behalve een tandenborstel voor het schoonmaken

mvg Bram

Even ter informatie, er is GEEN Sprint Flux, er is WEL een Sprint 2 Flux

okidoki, thx voor de uitleg, dan ga ik idd toch voor offroader.
Liever dat dan een onroad alleen.

En ik had nog een vraagje omtrend Team Associated, die hebben ook zoiets als een t4 model heb ik gelezen, ook zo een truggy achtig model.
Dat merk komt van prof racers als ik het goed heb, hebben die dan ook echt degelijk materiaal?
Wat is de snelheid van zo een T4?
T4_FTb.jpg

edit: net een topic over gevonden associated-t4-kwaliteit-2
kwaliteit is precies minder bij deze wagens qua afwerking. Maar zegt nog niets over de rijkwaliteiten van deze wagens, graag iemand zijn ervaring ermee aub?

De snelste onroad rtr auto is de sprint flux, gaat ook rond de 100.

Maar waarom ga je een rc auto kopen als je niet wil sleutelen, en er is niks makkelijkers als een pinion vervangen, gewoon het imbus schroefje een stukje los draaien, pinion er af en nieuwe erop en aandraaien???

Kijk een beetje in het e-firestorm topic en het rustler vxl topic.

Ow, nuja, ik heb dat nog nooit gedaan (wel modelbouw enzo, maar heel het technische is nieuw voor mij...)
Toen ik zag (op foto weliswaar) hoe klein en vooral met hoeveel die stukjes zijn in zo een versnellingsbak is dat toch wel effe verschieten.

Ik heb de handleiding op 1 van die sites gechecked waarin je een gedemonteerde versnellingsbak (ik denk toch dat het over de versnellingsbak ging) toonden, en er waren héél er veel veisjes enz...

Zal ook een kwestie zijn van gewoon worden en ervaring..
Nuja, ik moet ergens starten zeker :)

Zijn er anders mensen uit het Gentse die in deze branche zitten?
Ik wil anders wel ne keer zien bij iemand die dit doet als ik mij zo een rc aanschaf en een motor onderdeel of versnellingsbak upgrade zou doen...

ik zou de hpi e-firestorm flux nemen. als je op electro wilt rijden. hij heeft een hoge snelheid en is volgens ne kameraad fun om mee te rijden

ik zal es zoeken naar reviews en ervaringen van die E-firestorm.
Want toch af en toe gehoord van HPI dat de stock stukken niet altijd even duurzaam zijn, kan dat? (schocks, die pinion enz)

Ik heb nog een hpi sprint te koop staan (geen flux!!)

De sprint is een leuke auto voor beginners en ook als je verder wilt.

Maar waar ga/wil je rijden? Een onroad is eigenlijk alleen maar goed voor de straat. En een offroad kan alle twee wel.

Als je snelheid wil en niet sleutelen gaat het moeilijk worden. Als je een auto koopt (iig bij de firestorm) zitten daar ook nog een paar imbus sleutels enzo. En meer gereedschap heb ik nog niet nodig gehad, behalve een tandenborstel voor het schoonmaken

mvg Bram
ja ok, dat snap ik, voor aanpassingen, shocks, hoogte, enz.

Maar echt hele stukken en tandwielen vervangen enzo, dat is echt nieuw voor mij, ik zie het liever eerst voor ik eraan begin eerlijk gezegd.

wtf, doe moeilijk.
cava ze, kben nog niet verward ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
topic van de asso t4 kwaliteit kwam van mij. nogmaals excuses hiervoor. als mede-begginer zijn zo een beetje ALLE fouten ( op het snel stuk gaan van de standaard meegeleverde gereedschap gaan na, maar hoe kan dat ook anders:rolleyes: ) aan mij te wijden:(. mischien dat een mod dat topickan verwijderen om geen mensen meer de verkeerde indruk te geven?

over de t4 zelf, al heb ik nooit een traxxas, gehad, vind ik het een heerlijke auto, maar om een belangerijke reden, je kan er heerlijk aan sleutelen :-D niet echt iets wat jij zoekt denk ik. ik raad je de rustler vxl aan, mijn neef heeft hem, en je kan hem echt als begginner super mee karren, daarna afstellen, lipo erin en als gevorderde er mee knallen!:mrgreen: kwaliteit is super, van wat ik heb gezien en gehoord!

De Speed-T raad ik je af, heb er zo een 2 tal verkocht aan klanten en die waren niet zo tevreden er over.

Dan zou ik gaan voor een van de HPI's

Als je echt snel wil: Team Associated RC8Te
Met: EZRUN KV2350 motor en 150A ESC Brushless , 1:8 Monster.

Ik rij met twee 2s/1p 4000mA lipo's in serie. Dus 4s.(zippy flightmax)
Dit is echt heel erg vreselijk snel zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er is een 16 tands pinion gemonteerd en een 50T spur.
Rijtijd is ongeveer 10 minuten op de zippy lipo's :-( Maar dat maakt de krankzinnige snelheid wel weer goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De wegligging is ook helemaal goed. Zelfs op hoge snelheid gaat hij niet op zijn dak.
Hier een paat plaatjes van de auto met daarnaast een 1:10 Tamiya:
m001-2.jpg

m002-2.jpg

m003-3.jpg

m004-2.jpg

m005-3.jpg

m006-3.jpg

m007-3.jpg

De t4 lijkt erg veel op de firestorm. Alleen is de t4 volgens mij meer gericht of wedstrijden enzo.

mvg Bram

2 woorden...Firestorm Flux! :p

Heb diverse auto's,maar deze heeft echt mijn hart gestolen!
Motor en regelaar zijn gewoon topspul van een goeie fabrikant,Castle Creations.
Chassis vind ik goed,ligt lekker op elke ondergrond en is behoorlijk stevig.
Heb al wat klappers gemaakt,maar nog niks gesloopt! :mrgreen:

Heb hem eerst met NiMh accu's gereden,en ging toen al op zijn achterwielen met optrekken! :)

Heb nu een LiPo accu erin zitten (5400) en alleen de achterassen vervangen voor dogbones van HPI (just for fun!)
En o ja velgen/banden van een Traxxas Rustler VXL,omdat ik die ubergeil vind! :mrgreen:
Dit ding vliegt nu,scheert over het asfalt als een speedboot over het water!
Uit de doos was deze al super,dus standaard ben je al behoorlijk het mannetje.
En als je wil kun je dan later investeren in een LiPo en daarvoor geschikte lader,en nogmaals verbaasd staan...;)
Koop wel de Castle Link ook,kun je je regelaar programmeren met je PC.
Was voor mij de reden om de Firestorm te nemen i.p.v. de Rustler.

Maar...als je echt nog helemaal geen ervaring hebt,kan deze auto je wel eens de baas zijn! (is ie mij al af en toe nu,en ik rij al jaar of 10!) :eek:

Nog maar ff een foto,wie kan dit nu weerstaan? (ik niet in elk geval...) ;)
Let op: is wel met de velgen van een Rustler VXL...

FirestormTraxxas.jpg

thank voor de adviezen, en zeker @Sideways_79 voor de mooie foto's ook!

Het blijft een close call voor mij :)
Ik heb eens de eigenschappen op een rijtje gezet van de 3 interessantse voertuigen voor mij:

E-Firestorm
breedte 325
lengte 425 (zonder body)
rwd
40mph standaard (60 bij andere batterij en mits smaller spur gear and larger pinion)
programmeerbaar met Castle Link

Rustler VXL
breedte 311
lengte 424 (zonder spoiler meegerekend)
35mph standaard (70 bij andere batterij en mits gear aanpassing)
rwd

E-Revo
breedte 416
lengte 582 (alles)
4wd
35mph standaard (65 bij andere batterij en mits gear aanpassing)
waterproof receiver, servo en speed control

Ik weet het dus nog niet :D (het is toch nog niet dringend) want ze hebben allemaal wel troeven.
Waarbij de E-Revo de opvallendste troeven heeft want hij is de breedste van al en heeft 4wiel aandrijving (en is ook waterdicht op bepaalde onderdelen)
En anderzijds hoor ik veel lof over de Rustler en de Firestorm die programmeerbaar is.

Maar dat zijn eigenschappen, en ik ben nog te groen achter mijn oren als het gaat om kennis van de electromotoren, de servo's en de RSC (speed control).
Welke merk is goed, welke heeft de beste, welke zijn de betrouwbaarste, moet je dat upgraden, enz :)

En nog een belangrijke vraag, redelijk wat mensen vervangen redelijk snel hun stock onderdelen, welke onderdelen zijn dit zoal? vooral ophangingsonderdelen veronderstel ik, maar welke zijn echt aan een upgrade toe bij deze modellen? En hoe zit het met verstevigingen?
Voor de Rustler bijvoorbeeld zie je veel aluminium upgrade onderdelen voor de ophanging:
TRAXXAS Rustler VXL - Accessories
Hetzelfde voor de Firestorm
HPI E-Firestorm Flux Standard Parts | HPI Europe

Hebben die upgrades een echte meerwaarde of is dat weggesmeten geld?

(sorry, maar ik probeer de basics zo rap mogelijk langs deze weg onder de knie te hebben :oops:)

Back