beginner electro toestelletje

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door eclipse86, 26 feb 2020.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Liever niet, het is veiliger als de helper de motor niet kan herstarten, dus accu even loshalen voordat de timer weer gestart kan worden.
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha super, ik heb ondertussen de vtairracer onderdelen gesneden, en ga die morgen met zijdepapier bespannen,!!
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb de "CL timer" inmiddels klaar en deze in dit topic beschreven. Mochten er in mijn beschrijving onduidelijkheden zitten, dan hoor ik dat graag, dan kan ik het verduidelijken.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke hij is klaar, op de accu na... mijn eerste CL brouwsel met hmeijdam zijn timertje. Ik weet niet of het handvat en de lijnen goed zijn? ook qua lengte?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Dat ziet er bekend uit. Leuk!

    ik had zelf een andere motor gekozen, deze bevestinging met een crashje op zijn neus staat snel krom gok ik.

    Je stootstang naar je hoogteroer ziet er wat slap uit. Niet dat er bij dit toestel mega-krachten op komen te staan, maar 'up' is duwen en dan lijkt me dat knikje en dunne stangetje snel te gaan buigen.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja dat motortje had ik nog liggen... stuurstang kan ik idd nog versterken... thanks!
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Met de accu beetje op het zwaartepunt letten, liever te ver naar voren dan naar achteren. Vergeet je het tiplood niet (10g)? Beste is om de accu aan de andere kant dan de lijnen onder de vleugel te hangen.

    Als dat een shocky motortje is voor een 8x4,3 op 2S dan kan het zijn dat je onvoldoende vliegsnelheid hebt, dan kan een 3S uitkomst bieden. Begin met relatief korte lijnen (8m) en sprongetjes van een minuut. De rest leer je vanzelf.
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat heb je snel voor elkaar. Proficiat.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat Erik (F2B) zegt..

    Wil ik nog aan toevoegen, voor wie nog nooit LB heeft gevlogen, dat 1 minuut al ongelooflijk lang kan lijken.

    Daarbij is het gebruikelijkste scenario dat het model loskomt, doorklimt en via een soort van wingover aan de andere kant de grond ingaat.
    Staat er te weinig power op dan komt het model niet eens helemaal boven, maar verliest daarvoor al zoveel lijntrek dat het naar binnen komt en ergens in de cirkel nose first tot stilstand komt.
    In beide gevallen kans op flinke schade.

    De 2,5 cc diesel Ace trainers zijn zowat de enige beginners modellen die ik dat kunstje heb zien uithalen om daarna nog helemaal heel te zijn. Ook niet in 100% van de gevallen, eerlijk is eerlijk.

    Maar wil je zo'n situatie vermijden dan is er naast het vliegen met een instructeur (zie foto) ook de mogelijkheid e.e.a. zelf goed voor te bereiden.

    [​IMG]

    Controleer de stevigheid van je besturing:

    helper heeft het handvat, jij pakt het model bij romp/vleugelovergang - tuimelaarbevestiging en trekt met ~10 maal het modelgewicht.
    Gaat er iets stuk, jammer, maar beter dan dat zoiets tijdens de vlucht gebeurt.
    Ik vind kwiklinks aan een tuimelaar (hoe, eerlijk is eerlijk, ingenieus ook bedacht) behoorlijk eng.
    Ze zijn niet gemaakt om lijntrek op te vangen. Gaat het goed, is het mooi meegenomen, maar vertrouw er niet op.

    Dan het sturen zelf:
    Voornoemd crashscenario ontstaat doordat de nieuwbakken piloot vaststelt dat het model maar niet uit het gras wil komen en daardoor iedere volgende poging meer up geeft.
    Komt het model dan uiteindelijk wel los, vergeet de volslagen verbijsterde piloot (beginners freeze) het model METEEN terug te sturen naar horizontale vlucht en kan alleen nog maar toekijken hoe het model zijn beeldveld aan de bovenkant uitklimt om achter hem het gras weer op te zoeken.
    Of, bij te weinig vermogen, het model naar binnen komt en de piloot moet rennen voor zijn leven, totdat het model op 30 cm achter hem inslaat....

    Om dit te voorkomen is het beste de eerste vluchten met een gestrekte arm te vliegen en te sturen vanuit de schouder.
    Hand 10 cm optillen is klimmen, hand 10 cm laten zakken is dalen.
    Uiteraard moet de 'neutraaltrim' wel kloppen (vandaar die exercitie aan het begin van dit verhaal).

    Het tweede punt waarop het vaak fout gaat is overcorrectie:
    Men had zich nog zo voorgenomen niet te veel te sturen, maar zodra het model eng dicht bij de grond komt wordt gereageerd met (veel) te veel up.
    Het model schiet als een raket omhoog, waarop weer een stuurreactie met (veel) te veel down volgt.
    Wat begint als een licht golvende vlucht, escaleert binnen 1 of 2 ronden tot een paar verticale klims en duiken waarna het model uiteindelijk de grond zal raken.

    Zolang je je realiseert dat dit oversturen de meest gemaakte beginnersfout is, kun je je daar tegen wapenen.
    NIET uit de pols sturen, maar vanuit de schouder.
    En als je al vanuit de pols zou moeten 'trimmen', dan heel langzaam en met bijna onmerkbaar, kleine beweging. Meer denken, dan dat je echt stuurt.

    Succes!
     
    F2B en wvr vinden dit leuk.
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    ondertussen toch eens geprobeerd. max 3 rondjes gehaald... te weinig power, maar was wel veeeeel fun.
    nu het plan...

    Ik zou dit verder willen proberen, maar toch bij elektro blijven, eventueel met een autozendertje voor de power.
    maar een iets groter toestel waar een stevigere setup in kan op 3cellen. welk toestel zouden jullie aanraden, en is er ergens een plan van te vinden... sommigen raden mij de blue pants aan, anderen niet. ik kan er een digitale tekening van maken en een setje laseren, zo heb ik snel reserve's...

    Groeten en alvast bedankt!
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Blue Pants is een heel ouderwets ontwerp, veel te nerveus voor een beetje leuke kunstvlucht. Men wist toen niet beter.
    Alleen doen als je echt iets hebt met super vintage en prettige vliegeigenschappen niet belangrijk vindt.
    Ik herinner mij een ontwerpje van Jan Odeijn dat al aanzienlijk beter in elkaar stak. Kan alleen nu even niet op de naam komen.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Bedankt voor de input, mocht je de naam nog te binnen schieten.
    Ik zoek dus iets die net wat groter is (niet veel) en een iets degelijkere setup erin. eventueel geprofileerde vleugel en een vol rompje?
    momenteel kreeg ik de tip voor de mercury mamba, alleen is deze niet groter...
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    of meer power op je huidige model zetten?
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het was de "Wattsmore": http://lijnbesturing.nl/wp-content/...turing/05_Werkplaats/Tekeningen/wattsmore.pdf

    Vleugelprofiel en lange staart-momentarm maken zo'n ontwerp superieur aan goedbedoelde jaren '50 en '60 ontwerpen zoals de Blue Pants.
    Het vliegt, bij nog steeds voldoende wendbaarheid, veel makkelijker strak rechtuit.

    Inmiddels is het NiCad concept als aandrijfaccu allang naar het museum verdwenen, maar het gaat om het idee.
    Heel bruikbaar lijkt me nu een LiPo 2200/3S pack. Wel vliegen met minstens een governor op de regelaar, beter nog een vliegsnelheid compenserende timer/controller. Alleen... kom daar maar eens aan.

    Ideeën vind je ook hier:
    http://www.keithrenecle.co.za/Electric CL.htm

    http://www.keithrenecle.co.za/Control line stuff.htm
    Als je een keer tijd hebt, bekijk zijn simulator dan een keer.
    Ik gebruik deze geregeld om mijn gevoel voor het juist interpreteren van de (vertekend waargenomen) figuren als jurylid op peil te houden.
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja maar ik zal hem toch opnieuw moeten bouwen denk ik, romp is zeer zwak , de rest is sterk genoeg...
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Welke romp?
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik heb vorig jaar mijn eerste solo rondjes gevlogen, eerst met een model gebouwd volgens plannetje van outerzone : https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6270
    Deze als basis genomen, de staart wat aangepast voor nog eenvoudiger bouwen. Ook rompvorm wat aangepast om wat meer vlees te hebben tegen breken.
    Na een paar solovluchtjes, ook solo met Bluepants gevlogen die ik al een paar jaar eerder bouwde.
    Beide met een 2.5cc OS15FP.
    Een beproefde electro setup voor de bluepants was een 3536 met 1400kv op 3s en prop 8x6 meen ik me te herinneren. Dat zou je zo op de old faithfull kunnen zetten, gezien ze beide met een 2.5cc goed vlogen. (om te leren tenminste) Ik kan niet meer dan rondjes.
    De eerste solovlucht was direct een goeie, met mijn stomme kop de veel te grote tank volgedaan, 150ml op een 2.5cc = vlucht van 20 min of meer.
     
    Gea en HansH vinden dit leuk.
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    ik ben begonnen aan de old faithfull te tekenen in autocad, dan heb ik alles om te laseren en snap ik de tekening enzo. Ik ga de romp niet uit 1dikke balsaplank van 12mm maken, maar een 5mm ply met aan beide zijden een balsaplank.
    voor de rest volg ik jullie setup van hierboven, wellicht koop ik best nog een autozendertje erbij om controle te hebben over de gasinstelling.

    Ik zie wel op de tekening dat hier de motor gewoon in 1 lijn staat met de romp en dus geen right thrust heeft... enkel rudder dus.
     
  19. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Wat te denken van een romp uit ordinair vuren? Heb er prima ervaringen mee. Kan best licht zijn en zeker ook sterk. Met wat geluk ligt er al een geschikt stukje in je schuur en anders is het zó gevonden in de Hubo.
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hmm mss goed idee... 12 MM dik dan ? Of gaten in maken en coveren?
     

Deel Deze Pagina