[Beginner]Heli-terminologie

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hoi,

Ben sinds kort de trotse bezitter van een Eco 8 (zelf gebouwd natuurlijk), en waar ik eigenlijk naar op zoek ben is uitleg over de verschillende termen die in heli-land gebruikt worden (gyro, pitch, swashplates, nick etc).

Weten jullie misschien een site waar wordt uitgelegd wat de termen precies betekenen, de werking ervan?
Of wellicht de titel van een boek?

Voorbaat dank!

@jmwolters,

:offtopic: waarvoor is zo'n opmerking nou nodig?? Was de vraagsteller van plan daar wat te gaan kopen?? Ooit wel eens meegemaakt, dat een winkelier garantie niet bij de fabrikant claimt? :offtopic:

@TiNNiT,

Zoals Satoer al opgeeft kun je bij Henk Meijer heel goed en duidelijk alles te weten komen over heli-vliegen. Daarnaast kom je natuurlijk op dit forum ook alles te weten en als je iets met de zoekfunctie niet kunt vinden vraag je het in de heli-rubriek. Meestal krijg je dan binnen 5 minuten antwoord....

hoi tinnit, welkom in de wondere wereld van de modelheli.
als je echt 0.0 ervaring met helis hebt lijkt het me verstandig dat je er even iemand naar laat kijken hoe je het bouwen er vanaf hebt gebracht, een modelheli (fatsoenlijk) bouwen en afstellen heeft heel wat voeten in aarde.
beste en gezelligste is dat je bij een modelvliegclub gaat kijken en even contact legt met een vd helipiloten.

ook al wil je zelf niet bij een club, lijkt het me wel slim om er iemand naar te laten kijken.
dingen als bladspoor, balans, symetrie en noem het maar op zijn erg belangrijk als je er veilig mee aan de gang wilt.

groeten

gerard

Corrien
weer ff :offtopic: Toen ik de site bekeek voor de eerste keer bezocht, liep ik direkt hier tegenaan en dat "voelde"niet echt lekker. Misschien was het ook niet correct om dit gelijk op het forum te smijten, maar ik had eigenlijk in gedachten om een discussie aangaande deze "garantieregeling" los te maken. (of dit wettelijk gezien wel mag e.d.). Dit hoor niet hier thuis,Sorry.
En laten we het hier dan ook verder bij houden (of ergens anders een draadje beginnen) :offtopic:
Met vriendelijke groet

Bedankt voor de reacties en de tips!

Na het bouwen is ze gechecked en ingevlogen (Quartel). Dat was een *ahum* pijnlijke aangelegenheid toen er links en rechts wat onderdelen uitvielen bij het nakijken:) Maar goed, 2 uur later en veel gelach was alles in orde en werd de eerste testvlucht gemaakt. Ik zal daarvan het volgende nooit meer vergeten:

-het moment dattie los kwam en prachtig rustig stilhing
-het jongetje dat ademloos aan het toekijken was en na afloop van de testvlucht stampvoetend door de winkel liep "Ik wil ook een helicopter!" waarop ik dacht: "Jongen, je hebt helemaal gelijk":P

Daarna heb ik eerst een les genomen om een klein beetje gevoel te krijgen en verder zit ik veel achter de sim (Realflight). Ik kon het uiteraard niet laten om het toch in het eggie te proberen (met een trainingsstel) en ik moet zeggen dat dat redelijk is gegaan. Tot nu toe alleen een pootje afgebroken van het onderstel bij een iets te harde landing.

@Satoer:
Ik was al eens op die site terecht gekomen, alleen heel snel weer weggegaan toen ik de door hun geadviseerde Eco 8 met bijbehorend prijskaartje zag:) De 'rubrieken' heb ik toen dus niet gelezen, maar zijn inderdaad wat ik zoek.

@John:
Mooie site heb je met veel nuttige info!

Het is inderdaad een sesamstraat website die van helifun, maar voor een "dummie" wordt er alles goed uitgelegd :D

zal henk/joyce niet leuk vinden
niet dat ik ooit serieus vliegles zou nemen van een kerel met lippenstift op en oorbellen in.

Je kunt niet iemand oordelen op zijn uiterlijk of hij/zij goed kan
les geven of niet.
henk/joyce is een hele enthousiaste persoon om je alles uit te
leggen en te helpen met helivliegen en alles wat er mee te maken heeft.

Groetjes,

Chof

heb je gelijk in chof, maar nog is een eerste induk van iemand wel belangrijk, en ik denk dat ik dan toch liever met een instructeur van bv flycam in zee zou gaan dan met henk/joyce.

moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik hem/haar niet ken alleen van de fotos van de site.

Dit wordt een beetje te :offtopic: , de vraag ging over heli-info en niet over een persoon.
Om toch ook even een duit in het zakje te doen: ik ken Henk Meijer van 10 jaar geleden toen hij nog kon lopen en samen met zijn vrouw bij mij langs is geweest. Daarna zijn er alleen nog telefonische kontakten geweest. Ik kan maar een ding van hem zeggen: razend enthousiast, zeer prettig in de omgang en bijzonder goed geinformeerd.
Hiermee hoop ik, dat er meer dan genoeg over Henk is gezegd.

Back