beginner : hpi sprint...

Discussie in 'Electro onroad' gestart door koex, 13 apr 2004.

  1. koex

    koex Guest

    hallo,

    ik heb pas een hpi sprint gekocht (2e hands), dit is mijn eerste rc auto...
    ik heb er al een beetje mee lopen rondscheuren.. :lol: en ik moet zeggen.. hij bevalt prima.. jammergenoeg heb ik mn eerstje setje velgen al naar de maan gereden.. :cry:

    maar dat terzijde... zoals gezegd, ik ben een nieuweling..
    voor zover ik weet zit er in mijn sprint :

    een NOSRAM (international) Elektronische regelaar en een GM PURPLE BULL 17Turns Moto

    Kan iemand mij vertellen of ik hier blij mee moet zijn, of is dit, om t mooi te zeggen, troep??

    Uiteraard wil ik mn racertje nog wel aanpassen, heeft er iemand tips voor mij, aanraders voor dingen die nuttig zijn om aan te passen?? alle info is welkom!

    Ook heb ik iets raars gemerkt :

    het lijkt dat de stuuruitslag naar links groter is dan naar rechts... eigenlijk weet ik dit wel zeker.. de draaicircel is naar links aanzienlijk kleiner.. is dit af te stellen ofzo?? voor zover ik kan zien lijkt het wel iets met de stuurservo te maken heeft, want stuur je naar rechts, lijken de wielen niet geheel in het midden terug te komen, de blijven iets naar rechts staan en je hoort het stuurservotje heel zacht zoemen. Stuur je hierop iets naar links, vallen de wielen terug naar het midden en is het gezoem weg..

    overigens is dit niet altijd.. maar lijkt me niet helemaal goed?!

    Ik hoop dat iemand mij hierover iets kan vertellen??
    Zoals gezegd, ik ben een beginner en stel alle hulp erg op prijs!!

    Alvast bedankt!!
     
  2. nbou wat betrefd je motor, dat is een zeer goede motor, zorg alleen niet dat je de verkeerde vertanding erop zet, je regelaar is ook wel een goeie(heb ik zelf ook) en wat betrefd je besturing, ik zou je besturing er afhalen goed schoon maken en een beetje olie op de draaiende delen, en als je het weer in elkaar zet, zorg dan dat je je servo afgesteld hebt op het midden(zender)
    een goede hop up is de snaarspanner, werkt goed

    ronnie
     
  3. koex

    koex Guest

    ok, bedankt!
    ik zal vanavond het stuurgedeelte een uit elkaar halen.. hopelijk helpt het!
    ik vraag me af, doordat het het stuurgedeelte niet mooi in de neutale stand terugvalt, komt hierdoor ook het 'gezoem' uit mn servo?? of heeft dit een andere oorzaak??

    zijn er trouwens verder nog zaken die onderhoud nodig hebben??
     
  4. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Dit is zeker af te stellen. Zet je zender uit en haal de servosaver (dat ding wat op de servo is gemonteerd) eraf. Zet de trim van de zender in het midden. Doe dan weer je zender aan, de servo staat nu precies in het midden. Monteer de servosaver er recht op, zodat de wielen recht staan. Als ze dan nog een beetje scheef staan kan je dat oplossen door de trim weer iets naar rechts of links te zetten.

    Dat gezoem is niet erg. Het is een teken dat je servo nog aan het werk is. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken :wink:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    je auto na een race beurt (Tenminste, als het beetje nat / vies weer is) goed schoonmaken, anders koekt het allemaal aan.

    De motor is toppie, dat kan ik al zeggen..
    Regelaar heb ik goede verhalen over gehoord.. Mooie deal heb je gemaakt :)
     
  6. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    Hallo,

    welkom op het forum...volgens mij heb jij mijn sprint gekocht...
    kom je uit woerden??

    Ik weet nml wat "was" en nu voor jou is met je sturen... als je verteld wie je bent weet ik of je mijn sprint hebt gekocht!!

    Ik denk nml dat je die motor van speedlane hebt gekocht en die regelaar 2e hands van de eigenaar van speedlane...heb ik dit goed??

    Maar je kan heel blij zijn met een purple bull!!! dat is echt een goede en betaalbare motor...die regelaar is ook ok!! nosram is een heel goed merk voor je elektronica!!
     
  7. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Toch is het wel goed om die zoem er uit te krijgen, het betekent inderdaad dat je servo aan het werk is en dat is niet de bedoeling. Heb er zelf ook zo nu en dan last van en er vallen ook geen koninkrijken mee, maar het bevordert de levensduur van je servo als je het eruit krijgt. Verder: veel plezier ermee!
     
  8. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Hoe krijg je dat gezoem eruit dan?
     
  9. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    los halen van je servo saver, servo neutraal zetten, servo saver op juiste lengte afstellen, er weer aanzetten en klaar is kees!

    maar dit geld alleen als je een instelbare servo saver hebt...anders moet je het zo doen:

    Los halen van je servo saver, wielen neutraal zetten, kijken hoe ver de servo saver naar de servo komt, het servo armpje met de trim naar de servo saver toe trimmen...dan weer vast zetten en dan ben je als het goed is van het gezoem af!

    MvG,

    vasco
     
  10. koex

    koex Guest

    Hee hallo iedereen...

    bedankt voor alle reacties... zo langzaamaan wordt ik steeds wat wijzer..

    Vasco : ik denk niet dat ik jou sprint heb gekocht, ik heb hem in Ridderkerk gekocht, bij Mr.Hobby (winkel) . Het was een compleet gemonteerd autotje..

    Ik heb het stuurprobleem volgens mij opgelost, ik heb de volledige ophanging losgehaald bij het wieltje rechtsvoor, waarop deze nog steeds erg 'zwaar' bleef draaien... hierop heb ik de schroefjes waarmee het de ophanging vast zit een slagje losser gezet (IS DIT WEL GOED??), hierdoor draaide deze perfect!
    Het sturen gaat nu goed, de draaicircel is naar links nu identiek aan rechts.
    Het terugvallen van de servo naar de neutraal-stand is nu beter, maar geloof ik nog niet perfect... ga vanavond nog maar even kijken!

    Maar ik heb nog een paar andere vragen, hoop dat iemand mij kan helpen :

    * op de schokbrekers zitten stel-ringetjes, op 1 van de achterschokbrekers miste deze, nu heb ik ze van de voorbrekers afgehaald, en alleen op de achterste schokbrekers zitten deze ringetjes nu. Is het aan te raden om ergens een nieuw ringetje op de kop te tikken??
    * op mijn Nosram International regelaar zit een stelmogelijkheid voor POWER... wat kan ik hier precies mee??
    * ik zou hem graag wat meer laten driften, kan hem op een of andere manier afstellen zodat ie wat meer 'slipt'. Ik kreeg zelf ook het idee om er een achterwiel-aangedreven van te maken, dus de aandrijving van de voorwielen af.. gewoon voor de fun.. ik weet niet of dat mogelijk is??

    Ook heb ik een beetje rond zitten kijken in de onderdelen die er nog op te zetten zijn, ik zag dat er een ander soort voor differentieel te koop is... wat doet deze precies??

    ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden!!
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het zoemen is niks anders dan dat de servohevel onder druk staat, even opzoeken waar.
     
  12. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    beste koex,

    Schok brekers: die ringetjes zijn zo te krijgen...ik denk dat als je het in een winkel vraagt hebben ze die echt nog wel liggen voor je...die ringetjes zijn voor het afstellen van je dempers...je kan er onder andere je rij hoogte van de auto mee afstellen..gewoon ff vragen dus... Ik heb ook nog heel veel van die ringetjes...heel misschien als ik in een goede bui ben en je jou mijn adres geeft wil ik ze wel even naar je opsturen...verzend kosten doen we niet aan...

    regelaar: Met dat knopje kan je de regelaar verstellen...je kan hem regelen...als het goed is staat er een min en een plus bij het dingetje..al draai je hem naar de plus toe dan geeft de regelaar geen weerstand en dan ga je zo hard als je kan met de desbetreffende motor..al draai je hem een stukje naar de min toe laat de regelaar minder stroom door en ga je dus langzamer... dat is wel handig voor de jongens/meisjes van rond de 10 ofzo die een keer met papa's of hun broer zijn auto mogen rijden ( ik vindt het niet zo'n nuttige optie )....gewoon helemaal naar de + draaien dus! ( met een kleine kruiskop schroeven draaier ) dan zal ie het hardst gaan!

    driften: haal alsjeblieft niet de voorwiel aandrijving er af!!! al zou je toch een aandrijving er af willen halen dan moet je wel de achter wiel aandrijving hebben want al haal je de voor er af gaat ie slippen ipv driften..je moet juist voor grip houden en de achterkant moet weg glijden...HAAL GEEN AANDRIJVING ER AF!!...dan heb je een grote kans dat het stuk draait. Je kan beter achter een beetje ophogen met die ringetjes en voor zo laag mogelijk leggen...dan zal ie voor meer grip hebben als achter..en dus driften. Ook kan je wat andere bandjes achter monteren..denk aan: slicks met zachte vullingens ( inserts, inlays ) ( moeilijke woorden allemaal :lol: ) en achter banden met een hele harde vulling. maar haal echt niks los of iets...niet aan te raden

    differentieel: dit zal waarschijnlijk een one-way diff zijn... ga daar nog maar niet voor in de aanschaf...is wel heel handig voor later maar als beginner gewoon lekker leren rijden en spelen met dat ding en dan of een andere kar kopen of option parts voor je sprint...en dan is zo'n diff wel leuk en handig....of carbon chassis enz enz...

    succes...zo te zien heb je nog veel te doen... :lol:
    geef ff je adres en dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen

    MvG,

    vasco
     

Deel Deze Pagina