Beginner in de stoomtechniek

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Cordis, 1 jan 2010.

  1. Cordis

    Cordis Guest

    Beste mensen van het modelbouwforum,

    Ik heb me reeds op het forum aangemeld, met als doel meer te leren en te zien van de wonderbaarlijke wereld van de stoomtechniek.

    Met het zien gedeelte komt het zeker goed, want dat heeft deze forumsectie zeker te bieden.

    Maar nu komt het leer gedeelte. Ik doe momenteel een VWO opleiding (het 4e jaar) met daarbij alle benodigde vakken om de medische richting op te gaan (doch is er door de vakken wiskunde B en natuurkunde een vrij breed assortiment aan toekomstige opleidingen om uit te kiezen.)

    Toen mijn oog op de stoomtechniek viel, ben ik wat meer gaan kijken in die richting. Uiteindelijk kwam ik bij dit forum terecht, en heb wat prachtige werken mogen aanschouwen. Hierbij wil ik Jan Walpot complimenteren met zijn werk, wat een oogstrelende technieken kwamen daar aan te pas.

    Hierbij mijn vraag;

    Ik zou érg graag naast mijn studie willen leren hoe ik zulke schepsels kan creëren. Het hoeft niet van de hak op de tak, want kwaliteit gaat voor kwantiteit :).

    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

    Met vriendelijke groeten,

    Cordis
     
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Stoomtechniek.

    Hallo Cordis.

    Op dit forum ben ik zelf nog een groentje dus ben ik waarschijnlijk niet de meest voor de hand liggende om je te adviseren. In ieder geval bedankt dat je mijn werk waardeert.
    Ik weet niet waar je woont maar als er bij jou in de buurt een club is waar aan stoommodelbouw wordt gedaan raad ik je aan daar eens te praten en kijken wat er allemaal nodig is. Voor alle zelfbouw machines heb je een draaibank en een freesmachine nodig. Bouwtekeningen van stoommachines zijn te koop bij de NVM en Stoomgroep Holland.
    NVM - Nederlandse Vereniging van Modelbouwers en Stoomgroep Holland zijn de adressen waar je gegevens kan vinden over aangesloten clubs en bouwtekeningen. Begin met een relatief eenvoudig model om ervaring op te doen in metaalbewerken. Ook heb je met een eenvoudig model de grootste kans dat het lukt en dat heb je nodig om de moed er in te houden.

    Veel succes en groeten, Jan.
     
  3. Cordis

    Cordis Guest

    Bedankt voor uw antwoord. Ik ben niet bekend met freesmachines, dus ik zou graag weten wat het precies doet en een verwijzing naar een apparaat dat (speciaal) voor modelbouw geschikt is.

    Voordat ik overga op de koop van het apparaat zou ik graag een schema willen zien van een makkelijk te fabriceren model. Zoals dat op zo'n website staat.

    Dan weet ik wat me te wachten staat :)
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Als komt je iets wilt, dan kun je alles.

    dus als je net zo veel geduld hebt met de stoommodelbouw als met de studie welke je tot nu toe hebt gevolgd/nog gaat doen, dan komt het zeker goed.

    Als eerste zul je wat ervaring met metaal bewerken moeten gaan opdoen, in indien mogelijk in een paar machines gaan investeren (draaibankje).

    voor de stoomhobby hoef je geen metaal opleiding gevolgd te hebben, ik ken genoeg mensen die door schade en een beetje schande zich het vak eigen hebben gemaakt.

    Adviezen wilen we zeker geven, dus wat wil je gaan maken ?
     
  5. Cordis

    Cordis Guest

    Ik was van plan om te beginnen met een ''normale'' stoommachine. Hieronder versta ik een stoommachine met een cilinder en een vliegwiel (en natuurlijk de andere accessoires om het geheel te laten werken.)

    Nu heb ik geïnvesteerd in een simpel model; de D5 van Wilesco, om even het geheel te bestuderen en te kijken hoe alles werkt. Deze kan elk moment binnenkomen.

    Na een paar van die ''normale'' machines zou ik graag naar de multi cilinder machines toe willen werken. En dan uiteindelijk aan een bootproject willen werken.
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb net die D5 van Wilesco opgezocht op het net en dat is dus een horizontale oscillerende 1 cilinder.
    Van dat soort oscillerende machines zijn voldoende tekeningen beschikbaar. Ook van machines met meerdere cilinders. Zowel horintaal als verticaal.
    V.w.b. metaalbewerking machines kan je gewoon op het internet snuffelen en kijken waar alles voor bedoeld is. Een opleiding metaalbewerken heb ik ook niet gehad. Toch is het raadzaam je erin te verdiepen want een draaibank en freesmachine zijn niet ongevaarlijk als je er verkeerde dingen mee doet.

    Groeten, Jan.
     
  7. Cordis

    Cordis Guest

    Zal ik doen, nogmaals bedankt voor uw reactie. Hoeveel zou ik kwijt zijn als ik over zou gaan op de aankoop van beide machines? Grove schatting is gewoon goed hoor :)

    Heb alleen professionele machines gezien, en ik denk dat ik meer naar de 2e hands machines ga kijken.

    Ik ben namelijk geen miljonair :(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2010
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Een prijs is moeilijk te noemen omdat er heel veel te koop is. Zeker als je ook naar 2e hands kijkt denk ik dat je tussen 500 en 1000 euro een heel eind op weg bent. Voor je zeker weet dat je echt verder wil met deze hobby moet je er ook weer niet teveel geld insteken. Dat je geen miljonair bent is allen maar een voordeel want volgens mij zijn er maar weinig miljonairs die aan modelbouw doen.

    Groeten, Jan.
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  10. Cordis

    Cordis Guest

    Ik heb nog een paar vragen met betrekking tot de schuifstang;

    Waarom hebben de meeste stoommodellen een schuifstang? Ik denk aan efficientie?

    Is het mogelijk om de schuifstang achterwege te laten?

    Alvast bedankt!
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800

    Als je hem oscilerend maak dan kan dat
    mvg
    Frederik
     
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Cordis.

    Frederik draafde door in zijn eerste commentaar. Juist zijn onderwerpen: stoomhoekje van Frederik + draaiwerk en bouwproces stoommachine voor opduwer zijn bij uitstek geschikt voor een beginnend stoombouwer.

    Groeten, Jan.
     
  13. Cordis

    Cordis Guest

    Ik ga nu proberen om met bouwmarktonderdelen een werkende machine te maken. Qua rendement gaat het een lachertje zijn, aangezien dat altijd zo is met een oscillerende cilinder. Maar het leek me een makkelijker ontwerp :)

    Is mijn visie op dit plaatje, ongeveer juist? (Je moet uitgaan van: het gat in de cilinder zit zo ongeveer op het gaatje van de in- / uitlaat. + Het vliegwiel is redelijk zwaar, dit omdat er genoeg kracht beschikbaar moet zijn om de zuiger terug te duwen.)

    [​IMG]

    Hopelijk is dit duidelijk genoeg :p
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800

    Hoi Jan zat ik er ver naast dan:worship:
    mvg
    Frederik:D
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als die donkere lijn de cylinder moet zijn en aan het einde het scharnierpunt gaar dat beslist niet werken
    De in en uitlaat moet altijd dwars van de cylinder staan
    En het scharnierpunt in het midden cylinder

    en dan wel boven als onder als hij dubbelwerkend moet worden
    Tot zover dan maar weer
    mvg
    De doordravende Frederik:D :D :D
     
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Frederik.

    Ik ben maar gewoon iemand die zichzelf het draaien en frezen heeft aangeleerd en dan precies zoals John33 schreef. Dus met schade en schande. Maar als je ergens echt in geinteresseerd bent gaat het leren vlot. Je moet natuurlijk niet 2 linker handen hebben ;).

    Groeten, Jan.
     
  17. Cordis

    Cordis Guest

    Zou ik een paint weergave kunnen krijgen (soortgelijk als die van mij) waarbij alles wel correct staat?

    De uitleg is namelijk een beetje onduidelijk (nothing personal.)
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    Overgenomen van ene Hiddis
    mvg
    Frederik
     
  19. Cordis

    Cordis Guest

    Héél erg bedankt, dit is geweldig :p!

    Hoe kan het eigenlijk dat de toestroom stopt als de cilinder weg gaat (van het gaatje) ?

    Is daar een techniek voor?

    EDIT:

    Laat maar, ik zag de gestippelde lijntjes niet :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2010
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Cordis,

    je wilt in een later stadium de schuifstang weg laten ?
    Want waarom zit deze er eigenlijk ? voor de efficientie ?

    De occilerende machine zoals Frederik deze prachtig heeft gepost als illistratie is niet echt efficient.
    Dit type machine werkt alleen met lage druk (anders wordt de cilinder van de spiegel gedrukt, tenzij je een hele zware veer er op zet, maar dit geeft weer veel slijtage).

    Moet de stoommachine echte arbeid verrichten zal er een vaste cilinder moeten komen met een schuif.
    De schuif regelt dat de stoom beurtelings voor en achter de zuiger komt, en regelt ook dat de afgewerkte stoom naar de uitlaat wordt gedirigeerd.
    Gaan we een stap verder dan kan er middels een stangen stelsel er voor worden gezorgd dat de machine vooruit en achteruit kan draaien, ook hiermee wordt de schuif bediend.
    De schuif kan middels het stangenstelsel zo worden verplaatst dat deze maakt dat de machine de andere kant op gaat draaien.

    een volgende stap is dan economisch draaien.
    Dat wil zeggen dat je niet over de gehele zuigerslag stoom gaat toevoeren, maar slechts over een deel van de slag, 40% bijvoorbeeld.
    Door de expansie van de stoom zal de zuiger alsnog voortbewogen worden, alleen wordt het stoom verbruik veel lager.
    Ook dit principe wordt aangestuurd door de schuif.

    zo zie je dat de schuif een essentieel onderdeel is van de stoommachine.
    De D5 is een leuk ding, maar blinkt uit door eenvoud, en hoge toeren.

    TIP: Koop het boek "handboek modelstoommachines" van oegema en Van Dordt.
    (verkrijgbaar bij v/d moosdijk boekhandel someren, nee ik heb geen aandelen, zij hebben een kleine schat aan waardevolle boeken over de stoom hobby, veelal in het engels).
    In dit handboek staan naast theorie ook tekeningen van beginners modellen (occilerende machines) tot aan een complete installatie met 2 dubbelwerkende machines met schuiven, ketel, condensor, voor verwarmer en voedingspomp.

    Dit kost je nog geen 40 euro, en je hebt er je leven lang plezier van.
    vergeet niet dat je met een draaibank/freesbank er nog niet bent, goede boren, frezen, vijlen, bankkschroef, schuifmaat, draaibeitels, werkbank slijpmachine, enz enz. is er ook nog nodig.
    Als je eerst een draaibankje hebt, dan kun je voorlopig vooruit.
    Met wat vernuft kun je ook frezen op de draaibank.

    Voor 500 euro kun je wel een beginners draaibankje vinden denk ik.

    Succes, de aanhouder wint !!!!
     

Deel Deze Pagina