Beginner in electro...

Dag lezers,

Ik wil graag wat info over electro vliegen...

Hoe zit het precies met accus voor in de kist...? Ik lees allemaal dingen over 3W en 3S ofzo maar weet eigenlijk niet precies waar het over gaat, ja volgens mij zegt het iets over het vermogen, maar in wat voor context?

En verder lees ik allemaal dingen over diameters van fans bij EDF'jes, betekend dat dat je voor een grotere fan een grotere accu nodig hebt? En zit bij zo een fan de motor erin ingebouwd?

En wat betekend het als een elektromotor bijv een 480'er is? En wat is het verschil tussen binnen- en buitenloper? Wat houd borstelloos precies in?

Wat is precies het verschil tussen een LiPo en een NiMh?

Ik wil misschien zoiets halen: ParkZone™ kan je ermee op bijv een voetbalveld vliegen? Heb een 4Star60, zeg niet dat ik alles heb uitgehaald maar kan er veilig mee vliegen, in hoeverre verschilt de besturing en gedraging? Is deze kist makkelijker te vliegen?

Heb nog een vraag, maar met die loop ik misschien een beetje vooruit op de zaken, maar zou je, in theorie, alle kisten die met een bungee starten zo uit kunnen rusten dat ze vanuit de hand kunnen starten? Had het eerder met iemand erover in een ander topic maar niet zo uitgebreid... Hoe werkt het precies met het bepalen van welke accu, motor en prop je voor een handstart nodig hebt..? Neem aan dat het gewicht en wellicht vleugelprofiel ermee te maken heeft?

Owja, en wat is het belang / werking van de snelheidsregelaar? Wat zijn de onderlinge verschillen? Heb je voor een grotere accu een andere regelaar nodig? En waarom worden ze heet en heeft iedereen het altijd over de koeling ervan?

Laatst bewerkt:
Dat zijn wel heel veel vragen.

Lees eens de faq's door en posts in het beginnersforum, de zoekfunctie is daar makkelijk bij.
Veel van de vragen die je stelt zijn nl. al eerder behandeld.
Je licht opsteken bij een goede modelvliegclub is ook een manier om snel met eea bekend te raken.
Succes!

Ik wil graag wat info over electro vliegen...

Nou.. wat info.. je wil eigenlijk dat we het van begin tot eind uitleggen.

Ik lees allemaal dingen over 3W en 3S ofzo maar weet eigenlijk niet precies waar het over gaat, ja volgens mij zegt het iets over het vermogen, maar in wat voor context?

3W is een fabrikant van benzinemotoren. 3S is een aanduiding bij lipo accu's.

Je hebt, grofweg, de volgende types accu's:

PB (lood)
NiCD (Nikkel-Cadmium) (1.2)
NiMH (Nikkel-MetaalHydride) (1.2)
Lipo (Lithium-polymeer) (3.7)
LiIon (Lithium-ion) (3.7)
A123 ('soortement van lipo') (?)

Al deze accutypes zijn opgebouwd uit cellen. 1 cel is zeg maar 1 klein accuutje. Elk accutype heeft een bepaald 'nominaal' voltage. Alle accu's hebben vlak na laden een hoger voltage, maar het eerste stukje van een lading gaat altijd snel, dan blijft een accu een tijd lang op een bepaald voltage hangen, om vervolgens helemaal in te zakken. Het voltage waar hij een tijd op blijft hangen, wordt het nominale voltage genoemd. De nominale voltages heb ik tussen haakjes achter het accutype gezet, dat is dus het voltage voor 1 cel.

Vermogen is een product van Spanning maal Stroom. (P=U*I). Wil je dus meer vermogen, kun je de spanning verhogen (voltage) of de stroom verhogen ('amperage'). Om niet met idiote stromen te komen te zitten, wordt vaak het voltage verhoogd, oftewel er worden meerdere cellen bij elkaar gezet om samen 1 accu te vormen.

Bij Lipo's kun je bv. 2 cellen in serie zetten, dan verdubbelt het voltage, maar de capaciteit (zie hieronder) blijft gelijk. Dat wordt aangeduid met 2S. 3S betekend dus dat er 3 cellen in serie gezet zijn.

Dan is er het hoofdstuk capaciteit. De capaciteit geeft aan 'hoeveel stroom' er in een accu zit. De capaciteit wordt aangegeven in mAh. Dat kun je vergelijken met het volume van een benzinetank, hoe groter de tank, hoe langer hij meegaat.

Om de capaciteit te verhogen, kun je accu's parralel zetten. Dus bijvoorbeeld, je neemt 2 1000mAh lipo cellen en zet die parralel, dan krijg je een 2000mAh accu met een nominaal voltage van 3.7v. Dit wordt aangeduid met de aanduiding 'P'.

Een 3S2P pakket bestaat dus in totaal uit 6 cellen welke per 3 in serie zijn gezet en de zo ontstane 2 3S pakketten zijn parralel gezet.

En verder lees ik allemaal dingen over diameters van fans bij EDF'jes, betekend dat dat je voor een grotere fan een grotere accu nodig hebt? En zit bij zo een fan de motor erin ingebouwd?

De capaciteit van een accu is van meer afhankelijk dan alleen het formaat van de fan/propellor, het hangt bv. ook samen met hoe lang je wilt vliegen en welke stromen je wilt gaan trekken.

Elke accu heeft namelijk ook een maximale stroom die je er uit mag trekken. Die wordt bij lipo's vaak aangegeven met de term 'C', oftewel een product van de capaciteit. Als je een 2000mAh 3s lipo met 20C mag ontladen, houdt dat dus in dat je hier 20*2000 = 40000 mA, oftewel 40A aan stroom mag trekken.

Vaak trekt een grotere fan/prop meer stroom en dus krijg je automatisch een accu met een grotere capaciteit.

En wat betekend het als een elektromotor bijv een 480'er is? En wat is het verschil tussen binnen- en buitenloper? Wat houd borstelloos precies in?

De getallen betekenen niet zoveel, is meer een overerving uit het verleden. Het zijn zeg maar typeaanduidingen.

Je hebt borstelmotoren en brushless motoren. Van de laatste heb je dan weer binnen- en buitenlopers. Het verschil tussen borstelmotoren en brushless motoren zit 'm in de bouw. Bij een borstelmotor wordt gebruik gemaakt van sleepcontactjes op de as ( de borstels ) om de stroom over te brengen naar de spoelen. Een brushless motor heeft geen borstels.

Het verschil tussen binnen- en buitenloper zit 'm wederom in de opbouw van de motor. Grofweg kun je zeggen dat bij een buitenloper de buitenkant van de motor draait (natuurlijk niet het stuk wat je vastschroeft) en bij een binnenloper de binnenkant. In de praktijk zijn buitenlopers vaak 'direct drive' motoren, de prop of fan zit rechtstreeks op de motoras. Dit omdat ze relatief weinig toeren draaien. Binnenlopers worden vaak gebruikt in combinatie met een vertraging, behalve bij ducted fans vaak, omdat daar juist wel belachelijk hoge toerentallen gewenst zijn.

Bij bostelloze motoren wordt het 'toerental onder ideale omstandigheden' vaak aangeduid in RPM/V of K/v. Als je bv. een 1000Rpm/V motor hebt en die sluit je aan op een 3S lipo (=11.1 volt nominaal) dan zou de motor onder ideale omstandigheden 11100 toeren draaien. In werkelijkheid zijn er verliezen, dus zul je dat niet halen.

Wat is precies het verschil tussen een LiPo en een NiMh?

Een lipo is anders samengesteld en bevat andere chemicalieen dan een NiMH.

Ik wil misschien zoiets halen: ParkZone™ kan je ermee op bijv een voetbalveld vliegen?

Het kan wel maar ik vermoed dat het niet prettig vliegt. Als je in een beperkte ruimte moet vliegen, wil je graag lanzamer vliegen. Dat kan doorgaans met dat soort kistjes niet zo goed.

Heb een 4Star60, zeg niet dat ik alles heb uitgehaald maar kan er veilig mee vliegen, in hoeverre verschilt de besturing en gedraging? Is deze kist makkelijker te vliegen?

Over het algemeen zijn schaalmodellen lastiger te vliegen dan bv. een kist als een 4star60, maar het is niet zo dat links rechts is ofzo, de besturing is in principe hetzelfde.

Heb nog een vraag, maar met die loop ik misschien een beetje vooruit op de zaken, maar zou je, in theorie, alle kisten die met een bungee starten zo uit kunnen rusten dat ze vanuit de hand kunnen starten?

Nee, niet alle. Alle vliegtuigen hebben luchtsnelheid nodig om lift te kunnen genereren. Sommige toestellen die je met een bungee moet starten, hebben een dermate hoge snelheid nodig voordat er lift is, dat een motor domweg niet het toestel genoeg snelheid gegeven kan hebben voordat ie de grond in gaat.

Had het eerder met iemand erover in een ander topic maar niet zo uitgebreid... Hoe werkt het precies met het bepalen van welke accu, motor en prop je voor een handstart nodig hebt..? Neem aan dat het gewicht en wellicht vleugelprofiel ermee te maken heeft?

Belangrijkste factoren zijn gewicht, het profiel en het vleugeloppervlakte.

Owja, en wat is het belang / werking van de snelheidsregelaar?

Dat hangt er vanaf wat voor snelheidsregelaar je gebruikt. Een borstelloze snelheidsregelaar (voor borstelloze motoren) werkt technisch anders dan een regelaar voor borstelmotoren. De uiteindelijke functie is gelijk, namelijk de stand van jouw gasknuppel vertalen in een bepaald toerental.

Wat zijn de onderlinge verschillen? Heb je voor een grotere accu een andere regelaar nodig? En waarom worden ze heet en heeft iedereen het altijd over de koeling ervan?

De onderlinge verschillen zit 'm in zaken als programmeerbaarheid, maximale stromen, motortypes, enzovoort.

Alle electronica ontwikkeld warmte tijdens gebruik. Hoe groter de stromen, hoe meer warmte. Je TV wordt aan de achterkant ook warm, bijvoorbeeld.

Bij modelbouw moet het zo klein en zo licht mogelijk zijn en dan het liefst zoveel mogelijk vermogen opleveren. Dat zorgt er voor dat de electronica meestal 'krap aan' bemeten is, wat betekend dat het warm wordt.

Ook is het zo dat bv. als je een motor te zwaar belast met een te grote propellor of fan, hij meer stroom gaat trekken. Zeker in het begin is het bij elke setup even uitproberen welke propmaat het best werkt.

Accu's worden ook warm tijdens ontladen met hoge stromen. Als de hele handel te warm wordt, gaat het kapot of wordt de werking verstoord. Daarom let men altijd op de temperatuur, alles mag wel warm worden maar moet niet gloeien.

Ik denk dat ik hiermee een redelijk begin gemaakt heb met het beantwoorden van je vragen. Je hebt eigenlijk teveel vragen om zo hier neer te gooien, het meeste van wat je wil weten, kun je zelf op internet of met de zoekfunctie van dit forum vinden. Kijk ook eens in de FAQ's, het verschil tussen en de verschillende eigenschappen van de verschillende accusoorten staat daar bijvoorbeeld helemaal uitgelegd, evenals bijvoorbeeld hoe je tot een keuze komt voor een motor voor je kistje.

Het best zoek je een toestel uit wat je mooi vind en aan je wensen voldoet, en ga je daarna pas kijken welke motor er op moet. Meestal raadt de fabrikant wel wat aan, dat is een goed startpunt. Van daaruit kun je gaan zoeken naar geschikte motoren, of hier op het forum eens vragen welke ervaringen andere mensen er mee hebben.

Succes bij je keuze!

Bedankt voor de uitleg!!! Ben volgende maand jarig en wil iets van een ParkFlyer waarmee ik rustig op een best groot veldje kan vliegen bij mij in de buurt.. Een Easystar zou ideaal zijn maar die is een iets te "gewoontjes"...
Iig bedankt voor de uitleg en zal het forum op de hoogte houden mocht ik iets aanschaffen...

Als je zoiets zoekt, kijk dan eens naar de Parkmaster van multiplex. Die is gemaakt voor wat jij wil en kan wat meer dan een easystar.

De Easystar is ook niet echt geschikt voor vliegen op een voetbalveldje. Het kan wel, maar hij is er niet zo geschikt voor. Je wil dan toch wat meer snelheid hebben.

Die Parkmaster is er wel uitstekend geschikt voor, sterker nog, hij is ervoor gemaakt.

Als je goed kunt vliegen met je 4star 60, zal de parkmaster niet echt een probleem worden, beginnen met kleine uitslagen en lol hebben maar..

Als het veld wel groot genoeg is voor een easystar, bekijk dan alle multiplex schuimpjes eens. Als je er nog een kunt krijgen, is de space-scooter ook een erg leuk ding. De Minimag is ook leuk, maar waarschijnlijk te gewoontjes. De Acromaster is weer wat groter dan de Parkmaster, maar ook een goede kist.. enzovoort.

Gary, als je wat wilt weten over electro dan kan ik je wel helpen.
Onze club is DE electroclub van Nederland en we zijn al een jaar of 15 bezig met electro vliegtuigen.

Je kent me, heb die Calmato bij je opgehaald.

Neem gerust contact met me op als je wat wilt weten.

Grts Gert-Jan

De electroclub zit natuurlijk in Utrecht, niet in Amsterdam ;)

Maar het idee om bij een club langs te gaan, is erg goed.. of praat eens met een winkelier over je wensen.

Voordeel van bij een club langsgaan is natuurlijk ook dat je dan kunt zien wat er allemaal vliegt. Je kunt dan iemand uitzoeken die qua toestel of vliegstijl bij je pas, en die persoon gaan vragen hoe en wat.

Ik zou het aanbod van Gert-Jan maar aannemen als ik jou was ;)

Nou Hezik....
ik vlieg in Stompetoren en dat is wel degelijk DE electroclub.
Niemand heeft zoveel mogelijkheden voor electro als wij.
Zonnecellen, enorme capaciteit aan accu's voor de laders.
We kunnen makkelijk een partij vliegers met 10S paketten bedienen.

Hier in Amsterdam (daar woon ik) zit geen enkele goede winkel.
Bij Q ontbreekt de kennis en bij M ontbreekt de kennis en de wil om een eerlijk advies te geven.

Zit eigenlijk te denken... eigenlijk is er geen enkele winkel in Nederland die echt goed met electro bezig is.

Ook Dennis loopt vreselijk achter en heeft zeer conservatieve ideeen.

Maar dat is mijn mening..

Maar Gary, ik hoor het wel.

GJ

Ik zou wel willen ja maar dan als ik echt aan de elektro ga... Heb nu iig dus een expert gevonden!
Mag ik met mij 4Star ook een rondje vliegen als ik er ben of is het electro only?

Gary, je mag ook gewoon met een oliestoker rondtuffen.
Als ie maar goed gedempt is.
Ik vlieg nu ook weer even met zo'n vieze vette kist.

Maar je moet even bedenken wat je voor kistje wilt.
Acromaster is een leuk ding, en EPP.

nadeel van electro is dat de eerste aanschaf een beetje prijzig is.
Je moet een goede lader hebben, lipo's, motor, regelaar.
Maar voordeel is dat een goede lader 20 jaar meegaat, regelaar ook voor meerdere kisten te gebruiken is.
En het is niet vet en vies.

GJ

Experts, ik heb jullie hulp nodig! Wat voor een setup heb ik hiervoor nodig? Het is wel de bedoeling dat ie uit de hand start. Er is een ander draadje over deze kist maar daar wordt er niet echt in gegaan op de setup.

643048f22a7ef0af0.jpg

643048fcd82bd86e6.jpg

Volgens de handleiding zou de kist ongeveer 1300 gram moeten wegen. In het draadje is het diegene gelukt om hem onder de 1000 te houden maar dat gaat mij denk ik niet lukken, is de eerste keer dat ik zo eentje maak en zal wel wat moeten plamuren en vullen met filler.

Welke motor, regelaar, accu en prop moet ik nemen? Het is de bedoeling dat ie schaal gaat vliegen maar er moet wel vermogen zijn om hem uit noodsituaties te trekken! En het MOET uit de hand worden gelanceerd. Misschien dat ook kan worden aangegeven hoe eea zich verhoudt tot elkaar...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back