beginner met montage probleempje Trex 500

Heb na jaren van verzuchten eindelijk de stap gezet en heb besloten om met de hobby te beginnen. Heb op aanraden van verscheidene ervaren personen me een trex500 kit aangekocht en probeer hem nu in elkaar te zetten. Maar na jaren enkel met software bezig te zijn is deze eerste stap in de fysische wereld erg indrukwekkend (en je kunt niet zo snel een backup nemen van je heli voor als je iets fout doet om dan je backup terug te plaatsen :rolleyes:)
Dus na enkele uren stuit ik al op een eerste probleempje waar ik wat advies voor nodig heb. Een van de schroeven kan ik niet recht in een van de aliminium blokjes draaien. Blijkbaar staan de gaatjes iets te kort tegen elkaar in het carbon plaatje.
Kan ik dit gaatje gewoon een klein beetje uitboren, of doe ik dit beter met het gat waar de metalen pin in zit? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Of is uitboren gewoon een slecht idee?

http://img12.imageshack.us/img12/3346/m5v7.jpg
http://img716.imageshack.us/img716/733/c5nj.jpg

Alles wel goed gemonteerd, op de juiste kant, op de juiste manier, niet gespiegeld, of weet ik veel wat ? ?
Want bij Align heb ik dit nog nooit gezien... Meestal past alles perfect , maar wil het door een onoplettendheid wel eens voorkomen dat er iets niet goed zit...

ja dat is allemaal juist. Je hebt maar twee van die brackets (die identiek zijn) en die passen maar in een oriëntatie op de bodemplaat (anders past de alu-pin niet door het zijdelingse gat, en matchen de onderste gaten voor de skid niet). ik heb die gewisseld en dat gaf hetzelfde effect.
En daarna met het idee van meten is weten aan de slag gegaan: mijn schuifmaat gaf voor de andere 3 gatenkoppels een afstand van 7,5 mm tussen de uiterste van die twee boorgaten en daar waar de schroef schuin staat is dat maar 7,35 mm. Ik denk dus dat dat ene gat een beetje verkeerd geboord is.

Heb het zelfde gehad.
Overige schroefjes beetje los schroeven, hierdoor ontstaat de ruimte welke je nodig hebt.
Denk je aan een drupje blauwe loctide bij elke metaal/aluminium verbinding?

Succes met bouwen

nou ,zelfs alleen de zijplaat met enkel die bracket lukt niet. Het probleem lijkt echt wel te liggen in een minimale verschil in aftsand tussen de twee gaatjes. De alu-pin op de bracket zit als gegoten in de overeenkomstige opening, maar het gat voor de schroef ligt echt net een fractie te dichtbij het andere (de gemeten 0.15mm)
Ik heb dus eigenlijk echt wel wat richtlijnen nodig om dat gaatje wat te vergroten, maar weet eigenlijk niet waar ik op moet letten als ik in carbonfiber plaatje zou gaan boren. Ik dacht dat CF een erg broos materiaal was dat gemakkelijk barste, dus ik durf niet zomaar beginnen boren.

dit moet gewoon passen align maakt deze fouten niet!!!
dit is produktie werk dus lijkt me heel sterk dat de steek t.o,v elkaar nu in een keer niet goed zou zijn....

check nogmaals of je alles goed hebt gemonteerd lees de bouw handleiding 3x na je zal geheid toch iets fout doen

je kan er overigens gewoon in boren maar met beleid...

enne vergeet idd de locktide niet op metaal verbindingen

M.v.g Nick

Niet forceren, gewoon een grotere hamer gebruiken.

Foto's?

Sticky/belangrijk, permanent bovenaan in het Helpdesk subforum
FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten

Forumtipjes:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Na nog een tiental keer geprobeerd te hebben die hele zijplaat er af te halen en terug op te schroeven (en zelfs al paar keer een schroef in de tailboomsupport opening te hebben gedraaid) een droog knak geluid gehoord. Ik dacht even dat er iets stuk was, maar nu gaat de schroef er wel recht in. En dit ook na de plaat er weer een paar keer op en af gevezen te hebben.
Het gaat erg stroef, maar ze trekt in ieder geval niet meer schuin.
Ik weet niet wat er exact gebeurd is (de schroeven waren allen nog echt wel losjes aangedraaid toen ik het hoorde) maar ik kan dus verder gaan met de montage. Allen bedankt voor het advies.

PS: big lama, de handleiding is niet foutloos hoor, er is sprake van dampening rubbers in de head maar die zijn ondertussen in de pre-assembly vervangen door harde ringen, en dan zijn er nog een aantal stukjes in de handleiding verkeerd beletterd ook :-)

Het klikje waar jij het over hebt komt me bekent voor :p

pre-assembly vervangen door harde ringen, en dan zijn er nog een aantal stukjes in de handleiding verkeerd beletterd ook :-)

wellicht overbodig maar vertrouw niet op die taiwanezen betreft pre assembly... alles los halen en drupje blauwe loctide is mijn advies.. is wel even klusje maar het is toch mooi sleutel weer :rolleyes:

PS: big lama, de handleiding is niet foutloos hoor, er is sprake van dampening rubbers in de head maar die zijn ondertussen in de pre-assembly vervangen door harde ringen, en dan zijn er nog een aantal stukjes in de handleiding verkeerd beletterd ook :-)

welke versie ben je aan het bouwen dan ? , alleen de DFC heeft harde dempers.....:D
en daar komt een koperen busje weer tegen aan

Nick

Back