Beginner met nitro motor

• Topicstarter Topicstarter Kimi
  • Startdatum Startdatum
K

Kimi

Guest
Ik vlieg nu 2 jaar met electro toestellen. Zowel heli als planes.
Heb me uiteindelijk een Raptor50 aangeschaft, maar ik krijg de motor niet perfekt geregeld. Hij is al enkele tankjes ingelopen met (vette) nitro, en kalm rondvliegen gaat perfekt. Maar als ik wat wilder word, slaat hij af, of verslikt zich (en ik ook dan). Hij staat veel te raak zeggen ze dan.
Ik snap dan wel dat hij te veel brandstof krijgt, maar na zoveel malen draaien aan dat wieltje langs alle kanten blijft dit probleem.
Ik ben op motorisch gebied een leek van jewelste, en zal er nooit de beste in worden, dus is mijn vraag of er ergens (verstaanbare) schema's of uitleg te vinden is voor het afstellen van nitro motoren. Ik heb geen zin om andere mensen lastig te vallen om hem af te regelen, want zo leer ik het nooit.

hey

zoals hier al vaak geschreven staat op het forum.

je motor armer zetten zodanig dat hij bij volaan net niet begint te viertakten (pruttelen) en een warmere gloeiplug zal ook iets uithalen,
want doordat hij te veel koude brandstof krijgt zal de brandstof de gloeiplug doven.
En bij wilder versta ik dat je plots alles op zijn donder geeft is het niet. :wink: :D

Groetjes Geert

Heb ook veel problemen gehad met het uitvallen van een motor.
Nadat ik was veranderd van ROSSI naar ENYA-plug was het probleem voorbij. Wil niet zeggen dat het bij jouw zo is, maar probeer eens een andere TYPE/MERK plug.

Ik ben niet de enige, oef! :D
Morgen ga ik hem dan toch nog maar eens door een ervaren piloot laten checken, en als het dan niet wil lukken dan heb ik toch al één alternatief met een andere gloeiplug.
Voila, en zo worden we slimmer. :thumbsup:

Een verbrandingsmotor afstellen is helemaal niet zo moeilijk, iedereen kan dat leren!
Wat wel moeilijk is, is het uitleggen op papier of hierop het forum. Ik heb er in het verleden enkele pogingen toe gedaan die soms wel maar soms ook niet succesvol waren. Kijk bijvoorbeeld eens naar DIT draadje of naar DIT draadje. Daar heb ik geprobeerd om het afstelproces zo goed mogelijk uit te leggen. Een ander probleem is dat je "het gevoel" moet krijgen bij het afstellen. Wat dat nu inhoudt en hoe je dat moet krijgen is niet uit te leggen :cry: .
Daarom adviseer ik altijd om de hulp in te roepen van een ervaren persoon. Ga naar zo iemand toe of ga naar een club waar er zeker een aantal van die mensen "in het wild" rond zullen lopen. Leg je probleem uit en ik ben er zeker van dat je geholpen zal worden. Als zo iemand je kan laten zien, horen en voelen hoe je een motor moet afstellen dan heb je het snel door en kan je het zelf ook.
Je bent welkom bij ons maar Aarschot is een beetje erg ver weg denk ik. Ga dus even op zoek naar een club bij jou in de buurt. Ik weet zeker dat ook jij het kan leren!
Succes.

Back