Beginner onroad electro tourenwagen: Carisma R14 vs. Tamiya TT-01 vs. Tamiya M-series

• Topicstarter Topicstarter carbonfibre12
  • Startdatum Startdatum
Hallo cabon fibre,je kunt beter je budget wat veruimen.
Een tt-01 is leuk,heb er ook 1.Maar binnen 2 weken ben je al voor hopups aan het kijken. Begrijp me niet verkeerd,maar standaart zijn ze echt niet spannend.
Een set kogellagers is zoizo een must.
mvg Bernd

Hallo cabon fibre,je kunt beter je budget wat veruimen.
Een tt-01 is leuk,heb er ook 1.Maar binnen 2 weken ben je al voor hopups aan het kijken. Begrijp me niet verkeerd,maar standaart zijn ze echt niet spannend.
Een set kogellagers is zoizo een must.
mvg Bernd
idd.
dus spaar toch maar iets langer door.

en koop eerst een leuke 2,4Ghz zender bij conrad
laat dan meteen een simpele lader en 2 of 3 NIMH accus mee komen.
dan heb je dat alvast.

spaar door tot je een DF-03ra kunt kopen.
hier zit al een regelaar en motor bij.
verder hoef je niks meer aante schaffen.
misschien op zijn tijd een sporttuned motor.
en dan heb je een best snelle auto.
die er ook goed voor is om licht offroad te gaan.

maar goed het blijft jou keuze ;) .

even een voorproefje
[media=youtube]zAUBzua4zBI[/media]

gr Sander.

Laatst bewerkt door een moderator:
@savage .26 pico, ik weet dat de gemiddelde 1:14 auto niet echt geschikt is voor rally, vanwege de zeer geringe bodemspeling. Maar de Carisma R14 is niet de gemiddelde 1:14 auto zoals bijvoorbeeld Carisma' s GT14 voor op het circuit. De R14 heeft tegenover de GT14 een speciale ophanging/vering voor rally, komt standaard met banden met noppen/rallybanden en ligt door de speciale vering ook een stuk hoger op de weg. Hij heeft denk wel 7, 8 of misschien zelfs wel 10 mm bodemspeling. Dat is ruim genoeg voor op klinkers en licht offroad werk. Zie ook deze video [URL="
R14 laat zijn rallybloed zien![/URL] Ik zag laatst iemand bij mij in de straat met een goedkope speelgoed rc auto op de klinkers rijden. Ik schat dat de auto 7mm bodemspeling had. Nou dat was ruim genoeg, voor de klinkers hier. Dus misschien is de Carisma R14 zelfs geschikter voor rally en klinkers dan een stock TT-01. :)

Die 7 tot 10mm bodemspeling die je nu noemt lijkt heel wat maar in werkelijkheid gaat dit zwaar tegen vallen hoor.... En als je goed luistert wanneer je het filmpje bekijkt kan je heel goed horen dat het chassis van de Carisma continu klappen krijgt.

Die klappen helpen binnen de korste keren je chassis omzeep omdat er b.v. door het schrapen zwakke plekken ontstaan.

Voor wat jij wil zijn de Carisma of TT-01 gewoon niet geschikt zoals door meerdere mensen nu al is aangegeven.

Je kan het doen maar dan zul je zien dat je je binnen de korste keren hier komt melden met allerlei problemen.

Leuk betaalbaar startsetje en allemaal te bestellen bij conrad, dus snel in huis.
Houdt er wel rekening mee dat de 1A lader zo'n 3.5 uur nodig heeft om een 3000mAh te laden.

Koop ook niet teveel NiMH accu's, vroeg of laat wil je toch LiPo's. Geven net ff wat meer purrie.

.....
Maar alsjeblieft kom als het kan niet met offroad auto' s aanzetten als buggy' s, truggy' s, short course etc. . Ik heb niks tegen merken als Traxxas, HPI, Ansmann etc. . Maar ik ben simpelweg niet echt geinteresseert in offroad. ;)

Nogmaals dit is niet bedoelt als aanval of belediging op offroad rijders en fans van Traxxas, de slash, HPI etc. ;)
hey bernd,
hij wil geen buggy.

gr Sander.

Beetje spelen met bodymounts,en een 1:10 kap erop.
en het past in zijn budget.Hen met de ansman gereden,en dact gelijk HEBBEHEBBE.
mvg Bernd

Re: TT-01 Rally

Sorry, voor mijn lange afwezigheid op dit forum. Ik heb al weer heel wat gelezen over tt-01 > rally en gezocht naar tt-01' s. Maar ik ben er uit: ik ga dus een TT-01 kopen en hem ombouwen voor rally gebruik. Maar voordat ik meer ga vertellen wil ik eerste 1 ding duidelijk maken. Namelijk wat ik versta onder licht offroad/rally rijden met een RC auto. Dit is namelijk voor iedereen anders. De een wil gigantische sprongen maken en door modderplassen heen crossen. Terwijl de ander het houd bij over relatief vlakke zandoppervlakken heen driften.
Ik wil meer zoiets met mijn TT-01 gaan doen:
xF-i-2PG94E[/media] TT-01 rc Subaru rally - YouTube
&
vNJBCsy5TGY[/media] Rally Video 10 - YouTube
Alleen dan natuurlijk wel op een parcour met echte (afgezette) bochten in plaats van zo zinloos rond crossen. En natuurlijk zal er af en toe wel een klein kuiltje in de weg zitten (op een grind of zandpaadje of iets dergelijks) en hellingen zo als in het eerste filmpje te zien zijn. Maar echt sprongen of door water plassen of door modder wil ik niet mijn TT-01. Ik wil mijn (toekomstige) TT-01 niet als een buggy gaan gebruiken, daar heb je immers ook buggy' s voor. Want ik wil de auto graag heel houden, aangezien het dan mijn eerste/enige auto is ;). Hopelijk heb ik nu duidelijk gemaakt over wat ik precies wil met RC auto, want dat helpt vast al aardig wat in mensen advies geven/helpen etc. ;) .

Ook wil ik later misschien een keer een (onroad, indoor) wedstrijd gaan rijden op een echt circuit. Aangezien ik heb gelezen op o.a. dit forum dat dat veel leuker is dan eeuwig op je lokale parkeerplaats racen in je eentje en dat je van 1 wedstrijd al heel veel leert. Zeker als beginner. :D

Is spacers tussen de shocks doen of nieuwe shocks kopen, rally block banden installeren en een "underbody" maken genoeg voor mijn (zeer) lichte rally/offroad doeleinden? Welke shocks worden aangeraden voor deze doeleinden? CVA mini shocks, 3racing shocks (13 mm, deze zijn veel op eBay verkrijgbaar, eBay zoeken: TT-01 shocks) of iets anders. Bij Conrad hebben ze ook hydraulische shocks zouden die ook geschikt zijn(zoals bijvoorbeeld deze: 65 mm hydraulische schokdempers bij Conrad? Bij Conrad hebben ze helaas geen 55 mm shocks alleen 60 mm en langer. Ik wil graag shocks die ik makkelijk kan installeren, zonder in mijn chassis te hoeven dremelen, boren, snijden etc. Want ik ben een beginner, dus ik wil niet gelijk mijn chassis naar de haaien werken ;) .

Een underbody wil ik gaan maken van polycarbonaat (ook wel bekend onder de merknaam Lexan)platen, verkrijgbaar bij Conrad. Verder wil ik een dunne alumiunium plaat kopen bij Conrad, om deze onder mijn auto te monteren als bescherming voor het chassis, mocht er een keer met grote snelheid een steentje tegenaan schieten of de bodem schaven. Dan is het chassis in elk geval onbeschadigd. Volgens mijn noemen ze zo iets een "skidplate", als ik me niet vergis. De plaat zal niet erg dik worden, hij is niet bedoeld als schild, maar meer als een soort beschermend verflaagje, als je begrijpt wat ik bedoel. ;)
Alu plaat bij Conrad

Polycarbonaat plaat bij Conrad

Zou dit (allemaal) genoeg zijn om mijn auto heel te houden (voor mijn doeleinden)?

Alu plaat maakt je auto weer zwaarder,en wanneer je er hop ups op gaat doen zoals stalen assen,dan helemaal.
Jij wil verspreid over de tijd ,je auto gaan ombouwen,maar houd er ook rekening mee dat er in die tijd ook gewone onderdelen verslijten en vervangen dienen te worden.
Persoonlijk zou ik voor de traxxas rally gaan,en waarom,om dat we hier in nederland wonen met veel regen
Mijn onroad is de hpi sprint 2 met waterbestendige electronica,lekker over de natte straat slippen.

In ieder geval,veel plezier alvast met je toekomstige nieuwe rc

Even weer een update ik heb nu inmiddels deze schokdempers gevonden:

CVA Oil Shocks

Ansmann 55mm Oil Shocks TT-01 etc.

Ansmann 55mm Oil Shocks

Yeah Racing Blauwe 55mm Aluminium Shocks

Welke van deze shocks zouden geschikt zijn voor een TT-01(E)(S) voor rally (zie mijn uitleg over wat ik onder rally versta, in mijn vorige post) en zijn te plaatsen zonder aanpassingen aan het chassis, of dat de suspensie geometrie verknoei, de kardanas etc. in verkeerde stand komt te staan.

En ik heb ook gelezen in een tt-01 > rally topic op dit forum, dat je niet perse nieuwe shocks nodig hebt. Maar ook spacers kan gebruiken. Nu hoef ik ook al niet shocks met een gigantische veerweg/travel, omdat ik geen jumps ga maken. Maar ik kan nergens geschikte spacers vinden voor stock tt-01 shocks. Weet iemand waar ik deze kan krijgen?

Weet iemand wat de rijhoogte/bodemvrijheid van een stock TT-01E(S) is? Dan weet ik hoeveel mm ik hem moet ophogen om op 10mm te komen.

@Rolf92 dus eigenlijk heeft die alu plaat onder auto nog een extra functie? Hij verbetert het rijgedrag en de stabiliteit?

EDIT: Kan ik niet beter een nieuw topic aanmaken voor ¨beginner TT-01 > rally "(of iets dergelijks) of moet ik gewoon verder discusieren/vragen in dit topic. Ik vind namelijk de titel van het topic inmiddels een beetje misleidend/niet meer kloppend worden.

EDIT 2: Zijn dit spacers voor stock TT-01 schokdempers?:
O-ringen Rood 10 stuks bij Conrad

EDIT 3: Ik ga een nieuw topic aanmaken voor Beginner TT-01E > Rally. Deze topic naam klopt niet meer.Ik zal wat info/diverse posts uit dit topic bij de openingspost bij het nieuwe topic zetten.Wijs mij er maar op als dit niet mag. Dit topic mag van mij wel gesloten worden.

Hoi,

Ben ook nieuw in het rc. Ik weet trouwens een adresje waar je goedkoop een TT01e RTR auto kan kopen. Als je meer info wilt stuur me pm.

Gr,
Proto

De topicstarter heeft inmiddels een Tamiya DF-03RA gekocht (zie 1 van zijn andere posts).

Kan op deze wel een slotje...

Halewijn

haha! Ben ook net begonnen met rc in jan.. ondertussen telt de stal:

Df-03RA
M-06
TT-01
HPI Cup Racer

en je kan ze allemaal gewoon op straat rijden en ook over de klinkers als je dat wil namelijk door rijhoogte in te stellen met de (pre-load)veren en met de juiste (noppen)banden te rijden krijg je flink wat ground clearance. Echter ik ben snel uitgekeken op de auto iedere keer af te stellen dus heb ik de df-03 voor crash & bash, de TT en de M-06 voor op circuit en de cupracer een beetje allebei...

wat nu? Arduino plaat erop en via de laptop besturen??

Back