{beginner} Spelen met een gyro: Hoe Gyro aansluiten, en instellen ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Psygho (Emil), 20 feb 2010.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Heb even wat gezocht , maar kon niet veel vinden (waar ik iets van snapte)...

    Even de zaak, ik heb een goedkoop gyrotje gekocht, een kopie van de 401, om hier gewoon wat mee te expirementeren.(hobbyking)

    Alleen nu heb ik bepaalde onduidelijkheden.
    Ik heb de boel aangesloten, en idd er beweegt een servo als ik de gyro draai.
    Aleen als ik ophoud met draaien stopt de servo ook. Als ik heel langzaam draai, doet hij niets.

    Maar hoe zorg ik ervoor dat hij doet wat ik wil..
    Ik wil bijvoorbeeld eens testen wat een gyro doet, ben absoluut noob, en vondt het wel leuk om er mee "te spelen". De basis begripen van een gyro weet ik,vanwege de dienst wat hij doet op een heli, maar ben echter nogal noobisch...

    1:
    Stel dat hij op het hoogte roer moet van mijn easystar. Moet ik dan eerst gewoon de normale servo programeren, en dan als dat goed werkt, de gyro er tussen, en dan de gyro instellen of zo ? En hoe vertel ik de gyro dat als mijn vliegtuig bijv. recht hangt, dat DAT de positie is die ik hebben wil ?

    2:
    Er zit nog een ander stekkertje aan, welke op een vrij kanaal kan. Hiermee kan ik de gevoeligheid instellen,werd me duidelijk..... Dus ik zet hem op een kanaal met een draaiknop, en die vervangt als het ware de knop op de gyro zelf ?

    3:
    Ik neem aan dat een gyro altijd terug wil naar een vaste houding,maar hoe weet hij dit ?

    4:
    Op welke assen kan een gyro gebruikt worden ? Zou ik er 2 op een vliegtuig kunnen zetten voor de horizontale as, en de vertikale as ?

    5:
    Zou hij op een auto kunnen, om bv te driften, of juist niet omdat ik strak een rechte lijn wil houden ?

    6:
    Kan ik een gyro schakelbaar maken, bv als landingshulp voor mijn vliegtuig ?

    Wie heeft de moed mij te helpen, dit mysterie voor mij op te lossen ????
    Of heeft een link waar dit duidelijk en helder in jip en janneke taal word uitgelegd ?

    Bedankt alvast. Emil
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    1:
    Een gyro kijkt of hijzelf harder verdraait dan een eventuele input van de sticks.
    Oftewel, bij een heli kijkt hij of de staart recht blijft staan, een eventuele onbedoelde verdraaiing "voelt" hij, en compenseert deze.
    Normaal heeft een gyro 2 draden, 1 om de servo aan te sturen (je sluit de gyro aan, de servo wordt dan weer op de gyro aangesloten), 2e om gevoeligheid in te stellen.

    Om hem op je hoogteroer te zetten, moet je hem op een verticaal vlak in het vliegtuig zetten. In een heli corrigeert hij een horizontaal vlak, vandaar dat hij vlak gemonteert moet zijn. Voor een hoogteroer moet ie dan op de zijkant van het vliegtuig.
    0 punt instellen hoeft niet, een gyro compenseert alleen verdraaiingen, zoekt geen 0 punten op.
    Afstellen van hoogteroer gaat mijn insziens hetzelfde als normaal, dus zorgen dat het hoogteroer hardwarematig al recht staat.

    2:
    Het 2e stekkertje is voor gevoeligheid, deze stelt de gain in. Deze vervangt (iig bij mijn 401) dus niet de dingen die op de gyro zelf zijn in te stellen.
    Gain bepaalt de correctiesnelheid van de gyro, delay(op de gyro in te stellen) bepaalt hoe lang de gyro wacht met het uitvoeren van een correctie.

    3:
    Gyro corrigeert zodanig dat de ongewenste hoekverdraaiiing weer teniet gedaan is. Er zijn binnen dit forum een aantal geweldige technische verhalen over, maar hier kan ik even snel niet naar verwijzen:rolleyes:

    4:
    2 assen kan, moet je alleen 2 gyro's hebben.

    5:
    Sterker nog, dit heb je al als standaart product, wordt volgens mij drift box genoemd.

    6:
    dat zal lastiger zijn, maar niet onmogelijk.
    Hier zullen mede forummers meer vanaf weten :D


    Succes met puzzelen!
     

Deel Deze Pagina