Beginner vraagjes:)

• Topicstarter Topicstarter general_lee
  • Startdatum Startdatum
G

general_lee

Guest
Ik heb gisteren mijn eerste wagen gekocht " ProTech Tech 12 Nitro"
Maar... persoonlijk vind ik de handleiding heel onduidelijk. Ik had nog nooit zo een wagen van dichtbij gezien, dus ik weet niet hoe ik hem moet starten.
Op de doos staat 100% startklaar, maar er zitten nog enkele zakjes bij met onderdelen, zijn dit reserveronderdelen,of moet ik die nog ergens vastzetten?
Wat moet ik in hemelsnaam doen met die glowplug, waar moet ik deze vastzetten? Waarvoor dient die lader die erbij zit?
Een heleboel nOOb vraagjes, maar hopelijk krijg ik veel reacties :DAlle info is welkom

thanks in advance

greetz general_lee

oke oke...
even kijken , ik heb net ook de stap gedaan naar de benzine motoren
het is een protech 12...
maar dit zal op hetzelfde neerkomen
eerst en vooral :
er zit een zakje bij met een luchtfilter....
gewoon dat rondachtig ding erop en het doorzichtege buisje eronder steken en dat aankoppel aan je carburateur

dan : er steken ook 8 body pins bij ( dat is om in die gaatjes te steken van die 4 zwarte staven op je auto ( zodat je body er niet aframmelt enzo)
steek er 4 onder , en 4 boven

daar zit ook nog een lang zwart buisje bij... dit dient ( maar hoeft niet)
om op je uitlaat te zetten , zodat moest hij wat benzine spruttelen dat je body binnenin niet nat/vuil/smerig wordt...
verder zitten er ook wat vijsjes in : deze zijn reserve stukjes

dan heb je ook een ander zakje : met zo'n gleoiplug in ( klein dingetje , dat ge moet indraaien in die grote cilinder )
bij die gloeiplug zitten eventueel ook nog 2 plastieke vijzen met 2 zwarte buisjes... dit dient om de eventuele spoilier aan de body vast te maken...

dan heb je nog die glowstart
deze kun je intrekken
en die moet je dan bovenop je gloeplug plaatsen...
voor meer informatie :

www.pkracing.nl
www.parisracing.nl

of gewoon het net wat afschuimen

Heb je die gewoon gekocht,afgerekend en naar huis gegaan ?
Dat zal dan al niet bij een modelbouwzaak geweest zijn ofwel een hele slechte.
De glowplug moet in de motor, in de koelkop, dat blauwe ding ja.Dat blauwe ding is geen lader, maar das om op de glowplug te zette, de glowshot heet dat, die moet erop klemmen en dan kan je pas starten.Daar is wel een lader bij om hem op te laden als hij leeg is.

heb zelf de tech 12 nitro en heb al foto's voor hem gemaakt en gestuurd :lol:

maar idd als je die nieuw hebt gekocht heb je wel bar weinig uitleg gekregen.

Ok, iedereen alvast voor de snelle reacties. zeker Marcel_22
voor de fotos ;)
Ik heb ondertss al gevonden hoe alles werkt ivm de glowplug. In de handleiding staat dat die glowstart 14 uur moet opladen de eerste keer, dus dat zal ik dan maar doen en morgen eens proberen te starten :)
Ik hou jullie op de hoogte ;)
BTW idd vond ik ook weinig uitleg in de winkel, dan was het nog een hoofdverdeler in Leuven(België:s)

greetz

haha , ja oke :)
en in die bijgeleverde boekjes staat inderdaad weinig uitleg... marjah
van welke omgeving ben je misschien... want leuven is niet zo ver van bij mij :)

graag gedaan hoor. weet niet of je er iets aan gehad hebt maar goed. ben de minste niet :lol:

mocht je ergens anders fotos van willen moet je maar ff reageren.

kan desnoods ook filmpjes leveren zonder geluid in wmv formaat :lol:

waaw , ja da zou echt wel tof zijn zo'n filmpje van hoe je je auto start ofzo
want dat is nu zowat m'n enige probleem
die 3 vijzen :s

tja daar weet ik alles van lol .

je hebt eigenlijk maar 2 van die schroeven echt nodig hoor.

de hoofdnaald en de schroef om hem stationair langzamer te laten lopen. (zit een veer bij onder)
die andere die in de motor zelf zit "opneemsproeier" liever niet aan draaien.

ik doe het volgende om mijn auto met DIT weer te starten.

hoofdsproeier helemaal dicht en vervolgens 2,5 á 3 HELE slagen open draaien.

de schoef met het veertje helemaal naar rechts dichtdraaien tot ie niet verder kan en vervolgens 1 á 1,5 hele slag open draaien (naar links)

Nu de gloeiplug erin draaien (handvast)
benzine naar de carbarateur pompen (4 a 5 x pompen)

nu ontvanger en zender aan. (mag ook eerder hoor)
zet de trim knop voor je gas helemaal open (makkelijker starten) die knop zit op je zender.

De gloeiplug verwarmer op de gloeiplug zetten en korte en snelle rukjes aan de trekstarter geven.

je komt in de buurt als je een metaalachtig geluid hoort.
start ie. dan de gloeiplug verwarmer er van af halen en de trim terug draaien naar links.

loopt ie nu erg hard stationair dan die schroef met die veer iets naar links draaien.

doet ie het niet begin dan opnieuw en haal de gloeiplug eruit. is ie nat dan heb je hem verzopen. draai dan de hoofdnaald iets verder in (naar rechts)

en probeer op nieuw.

suc6 ermee :lol:

Ok, kheb em voor de eerste keer kunnen starten;maar is het normaal dat hij vrij hoog in toeren draait? Vergelijkbaar met het geluid van een kettingzaag? Ik heb al elders gelezen dat hij moet pruttelen en rook maken, dat doet hij dus niet. Heb al wat aan de vijsjes van de carbu liggen draaien, maar hij blijft zo hoog in toeren..

draai die stationair schroef dan nog maar verder naar links hij moet mooi langzaam gaan lopen.

als ie uitvalt dan ben je iets te ver gegaan met het open draaien van die schroef.

als ie niet pruttelt of rookt dan moet je de hoofdnaald iets verder open draaien.

draai met korte slagen (een kwart slag per keer)

ps. als het goed is heeft ie dat stukje van PKRacing al ergens gelezen
en anders die van krikke. is wel te hopen.

Hij draait nog steeds veel te hoog. Als ik iets bijdraai valt hij uit...
kga morgen eens naar de winkel, moeten ze mij daar maar helpen, voor ik heel de auto om zeep help:) Kheb niet voor niets 410€ betaalt :s

Heb exact etzelfde probleem gehad, je carb staat gewoon te ver open.Gewoon de gasstang instellen dat de carb maar 1 mm ofzo open staat, met die 2 inbus schroefjes dus.

staat de gastrim op je zender misschien nog vol open ???

willen de wielen ook gaan draaien of blijft ie op z'n plek staan.
als gas trim open staat wil ie er waarschijnlijk vandoor. :lol:

als de gastrim open staat, draaien de wielen al heel hard, als ik ze volledig toezet nimeer. Maar dan zijn de toeren nog vrij hoog. Hij draait dan ook ni echt constant, soms wat vlugger en beginnen de wielen lichtjes te draaien, dan weer stiller.
Kga na mijn werk even naar de winkel en vanvond nog eens proberen.

Je hebt best kans dat als je de gastrim helemaal dicht zet, dat je wielen dan stoppen met draaien omdat je m gewoon op de rem trekt... Inderdaad even naar je modelbouwwinkel gaan, die kunnen je vast helpen....

is denk ik ook het beste dan. Je had nog even kunnen kijken hoever je gasschuif open staat door de luchtfilter er even af te halen.

maar dat lost die winkel vast wel voor je op.

Ok, kwas langs de winkel gegaan, daar hadden ze me enkele tips gegeven. Ik zet de instellingen zoals ze me gezegd hadden, ik trek 3 keer aan het koordje en na de derde keer zit het koordje muurvast, geen beweging meer in te brengen :(
Morgen doe ik em gewoon naar de winkel, dan moeten ze em daar maar nazien.

waarschijnlijk heb je de trekstarter te ver uitgetrokken en is de veer gesprongen.

Back