Beginner vragen

Beste modelbouwers,

ik ben sinds de serie "Windkracht 10" helemaal verzot op de Sea King helikopter van Westland. :D :D :D
Ik heb al veel informatie over deze pracht machine verzameld, maar mis nog een paar essentiële zaken.
Bijv. een tekening met romp doorsnedes.
Wil deze heli "from scratch" zelf gaan ontwerpen (ben technisch ontwerper).
Wanneer ik de info goed tot mij genomen heb heb ik zeker 5 servo's nodig om
de heli te kunnen besturen:
- hoofdrotor up/down
- hoofdrotor vooruit/achteruit
- hoofdrotor left/right
- staartrotor
- gas regeling

En dan natuurlijk nog extra servo's voor bijv. intrekbare wielen.
Heeft iemand een URL voor mij van een afbeelding hoe zo'n rotorkop werkt :confused: Ik snap wel hoe de bladen
worden versteld, maar daar houdt het mee op.
De helikopter wordt size 700, was houdt dat in ?

Alle info is welkom, ook het adres of URL waar ik eventueel een doorsnede tekening kan verkrijgen.
Als laatste, is het vliegen in NL met een modelheli nog aan bepaalde eisen onderhevig.

groeten,

Guus

Heel cru gezegd:

Koop eerst eens een "gewone" trainer, en lees je terdege in in de materie.

Leer vliegen (kom je er gelijk achter of deze hobby wat voor je is, want helivliegen, vooral het LEREN helivliegen, is VEEL moeilijker dan je denkt), en leer aan je heli te sleutelen, problemen op te lossen, met de moderne techniek omgaan etc etc.

Want één ding kan ik je met 200% zekerheid zeggen: zelf een meerblads schaalheli ontwerpen en vanaf scratch bouwen, en daar OOK NOG mee leren vliegen, dat is een vrijwel onmogelijke zaak. Ik ken geen enkel geval waarbij dat succesvol afgelopen is.

De vragen die jij stelt, daar hebben "gevorderde beginners" (mensen die een jaartje of twee vliegen en toe zijn aan de volgende uitdaging) reeds grote moeite mee om alleen al de antwoorden te begrijpen, laat staan ze uit te voeren...

Een Seaking bouwen is mogelijk, zelfs helemaal van scratch. Maar begin er niet aan, voordat je een "fabrieks" meerblad heli onder de knie hebt, en voor je daar aan toe bent heb je al wel een of twee trainers versleten.

Welgemeend advies, want anders loopt dit op een grote teleurstelling uit.

Groet, Bert

Hallo Guus,

Voor een deel ben ik het eens met Brutus, ik vind het alleen een beetje te kort door de bocht en naar mijn idee te negatief. En beginnen met te zeggen "koop eerst maar dit of dat" ben ik het al helemaal niet mee eens.

Ik zou e.e.a. graag een beetje willen nuanceren. (sorry Brutus :D)

Ik zou het om te beginnen heel knap vinden als je dat voor elkaar krijgt, misschien kun je een bouwverslag bijhouden hier op het forum, die ga ik dan zeker volgen. Maar makkelijk zal het niet zijn............maar da's niet erg natuurlijk !

Het is voor het VLIEGEN aan te raden om jezelf de reflexen aan te leren met een goede flightsimulator (er zijn verschillende goede sims op de markt) en ook m.b.v. een bestaande modelheli te kijken of het vliegen je wel ligt; het zou natuurlijk kunnen zijn dat je een schitterende schaalheli kunt bouwen (ik heb daar zelf de skills en het geduld niet voor) maar dat het vliegen zelf je uiteindelijk niet zo kan boeien.

Wat je ook zou kunnen overwegen, en daar zijn ook legio voorbeelden van, dat je een bestaand mechaniek neemt, en je de schaalheli daar zelf omheen ontwerpt; dan weet je in elk geval zeker dat als het model eenmaal klaar is, het in theorie zou moeten kunnen vliegen zonder dat (ik noem maar een voorbeeld) je zelf ontworpen swashplate bij het opspoolen met een luide knal uit elkaar spat...........je zou de eerste niet zijn.

Er zijn ook verschillende plaatsen waar je eens een heli-vliegles zou kunnen nemen om te zien of het vliegen iets is voor je, er bestaan commerciele heli-vliegscholen tenslotte. Maar goed, dat kost ook best wel wat geld, je moet het er maar aan uit kunnen geven. Misschien is er wel op een club/vereniging een instrukteur waarmee je "aan de kabel" eens kunt kennismaken, bij ons op de club hebben we dit (even) niet maar dat komt nog.

Sowieso zou ik beginnen met jezelf eerst heel goed in te lezen over het bouwen en vliegen van modelheli's, zowel hier op het forum als andere plekken op het internet kun je echt alles vinden. Daarmee kom je waarschijnlijk al snel dingen tegen waar je überhaubt nog niet aan gedacht hebt. Helemaal niet erg natuurlijk, alleen maar leuk lijkt me. En hoe een rotorkop werkt of wat een 700-size is heb je al helemaal snel gevonden. En stel vooral vragen hier op het forum, er zijn genoeg mensen die je met plezier wijzer maken !

Oja........zet in je gegevens even waar je vandaan komt, er zullen dan waarschijnlijk al snel mensen bij jou in de buurt zijn die gaan reageren cq tips/tricks geven.

Heel veel succes van mijn kant in elk geval. Ik vind het een prachtidee !

Huey, je hoeft geen sorry te zeggen.

Maar het toeval wil, dat ik (semi)commercieel vliegschoolhouder BEN.... en ik raad toch deze meneer niet aan om les te nemen... ra ra....

Tweedens, wellicht schrijf ik het kort, maar je zegt exact hetzelfde als ik, alleen anders verwoordt mischien.

Derdens vlieg ik zelf ongestabiliseerde multiblades en ik ben in het verleden behoorlijk afgebrand omdat ik dat volgens velen "te makkelijk en te positief" afschilderde. Die fout wil ik niet weer maken, en surprise, surprise, nu ben ik weer te negatief....

Ik ben nu dertig jaar met deze hobby bezig, Vlieg met veel plezier schaalheli's en weet ongeveer wat er bij komt kijken om die dingen op mijn relatiefe kleuterniveau (ik ben geen heel fantastische bouwer) te producren, en ik zie mezelf ondanks een pittige technische opleiding en ditto baan, en de beschikking over plenty mogelijkheden tot metaalbewerking etc etc, nog niet zo een twee drie een heli van scratch in elkaar zetten.

Dus nee, mijn advies blijft onverkort: koop eerst maar eens een "standaard" heli, lees je goed in, leer vliegen (en daarbij laat ik het in het midden of je les neemt of niet, ik wil niet beschuldigd worden van sluikreclame of preken voor eigen parochie), en kijk DAN nog eens of dit een goed idee was.

En als je tot de conclusie komt, dat je dit nog steeds wilt doen, dan staat je vervolgens, met de opgedane kennis en ervaring, weinig meer in de weg. Maar tot die tijd, kun je die plannen beter in de koelkast laten.

Ik bedoel dit dus absoluut niet negatief, maar: Mogelijk is het ABSOLUUT, realistisch echter ABSOLUUT NIET.

Groet, Bert

Bouwen kan altijd, maar zonder enige verdere heli ervaring gaat het ook erg lastig worden zaken correct te dimensioneren
Zeker als beginner heb je nog wel eens een "oeps" moment, om dan meteen een romp af te schrijven is wel een beetje jammer

dus eigenlijk, net als bij de vliegtuigen, zou je eerst even voor een trainer achtige kunnen gaan.
en misschien kun je deze al van een zodanige maat nemen, dat je in de toekomst de romp over hetzelfde mechaniek bouwt. Maar hier ook even in het achterhoofd houden dat dit geen kleine jongens zijn, en deze dingen kunnen een aardig eind in een lichaam komen als het misgaat

Dus met hulp zou je kunnen gaan voor bijvoorbeeld een Trex 450, ong 65 cm rotordoorsnee
Klein ding, doet alles, kan ook een romp omheen.
Kan ook worden afgesteld op de schaalvlieger. niet gek veel ruimte nodig.
Met hulp kun je ook naar bv een 600 of 700 maatje kijken, die zijn 1,20 a 1,4 m rotordoorsnee

Zonder hulp kun je evt beter eerst eens kijken naar een Honeybee FP of piccolo fp v2, deze hebben geen enkele vorm van zelfcorrectie, en bereid je erg goed voor op een cp heli.

Lees ook dit eens door:http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Daarnaast, Bert: Persoonlijk kon ik redelijk vliegen toen ik eenmaal een keer rigid ging vliegen met de 450 en 250. De ervaringen heb ik toendertijd in een topic bijgehouden, maar in mijn herinnering was het geen extreme overstap oid.
ff wennen, en even goed opletten door de hogere gevoeligheid en het gedrag door wind etc, maar verder was het goed te doen.

Maar een beginner zou ik hier zonder hulp absoluut niet aan laten beginnen..
Zeker geen zelfbouw als eerste heli, die worden doorgaans toch erg zwaar, wat niet echt goed vliegt (=baksteen)

Laatst bewerkt door een moderator:
... Alle info is welkom, ook het adres of URL waar ik eventueel een doorsnede tekening kan verkrijgen. ...
en.wikipedia.org/wiki/Helicopter
-> references
and
-> bibliografie
and
-> external links

Er was een draadje van een Vlaming die alles onder de tuimelschijf had gebouwd, kan 't niet meer vinden. Deze wel gevonden ...

Heb je al modelheli's zien vliegen? Live? Ga voor goede indruk van wat (leren) vliegen allemaal inhoudt ook eens bij een club kijken, bij een meeting of bij een wedstrijd. Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B

Forumtipjes:
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Tot zover iedereen bedankt :D :D

Ik realiseer me terdege dat ik onvoorbereid mijn kop in een wespennest steek.
Maar wil er voor waken dat ik "te goedkoop" start en dus met allerlei onverkoopbare zaken blijft zitten. Dan investeer ik liever direct in goed spul.
(kijk maar eens hoeveel model heli's te op Nederlands bekendste veilingsite te koop staan :( )

Het advies om een aantal lessen te nemen wijs ik op voorhand niet af, dat is tevens een leuke manier om achter deze hobby te komen. Maar wie geeft die lessen ? Ik woon in de omgeving van Oldenzaal en weet dat er (in een ver verleden) een modelvliegclub in Eibergen zat.

Misschien iemand een adres of URL voor mij ? En wat is een leuke (liefst elektrische) heli beginners heli met flybars...

groet,

Guus

PS: ben er ondertussen al wel achter gekomen wat pitch, flybars enz. inhouden...weer wat geleerd :bye:

Maar wil er voor waken dat ik "te goedkoop" start en dus met allerlei onverkoopbare zaken blijft zitten. Dan investeer ik liever direct in goed spul.
(kijk maar eens hoeveel model heli's te op Nederlands bekendste veilingsite te koop staan :( )
Goed idee, maar dat er zoveel te koop staan heeft meer te maken met de moeilijkheidsgraad van het heli vliegen en het doorzettingsvermogen dat je nodig hebt dan met het feit dat het materiaal niet goed zou zijn ;). Zeker bij heli's geldt: weet waar je aan begint voordat je begint.

@AJH,

akkoord. Maar ik wil geen coaxiale heli, dus blijft de heli met FP.

KDS 450 / 450C RC Helicopter incl. Flymentor 3D :confused:

groet,

Guus

Geen flymentor...
Dan leer je jezelf een makkelijke uitweg aan, ipv tot het eind proberen hem te redden.

Q Dividdutch,

als beginner graag hulp... Wat zie ik over het hoofd ?
De heli heeft CP geen FP. En de Flymentor aan boord.
Maak ik me het dan te moeilijk ?

Een flymentor is een stabilisatie, met een mogelijkheid tot auto hover
Op een flybar heli niet nodig, en een knop omhalen om de heli zichzelf te laten redden is een foute gewenning

Cp na fp kan makkelijk. Alleen je moet wel een niet zelf centrerende heli hebben gehad.
Veel fp's doen dat tegenwoordig nl
En dan is de stap naar cp erg groot

Wil je beginnen met cp, zonder enige ervaring of afstelervaring?
Beter om even hulp te zoeken

als beginner graag hulp... Wat zie ik over het hoofd ?
Zou eerst eens beginnen met inlezen. Wat is FP, wat is CP, wat is flymentor? Kijk ook op youtube voor filmpjes. Bezoek ook eens een vliegclub in de buurt om een idee te krijgen wat een modelheli nou werkelijk is. Ik krijg sterk het gevoel dat je de basis van een modelheli niet snapt en wel gelijk naar 'universitair' niveau wilt.

Zonder basiskennis ga je nooit je heli heel houden en ga je misschien wel grote brokken maken. Het zijn gevaarlijke rotdingen als je ze niet in de hand hebt.

... Ik realiseer me terdege dat ik onvoorbereid mijn kop in een wespennest steek. ...
Maar je hebt nog geeeen idee hoeveel wespen er in dat nest zitten. En in tegenstelling tot bijen kunnen wespen meer dan eens steken.
... Maar wil er voor waken dat ik "te goedkoop" start en dus met allerlei onverkoopbare zaken blijft zitten. Dan investeer ik liever direct in goed spul. ...
Er is genoeg zeer goed spul te koop:
www.mikado-heli.de
www.vario-helicopter.de

Of kijk eens naar de merken/typen die bij wedstrijden gebruikt worden.

Maar ik zou toch eerst mijn kinderschoentjes verslijten.

...kijk maar eens hoeveel model heli's te op Nederlands bekendste veilingsite te koop staan ...
Die staan daar niet te koop omdat ze slecht zijn, die staan daar omdat de verkopers heli-vliegen onderschat hebben, en dan hebben ze nog eens niet geprobeerd hun eigen heli te ontwerpen en bouwen. Mocht je 2e hands gaan dan vliegend laten demonstreren. Niet vliegend te zien? Niet kopen, ongeacht de smoesjes, ga er dan maar van uit dat het ding zo krom is als een hoepel. Nog beter, ook een deskundige meenemen. Ook vanwege Bert's/Brutus' relaas:
Opgelicht!

... Het advies om een aantal lessen te nemen wijs ik op voorhand niet af, dat is tevens een leuke manier om achter deze hobby te komen. Maar wie geeft die lessen ? ...
Lessen met heli van de school, risicoloos dus:
KNVvL Modelvliegsport
-> algemeen
-> vliegscholen

Voor jou is Bert's toko denk ik het handigst. Geeft Bert ook de gelegenheid om je wat meer over de wespen op je weg te indoctrineren :mrgreen: ;)
www.helischool-oldeberkoop.nl

... Ik ... ... weet dat er (in een ver verleden) een modelvliegclub in Eibergen zat. ...
Die is er nog steeds
Eibergse Radio Model Vliegclub (ERMVC)
of
Modelvliegclub Ikarus Tubbergen.

In eerder bericht #6 van mij verwijzingen naar andere clubs.

Dit weekend!
5e Heli Oldie / Scalemeeting 1-2 juni 2013 Eibergen

... Ik woon in de omgeving van Oldenzaal ...
Oldenzaal opnemen in je profiel en in titel voor meer reacties uit jouw omgeving? Titels (en berichten) kun je gedurende vier weken wijzigen door het openingsbericht te wijzigen -> meer opties. Na die periode moet een moderator dat even voor je doen, kun je vragen d.m.v. klik op het
report.gif
bordje naast het betreffende bericht.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. :cool:
Heb aankomend weekend een afspraak bij een vliegclub om me eens goed te laten informeren. Dat moet wat opleveren..

Ik ben nu zover dat ik gekozen heb voor de Align T-Rex 500.
Maar wil de heli wel naar mijn eigen smaak kunnen aanpassen. En dus ben ik
op zoek naar een "exploded view" tekening met daarbij de codes van de losse
delen. Dan kan ik zelf bepalen wat ik wel of niet wil aanschaffen. Klink een beetje krom, maar wil na verloop van tijd (lees ervaring) ombouwen naar een
Sea King. En loop anders het risico onderdelen te kopen die ik naderhand niet nodig heb.

Back