k start een separaat draadje, maar hier alvast een eerste vraagje. De cilinder, zuiger en zuigerstand moeten uit perlitiesch gietijzer (GG25) worden gemaakt. (Zuigerdiameter maximaal 50mm). Heeft dit nog bijzondere draai-technieken en of beitels oid benodigd?
Twee antwoorden:
- Wat ik eerder geschreven heb, is voor dit soort van beschrijvingen/voortgang van het verslag, het item in het rubriek "Stoomtechniek" bij uitstek geschikt is om metaal bewerkingen weer te geven.
Het maakt niets uit of je een cilinder voor een stoommachine of verbrandingsmotor maakt, de technieken zijn het zelfde.
- De cilinder, zuiger en zuigerstand moeten uit perlitisch gietijzer (GG25) worden gemaakt.
Dit lijkt mij vreemd, en wel:
De cilinder uit perlitisch gietijzer, Grau Guss 25 is begrijpelijk. Door het aandeel van koolstof in de laminaire structuur van het gietijzer geeft dit een enigszins zelf smerende eigenschap.
De zuiger werd vroeger niet gemaakt uit GG25, want door de perlitische structuur, koolstof in laagjes, kon de rok afbreken, vandaar werd de zuiger gemaakt uit het homogene staal.
Zuigerstand, ik ga uit van zuigerstang. GG25 is ontzettend sterk voor drukkrachten, maar absoluut niet voor trekkrachten. Het klinkt vreemd, maar een zuigerstang wordt ook blootgesteld aan trekkrachten, de plaats waar het vliegwiel de zuiger door de dode stand trekt.
Voor de drijfstang werden smeedstalen staven gebruikt.
Nu over gereedschap.
Puriteinen zullen zeggen, dat je voor GG25 beitels moet gebruiken met een andere vrijloophoek(overigens terecht).
In jouw geval zou ik voor het uitboren en nabewerken van de GG25 cilinder voorboren met hardmetalen binnen boorbeitel en nadraaien met binnen mesbeitel(alternatief met wisselplaatjes).
Wel als advies, bij draaien van GG25. Tijdens de verspaning van dit materiaal komt er zoveel koolstof vrij, dat alles zwart ziet.
Advies draag een goed mondkapje.
Indien je nog vragen hebt, stel ze dan.
Weet ik het niet, dan wel een ander.
Groet Henk