Beginner wil electro heli aanschaffen, hulp en tips?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Truster, 24 aug 2006.

  1. Truster

    Truster Guest

    Ik rij nu al bijna een jaar lang met off-road nitro auto's. Maar ik wil toch ook voor erbij een heli erbij. De rede dat ik geen nitro heli wil: 1. de kosten en 2. nitromotoren kunnen elk moment uitvallen of brandstof raakt op. Natuurlijk raakt bij de acculading bij een electro ook wel op, maar dan gaat hij eerst slechter vliegen (wil niet meer ophoog te weinig kracht).

    Aangezien het voor "erbij/ernaast" is moet het niet al te duur worden. Dus tot de 200 euro zo ongeveer. Dit lijkt mij redelijk te doen aangezien ik al diverse heli's voorbij heb zien komen op het internet voor onder de 200 en dan niet van die speelgoed dingen. Maar mochten jullie zeggen dat als ik wat bijleg ik echt een veel betere heli heb is dat natuurlijk ook goed.

    Aangezien ik een beginner ben ben ik een beetje op zoek naar een heli die een beetje makkelijk te vliegen is. En voor na de crashes :cry: : goeie onderdelenlevering.

    Waar moet de heli ongeveer aan voldoen die ik zoek:
    -Niet met 2 rotors boven elkaar, ik wil dus echt met een staartrotor.
    -Electro aangedreven
    -Voor die 200 euro het liefst zo compleet mogelijk (multilader en laadkabels heb ik al, eventuele servo's koop ik van towerpro, in mn auto heb ik daar nameljik ook wel goede ervaringen mee).
    -Beetje bestand tegen lichte crashes (beetje degelijk frame dus)
    -Goede onderdelenlevering, heel erg belangrijk!
    -Beetje makkelijk om mee te leren vliegen
    -Accu en motor soort maakt me niet zo veel uit, zo lang ik er maar leuk mee kan vliegen.
    -Met zender
    -Ik zie heli’s met soms wel 6 kanalen en anderen met maar 3 of 4. Het lijkt mij dat je dan ook automaties minder kan met minder servo’s of is een heli met minder servo’s net zo goed vliegbaar als elke andere heli?

    Mijn vragen:
    -Heb je voor lipo nog een speciale regelaar nodig? (laders is wel anders, dat weet ik al)
    -Wat raden julie mij voor een heli aan?
    -Wat zijn dingen waar ik moet letten tijdens en na het vliegen?
    -Iemand nog suggesties voor goede winkels (ik ken eheli.nl en rcheliparts al).
    -Iemand nog iets wat hij wil zeggen tegen een beginner :D
    -Hoe werkt de besturing?? Ik ben namelijk al diverse termen tegen gekomen zoals collective pitch etc.

    Enkele modellen die ik al ben tegengekomen:
    -Dragonfly 4: http://www.modelbouwwinkels.nl/producten/toon.php3?id=226 en hier een stuk goedkoper: http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?cPath=1_94_145&products_id=1481
    -Dragonfly 22d: http://www.web-airtest.nl/N_frame.html?http://www.web-airtest.nl/N_art_41.html
    Tussendoorvraagje: wat is het grote verschil tussen de 4 en 22d?
    Hier kom ik ook heel veel heli's van Walkera tegen: http://www.romafiramodelbouw.nl Daar hebben ze heel veel verschillende versies. Maar kan ik voor zo weinig geld echt een goede heli hebben?

    Alvast heel erg bedankt voor de hulp en informatie!
     
  2. ik zit ook met deze vraag en met het zelfde bedrag wie wil ons helpen :)
     
  3. aviador

    aviador Guest

    hey truster (ik ben je eens in haarlem tegen gekomen, toen reed ik met een savage 21).

    -Heb je voor lipo nog een speciale regelaar nodig? (laders is wel anders, dat weet ik al)

    nee, hoewel een lipoafslag wel leuk is bij het tegengaan van diep ontlading.

    -Wat raden julie mij voor een heli aan?

    de dragonfly 04, bij www.rcvliegshop.nl is hij 94 euri, hij is compleet, crashbestendig, genoeg onderdelen verkrijgbaar, maar vliegt niet erg makkelijk. het is de ultieme leer heli.

    -Wat zijn dingen waar ik moet letten tijdens en na het vliegen?

    zoveel eigenlijk, accu moet vol zijn natuurlijk, de heli moet in balans zijn (staat een draadje van op dit forum) en goed afgesteld.

    -Iemand nog suggesties voor goede winkels (ik ken eheli.nl en rcheliparts al).

    www.rcvliegshop.nl met eigen forum met veel info.

    -Iemand nog iets wat hij wil zeggen tegen een beginner

    het leren duurt lang, maar als het vliegen lukt is het een top hobby!

    -Hoe werkt de besturing?? Ik ben namelijk al diverse termen tegen gekomen zoals collective pitch etc.

    de 04 en de meeste andere beginner heli's zijn fixet pitch, oftewel toeren geregeld. de bladen staan uit zichzelf schuin, en door meer toeren stijgt hij op. sturen doe je met 2 servo's onder de swashplate, die sturen de paddles aan, die weer op hun beurt de stuurbeweging maken. ligt nog iets moeilijker, maar voor nu genoeg:p

    ik zou dus gewoon een df04 kopen, lipo en lader (2s 1000mah bv. bij www.rctechnics.nl en een berg reserve onderdelen. dan zit je aan de 200euri en kan je een tijd voorruit.

    veel suc6! :D

    oscar
     
  4. Truster

    Truster Guest

    Bedankt voor de info.
    Ik heb gister ook nog rond gekeken op internet.

    Maar de Dragonfly 22E met collective pitch lijkt mij ook wel wat. Hij is ietsje duurder in aanschaf en met onderdelen. Maar hij kan ook wel meteen wat meer.

    En hij heeft een degelijker landingsgestel eronder en van de 04 lees ik dat het landingsgestel nog wel eens wil afbreken.

    Wat vinden julie van de 22E?
     
  5. aviador

    aviador Guest

    de 22e vliegt misschien nog wel iets makkelijker.. maar als je dan ook maar iets aan raakt terwijl de rotorbladen draaien heb je weer 15 euro schade.. dan is er ook niks aan. de 22e is absoluut geen beginners heli.
    de 22d is een soort tussenmaatje tussen de 22e en de 04. maar ik heb nog geen onderdelen gezien van de 22d.
     
  6. Truster

    Truster Guest

    De 22e is collective pitch. Dus dan draaien de bladen contstant, dat snap ik. Dus als je crashed ben je de pineut.
    Bij pixed pitch veranderd het bladtoerental, dus als je crashed gas eraf en weinig schade.

    Maar wat ik nog niet helemaal snap bij collective pitch: je moet de bladen toch op een manier stil kunnen zetten?
    Anders zouden de bladen meteen beginnen te draaien als je de accu inplugd. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt?

    BEDANKT!
     
  7. aviador

    aviador Guest

    daarom hebben collecive pitch modellen meer dan 4 kanalen :wink:
    ze gebruiken een extra kanaal voor toeren.. bij walkera zit het zo:
    je hebt een ''3d'' switch, staat hij op normal, en je doet de gas stick omhoog, dan krijg je EN meer pitch EN meer toeren. als hij op 3d staat dan blijven de toeren ongeveer gelijk, maar dan kun je ook negatieve pitch geven zonder dat de toeren naar beneden gaan.
     
  8. Truster

    Truster Guest

    Ahh dat is nog eens mooi.
    Dus als ik 'm op normaal zet kan ik gewoon een "escape" doen door gas los te laten. En als ik later meer ervaring heb dan zou ik mischien de 3d modus kunnen aanzetten.

    Maar ik denk dat ik eruit ben en de 22e ga kopen. Nu nog zorgen dat mn ouders t goed vinden. Ze vinden dat ik nu al te veel tijd in mn auto stop....
     
  9. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Als jij met je collective pitch heli je pitch (Gasknuppel) snel dichtgooit heb je gegarandeerd schade... Die 22e is een prutding... Slechte servo's, slechte electronica, slecht materiaal, crash = cash... Koop nou lekker een DF4....

    Ton.
     
  10. deenja

    deenja Guest

Deel Deze Pagina