Beginner (zoals velen)

Ik ben pas nieuw bij het RC gebeuren ( vroeger in mn kinderjaren wel veel rc auto's e.d. gehad )

Ben nu eerst bezig met het heli vliegen onder de knie te krijgen, maar dit zie ik meer als 'n leuk tussenuitje en ff wat vliegen.

Vooral in het racen wil ik me gaan verdiepen. Dit heeft me sinds kleins af aan eigenlijk getrokken.

Nu heb ik een paar vragen natuurlijk :
- Ik wil op een indoor-baan gaan racen, omdat ik uiteindelijk ook met echte races wil mee gaan doen. Zijn er banen in Zuid-Limburg?
- Wat voor een auto is aan te raden? ( een waar ik dus goed aan kan wennen, maar ook flink mee kan racen als ik wat gevorderd ben en hem dus niet meteen van de hand moet doen )
- wat is beter?, ik heb veel RTR's gezien, maar ook bouwkits
- ik wil er natuurlijk ook soms buiten even wat mee kunnen crossen( op n parkeerplaats ofzo ), dan zullen er toch gewoon andere bandjes op moeten en niks extra's?
- Het moet een auto op accu zijn natuurlijk ivm het indoor rijden
- wat is volgens jullie een goede aanrader?
- waar moet ik ook nog aan denken?
- als er wat prijzen bij kunnen, graag! :)
- links zijn ook altijd welkom natuurlijk

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Laatst bewerkt:
Eerst een club uitkiezen waar je gaat rijden en dan daar met de mensen gaan praten.
Dan zie je vanzelf wel welke auto daar het meest geschikt voor is.
 
Dat was idd ook nog een goede vraag :

Welke indoorclubs in/rond Zuid-Limburg zijn er?

Dan zou ik me wat kunnen gaan oriënteren :)

thanks voor je antwoord
 
www.traxxas.com
zowat de beste RTR RC's, je hebt keuze uit de populaire Rustler VXL, de Slash en de top E-revo.

www.hpiracing.com ook ene topper, heeft met de Savage Flux (als concurent van de E-Revo) ook een pure basher met power die tot de verbeelding spreekt.
Deze 2 zijn wel de 2 duurste.

Hier een filmpje van de 2 krachtigste basher samen: de E-revo en de Savage
Traxxas Slash on Vimeo
Hij heeft standaard wel geen brushless motor van de groep. (je kan deze wel van een brushless motor voorzien dezelfde als de Rustler, waardoor deze ook ongeveer de hoge snelheden als de Rustler aankan)

En hier de Rustler VXL, ik als beginner zou deze ook gaan kopen, ja kan er ook mee bashen en is ook héél snel.
Qua prijs - kwaliteit de beste, voor 290 euro ongeveer heb je deze al, daar waar de E-revo en de Savage meer of 500 euro tot 600 euro kosten.
De Slash is de goedkoopste rond 200 euro. (hoewel ik moet zeggen dat ik nu meer geneigd ben om een Slash te kopen)
Belangrijk om wetne: van de Rustler zijn er ook heeel erg veel update onderdelen te vinden (en dat is soms wel aangeraden om de standaard plastic onderdelen te verangen door beter plastic van RPM of door aluminium)
Er zijn ook bijvoorbeeld carbon chassis hiervoor Home - RCM RC Products, LLC
De Slash deelt trouwens veel ophangingsonderdelen met de Rustler.
Traxxas-Rustler-VXL-3708.jpg

hier alvast een Rustler filmpje [URL="
- rustler vxl 6cel[/URL]


Hier ook nog Traxxas forum waar je met al je vragen op terecht kunt, kan je veel dingen teweten komen. En uiteraard ook de foto gallerijen waarop je kan zien hoe de voertuigen eruitzien met een andere body en met hop up onderdelen enz :)
hier van de Slash: http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=415978&page=10
hier van de Ruster: http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=397252&page=11
voor elk voertuig heeft het traxxas forum wel zijn threads.

veel succes met de keuze
 
Laatst bewerkt door een moderator:
riko, hij wou een onroad, indoor auto, dus geen offroad, outdoor.

Heb alleen het woord "indoor" gezien, niet onroad. En hij sloot offroad niet uit in zijn tekst.

En met de opgegeven wagens kan je ook perfect indoor racen en ze zijn ook geschikt om te onroaden mits de juiste banden.
 
Regio zuid limburg kun je alleen terrecht bij Megadrom in geilenkirchen.
Die hebben een mooie indoorbaan,maar ook outdoor baan onroad.
Als je dan toch offroad wilt hebben ze ook nog een offroad baan voor je ;).
Als onroad beginners auto zou een Tamiya Ta-05 goed zijn,of een TT01.
Prijzen liggen voor de TA-05 tussen de 150 en 170 euro,en voor de TT01 tussen de 110 en 130 euro.
Met een bouwkit leer je de auto wel kennen en dat heb je met een RTR niet.
En waar je nog aan moet denken is dat je inderdaad praat met mensen die er ervaring hebben op bepaalde banen.
 
In Limburg idd geen enkel indoor circuit meer helaas. :-( Geen idee of Limac dit jaar weer een indoor competitie doet, zou je eens op hun website moeten kijken. Zij reden op Paradise racing, maar die is al een tijdje opgedoekt. (http://www.limac.info/index.htm)

Wat is je budget voor de auto ? Is indoor een must ? Genk is druk bezig met de bouw van hun outdoor cicruit (http://www.modelracegenk.be/) en Houthalen is ook goed te doen qua afstand (http://www.houthalensracingteam.be/), maar beide zijn alleen outdoor on-road. TT-01 is geen optie voor een serieuze racer, TA-05 zie ik als instapklasse, maar alles hangt af van je budget en wensen.

Ik denk idd dat de beste tip is om te gaan kijken op het circuit waar je wilt gaan rijden, kijk welke klasses er zijn en pas je auto daar aan aan om mee te mogen doen. Je kunt bv wel een dikke brushless met lipo's kopen, maar als je dan met die auto in geen enkele klasse valt op dat circuit kun je alleen je rondjes rijden zonder mee te doen met clubwedstrijden. En geloof me, na een tijdje wil je echt meedoen !

De suggesties van Riko lijken wel een advertentie van Traxxas :-) Niks mis mee, maar er is meer op de wereld dan off road Traxxas !
Zeker als de topic starter begint met ik wil indoor on road .. :lol
 
Laatst bewerkt:
als je een rtr koopt moet je ook er rekening mee houden dat je dan ook extra geld betaald omdat die mensen in de fabriek hem voor je in elkaar zetten;)
dus als je omrekent ben je met een kit goedkoper
en een voordeel is dat je dan weet hoe de auto in elkaar zit
 
dan mag jij me een linkje geven van een kit waarmee je goedkoper uitkomt ;) een zender etc. los is erg duur...

niet dat ik geen ki' zou nemen hoor, ik ben een groot voorstander van kits, omdat je leert hoe het model werkt, en in elkaar zit + dat het er gewoon bij hoort. het is tenslotte modelBOUW ;)
 
dan mag jij me een linkje geven van een kit waarmee je goedkoper uitkomt ;) een zender etc. los is erg duur...

niet dat ik geen ki' zou nemen hoor, ik ben een groot voorstander van kits, omdat je leert hoe het model werkt, en in elkaar zit + dat het er gewoon bij hoort. het is tenslotte modelBOUW ;)
reken jij het maar om.
als je diezelfde electronica gaat kopen.
ze bouwen het voor je.
bouwen = tijd tijd=geld
 
Heren, laten we :ontopic: blijven, de topic starter weet nog niet eens wat hij precies wilt. Laat staan dat hij al een keuze tussen een RTR of een kit moet maken.

Wil er wel ff het volgende over kwijt, een RTR is zo goed als altijd goedkoper als een kit, simpelweg omdat je er low-cost zenders, servo's, ESC, motor, ontvanger en vaak accupack en lader bij krijgt. Omdat je een totaalpakketje koopt is de prijs veel lager dan alles los.
Maar de serieuzere modelbouwer zal snel betere kwaliteit willen en begint de lowcost spullen te vervangen door betere, uiteindelijk ben je dan beter af door meteen de spullen te kopen die je wilt. Daar moet je dan wel het budget voor hebben. Een RTR set is vaak een leuke instap.

Alles zal afhangen van budget en wensen van de topic starter, wat de beste oplossing is. Simpelweg zeggen dat RTR duurder is als kit is niet waar.

Maar laten we even wachten op de topic starter om wat meer info te geven, zodat we een meer passend advies kunnen proberen te geven.
 
als je een rtr koopt moet je ook er rekening mee houden dat je dan ook extra geld betaald omdat die mensen in de fabriek hem voor je in elkaar zetten;)

Dat betaal je ook met de kit..... Overigens zijn er weinig auto's die RTR ook raceklaar komen. Dergelijke auto's kemmen meestal naast een storingsgevoelige zenderset ook met een tamme motor en een regelaar die niet veel aan kan. Je zult je dan moeten oriënteren op een RTR klasse zoals bv. de Swift cup.

Wil je serieus racen kom je automatisch bij een kit terecht waar de auto betere materialen kent en meer afstelmogelijkheden. Dan heb je volledig de vrije keus in je electronica op de eventuele gestelde verplichtingen van de klasse na dan.

De veel gereden klasse is 10.5 of 13.5 turns brushless tegenwoordig aangedreven door 5 cellen NiMh of een 7.4v Lipo pakket.
 
Ik wil idd echt een onroad auto voor binnengebruik zoals banen etc.

Prijs e.d. zie ik wel, ik wil geen troep zo simpel is 't.

een RTR pakket zal idd een bagger zender hebben, dit is juist wat ik niet wil.
(heb ik ook niet bij de heli gedaan) Heli gekocht, servo's los gekocht, zender los gekocht. Dan weet je wat je in huis hebt :)

Alleen is de heli 2ehands overgenomen en die heb ik dus niet zelf in elkaar gezet.

Het liefst zou ik het zelf bouwen, gewoon om het feit dat het me leuk lijkt, leerzaam, en ik ook zo mijn auto leer kennen.
 
Ok, duidelijk antwoord.

Er zijn genoeg heren hier op het forum die je kunnen helpen met een leuke keuze, Xray T2 2009 schijnt erg goed te zijn, maar ik ben geen specialist op het gebied van electro.
Veel zweren ook bij de Tamiya TRF415 of TRF416.

Zou wel informeren bij het circuit waar je wilt gaan rijden wat de klasses zijn daar.

Hou wel rekening met een behoorlijk budget als je een wedstrijd chassis, met brushless, lipo's, goede zender met servo's etc wilt kopen. Ook zaken als banden, afstelsetjes, juiste tools etc tikken best behoorlijk financieel aan. Het zal dan zeker geen auto zijn om ook op parkeerplaatsen te rijden.
 
ik heb hier nog een prachtig ta04 (tamiya) rollend chassis staan , ik weet niet of je met ta04 nog wel in de competitie kunt meedoen , maar niet dat die slechter gaat presteren hij is gewoon een ouder model. hij heeft wat opties en veel reserve onderdelen voor een prijsje mag die weg , en dan ben je nog altijd vrij om je electronica te kiezen ;)
 
Het is toch wel handig om een idee te hebben wat je wilt uitgeven. Hier even 2 voorbeeldjes. Er even van uitgaande dat je al een goede Lipo lader hebt. Dan zie je toch een behoorlijk prijs verschil. Dan heb je in beide gevallen een basis set waarbij je eigenlijk nog wel enkele zaken bij wil hebben om wat in je setup te kunnen variëren en spare parts als je is schade rijd.

Optie 1: Goedkopere optie
Goede kwaliteit en ook interessant voor op de parkeerplaats. Maar voor echt wedstrijden zal je nog wat dingen willen upgrade en kom je misschien wel wat te kort:
Tamiya TA-05 (150 euro)
Servo (30 euro)
Ezrun 13,5t Motor en 60A regelaar (90 euro)
2x Lipo's (100 euro)
Banden (30 euro)
Zender 2,4GHz (150 euro)

Ongeveer dus: 550 euro

Optie 2: De meest dure optie
Wedstrijd chassis en eigenlijk alleen geschikt voor op het circuit. Geen upgrades meer nodig hooguit wat onderdelen voor je setup aan te passen:
Schumacher Mi4 (400 euro) (Voorbeeldje er zijn genoeg andere keuzes die richting de 400 euro gaan of er overheen (Xray T2 009, Top Photon, Tamiya TRF416, Corally PHI09, etc...))
Digitale Servo (70 euro)
GM 120 + GM 13,5T motor (260 euro)
2x Lipo's (120 euro)
Banden (30 euro)
Body (20 euro)
Zender 2,4GHz (250 euro)

Ongeveer dus: 1150 euro

Zo maar even 2 voorbeelden natuurlijk er is heel veel mogelijk. Je kan ook altijd nog gaan voor een iets ouder model gaan en deze dan 2de hands aan te schaffen. Maar dan is het wel handig om een budget te hebben om dan een beter advies te geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb idd nog even interesse in het TA-05 model.

Kan met dat ding ook leuk gedrift worden?

(want dat is uiteindelijk mijn doel, om bij driftwedstrijden mee te doen)
Het liefst zou ik ook met de racewedstrijden meedoen(wanneer ik er klaar voor ben) maar daar zal ik dan 2 wagens voor moeten hebben natuurlijk, of gewoon anders afstellen.

Maar goed, ik ga me eens verdiepen in de TA-05 :D


Mensen praten ook over de : Xray T2. IS dat ook iets fatsoenlijks?
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor,is zeker fatsoenlijk.
Alleen als je nog moet ''leren'' rijden zou ik niet meteen voor een goede auto gaan.
Op een baan rijden is moeilijker dan je denkt.
En wat driften aangaat gewoon een paar plastic bandjes erop en gaan met die banaan op een TA-05.
 
Driften en racen met 1 chassis is niet verstandig, je kunt nooit naar een goede race setup werken als je hem weer ombouwt om te driften. Aangezien driften niet veel vereist kan je daarvoor beter een TT01 erbij halen.
 
Back
Top