Beginner zoekt juiste auto

Hoi,

Ben al enige tijd enthousiast wat betreft RC auto's. Heb me links en rechts op het forum wat ingelezen. Begrijp dat je toch het beste face to face of naar een club of een lokale winkel oid kunt gaan voor advies. Dat ga ik ook zeker doen. Maar kon het toch niet laten om me te registreren en te vragen welke auto jullie mij adviseren passend bij mijn voorkeuren. Voor alle duidelijkheid ik ben zo groen als gras op het gebied van RC auto's.

Voorkeuren:
1) zowel off als on road racen. Dacht daarom zelf aan een truggy..
2) Wil graag zelf bouwen dus geen RTR. Eerlijk gezegd lijkt het bouw element me nog leuker dan het racen zelf ,maar dat terzijde;
3) Brushless heb ik op forum gelezen is onderhoudstechnisch praktischer (maar tegelijkertijd duurder);
4) schaal dacht zelf aan 1:10;
5) benzine of nitro? weet het eigenlijk niet maar sowieso geen electro;
6) Verder niet gelijk allerlei ingewikkelde tuning toestanden maar bij aanvang beginnen met standaard pakket dat overigens bij wat meer ervaring wel geschikt is voor tunen;
7) Budget circa € 350.

Welke auto of auto's sluiten hier het meeste op aan en adviseren jullie mij als beginneling.

Hoor graag!

Laatst bewerkt:
Als je voor een truggy kiest, kan j e misschien beter een schaal 1:8 kopen. Dit is de 'wedstrijdklasse' voor truggy's en vrijwel alle modellen worden geleverd als bouwpakket zonder motor en elektronica. Er zijn ook wat RTR en ATR modellen te koop en HPI levert een Truggy als compleet bouwpakket inclusief motor en elektronica (dat zijn de zogenaamde 'SS' modellen van HPI).
De 1:8 modellen zijn ook een heel stuk steviger en robuuster dan de kleinere 1:10 modellen, dus gaan langer mee en gaan niet snel stuk.

Tunen is een kwestie van andere motor en uitlaat monteren. Maar de meeste 3,5cc offroad motoren zonder trekstarter en met een bijpassende uitlaat ("tuned pipe") leveren meer dan voldoende vermogen voor zowel de beginner als voor de gevorderde wedstrijd rijder

Met jouw budget zou ik eens naar een tweedehands wedstrijd truggy kijken; daarvoor koop je een prima gebruikte wedstrijd auto die prima onderhouden is. (check eens op Truggy Masters | in het verkoop gedeelte van het forum)....

bedankt voor je tips ga zeker kijken. Een goeie 2e handse lijkt me idd interessant alleen ben ik nog te onervaren om dit zelf als zodanig te kunne beoordelen.. Kan nog even een maatje van me vragen die er wel wat meer van weet. Ga vandaag ook nog even langs de winkel rcracingtwente om eens te informeren..

Misschien domme vraag maar hoe is de verhouding off road vs onroad wedstrijden. Waar is meer animo voor of scheelt dat niet veel?

Laatst bewerkt:
Alle 2 gaat denk ik gelijk op. Onroad of offroad moet toch echt jouw keuze zijn en zo heb je per afdeling ook de nodige klasses opgesplitst in electro en brandstof.

Wedstrijden is maar net wat je wilt, als je geen moeite hebt om een stukje te rijden kan je ieder weekend wel ergens rijden, zeker ook omdat je dichtbij de Duitse grens woont.

Misschien beter om eerst de clubs in de buurt te bekijken en hun clubactiviteiten. De AMCA in Apeldoorn, REAL80 in Groningen en misschien MRG in Genk zijn bv onroad clubs in jouw omgeving met goed georganiseerde clubactiviteiten voor alle bestaande onroad klasses en vormen ook een springplank voor nationale en internationale races.

oke weinig verschil dus off danwel on road. Maar wat maakt dat mensen kiezen voor electro of benzine? Is dat een kwestie van smaak? Is de beleving anders (behalve ander geluid)? En is er financieel veel verschil tussen beide?

Las op het forum dat electro minder 'sleutelen' is. Kort door de bocht: accu's aansluiten en rijen maar..

Daarom spreekt benzine me meer aan omdat ik 'sleutelen' dus wel leuk vind.

Electro is minder smeerboel maar zeker niet echt minder sleutelen, het is misschien anders sleutelen. De keuze voor electro is vaak het ontwijken van de stank en herrie maar ook de materie rondom een nitro motor is soms moeilijk te begrijpen.
Topklasses electro betekent ook de regelaar met regelmaat aan de computer om wat parameters te veranderen, om eerlijk te zijn is het daarmee echt niet makkelijker tenzij je stock rijdt maar ook dan moet je het nodige doen om je motor sneller te krijgen.
Je moet in beide klasses de kennis opbouwen en helaas zijn er weinig mensen die de echte truuken prijsgeven.

Ik kies voor nitro omdat het een plezanter gevoel is qua rijden. Door de koppeling is dat soepeler dan bij een elektro. Snelheidsverschil is ook verwaarloosbaar.
Het gevoel, rook en geluid zijn compleet verschillend.

Verder heb ik het gevoel dat je door de motor beter hoort hoe snel je rijdt en daardoor jumps ed beter in te schatten zijn. Verder is de rembalans op een nitro auto makkelijk aan te passen, op een standaard elektro is dat 50/50.

Qua sleutelen en financieel ontlopen beide elkaar niet zoveel, ik zou mijn keuze daar alleen nooit op baseren. Heb redelijk wat nitro en elektro auto's (buggy en truggy) gehad om dat goed in te schatten.

Elk model heeft wel zijn voor en zijn nadelen.
Accu's moet je laden en leeg is leeg en terug naar huis (of laden op de auto of generator maar dat terzijde)
Nitro is vaak afstellen.
Lawaai en stank hinder en daardoor minder openbare plaatsen om te rijden zijn vaak een argument om voor elektro te kiezen,bij nitro wedstrijden zaagt daar niemand over natuurlijk dus...
Sleutelen moet je aan alle 2.
Velen kiezen ook nitro en na 2 keer rijden snappen ze het afstellen niet en belandt deze terug op de plank of op 2dehands site's.
Dit moet je dus ook wel willen leren om de hobby leuk te houden.
Een blik nitro is wel duurder dan een lipo laden maar na een jaar zijn lipo's ook meestal op.Er is zoveel om aan te denken en uiteindelijk moet je gewoon je gevoel volgen,doen wat je zelf wilt.
Raad en tips vragen is natuurlijk altijd handig maar resulteert dikwijls ook in nog meer twijfels.Ik ben persoonlijk voor elektro gegaan omdat ik dikwijls wil rijden en niet altijd een circuit wil opzoeken.Anders was het wel verder gegaan met nitro.
Mijn eerste echte rc was een hpi firestorm nitro,super wagentje om te beginnen maar kreeg elke keer last als ik ergens te lang reed.Met mijn elektro's amuseer ik mij ook rot maar ik blijf een liefde koesteren voor benzine motoren.Telkens er ergens eentje opduikt 2dehands moet ik me serieus beheersen om niet toe te happen.

Back