Beginner zoekt vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door laurens, 19 feb 2003.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hallo ik ben Laurens en ik wil graag beginnen met modelvliegen.
    Mijn vraag is wat de beste Trainer is en hoe duur die is.
    ALvast bedankt. :!:
     
  2. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    :D hoi de beste trainer kijk eerst eens op een club waar je wilt gaan vliegen . en waar de instrukteurs blij mee zijn zij moeten je leren vliegen!!
    en hoe duur is ook heel moeilijk te zeggen mischien heeft iemand daar nog een te koop 2e hands
    en kijk met welke zender ze vliegen voor een leerling leraar kabel
    als jij een andere zender hebt word dat weer moeilijker
    of je moet overgooien met de zender
    maar ik denk dat het beste is dat je een bezoekje brengt aan een club
    daar kunnen ze je meer vertellen maar!!!!!! geloof niet alles
    lees veel bladen
    en gaa op je eigen gevoel af
    en hier op het vorum kun je veel leeren
    groeten wiebe
    :)
     
  3. mike

    mike Guest

    gewoon de charter van Robbe, meest verkochte lestoestelletje ter wereld voor een aardige prijs !

    ~Mike
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Deze vraag is hier al vaker gesteld, en beantwoord. Grasduin maar eens door de threads in het beginnersforum, heel veel informatie (en verschillende meningen natuurlijk ;-) . Belangrijkste tip: gebruik als trainer het type waar je club/instructeurs goede ervaringen mee hebben. En probeer het niet alleen ergens in een weilandje achteraf: moeilijk, duur, frusterend, je komt weer met een bouwdoos thuis.
     
  5. Tanja

    Tanja Guest

    Wel een lastige bouwdoos meestal. Eerder een legpuzzel
     
  6. mike

    mike Guest

    en niet te vergeten met een riek in je hol van boze boer Harmsen, omdat je niet in z'n weilandje zulks kabaal mag maken!
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Dan wordt het pas echt "beginner zoekt vliegtuig...." :wink:
     
  8. Micha

    Micha Guest

    Je kan nu al beginnen met vliegen (op je computer) als je een flightsimulator download: http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html

    Koop een vliegtuig dat niet stuk gaat al chrasht het 100 x en makkelijk te bouwen is.

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1343

    Zie ook m'n post in http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1183&postdays=0&postorder=asc&start=15 (meer links in deze post)

    Als je vragen over bouwen vliegen, afstellen e.d. hebt kan je die hier stellen.

    Als het niet lukt om zelf te vliegen kan je altijd nog naar een club stappen, je vliegtuig is immers nog heel. :D
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is dus een HEEL slecht advies. :(
    Ga NOOIT eerst op eigen houtje experimenteren.

    Alsof het heelblijven van het model het belangrijkste is.... :?

    Waar het werkelijk om gaat, is dat je geen gevaar vormt voor je omgeving en dat je alleen op een plek moet vliegen, die alszodanig daarvoor bedoeld is. Dat is dus een officieel modelvliegterrein en dat hoort dan weer bijna zonder uitzondering bij een club.

    Een simulator is een prachtig hulpmiddel -ik raad iedereen aan om dat te proberen-, maar alleen zeer getalenteerden kunnen hiermee op eigen houtje een niveau bereiken waarmee zij ook 'buiten' uit de voeten kunnen.

    De andere 97% van de 'would be' modelvliegers leert het nooit op deze manier en erger, kan tijdens hun experimenten schade veroorzaken die zelfs van invloed kan zijn op het gedogen van modelvliegen in ons hele land... realiseer je, dat er aan de zijlijn hele volksstammen klaarstaan om de minste aanleiding aan te grijpen om daarmee het modelvliegen in Nederland helemaal verboden te krijgen. Reken maar, dat meer of minder dan 500 gram hen geen zier uitmaakt. Voor hen veroorzaakt een zwever zelfs geluidshinder...

    Ik krijg de indruk, dat dit aspect soms enorm onderschat wordt. :(

    Dus wie ook maar een beetje geeft om zijn medepiloten en hun hobby stapt naar een club en leert het vak daar.
    Als de sfeer je daar niet aanstaat, dan richt je daarna toch gewoon een nieuwe vereniging op?
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Als je gaat oefenen met een flightsimulator is het ook handig om eerst op je (potentiele) club te vragen welke knuppelbezetting ze gebruiken.

    Je loopt anders kans dat je een op die club niet gebruikelijke knuppelbezetting aanleert. Lastig om dan een instructeur te vinden.

    Een nieuwe beginner die ik laatst aan het lessen was had al geoefend (gelukkig met juiste knuppelbezetting) en had daar zeker voordeel van bij z'n eerste vlucht, maar ook niet zodanig dat het vliegtuig zonder hulp de 1e vlucht had overleeft.

    Lessen bij -5:
    Leerling: Pak jij hem weer over?
    Ik: (met de handen warm in de zak) Nee, gaat toch lekker zo
    Leerling: Ja, maar mijn klauwen bevriezen.
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    In deze draad zeg je dit zelf al.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1134


    Je bent op modelbouw gebied een herbeginner die al eerder met modelvliegtuigen gevlogen heeft. Die ervaring gaat niet verloren, als je dan weer opnieuw begint zal het in het begin vreemd zijn maar na enkele vluchten pik je het zo weer op.

    Dus jou huidige ervaringen mag je niet vergelijken met de ervaringen van een echte beginner die nog niet eens weet wat en hoe hij moet sturen. Of zoals ik al heb meegemaakt dat ze nog niet eens wisten wat de voorzijde van de vleugel was (vreemd waarom komt dat vliegtuig niet los?).
     
  12. Micha

    Micha Guest

    Bruno, heb je wel eens een Swift of een soortgelijk model in je handen gehad? Ik heb de mijne eens per ongeluk tegen een geparkeerde auto gevlogen, hij stuiterde gewoon weer terug. Een voetbal kan meer schade aanrichten! Die Volksstammen lopen waarschijnlijk vooral te loop tegen het lawaai van brandstof kisten.

    En als iemand hier om advies vraagt is hij niet in z'n eentje aan het klooien.

    Theo, voor FMS kon ik nog geen eens een modelauto fatsoenlijk besturen, tegensturen ging niet goed. M'n zwever vloog ik na drie keer in puin (HELP hij vliegt op me af). Ik had toen ook nog een andere knuppel bezetting. M'n hobby was toen meer Lucht- en Ruimtevaart in z'n geheel.

    Als beginner moet je een drempel over FMS m'n model en internet SAMEN hebben me over deze drempel heengeholpen.

    Beginners lees de Teach yourself to fly-thread door: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=77666
    en beslis dan zelf.

    Deze thread is gestart door iemand die in het blad van de Amerikaanse KNVvL een artikel wil plaatsen:
    "I am pleased with all the great information/experiences that have been generated with this thread. Interim Update on the MA article: My proposal has been in the hands of Bob Hunt since b4 the holidays. The outline (that’s all it is at this point) issues a wake-up call for the traditional AMA club instruction program and ten things to consider b4 you try to teach yourself how to fly. The “ten points” to think about when making the “home schooling” decision, point out the advantages of the well-thought-out, long-established club instruction program. AMA needs to review the instruction program to include EP and become more “user friendly. (Complaints on this by the 40-size gas program guys as well). Something to consider by the teach-yourself guys, is exactly what they “give up” by not becoming involved in a club program. Well, you get the idea. We shall see if the AMA, which is recently adopted more concern for the beginner, is interested."

    Ik vind de ene methode (Club) niet slechter dan de andere (Zelf leren). De keuze moet je zelf maken en hangt ook van je woonsituatie af. Als je toch de auto in moet om te vliegen kan je natuurlijk net zo goed naar een club rijden. Ideaal is het als je je model kan laten invliegen en afstellen op de club in 't weekend en als je dan zelf door de week kan oefenen. Ik denk dat dat met een EPP schuimmodel dit goed en veilig kan.

    Ik stel mij hierbij beschikbaar als instructeur op afstand. Kunnen we de proef op de som nemen.

    p.s.
    Als je altijd linkshandig met een Joystick hebt gevlogen op de computer, probeer dan maar eens een instructeur te vinden.
    Nog een handige link: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=79212
     
  13. wvl

    wvl Guest

    welk vliegtuig

    Mijn ervaring: begin met een ready to fly of almost ready to fly kist. Deze zijn tegenwoordig goedkoper dan zelfbouw, met een vrij goede kwaliteit. Dit bespaart je de frustratie om na maanden bouwen (zonder ervaring), je kist te pletter zien vliegen.
    enige nadeel: herstellen is lastiger, omdat meestal geen bouwplannen meegeleverd worden.
    Tweedehands kan ook, maar dan alleen van iemand die je kan vertrouwen, anders koop je een kat in de zak (en katten vliegen niet, de zakken alleen als er wind staat).

    :hammer: Greetzzz
    Wim
     
  14. wvl

    wvl Guest

    fms

    Ik heb ook FMS, met Pic processor koppeling naar mijn zender. Deze simulator is leuk, maar je leert er niet mee vliegen.

    greetzzz

    Wim
     
  15. mike

    mike Guest

    een vliegtuig helemaal zelf bouwen is anders wel leuk hoor :D

    @Micha: ik zou niet graag in de buurt van jouw woonomgeving durven te komen; dadelijk krijg ik een verdwaalde swift voor m'n harses! 8O

    gewoon naar een club gaan, daar leer je het meest als beginner! :wink:
     
  16. Micha

    Micha Guest

    Daar houdt je dan hoogstens een blauwe plek aan over 8) denk dat je op je club meer gevaar loopt. :twisted:
     
  17. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Daar had dus ook een klein kind kunnen staan, met hele nare gevolgen.
    (Voor dat kind dan, dat je model dat kan overleven speelt dan geen rol.)

    Ik vind het een slecht plan, om al "crashende" te leren vliegen. De kans op schade aan anderen is gewoon te groot. Vooral omdat het door een beginner niet is in te schatten hoeveel "crashruimte" je nodig hebt om op deze manier veilig voor jezelf en anderen bezig te zijn. (De Gobi woestijn is te ver lopen denk ik.)

    Het is erg leuk voor jou dat je met veel geluk zo hebt leren vliegen(?) zonder dat er slachtoffers zijn gevallen. Dit betekent echter niet dat het verstandig is om deze roekeloze manier van proberen aan te bevelen aan andere beginners.

    Net als Bruno heb ik al aan talloze beginners les gegeven. Inderdaad hebben sommige mensen een natuurlijke aptitude om het modelvliegen pijlsnel onder de knie te krijgen, anderen zullen het echter nooit leren.
    Als zo'n trage leerling het op jouw manier probeerd blijft hij dus altijd maar crashen en is een naar ongeluk alleen een kwestie van tijd.

    Kortom: Blijf zelf gewoon lekker vliegen, maar raad andere beginners aan om toch hulp te zoeken bij een club.
     
  18. Micha

    Micha Guest

    Je kan dus ook geen voetbal meer wegschieten, iemand zal hem maar op z'n hoofd krijgen. Ik heb het hier wel over EPP modellen. Verbied dan ook het gooien van frisbee's en boomerangs maar.

    Wat het risico wordt om gewond te raken door een parkflyer als iedereen na het lezen van dit forum besluit om het zelf te proberen weet ik niet.
    Ik denk niet dat ik onverantwoord bezig ben, zeker na het lezen van de verschillende meningen op dit forum zullen mensen het niet zo maar zelf proberen. Het enige dat ik wil laten zien is dat het ook anders kan. Ik verwijs mensen ook naar dit forum als ze meer willen weten. Dan zien ze zelf wel dat er meer meningen zijn.
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik denk dat die 'volkstammen' het ook niet erg op prijs stellen als er EPP vleugels tegen hun auto vliegen [​IMG]
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Het is een mening natuurlijk. Ik heb ook een mening over wat wel en niet gevaarlijk is.
    Waar het om gaat is echter hoe je door anderen wordt bekeken.
    Zelf denk je mischien "ik doe niet gevaarlijk", maar een ander kan dat anders beleven.
    Zelfde geldt voor geluid ("het is toch mooi zo'n motorgeluid") of andere milieu zaken.

    En dan heb ik het nog niet eens over dat je mogelijk nog wetten aan het overtreden bent, aansprakelijkheid enz...

    Gedraag je als modelvlieger als bedreigde diersoort.
    Helaas niet niet een beschermde soort, maar van het type waar iedereen kennelijk op mag schieten.
     

Deel Deze Pagina