Beginner zoekt vliegtuig

Snelle reacties :o ik was m'n post nog aan het wijzigen.

Gedraag je als modelvlieger als bedreigde diersoort.
Helaas niet een beschermde soort, maar van het type waar iedereen kennelijk op mag schieten.

Prachtige analogie, zo voelde ik me ook toen ik begon, ik was juist verbaasd over de positieve reacties die ik kreeg.

Voel me nu binnen dit forum meer modelbouwer dan buiten :rolling:

ik denk dat die 'volkstammen' het ook niet erg op prijs stellen als er EPP vleugels tegen hun auto vliegen
In eerste instantie niet maar als er geen krasje op de auto zit,
je vriendelijk op ze afstapt en even in je vliegtuig laat knijpen en vervolgens uitlegt dat het materiaal uit de autoindustrie komt en gebruikt wordt in bumpers om te zorgen dat kleine botsingen geen gevolgen voor de lak laag hebben, zullen ze prettig verrast zijn.

Micha zei:
Je kan dus ook geen voetbal meer wegschieten, iemand zal hem maar op z'n hoofd krijgen. Ik heb het hier wel over EPP modellen. Verbied dan ook het gooien van frisbee's en boomerangs maar.

Wat het risico wordt om gewond te raken door een parkflyer als iedereen na het lezen van dit forum besluit om het zelf te proberen weet ik niet.
Ik denk niet dat ik onverantwoord bezig ben, zeker na het lezen van de verschillende meningen op dit forum zullen mensen het niet zo maar zelf proberen. Het enige dat ik wil laten zien is dat het ook anders kan.

Voetballen en frisbees, kunnen geen eigen leven gaan leiden. Een vliegtuig wel, bovendien zit daar een snel draaiende propeller aan die behoorlijke schade aan mensen en dingen aan kan richten.

Voetballen en frisbees, kunnen geen eigen leven gaan leiden
Wel in de handen van beginners, vooral een boomerang (van oorsprong jachtwapen) kan rare dingen doen als je niet weet hoe je hem moet gooien. Moet je ze daarom maar verbieden nee wel uitleggen dat ze zeer voorzichtig moeten zijn.

Alles in het leven heeft een risico, maar bij een EPP vleugel zit de propeller achter een schokdemper (het model zelf). Als je het model niet meer onder controle hebt kan je bij de Swift de zender uit zetten, de motor gaat dan uit en hij raakt dan direct hij z'n snelheid kwijt en dwarrelt naar beneden. Op deze manier kan schade voorkomen worden.

Lang niet iedereen vliegt met een EPP vleugel. De meeste modellen hebben de motor voorop zitten.

Maar als je iemand net niet raakt met het model dan kan die prop hem nog wel raken.

Dit werd mij afgelopen weekend bij een crash ook weer eens duidelijk. Iemands model crashte in een auto en mijn zoontje stond daar net 1 meter vanaf. Hij werdt gelukkig niet geraakt door het model wel door een paar stukjes schuim Het model was van Depron en toch was de spiegel kapot en een deuk van 5 cm diep. Mijn zoontje beseft gelukkig niet wat er had kunnen gebeuren maar bij mij zat de rest van de dag de schrik er goed in.

Niet echt een fijne situatie nee... :(

Beetje offtopic maar goed:

Van sommige mensen snap ik ook niet dat ze nog mogen vliegen.. Die hebben het gewoon niet in de vingers zitten en is ook niet aan te leren. Worden deze mensen na enige jaren geroyeerd eigenlijk?

Lang niet iedereen vliegt met een EPP vleugel. De meeste modellen hebben de motor voorop zitten.
Met dit soort modellen kan je inderdaad beter op de club vliegen, hoewel ik me kan voorstellen dat slowflyers e.d. wel weer kunnen.

Ook de meeste slowflyers hebben de motor voorop zitten en kunnen zo dus schade aanrichten, Niet alleen fysiek, maar ook psychisch. Bruno noemde het eerder al, je speelt zo de tegenstanders van het modelvliegen in de kaart, die zeggen dan: "Zie je wel, het is gevaarlijk." Zelfs als er geen gewonden zijn gevallen, want er had ik weet niet wat kunnen gebeuren. En tegenstanders zijn niet alleen tegen verbrandingsmotoren, omdat ze lawaai maken. Ik heb ook gehoord van mensen die tegen zijn, omdat ze bang zijn ,dat zo'n ding een keer terecht komt op hun spelende kinderen en dan maakt het niet uit of ze lawaai maken of niet.
Met andere woorden: Kijk uit wat je doet en neem iets meer je eigen verantwoordelijkheid. Denk ook eens aan je mede modelvliegers.
Ga wildvliegen dus niet stimuleren.

@micha
Motordomping, motorzijwaarts-stelling, motor starten en afstellen, omgaan met accu's en laden, positie zwaartepunt, instelhoek(verschil), correcte inbouw stuurstangen, positie van stuurhevels op roeren, vleugelversteviging, positie ontvangaccu, positie (hoogte) brandstoftank, gebruik van kanalen, risico van een prop, geluiddemping, starten/landen, gloeipluggen, V-stelling enzovoort.

Je discussieert in deze thread met een dikke 100 jaar (instructeurs)modelvlieg-ervaring. Je kunt niet verwachten dat iedereen jouw feeling heeft, de meesten hebben dat niet, die moet je dus ook niet jouw leermethode aanraden. En ook al heeft iemand feeling voor modelvliegen, de bovenstaande termen en begrippen zal hij/zij moeten kennen en er mee om kunnen gaan. Dat kan alleen met deskundige hulp.

Waarom iemand de fouten laten maken die anderen al voor/ten behoeve van hem gemaakt hebben, waarom het wiel opnieuw uitvinden, waarom heel veel leergeld betalen, waarom straks op verjaardagen gefrustreerd kankeren dat modelvliegen niets is ? Stuur hem nou %$#@& naar een vereniging of vind een ervaren vlieger om te helpen, tot die laatste categorie reken ik jou nog niet.

Een voorbeeld uit mijn club. Iemand komt belangstellend regelmatig kijken maar hij vindt de contributie te hoog (75gulden + 75 KNVvL, jaja, op die 150 gulden ging hij dood). Zeven jaar later komt hij trots vertellen dat hij zichzelf heeft leren vliegen, of hij eens een keer bij ons mocht vliegen. Hij had wel veel crashes gehad, dat wel. Enfin, wij zijn de beroerdste niet, vlieg maar eens lekker.
Inderdaad, hij kon vliegen zoals wij, veiligheidshalve reeds enigszins van achter de keet, constateerden. Slechts bij de gratie van motorvermogen. Toestellen slecht ge####d, ze vlogen 'wie eine Gurke'. Motordomp, zijwaartsstelling, instelhoek, zwaartepunt, eeeh, waiiiisda allemoal? Doooaar heeee'k nog noooooit vaeeen gehueeeerd (uit Groesbeek bij Nijmegen). Motor lekker lang aanrossen met een startmotor, gevoel voor motoren had hij niet ontwikkeld. Slechte start- en landingstechniek, over de pits en publiek natuurlijk. Waar hij zeven jaar over had gedaan, leren beginners bij elke club binnen een seizoen. Zelfs veel beter en veiliger, met veel meer 'vakkennis'.
Ik vraag me af wat voor een indruk hij met zijn eindeloze gepruts en gekloot bij toeschouwers heeft achtergelaten: het is duur, het crasht telkens, het is gevaarlijk en het maakt herrie.

Aan de ##'s kunnen jullie zien waar ik de tekst oorspronkelijk geplaatst heb ;)
Meer hier:
http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?s=&threadid=1129

en als je swiftje tegen een auto klapt en het accutje vliegt eruit, gegarandeerd dat het apkketje van 100 gram toch wel een deukje kan achterlaten.

ik ben er net nog mee weggeweest en ik moet zeggen, ik vang hem geeneens altijd met de hand met landen, als ie zo op je afkomt gaat het toch wel hard !

Misschien moet ik ten overvloede aan Micha duidelijk maken dat ik niet tegen EEP parkflyers als de Swift ben. Integendeel, het lijken me fantastisch leuke kistjes!
Sterker, ik zou het een goed idee vinden, als er (georganiseerd, dat wel)geprobeerd wordt om het vliegen met dit soort modellen dichter bij de 'bewoonde wereld' mogelijk te maken. In de zin van 'geaccepteerd' en 'gelegaliseerd'.

Maar voorlopig bewijzen degenen, die vinden dat het 'allemaal maar moet kunnen' en vervolgens met een voor ons allen duidelijk waarneembaar verminderd 'risicobewustzijn' aan het vliegen slaan, ons (en uiteindelijk ook zichzelf) geen echte dienst.

Dat van die voetbal, frisbee en boomerang... Klopt, dat zou ook beter geregeld moeten zijn. Maar ja, u kent de gebruikelijke Nederlandse traditie wel: Eerst wordt er eindeloos gezeurd over regeltjes, die iedereen in z'n vrijheid belemmeren. Dan vliegt er een buurt de lucht in -ik vergroot het even uit om de kern van het probleem zichtbaar te maken- of brandt er een cafe af. Vervolgens hoor je niemand meer klagen over gebrek aan persoonlijke vrijheid, maar heeft ineens de overheid het laten afweten bij de handhaving van de regels...

Laten we als modelvliegers lering trekken uit dit soort processen (die vuurwerkopslag stond daar ook al jaren en het is heel lang WEL goed gegaan) en een dergelijk wreed ontwaken -modelvliegen in Nederland tot nader order verboden- voorblijven!

Niek zei:
Vraag dat morgenavond eens in de jaarvergadering..

Asjeblieft niet zeg... D'r komt waarschijnlijk al zoveel preventief fouileren, als geluids meting, vliegtuig technische staat test, etc... Kijk, dat ding van John, alla, maar ook de Extra van Hans?

Dat van die voetbal, frisbee en boomerang... Klopt, dat zou ook beter geregeld moeten zijn.
niet overdrijven a.u.b. m'n zoontje mag van mij op een grasveldje voetballen.

en als je swiftje tegen een auto klapt en het accutje vliegt eruit, gegarandeerd dat het apkketje van 100 gram toch wel een deukje kan achterlaten.
Ik heb dit voorbeeld alleen aangehaald om de veerkracht van EPP te illustreren. Het accuutje kan er overigens alleen uitvliegen als je de swift pakt en keihard met de punt op tafel slaat en wel loodrecht op de vliegrichting, kwestie van mechanica.

Het is duidelijk dat we hier van mening verschillen, toch zal ik af en toe er op blijven wijzen dat je het zelf ook kan leren en dat dit in vergelijking met vroeger veel makkelijker is geworden door o.a. EPP-modellen, Internet en Flight Simulator dit is een feit en ik ben niet de enige die het zo doet of zal doen of we dit hier nu willen of niet. Ook is het zo dat je met een schuimvleugel niet veel gevaarlijker bent voor je omgeving dan met vele andere sporten.

Ik de zal mensen ook blijven verwijzen naar dit forum als ze meer willen weten over modelvliegen. Er zijn echter meer bronnen van informatie. Je bent niet geloofwaardig als je niet op andere mogelijkheden wijst:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=77666
Aan de hand van discussies zoals op dit forum moeten mensen zelf maar beslissen wat ze doen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik m'n eigen weg gegaan ben en (nog) niet lid ben geworden van een club. Voor mij is dit de snelste weg naar succes gebleken. Ik weet nog niet van welke club ik lid ga worden maar ik wil zo snel mogelijk m'n brevet halen. En ik wacht bewust met de aanschaf van een aantal modellen (projeti brushless of V.I.P.-pylonracer) tot ik lid ben en m'n brevet heb. Kortom ik heb niks tegen clubs. En hoop in de toekomst velen hier aanwezig ook persoonlijk te kunnen ontmoeten. Wil in ieder geval naar de elktro fly-in komen. Verder blijf ik de Swift promoten en hoop dat er van de zomer genoeg mensen zijn zodat we het verder kunnen uitvechten met onze swifts ( :twisted: voor persoonlijke duels graag een PB’tje sturen).

Micha zei:
Aan de hand van discussies zoals deze moeten mensen zelf maar beslissen wat ze doen.

Nou, liever niet dus... Want hoe voorkom je dan, dat die 97% onvoldoende getalenteerden ellende aanrichten?

Je kunt, hoe goed bedoeld ook, geen uitspraken als deze doen met slechts jezelf als vergelijkingsmateriaal. Of eigenlijk kun je ze wel doen, maar inhoudelijk zijn ze dan feitelijk onjuist.
Als je erbij zou vertellen, dat van de 100 personen er maar 3 evenveel kans hebben om het, net als jij, wel te redden dan klopt je bewering wel.

Dat impliceert echter, dat het (ver boven-) gemiddeld gesproken verstandiger is om het club/instructietraject te volgen, omdat je dan maar een uitvalpercentage rond de 15 % hebt.

Als je dat er ook bij vertelt klopt het verhaal weer.

Als je dat er ook bij vertelt klopt het verhaal weer.

Hoef ik niet te doen dat doen jullie wel :D als ik er nog eens iets over zeg dan zal ik nadrukkelijk ook naar jullie mening verwijzen.
Maar wees gerust ik heb geen zin om dit punt steeds weer op te halen of deze discussie iedere keer te voeren.

Back