Beginner zoekt vliegtuig

wildvliegen

hio ik wil het niet promoten of zoo maar als je 15 a 20km van een veld
af woont en je raced vanaf je werk snel naar een veldje om nog even te ontspannen zoals ikke heb ik er geen probleem mee
altijd elektro dat wel :oops: ik moet anders 50 km rijden
en mijn zender en spullen in de auto laten op het werk
is duurder dan auto
nu was de auto niet echt duur
en over vliegduur met twicells 750 30 min rondjes vliegen
en met de graupner bussard met een pakket 2400 6 cellen
minimaal dat zelfs als er geen thermiek is 30 min
zonder kokams wil het ook
en geen stank niet poetsen geen gestank in de auto geen vlekken in broek
zender blijft schoon en plakt niet
4 pakketten mee en zender en bussard en als de zon schijnt
ben ik na 3 uur er echt wel zat van aan de grondt met dat ding
en wat niet mag is leuk
en als er een schaalkist met 200kmpu 15kg de lucht in gaat op de club
ben ik er wel bij om dat te zien en ga ik niet vliegen
moet het nog wel zien schaalkist 15kg??? 200????????? :?:
die snelheid is niet meer schaal dacht ik mischien turbine?
en als je 5 km van een veld af woont ga je er wel vliegen denk ik
ikke wel dan en veroorzaak je geen storing

ik denk dat we hier nooit uit komen dus kunnen we het maar beter laten rusten wild vliegen of niet :D

Re: wildvliegen

wiebe zei:
ik denk dat we hier nooit uit komen dus kunnen we het maar beter laten rusten wild vliegen of niet :D

Klopt, Ik heb geprobeerd het te lezen en kom er inderdaad niet uit.....;)

Misschien is de 40MHz voor parkflyers zo gek nog niet :D ,maar goed, radio interferentie is wel een punt. Het mooiste zou zijn om een aantal kanalen te reserveren voor parkvliegers. Of om een kaart te maken met alle vliegclubs (en dan cirkeltjes van 5 km er omheen). Ik denk toch dat wildvliegen met parkvliegers en/of EPP een trend gaat worden of we dit nu willen of niet. Ook zou je kunnen overwegen om bij ieder forum lid in z'n profiel z'n frequentie te vermelden http://www.slope-combat.de/mailings.htm.

Door te roepen het mag niet, voorkom je niet dat bepaalde dingen gebeuren, je kan alleen uitleggen wat de risico's zijn waarna het de persoonlijke verantwoordelijkheid is van mensen wat ze met die informatie doen.(Geld voor een hoop dingen in 't leven). Mijn stelregel is doe wat je wilt zolang dat niet ten koste gaat van anderen.

Promotie van wild vliegen is inderdaad geen goed idee ik zal m'n posts dan ook zodanig formuleren dat ze niet meer als promotie voor wildvliegen gezien kunnen worden. Maar ik speel wel met de gedachte om om aan de kust slope-combat meetings te organiseren. Gezien de status van het hellingzweven in Nederland zou dit automatisch promotie voor wildvliegen zijn.

Wordt dit dan het einde van de modelvliegerij in Nederland, welnee!
Zolang er Kite surfers, vliegeraars met karretjes e.d. dergelijke op het strand zijn kan een wolk Zagi’s er ook nog wel bij. Je kan beter op dit soort ontwikkelingen anticiperen dan alleen maar te roepen dat het niet mag, gebeuren gaat het toch wel.
Om e.e.a toch te reguleren zou een soort vrijstelling zoals die nu voor Schermvliegers geldt http://www.knvvl.nl/Nota Recr_Sportluchtvaart KNVvL.pdf (pagina 20) een oplossing kunnen zijn, dus wel een brevet halen maar toch buiten het club terrein vliegen. Bij het organiseren van een combat meeting zouden de modellen dan ook nog aan bepaalde regels moeten voldoen. http://www.epp-fun.de/combat-regeln.htm

Dus geen promotie meer bij beginners in de trant van ga maar wildvliegen, maar wel contact zoeken met gelijkgestemden om eens een combat sessies te houden. Het is natuurlijk wel essentiel om de informatie in de juiste contekt te presenteren. Om tegen beginners te zeggen “ga maar wildvliegen” is inderdaad niet de juiste manier.

ik denk dat we hier nooit uit komen dus kunnen we het maar beter laten rusten wild vliegen of niet

Welnee dit is Holland we lullen net zo lang door tot we een compromis bereiken, lukt dit niet zetten we er een commissie op. Komen we er dan nog niet uit kunnen we altijd nog gedogen.
:proost:

gerard_nl zei:
Kokam 14.8v, 5200mA (4S5P of 1020mA cells),

dat vind ik het grootste nadeel nog van electro, tel eens uit wat voor mooie brandstof motor je hier nog voor hebt, en dan moet er ook nog een dure regelelaar met motor bij :(
vind het gewoon (nog) te duur, als het goedkoper gaat worden ga ik zeker ook electro vliegen, dan hoef ik ook es een keer niet te poetsen :D
Geen slijtage, geen brandstofkosten, geen uitlaat(bochtje), de regelaar wordt goedkoper als je je bedenkt dat er geen gasservo nodig is. Wel nodig: een goede acculader.

Als je met een parkflyertje iemand aanvliegt zal de persoonlijke schade gering zijn, als het dan in de krant komt, zal de schade voor de hobby aanzienlijk zijn.

Nog even over clubs/instructeurs enzovoort. Gemiddeld zien we bij ons in een beginnerstoestel vijf fouten. Meestal niet erg, vaak op het veld of dezelfde avond nog verholpen. Maar die fouten zorgen er wel voor dat het toestel slecht of helemaal niet vliegt. Hoe kan je als beginner een toestel trimmen als je nog niet kunt vliegen en ook niet weet hoe een toestel behoort te vliegen? Een vicieuze cirkel. Zonder ervaren hulp is het de moeilijke weg.

Toch lukt het een hoop mensen om m.b.v. het internet van die prachtige motortjes te bouwen. Was zonder internet vast niet allemaal gelukt.
:wink:
Behoud me het recht voor om beginners die zelf aan het "klooien" zijn te helpen. Doorlezen van b.v. deze site vergroot de kans op succes toch wel aanzienlijk: http://www.yourzagi.com
Nogmaals ik zal het niet zonder meer promoten. Hoewel dit ook wel weer een erg leuk toestelletje is: http://www.dslextreme.com/users/metzes/

Zou deze Nieuwe Gevaarlijke Substantie nog te stoppen zijn: http://www.slope-combat.de/eppsucht/index.htm :P

:proost:

gerard_nl zei:
Kokam 14.8v, 5200mA (4S5P of 1020mA cells),

dat vind ik het grootste nadeel nog van electro, tel eens uit wat voor mooie brandstof motor je hier nog voor hebt, en dan moet er ook nog een dure regelelaar met motor bij :(
vind het gewoon (nog) te duur, als het goedkoper gaat worden ga ik zeker ook electro vliegen, dan hoef ik ook es een keer niet te poetsen :D

OK, maar kijk eens waar de overweging nu over gaat: of je geluid mooi vind, en of je het geld er voor over hebt. Of het goed vliegt of niet is nauwelijks een issue meer.

Over kosten: Wat kost de PC waar je nu op zit te kijken? Hoe vaak koop je een nieuwe (gemiddeld 3 jaar) en waarom? Het is een keuze waar je je geld aan besteed.

eigelijk ben ik nog maar vijftien jaar.
Ik ga nog naar de winkel om wat rond te kijken dan zie ik wel welke ik koop.

@nitwit

uhmmm.... kamikaze is een mooi begin? wat ben je van plan te doen als je het vliegen een beetje onder de knie hebt? 8O 8O :o

~ mike

Micha zei:
Misschien is de 40MHz voor parkflyers zo gek nog niet :D ,maar goed, radio interferentie is wel een punt. Het mooiste zou zijn om een aantal kanalen te reserveren voor parkvliegers. Of om een kaart te maken met alle vliegclubs (en dan cirkeltjes van 5 km er omheen). Ik denk toch dat wildvliegen met parkvliegers en/of EPP een trend gaat worden of we dit nu willen of niet. Ook zou je kunnen overwegen om bij ieder forum lid in z'n profiel z'n frequentie te vermelden http://www.slope-combat.de/mailings.htm.

Door te roepen het mag niet, voorkom je niet dat bepaalde dingen gebeuren, je kan alleen uitleggen wat de risico's zijn waarna het de persoonlijke verantwoordelijkheid is van mensen wat ze met die informatie doen.(Geld voor een hoop dingen in 't leven). Mijn stelregel is doe wat je wilt zolang dat niet ten koste gaat van anderen.

Promotie van wild vliegen is inderdaad geen goed idee ik zal m'n posts dan ook zodanig formuleren dat ze niet meer als promotie voor wildvliegen gezien kunnen worden. Maar ik speel wel met de gedachte om om aan de kust slope-combat meetings te organiseren. Gezien de status van het hellingzweven in Nederland zou dit automatisch promotie voor wildvliegen zijn.

Wordt dit dan het einde van de modelvliegerij in Nederland, welnee!
Zolang er Kite surfers, vliegeraars met karretjes e.d. dergelijke op het strand zijn kan een wolk Zagi’s er ook nog wel bij. Je kan beter op dit soort ontwikkelingen anticiperen dan alleen maar te roepen dat het niet mag, gebeuren gaat het toch wel.
Om e.e.a toch te reguleren zou een soort vrijstelling zoals die nu voor Schermvliegers geldt http://www.knvvl.nl/Nota Recr_Sportluchtvaart KNVvL.pdf (pagina 20) een oplossing kunnen zijn, dus wel een brevet halen maar toch buiten het club terrein vliegen. Bij het organiseren van een combat meeting zouden de modellen dan ook nog aan bepaalde regels moeten voldoen. http://www.epp-fun.de/combat-regeln.htm

Dus geen promotie meer bij beginners in de trant van ga maar wildvliegen, maar wel contact zoeken met gelijkgestemden om eens een combat sessies te houden. Het is natuurlijk wel essentiel om de informatie in de juiste contekt te presenteren. Om tegen beginners te zeggen “ga maar wildvliegen” is inderdaad niet de juiste manier.

1) 40MhZ voor wildvliegers?? Lijkt mij dat de auto- en boot jongens daar niet vrolijk van zullen worden.

2) Ook voor hellingvliegen: Kijk om je heen. Op diverse plaatsen langs de kust wordt dit op min of meer geregelde basis beoefend. Alhoewel dat niet noodzakerlijkerwijs mensen hoeven te zijn die zich hebben georganiseerd als bij de kamer van koophandel ingeschreven club en ook niet aangsloten hoeft te zijn bij KNVvL of federatie zijn het wel mensen die elkaar hebben opgezocht omdat dat makkelijker communiceert over te gebruiken kanalen etc. In zeker zin dus ook een club. Hoewel ik ieder goed nieuw initiatief op modelvlieggebied toejuich is het bij het organiseren van meetings op wat voor gebied dan ook belangrijk om in contact te komen met deze mensen en daar over zaken af te spreken!! Indien die afspreken er zijn gaaat men automatisch bij elkaar staan en is er weer spreke van een "club". De stelling dat dit een promotie is voor wildvliegen kan ik dus niet onderschrijven.

3) Vliegeraars, kitesurfers enzovoorts zenden geen radiosignalen uit. de impact van hun handelen blijft daardoor beperkt tot de lokatie waar zij zelf aanwezig zijn.

4) Wildvliegen met EPP of parkmodellen als trend?? Lijkt mij met name in het westelijke deel van het land een trend die onmogelijk lang kan standhouden; door gebrek aan afstemming door vliegers onderling en de daardoor veroorzaakt problemen zoekt iedereen net als bij de opkomst van het radiovliegen elkaar al snel weer op en ontstaan nieuwe clubs...

Indien die afspreken er zijn gaat men automatisch bij elkaar staan en is er weer spreke van een "club". De stelling dat dit een promotie is voor wildvliegen kan ik dus niet onderschrijven

Mooi dan houdt ik tenminste geen pleidooi voor wildvliegen meer. :wink:
(Dit is natuurlijk ook een kwestie van definities.)

Ben het in grote lijnen wel met je verhaal eens. Ik loop ook wel wat op de zaken vooruit. Het wordt nu tijd om eerst wat meer ervaring op te doen met bouwen/vliegen.
Heb een paar dagen geleden m'n Bluto: http://www.northcountyflyingmachines.com/bluto.htm
binnen gekregen, maar wat hellingzweven betreft ga eerst ervaring opdoen met deze: http://www.epp-fun.de/frame.htm?/weasel1.htm (met mini-LRK) en ondertussen lid worden van een club en m'n brevet halen.

met kamikazevliegen bedoel ik dat er niet zoveel geoefend hoeft geworden. Maar je hebt wel gelijk dat het dan snel weer over is. :twisted:
Hoeveel kost eigelijk een helegoedkope beginner?

nitwit zei:
Hoeveel kost eigelijk een helegoedkope beginner?

wil je een hele goedkope beginner of een hele goede beginner kope?

bijvoorbeeld de Charter van Robbe (ik noem maar es wat :lol: ) kost om en nabij de 80 euro... voor 150 euro heb je ditzelfde toestel, maar dan arf (bijna klaar om te vliegen).

Er zijn echter ook mensen die met kunst en vliegwerk een modelletje in elkaar prutsen voor nog geen 25 euro... (bijvoorlbeeld de Heron, rolroertrainertje). het is maar NET wat je wilt (en kunt) natuurlijk!

~ Mike

Is de Robbe dan goed?
jezus mina, ik dacht dat een goede ongeveer 600 euros zou kosten!
Is arf of die van 80 leuker om in elkaar te zetten?
Ik zou ook graag eentje willen voor het bouwen. 8)

nitwit op die 600 € kom je ook nog wel :D want je moet nie alleen het vliegtuig hebben.. daar komt nog de koste van een motortje bij servos lader accu ontvanger brandstof tank en een zender en dan nog de brandstof en de vlieglessen.. dan kom je gemiddeld op zon 500 € het kan goedkoper alleen dan moet je alles 2de hands kopen dat is nie echt aan te raden om een 2de hands model te kopen.

Ik heb gelezen dat je een brevet nodig hebt om zelfstandig te vliegen.
Welke punten staan daar allemaal in?

P.S Is die Robbe dan brandstof?
en als hij bij 150 arf is, hoe kan het dan zo snel 600 worden :?:

Back