Beginner zoekt vliegtuig

nitwit zei:
Ik heb gelezen dat je een brevet nodig hebt om zelfstandig te vliegen.
Welke punten staan daar allemaal in?

P.S Is die Robbe dan brandstof?
en als hij bij 150 arf is, hoe kan het dan zo snel 600 worden :?:

de charter van robbe is inderdaad bedoeld voor brandstof (4-6cc motor). Als je van bouwen houdt, moet je dus geen ARF model kopen. ARF houdt trouwens alleen in dat het meeste plak, zaag, snij en folie-bespan werk reeds voor je gedaan is. Zaken als electronica, de motor etc etc moet je er nog los bij kopen. Net wat Peter Loohuis al zei, het uiteindelijke kostenplaatje moet je toch zzien tussen de 250 - 500 pleuro's (afhankelijk van wat je er allemaal bijkoopt, en of het al dan niet 2e hands is). Wat dit betreft moet je ook ff bij een vliegclub aankloppen, misschien kun je daar 2e hands een zendersetje incl. ontvanger en servo's kopen, is in sommige gevallen zeker de moeite waard!

je moet inderdaad een vliegbrevet halen om zelfstandig te kunnen en mogen vliegen op een vliegclub. Zelf heb ik 'm nooit kunnen halen omdat altijd OF de examinator OF mijn instructuur niet aanwezig was, maar dit ff terzijde :evil: !!! Je moet uiteindelijk zelfstandig kunnen opstijgen en landen, touch-and-go, overshootje maken, vlakke acht, elips, looping, rol en misschien nog meer. Als je een beetje feeling hiervoor hebt, dan valt het allemaal zat mee en heb je binnen no-time je brevetje gehaald (jippeee!).

veel succes ermee~ :wink:

Mike

als ik nou die van 80 euro's neem, kost dat dan nog 70 euro om hem vliegklaar te maken of is gaat die 70 euro naar de fabrikant omdat die hem al in elkaar heeft gezet? Als die van 80 zoveel blijft neem ik die, kan ik lekker bouwen en ondertussen sparen voor goede apparatuur enz.

Groeten Laurens

nitwit zei:
als ik nou die van 80 euro's neem, ...
Voor 70E heeft de fabrikant het lijmwerk gedaan, en er folie op geplakt (zit niet in de 'echte' bouwdoos). Waarschijnlijk zitten er bij de ARF nog wat extra zaken als wielen en quicklinks die mogelijk in de bouwdoos niet zitten.

En folie is ook al aardig duur :) Denk niet dat ze je met de meerprijs een poot uitdraaien :) En d'r is mij al meermaals verteld dat het, het meest verstandig is om ARF te beginnen. Heb 2x proef gevlogen op de club met een Robbe Charter (4cc OS-Max).

Ik ga zelf binnenkort ook beginnen (Moet nog 2 van m'n 4 RC-Auto's verkopen :P), en ga hoogstwaarschijnlijk voor een Graupner Trainer 400 (met rolroeren) en een 6.5cc Irvine. Niemand op de club waar ik ga vliegen heeft MVVS dus zal maar niet eigenwijs een MMVS gaan aanschaffen :P

Als je alle spullen bij de bouwdoos van de charter koopt om hem net zo compleet te maken als de ARF ben je een 140 Euro kwijt !!
En dan moet je hem nog zelf bouwen !!..... met het risico dattie niet goed in elkaar zit en dat je een heleboel moet veranderen !!
Er zijn goedkopere modellen, Bij ons op de club is de Excell 2000 (109€) een aardig ingeburgerde beginnerskist, welliswaar met rolroeren maar een stukkie groter als de charter, een 6,5 cc erop geeft meer dan voldoende vermogen en dan heb je meteen een knappe motor voor de volgende !!
..........................Peet............................8)

Wat off-topic, maar toch.
Charter versus Excel2000
Howel natuurlijk alle twee trainers toch heel andere toestellen. Een Charter is licht en danst een beetje door de lucht. Kan met weinig vermogen gevlogen worden. Is een prettig toestel bij milde windomstandigheden. De Excel is relatief zwaar en vliegt veel vlotter en zet derhalve bij landen, op ons kleine veldje, nog een aardig eind door. Kan beter tegen wat meer wind.

dan denk ik dat het dan nog beter een excel2000 kan worden, want het waait vaak in dit land

verder als je meer tips voor m'n koopjes :sniper: hebt dan hoor ik die graag.

Groeten Laurens

Powerpete zei:
....Er zijn goedkopere modellen, Bij ons op de club is de Excell 2000 (109€) een aardig ingeburgerde beginnerskist, welliswaar met rolroeren maar een stukkie groter als de charter, een 6,5 cc erop geeft meer dan voldoende vermogen en dan heb je meteen een knappe motor voor de volgende !!
..........................Peet............................8)

Stonden er zondag 4 op het veld.
Ik bij een duikvlucht reddingsactie net een fractie tekort :( , dus 1tje heeft nu wat repareerbare schade (paar vleugelspantjes, kielvlak, maar vleugelliggers OK).
Avondje werk en het vliegt weer zou ik zeggen.
Eigenaar gaat echter waarschijnlijk toch weer een nieuwe halen.
Afweging tijd, geld en vaardigheid is nu eenmaal voor iedereen anders.

Goed dat er een keuze is tegenwoordig. Zelf gebouwde charters zijn mischien wat minder gebruikelijk dan vroeger, maar toch zeker niet verboden :lol: .

Ik ben op de club in de buurt geweest. Gezellig en interresant.
Maar eigelijk weet ik niet welke klasse ik zal nemen.
En ik weet ook nog niet zeker of ik brandstof of electro zal nemen.
Kunnen van jullie eigen klasse en brandstof/electro de voor en nadelen opnoemen. Alvast bedankt.

nou dan zal ik maar beginnen :pc:
ik vlieg met een brandstof model waar ik heel veel plezier aan heb.
nadelen vind ik: romp/vleugel na vlucht erg vet, meer ervaring nodig met starten etc., mag niet op alle verenigingen vliegen.
voordelen: het gave geluid vind ik zelf geweldig, je leert ook gelijk een beetje hoe een brandstof moter er uit ziet van binnen, je hoeft de accu niet op te laden na een vlucht: gewoon tanken en aantrappen en vliegen maar weer!! :lol:

Waardoor word de vleugel vet?
En voor de mensen van de LLC, mag je met brandstof ook op de vereniging?

MZZL Laurens

Door de verbruikte olie dat uit je uitlaat komt... :)

Lekkere criteria.. Glassex en een doekje en je model is weer schoon...

Laurens (ex-nitwit) zei:
Waardoor word de vleugel vet?
door de afvalstoffen die uit de uitlaat komen, je kan er ook evt. een speciaal pijpje aan doen die dat voorkomt.

Laurens (ex-nitwit) zei:
dus eigelijk is het geen echt nadeel?
mwah echt nadeel? het is jammer, bij mij is na het vliegen mijn hele staartvleugel helemaal vet, is een beetje smerig

Ik vind van niet.. Kijk.. Er zijn altijd van die Electro-rakkers :P hier op het forum die brandstof maar vies en omslachtig vinden.. Ik vind dat laden, het wachten erop, en het gesleep met accu's een nadeel.. :)

Alle beginners bij ons op de club vliegen brandstof... :)

Jorrit zei:
Ik vind van niet.. Kijk.. Er zijn altijd van die Electro-rakkers :P hier op het forum die brandstof maar vies en omslachtig vinden.. Ik vind dat laden, het wachten erop, en het gesleep met accu's een nadeel.. :)

Alle beginners bij ons op de club vliegen brandstof... :)

ho wacht effe, ik heb niet gezegd dat ik het vies vond, ik vind het lastig, maar dat geprul met accu's vind ik ook niks.

over rotzooi maak ik me niet zoveel zorgen, maar ik heb geen geduld en geen geld voor 2 accu's (eigelijk heb ik helemaal geen geld) :(

zoals onderschrift al zegt "moet nog ff een baantje vinden " Gewoon een (ochtend) kranten wijk nemen of zoiets. Of stap gewoon bij een bedrijf binnen. :D

Back