beginner

• Topicstarter Topicstarter curiculus
  • Startdatum Startdatum
C

curiculus

Guest
Hallo,
Ik heb de afgelopen jaren heel wat plastic modelbouwpakketten in elkaar gestoken, en ben nu op zoek naar iets anders. Zo zou ik willen beginnen met scheepsbouw. Ik heb ondertussen al heel wat gelezen hierover op het internet en het lijkt precies toch allemaal iets moeilijker dan ik op het eerste zicht dacht. Welk bootje zouden jullie mij aanraden als absoluut beginner? Het is niet de bedoeling dat het echt kan varen. Welk zijn de betere internetshops waar ik zo'n bootje het best kan kopen?

Zomaar een bootje aanraden is niet voor de hand liggend. Er zijn zoveel soorten en modellen....

Dus eerst wat bijkomende vraagjes:
* Ik neem aan de je dus een boot in hout wil gaan bouwen?
* Wat is je ervaring met houtbewerking (algemeen dan - en heb je voldoende basis gereedschap voor houtbewerking zoals een handzaagje, fijne vijltjes, schuurpapier, schuurblok, houtlijm, klemmetjes, ...)
* Welk type boot intresseert jou het meeste? Een klassieke motorboot, een zeilschip, een sleper,....

De meeste "grote" fabricanten zoals Amati, Billing Boats, Mantua,... hebben vaak wel een aantal schepen in hun assortiment die qua moeilijkheidsgraad speciaal afgestemd zijn op beginners. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst weten of je een zeilboot of een sleper of iets anders wil niet ;)

Beste Curiculus, Dazzler heeft natuurlijk gelijk als je in de houtbouw wil gaan. Maar je hebt nu veel ervaring opgedaan in de plasticmodelbouw. Je kan een zachte overgang maken door te beginnen met een bouwkit met een kunststof romp en eventueel een gemengde opbouw hout-kunststof. Dan kan je je ervaring uit de plastic modelbouw gebruiken. Kijk maar eens op de volgende websites; robbe modellsport, modelismo, modelling, modélisme, modellistica en Graupner Modellbau: Home
Groetjes, Jos

Voor de duidelijkheid, ik heb dus totaal geen ervaring met hout. Ik heb dus zelf geen gereedschap, maar mijn pa is redelijk technisch en die heeft wel heel wat materiaal dat mogelijk van pas kan komen. Dus dat is niet echt een probleem.
Ik heb nog eens rondgekeken op heel wat sites en ben o.a. op deze 2 pakketten uitgekomen die me wel aanspreken (Corel Scotland en Corel Revenue Ranger Guardiacoste):
MC Ronse
Is dit ideaal voor een beginneling? Ik heb ook nog wat vragen over de verf die gebruikt wordt voor zo'n schepen: bestaat er daarvoor speciale verf, of moet ik zelf verf gaan zoeken in één of andere verfwinkel?

Corel bouwdozen zijn niet aan te raden voor een beginner , het hout om de huid te bouwen is te hard .

Neem bouwdozen van "Billing Boats" of nog goedkoper , deze van "Soclaine" , het zijn niet varende modellen , maar om een eerste romp te bouwen , is dat de beste oplossing .

Ik had 20 jaren geleden een houten romp op plan gebouwd en dan voor enkele jaren met modelbouw gestopt .

Als ik tien of twaalf jaar geleden de hobby weer oppakte , heb ik de "Bisquine" van "Soclaine" gekocht , de romp was heel eenvoudig te bouwen , het hout was gemakkelijk buigbaar , echt een genot om mee te werken . Ik had dit gedaan om weer een beetje met hout leren werken , mijn bedoelingen waren om later met bouw op plannen verder te gaan .

je kan gemakkelijk zulke bouwdozen vinden voor minder dan 100 € .

een tweede raad die ik kan geven : wordt lid van een scheepsmodelbouwclub in je buurt , daar kun je veel van leren ...

de groetjes ,

Laurent

Beste Curiculus, als absolute beginner in houtbouw zou je best ook eens kijken bij Billingboats. Ze hebben een systeem van 0 tot 3 sterren. 0 voor absolute beginner en 3 sterren voor de experts. Dus als je daar een kit 0 kiest zit je zeker goed om te beginnen. De bouwdozen van Corel lijken me meer geschikt voor een modelbouwer met wat ervaring.
Website Billingboats ; Billing Boats Official Website
Groetjes, Jos

Ik heb als eerste bootje de scotland van corel gebouwd. Het aanbrengen van de beplanking is inderdaad niet zo simpel, maar met een beetje doorzettingsvermogen en handigheid is het best wel doenbaar hoor

Op jullie aanraden ga ik dan waarschijnlijk voor een boot van billing boats, de colin archer: Billing Boats Official Website
Ik had ook nog een vraagje over de lijm. Is het echt nodig dat je speciale lijm voor modelbouw gebruikt (uhu-lijm) of is gewone houtlijm even goed?
En heeft iemand ervaring met deze winkel: A&R Modelbouw Is deze betrouwbaar?

Beste Curiculus, de Colin Archer lijkt me een heel mooi scheepje om mee te beginnen. Op de website van Billing Boats vindt je ook nog "Tips en Hints" die heel leerrijk zijn, die moet je echt eens lezen. Wat je lijmvraag betreft: Voor mijn historische schepen gebruik ik ook gewone witte houtlijm. Alleen voor het lijmen van metaal op hout ( of omgekeerd ) gebruik ik Stabilit Express. Deze laatste is in Nederland blijkbaar nog moeilijk te krijgen, maar kan via internet gemakkelijk in Duitsland besteld worden. Veel succes met de bouw.
Groetjes, Jos

beginners bootje

Hallo ik ga ook beginnen in de modelbouw en nou vroeg ik me af of dit bootje iets was om mee te beginnen....Dolly Harbor Launc.... dit bootje komt van robbe

alvast bedankt
Thimon

Beste Thimon, de " Dolly " is zeker een mooi scheepje om te beginnen. Robbe geeft zelf aan dat het een goed scheepje is om te beginnen. Als je de Dolly wil bestellen, vergeet dan niet van ook de beslagset en de aanbevolen motor gelijk mee te bestellen. Het uitzicht van dergelijke scheepjes wordt vooral bepaald door de uitrusting. Een scheepje dat ook perfect is om te beginnen is de " Paula III " van dezelfde firma. En als je in overweging neemt dat de beslagset en de motor reeds inbegrepen zijn in dit pakket, dan ligt de prijs ongeveer op dezelfde hoogte als die van de " Dolly".
Groetjes, Jos.

Je zou ook eens kunnen kijken op de site van Hobby en Modelbouw http://www.hobby-en-modelbouw.nl. Daar hebben ze een sterrensysteem van 5. Zowel voor stand- als voor varende modellen.
Ze hebben daar ook een afdeling waar op moeilijkheidsgraad is gerangschikt, dus da's helemaal makkelijk.

Back