Beginners problemen met de Arrow Plus trainer EVO

Hallo ben een beginnende vlieger en ben na een aantal indoor heli's overgestapt op de Robbe Arrow Plus trainer EVO.
Train ideaal in een sporthal en heb al flink de controle over de heli. Heli is al wel een keer flink gecrasht maar alle onderdelen zitten er weer op en de winkelier heeft hem nagekeken, ingevlogen en keurde hem goed.
Ik loop echter tegen 2 probleempjes aan:

1 - bij het opstijgen trekt de heli direct naar links en hangt scheef als ik hem in de staart kijk. Trimmen vind ik niet effectief.
2 - bij het trimmen krijg ik hem redelijk stil en als ik hem daarna niet corrigeer begint hij vanzelf rondjes te draaien en deze cirkels worden snel groter.

Graag wat tips

Hoi,

Je eerste punt is dacht ik vrij normaal. Voor de uitleg moet je echter niet bij mij zijn.
Dat tweede, dat de heli cirkels gaat vliegen, is niet normaal. Het is niet zo dat de heli ongecorrigeert stil hangt, maar ik dacht niet dat deze dan cirkels hoort te vliegen.
Als je wel corrigeert, dan doet de heli het niet??

In dat geval zou ik zeggen, blijven corrigeren.

Groet.
Jasper

Hallo ben een beginnende vlieger en ben na een aantal indoor heli's overgestapt op de Robbe Arrow Plus trainer EVO.
Train ideaal in een sporthal en heb al flink de controle over de heli. Heli is al wel een keer flink gecrasht maar alle onderdelen zitten er weer op en de winkelier heeft hem nagekeken, ingevlogen en keurde hem goed.
Ik loop echter tegen 2 probleempjes aan:

1 - bij het opstijgen trekt de heli direct naar links en hangt scheef als ik hem in de staart kijk. Trimmen vind ik niet effectief.
2 - bij het trimmen krijg ik hem redelijk stil en als ik hem daarna niet corrigeer begint hij vanzelf rondjes te draaien en deze cirkels worden snel groter.

Graag wat tips

Dat de heli schuin hangt is normaal, dat komt door de de druk van de staartrotor en de richting waarin de hoofdrotor draait.

Dat eruit trimmen is geen optie. Gewoon de heli afstellen/ trimmen tot hij zo goed mogelijk stilhangtop1 plek.

Wat bedoel je met rondjes draaien? Draait de heli om zijn eigen as? Dan is het een gyro probleem.

Woonplaats vermelden zou handig zijn.

Is t een fixed pitch?
Die hebben vaak last van het toilet bowl syndroom,
- Fors en Snel even tegensturen helpt.
- kijk de speling na van servos naar kop.

Dank voor jullie support en zal het een en ander toelichten en als ik het niet juist heb, geef het aub even aan.
- de heli is altijd goed te corrigeren met de hand en de trimfuncties van de rollfunctie naar links kan ik niet opmerken.
- Als de heli opstijgt heb ik begrepen is het normaal dat hij wegtrekt. Oke dat is duidelijk.
- dat hij scheef hangt zou ik kunnen corrigeren met de staafjes die aan de servo's zitten
- Als ik hem dan met de hand corrigeer, krijg ik hem "redelijk stil" op een hoogte van zeg maar 1,50m. Daarna begint hij met de neus naar voren, rondjes linksom te draaien. Inderdaad een soort van toiletdoorspoeling.

Dus mijn grootste probleem nu is:

- rollt sterk naar 1 kant op
- hangt scheef in de lucht

- hangt scherf = niets aan te doen.

- doorspoelend toilet: TEGEN sturen, SNEL, niet achter je model aan wandelen.

- de heli is altijd goed te corrigeren met de hand en de trimfuncties van de rollfunctie naar links kan ik niet opmerken.
- Als de heli opstijgt heb ik begrepen is het normaal dat hij wegtrekt. Oke dat is duidelijk.
- dat hij scheef hangt zou ik kunnen corrigeren met de staafjes die aan de servo's zitten
- Als ik hem dan met de hand corrigeer, krijg ik hem "redelijk stil" op een hoogte van zeg maar 1,50m. Daarna begint hij met de neus naar voren, rondjes linksom te draaien. Inderdaad een soort van toiletdoorspoeling.

-De trim functie zou je moeten merken aan het feit dat de heli continue iets meer de ene kant op wil drijven, niet aan het meer of minder scheef hangen. Als je "TBE-rondjes" bijvoorbeeld steeds verder naar links drijven, iets rechts trimmen. Zelfde voor voor/achter.
-Het wegtrekken bij loskomen is inderdaad min of meer normaal (de ene heli doet het meer dan de andere) en word veroorzaakt doordat vanaf dat de skids grondcontact verliezen, opeens een andere balans tussen alle krachten ontstaat (is niet helemaal correct, maar een prima uitgangspunt voor het kweken van begrip). Gewoon leren om dit op te vangen, en you're good to go
-scheef hangen NIET corrigeren, en al helemaal niet met de stangetjes die aan de servo zitten. Het hoort gewoon bij een heli met staartrotor (of beter "heli met horizontale momentcompensatie" maar da's zo'n hele mond vol).
-TBE (rondjes draaien) word veroorzaakt door hele lichte hoekafwijkingen tussen rotorsysteem en stabilisatiesysteem (flybar danwel E-stab) en kun je meestal weinig aan doen. Speling minimaliseren is een van de weinige dingen maar dan houd het wel op. Het enige wat echt effectief is, is leren het de kop in te drukken zodra het optreed door goed getimed even tegen de beweging in te sturen (dus even wachten tot de heli dwars opzij beweegt in de cirkel, en dan kort daar tegen in sturen).

Groet, Bert

Dat is het leuke van heli vliegen :mrgreen:
Velen denken dat het sturen ervan hetzelfde gaat als bij een auto/boot, wachten tot het ding een kant op gaat, en dan corrigeren

Maar bij een heli ben je dan soms al rijkelijk aan de late kant
een heli moet je erg anticiperend actief sturen, je hebt dus geen moment rust zolang de skids los zijn...

Dus als jij ziet dat de heli in hoover iets schever gaat hangen, of langzaam af gaat drijven, meteen tegensturen (rustig natuurlijk), dan voorkom je de hele ongewenste beweging

En door ervaring leer je dan vanzelf hoeveel en wanneer dit moet gebeuren
en op een gegeven moment ga je vanzelf de diverse situaties herkennen, met de bijbehorende correctie

Vanavond weer gevlogen en alle bruikbare tips bekeken.
Geen speling op de servo's of iets dergelijks en heb geaccepteerd dat hij scheef hangt.
Het heeft wel duidelijk te maken met je vlieghoogte en daar reageert hij dan sterk op.
Heb de heli nu redelijk stil en het blijft inderdaad handwerk om hem op positie te houden.
Trimmen naar voren, achter, boven, onder, linksom en rechtsom gaan redelijk goed, maar het zijwaarts links of rechts trimmen is waardeloos. Dus gewoon handwerk.
Het genoemde toilet bowl syndroom moet ik inderdaad abrupt onderbreken.

Kortom tips waren bruikbaar en heb weer een leuke avond gehad.

Het heeft wel duidelijk te maken met je vlieghoogte en daar reageert hij dan sterk op.

Grondeffect? Mijn heli is ook rustiger( in tegenstelling tot mij;)) als hij wat hoger vliegt. Vermoed dat hij op te lage hoogte te maken krijgt met zijn eigen propwash maar de heliboys zullen me wel corrigeren mocht het niet zo zijn

Stevo

Heeft te maken met o.a. de wind.
Als het waait, is de heli meestal i het grondeffect wat rustiger, simpelweg omdat de windsnelheid daar wat lager is, en de turbulentie wat minder kans krijgt al te heftig te ontwikkelen.

Bij windstil weer is de heli boven het grondeffect wat rustiger, omdat je (beetje kort door de bocht, maar het komt dicht genoeg bij de werkelijkheid) in het grond effect wat "in je eigen vuil rondwalst": de lucht die de rotor naar beneden drukt moet naar opzij weg omdat de wereld in de weg zit, en een deel van die lucht komt via een omweggetje weer boven de rotor uit.

Met een CP heb je er minder last van, en is buiten vliegend, de heli meestal net een fractie rustiger in het grond effect qua wiebelen, maar heeft wat meer de neiging tot wegdrijven.
Een FP vlieg je meestal binnen of bij windstil weer, en die is duidelijk rustiger boven het grond effect.

Maar de grootste invloed is de piloot: in het grondeffect kijk je van boven op de heli, zie je iedere zijdelingse of voor/achterwaartse verplaatsing omdat de heli zich t.o.v een achtergrond duidelijk zichtbaar beweegt, en heb je DUS de neiging te corrigeren. Op ooghoogte zie je die verplaatsing veel minder, en stuur je dus meestal ook rustiger.
Deze onrust in het grondeffect, die je dus zelf veroorzaakt, word ook vaak verward met dat de heli onrustig word van het grondeffect.

Mijn ervaring is eigenlijk steevast, dat de heli rustiger word in het grondeffect, anders zou vliegen met zulk weer en die heli niet mogelijk zijn: [media=youtube]4ZvIoPwC3ts[/media]
Tenminste, het vliegen wel maar het landen niet....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Arrow plus trainer EVO = NE 328 A

TBE zou echt niet mogen bij deze heli.
Kijk maar eens op RC Groups waar Bobepine de NE 328A uitprobeert en vooral waar hij de Xtreme upgrades uittest en er zijn ook talloze video's op Youtube die aantonen dat de heli wel echt erg stabiel kan hooveren
.
Je moet eens goed nazien of alles wel behoorlijk vrij functioneert :
-rotorbladen niet te vast noch te los zetten - de schroefjes hebben wel een borgmoertje maar die houden het niet echt goed uit en moeten regelmatig gecheckt worden.
-flybar goed in evenwicht en soepel bewegend ? (ze is te licht - zie verder)
-alle ball-links nazien, bewegen ze soepel ? Zit er geen linkje te ver over een balletje ? link tussen flybar en mixers eventueel lichtjes vervormen : de assen van de balletjes staan in 45 ° tegenover mekaar, door de links die vlak zijn (beide oogjes zitten in hetzelfde vlak) ook in 45 ° te verdraaien gaat de verbinding soepeler werken (in heet water steken, voorzichtig draaien en afkoelen) dan wel juist terug monteren, zal maar in één richting gaan. De gaatjes in de links zijn ook niet symmetrisch, één zijde is een tikkeltje wijder open en die kan moet er op zodat de iets kleinere opening aan de buitenzijde zit.
- overweeg, kost wel een beetje centen, de upgrades van Xtreme. De standaard flybar is een beetje te licht. Deze van Xtreme is in carbonfiber en heeft losse gewichtjes, begin met alle gewicht er op dan is hij een beetje zwaarder dan de standaard en corrigeert beter (je kan hem ook regelen zodat er de flybar de canopy of de staart iet meer kan raken). Plaats de links op de kortste positie van de metal mixers om te beginnen.(Gebruik alleszins daarbij een of andere locktite of je bent gegarandeerd een paar vijsjes kwijt - héél weining gebruiken en in de draad aanbrengen niet op de schroef zelf, anders riskeert er te véél vast te komen zitten.) Je kan ook enkel de Xtreme flybar monteren en de rest standaard laten, dat brengt al een hele verbetering.

"Nothing flies like Nine Eagles ..." en de rebrands ervan ook natuurlijk.
Have fun!
K2

Back