Beginners speed tot 3,5cc

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 20 mei 2007.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het is misschien wat ondergesneeuwd door andere ontwikkelingen, maar we gaan dit jaar van start met een nieuwe beginnersklasse, beginners ofwel plankrompspeed tot 3,5cc. Het is een klasse waar iedereen met een geschikt model en motor aan mee kan doen. De klasse is bedoeld om ten eerste veel lol mee te hebben, en ten tweede om met een pylon in het midden van de vliegcirkel te leren werken. De modellen worden met opzet eenvoudig gehouden: plankromp, motor niet ingebouwd, vast landingsgestel met één of twee wielen, maximale spanwijdte 1 meter, en de vleugel moet binnen 5% symmetrisch zijn.
    De motoren mogen diesel (maar dan wel commerciele types, minimaal 50 van gemaakt)zijn of in de handel verkrijgbare glow motoren met standaard ongemodificeerde demper, geen resonantiepijp. Dieselbrandsof is vrij, glowbrandstof is 80/20, geen nitro. Propellers moeten in de handel verkrijgbare thermoplastische exemplaren zijn, ze mogen wel ingekort worden.

    Lijnlengte voor motoren tot 1,5cc is max. 14.47 meter, 11 ronden is dan 1 km, minimale lijndikte 0,3 mm en maximaal modelgewicht 400 gram; tot 3,5cc lijnlengte 15.92 meter, 10 ronden is dan 1 km, minimale dikte 0,4mm en maximaal modelgewicht 600 gram.
    De wedstrijd bestaat uit 3 vluchten over 1 km, waarvan de snelste tijd telt, vermenigvuldigd met ZV 1/3 om de verschillen tussen de verschillende motor zuigerverplaatsingen te egaliseren (ZV staat voor zuigerverplaatsing). Hierbij geldt de volgende tabel:

    Cilinderinhoud ZV 1/3
    1cc 1
    1,5cc 1,145
    1,7cc 1,193
    2,2cc 1.301
    2,5cc 1.357
    3,2cc 1.474
    3,5cc 1,518

    Gevlogen wordt met een pylon waar geen vork inzit, maar een rond plateautje bovenop zit waar je tijdens de speedvlucht je hand op moet houden. Je mag je model wel op snelheid zwiepen voordat je je handvat op het plateau legt en je teken geeft dat de tijd moet worden opgenomen.
    Er voldoen al allerlei bestaande modellen aan de specificties: trainers, beginner teamracers, VT Airracer om er een paar te noemen. Met een beetje mazzel hoef je niet eens te gaan bouwen om mee te doen! Welke motoren succes zullen hebben is al helemaal niet te verspellen.
    We gaan deze klasse in ieder geval vliegen op de NedNats in september.
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Leuke uitdaging.
    Even een zeur vraagje :) Omdat ik er toch aan twijvel of ik het goed opvat:

    tot 1,5cc... Wordt hier bedoelt tot en MET 1.5cc, of valt een 1.5cc onder de 15,92 meter?

    Ik wil niet met een 1.5 cc op de wedstrijd aankomen met te korte lijnen.
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Je hebt gelijk, Owen, met je 1,5cc mag je aan de 'korte' lijntjes.
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik zal proberen mee te doen. Handig dat je niet tegen anderen hoeft te vliegen, dus ik hoop dat het tussen de andere klassen door kan.
     
  5. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Prima initiatief!!

    Nog een paar vraagjes;
    - het is dus niet perse nodig om precies met de maximale lijnlengte te vliegen?
    - dienen de motoren volledig standaard te zijn?
    - zijn de Nederlandse kampioenschappen l.b. op 15 en 16 sept., c.f. de info nationale wedstrijdseizoen 2007, of 22 en 23 sept., c.f. de wedstrijdkalender, beide van de KNVVL. Wellicht kan iemand met het juiste kontakt bij de KNVVL dat even rechtzetten.

    Wanneer iemand nog belangstelling heeft voor de tekening van de Record Trainer, nu ook als speedkist inzetbaar!, even een mailtje.
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De lijnlengte die opgegeven is, is de MINIMUM maat. Als je kortere lijnen vliegt, lijkt het immers of je sneller vliegt. De motoren zijn daarentegen de MAXIMUM maat.
    Motoren moeten inderdaad standaard zijn, wat betekent dat je er niet aan mag vijlen, maar je mag naturlijk wel een standaard exemplaar uit elkaar halen om de passing te 'optimaliseren'!
    De NedNats zijn inderdaad op 22 en 23 september. We hebben de KNVvL webmaster al van deze datum op de hoogte gesteld, maar sommige dingen blijken moeilijk door te komen... De uitnodigingen worden komende maand de deur uit gedaan, als je er niet één krijgt, moet je dat Carolien even laten weten.
    Zelf zou ik op de Record trainer een 3,5 zetten....
     
  7. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    met symetrisch wordt linker/rechter vleugelhelft bedoeld of het profiel?
    m.b.t. de motor de klasse 1cc is dit t/m 1cc dus 0,8cc mag ook?
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Volgens mij is Henk even met vakantie, dus daarom antwoord ik maar even: met symmetrisch wordt inderdaad NIET het profiel bedoeld maar de verhouding tussen de linker en rechter vleugelhelft. De bedoeling hiervan is om mogelijk te maken dat je ook met een 'gewoon' model enige kans maakt, een model dus waarbij de linker en rechter vleugelhelft ongeveer even lang zijn. Ik zeg ongeveer vanwege de (grotendeels achterhaalde) gewoonte uit het verleden om ivm de weestand en het gewicht van de lijnen en het gedrag in figuren de 'binnenvleugel' iets langer te maken dan de buitenvleugel (toch? of was het nu andersom, ik heb me daar bij het bouwen van een combat ook wel eens mee vergist).
    Verder geldt de motor indeling voor alle motoren tot een bepaalde inhoud. Jij mag dus met je 0,8cc vliegen en dan heb je handicapfactor 1, net als een motor van 0,5cc of 1,0cc. Ga je daar overheen dan heb je dus een hogere handicapfactor. Wel moet je met je 0,8cc aan 14,47 lijnen óf langer vliegen (foutje van Henk dat hij daar had staan 'max. 14,47). Als je met korter zou mogen vliegen zou je in het voordeel zijn ten opzichte van anderen, dus dat mag niet. Langer mag wel, dan doe je alleen jezelf te kort.
     

Deel Deze Pagina