beginners vraagje: spectrum vs futaba

Hallo,

Na jaren van twijfelen heb ik eindelijk besloten om ook te starten met de rc-heli hobby. Na maanden van lees en speurwerk om uit te zoeken hoe ik best start was ik al beland bij de spectrum DX7s als zender van mijn keuze.
Goed recensies, prijs/kwaliteit blijkbaar in orde, direct te gebruiken in de Phoenix sim.

Nu heb ik ook een clubje gevonden in de buurt waar heli's welkom zijn, maar de mensen daar zijn allemaal futaba aanhangers. Ze hebben me wel overtuigd om met een Trex500 kit te beginnen maar ondertussen is er toch een zekere twijfel bij mij ontstaan.

Is de Spectrum zender die ik in gedachte had de verkeerde keuze voor dit soort toestel en ben ik beter gesteld met een futaba?

Ik dacht later eventueel ook enkele micro's aan te schaffen, oa de blade 130x. Maar dan moet ik later alsnog een spectrum in huis halen, toch?

Heeft er iemand hier enig advies voor mij.

Mvg, David

Ik zou me aanpassen aan wat gangbaar is op de club. Veel makkelijker met les vliegen en uitwisselen van kennis. Heli settings in b.v een Futaba T8FG zijn veel uitgebreider dan in de Spektrum DX7.

Als kleine heli is misschien een Trex 250 interessant.

Hallo David,

... en welkom op dit forum!

die beste keuze is, dat je bij een club gegaan bent,
en andere alternatieve zou zijn, bij een goede winkel te zijn.

ik zelf vlieg 6 grotere helis met futaba,
nooit problemen,

en inderdaad een mCPX en een Blade 500 met Spectrum,
ook nooit problemen,

en omdat ik begon met Futaba,
en zij nooit fout is gegaan,
blijf ik bij Futaba,
de zender ligt voor mij goed in der hand,
bedienelementen goed bereikbaar
en instellingen kan ik inmiddels blind doen,
trouwens heb je dan ook geen bril meer nodig, grapje, ha ha ha

groetjes van Uwe

Ik zou me aanpassen aan wat gangbaar is op de club. Veel makkelijker met les vliegen en uitwisselen van kennis. Heli settings in b.v een Futaba T8FG zijn veel uitgebreider dan in de Spektrum DX7.

Met fbl doet dat er niet veel toe, dan stel je toch alles in op de fbl gyro dus al die flybar mixing opties kunnen achterwege blijven ;) Ik vind het wel jammer dat die dx7 niet een tweede idle-up heeft maar dat is natuurlijk zodat je net iets meer uitgeeft en een dx8 koopt..
Die t8fg stond al een tijd niet meer op de robbe site dus zal nu zeker wel end of life zijn. Futaba heeft qua bouwkwaliteit (gelagerde gimbals etc) en prijs van dx7/dx8 volgens mij niet echt iets vergelijkbaars dus dan moet het je om fasst(est), sbus en de software te doen zijn.

sorry maar ben het hier niet helemaal mee eens;)

mmm ......... denk een beetje kort door de bocht om dit alleen als beweegreden te gebruiken om een zender aan te schaffen, denk dat er wel meerdere aspecten zijn voor een zender keus.

En te beginnen met een 250 is volgens mij ook niet de beste keus.:cool:

... nu heb je dat probleem al:

de ene vliegt alles met Futaba,
en hij vertelt Futaba is goed,

de andere vliegt Spectrum,
en hij vertelt, dat Spectrum goed is,

feit: een 250er is leuk, maar niks voor beginners,
...een Spectrum is simpel en kost niet te veel,
...een grotere futaba kost iets meer, en je hebt bv. 3 idles..

ik heb meer idles nodig voor een 20 kg schaal - heli,
dat ik die ook bij wind neer kan zetten,
en ook wat met de RPM kan spelen,
dat gaat met futaba, maar da praat ik over en ander thema misschien ..

groetjes van Heli-Uwe

he he David,
dat klopt,

ik bedoel ook de instellingen aan de zender,
bij sommige zender moet je echt heel goed kijken,
bij mijn Futaba gaat dit makkie, omdat ik weet wat waar staat,
en bij de 10CG ff heb je grote displays ..

groetjes van Uwe

Dx7 is een prima keus zeker als je intresse in de blade lijn heli's hebt.
Er is altijd wel iets 'beters' , ik vlieg zelf al jaren met de instapper dx6i.

... nu heb je dat probleem al:

de ene vliegt alles met Futaba,
en hij vertelt Futaba is goed,
[..]
Klopt, gaat bijna altijd zo als je om meningen van een product vraagt en iemands ervaring wel goed is of het wordt afgekraakt waneer er iets niet naar tevredenheid was, al dan niet door gebruikersfout. Het blijft ook een terugkomend onderwerp op de heli forums.
Zelf heb ik een futaba t8j, een spektrum 8 en eerder een dx6i en hitec aurora gehad.
Die t8j is qua mogelijkheden prima, zelfs een derde idle-up, schakelaars toewijzen zoals de hitec maar net als de dx6i vind ik het toch te goedkoop aanvoelen. Een rubber afwerking en gelagerde gimbals vind ik gewoon net even fijner. Gelagerde gimbals hebben andere fubaba modellen wel maar de meeste qua behuizing toch hard plastic. Zoiets is persoonlijk en misschien geef je daar niets om.

Probeer een wensenlijst op te stellen van wat je met de zender wilt doen en ze ook in de winkel eens te vergelijken op hoe ze in de hand liggen. Bestellen en terugsturen kan misschien ook wel, wettelijk gezien altijd, maar misschien handig om te overleggen dan.

... denk een beetje kort door de bocht om dit alleen als beweegreden te gebruiken om een zender aan te schaffen, denk dat er wel meerdere aspecten zijn voor een zender keus. ...
Ik denk dat ervaring en hulp qua zender zo ongeveer de belangrijkste reden is om voor merk/type te gaan David. Hoeveel mensen zien we hier niet dagelijks in hun zender verzuipen? Tijd en energie moet in heli-vliegen gaan zitten, niet in het 'vliegen' van de zender. Een beginner heeft nog geen voorkeuren. Zelfde verhaal als stick-mode, iedereen vindt zijn mode de beste.

Als je een heli kan afstellen, moet je dat op elke zender kunnen. Wil je een Blade heli, dan ben je wel gebonden aan Spektrum, of je moet weer aparte dingen gaan bijkopen voor een Futaba.

Ik zou dus gewoon voor de Spektrum gaan!

Verder geen Trex 250, 500 is al een stuk beter om te leren vliegen. Qua Blade heli zou ik voor een MCPX gaan, lekker simpel en toch sterk en realistisch genoeg.

Ik denk dat ervaring en hulp qua zender zo ongeveer de belangrijkste reden is om voor merk/type te gaan David. Hoeveel mensen zien we hier niet dagelijks in hun zender verzuipen? Tijd en energie moet in heli-vliegen gaan zitten, niet in het 'vliegen' van de zender. Een beginner heeft nog geen voorkeuren. Zelfde verhaal als stick-mode, iedereen vindt zijn mode de beste.

Klopt alleen gezien de verschillende futaba's zie ik dus ook op de club dat de een niet meer gegarandeerd op de ander kan dus gaat dat verhaal toch niet helemaal meer op, ook met het programmeren lukt ervaren futaba gebruikers het niet meer om op een simpele 6ex een heli in te stellen, omdat het simpel een andere interface is..

Daarbij is het ook nog eens afhankelijk bij welke club en er zijn zat clubs waar iedereen bereid is om te helpen ongeacht het merk zender.

En dan nog gaat er daadwerkelijk iemand bij een club vliegen want er zijn een hoop wild vliegers, en het WWW bied altijd uitkomst zo ook hier op bijv het MBF want er zijn altijd mensen met een bepaald type zender. Men moet vooral niet vasthouden aan iets wat vroeger was, evenzo als kleine heli is niet geschikt voor buiten is heel oud verhaal, momenteel kun je met hele kleine helis goed buiten vliegen zelfs met bft3 toch worden er nog 500's als starters helis aangeraden ivm met het weer in NL.

Ook daarbij genomen de tegenwoordige generatie FBL helicopters benodigen steeds minder informatie van de zender instellingen daar het merendeel in de software geregeld wordt,
Ik heb alleen in mijn zender een programma een naam moeten geven een swashplate kiezen en de TC en PC instellen en dat is het wel

Maar zoveel mensen zoveel meningen en zenders is altijd dezelfde antwoorden

ps. zeg maar gewoon Dave;)

Laatst bewerkt:
Back