(Beginners) vragen over Nitro RC cars en gerelateerd hieraan

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik me even voorstellen, ik ben Michel 25 jaar en woonachtend in Purmerend.
Toen ik 14 was ben ik al even enkele jaren bezig geweest met een Elektro truck samen met me vader. Toen deze echter defect ging en andere dingen tussen kwamen heb ik dit niet meer opgepakt.
Na het zien van meerdere video’s op Youtube gaat het nu toch weer kriebelen en wil ik toch weer de hobby op gaan pakken. :rolleyes:

Ik zal eerst enkele vragen stellen en hierna wat meer toelichting geven, over bepaalde zaken. (ik heb de sticky posts bekeken en zoekfunctie gebruikt maar deze vragen resten mij nog)

1) Kan een On road ook degelijk over klinker wegen rijden of is dit NO GO? (dus niet vlak asfalt)
(antwoord (A): Dit is niet aan te raden, i.v.m. lage wegligging)
2) Kan een OFF road ook normaal over asfalt rijden zonder banden weg te moeten gooien erna? (of eventueel slicks te krijgen hiervoor)
(A: Er zijn straat banden voor, dus dit moet mogelijk zijn. Kans op schade is groter, vanwege harde ondergrond)

3) Is er een aan te raden formaat voor beginners en zoja waarom?
(A: Zover ik eruit haal, is dit alleen persoonlijke voorkeur.)

4) Ik lees veel over veschillende merken, zijn er echt merken die ik moet vermijden? Zoja welke en hoe herken je dit soort merken voornamelijk? (handzender en auto merken)
(A: Bekende merken zijn onder andere: Kyosho, Associated, Losi, Mugen, xray, hongnor, traxxas, hpi)
5) Welke winkel raden jullie het meeste aan in de buurt van Amsterdam om langs te gaan, ik heb hier totaal nog geen ervaring mee.
(A: Dordrecht PK-Racing, hopelijk ook een in Amsterdam of omstreken)

6) ik heb gelezen over speciale kristallen die meerdere kanalen aankunnen en zelf een beschikbare zoeken? Is dit betrouwbaar en prijzig?
(A: Verkeerd begrepen, dit zijn dan geen kristallen maar een speciale zender en ontvanger. De zogenoemde 2.4GHZ ontvanger/zender)

7) zijn banen ook in de wintermaanden open?
(A: Wat ik begrijp zijn er vele diehards, alleen geen races/evenementen)

Oke dit zijn de vragen die ik momenteel heb, dan zal ik even wat meer info geven zodat misschien enkele mensen me willen helpen in me zoektocht.

Allereerst weet ik al dat ik een Benzine aangedreven (Nitro) auto wil en geen Elktro. (dit vanwege het geluid en de bijbehorende geur.)
Waar ik nog niet over uit ben is of het een ON of OFF-road gaat worden, tevens de schaal is ook een een twijvel geval.
(Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor een Offroad Buggy/truggy)

Ik heb ook al enige verenigingen gevonden in de buurt die me wel aanstaan, iemand hiet ervaring mee?
-RC MVV Purmerend (off road, buiten) (in het verleden ook lid geweest hiervan)
-MACH Heemstede (on/offroad baan binnen en buiten.)
-MRCU Utrecht (onbekend, meerdere malen terug zien komen)

Kan je hier in het weekeinde tussen zeg 12.00-17.00 gewoon langs gaan om even te kijken/ praten met mensen die aanwezig zijn, of is dit in de wintermaanden niet het geval?

ik wou namelijk Zaterdag even langs Heemstede en/of Purmerend rijden, om eens een indruk op te doen. Echter weet ik niet of ik dan voor niks ga omdat ik er of niet in kom of er niemand is. (zondag is een evenement in Utrecht, maar dan heb ik het te druk ben ik bang.)
Ik heb eigen vervoer, dus mocht er een club in de buurt open zijn Zaterdag hoor ik dat ook eventueel graag.
Als laatste, ik wil niet perse zaterdag een auto kopen in een winkel. (ik ken mezelf alleen als ik wat in je hoofd heb...)

In het begin zal ik voornamelijk in de straat of op een afgelegen terrein rond gaan rijden.
Het budget waar ik aan denk is rond de 1.000,- euro maximaal, voor alle benodigdheden voor een starter (handzender etc.).
Belangrijke punten zijn:
* Degelijk
* Onderdelen goed verkrijgbaar
* uitbreidbaar indien ik toch wil gaan race.

Zelfbouw lijkt mij het leukste, mits er een goede handleiding bij zit voor de opbouw.

(ik wil de hobby serieus oppakken en hoop dat mensen begrip voor enige dubbele vragen kunnen hebben om me zo op weg te helpen. Ik ben al enkele dagen topics door aan het lezen en haal soms misschien dingen door elkaar. Ik weet wel dat hier genoeg kennis zit, aan antwoorden van vragen van andere te lezen.)

Met vriendelijke groeten,
Michel

EDIT:Ik heb me post aangepast, zodat de antwoorden in de eerste post erbij staan. Dit lijkt mij ook makkelijker voor andere mensen met dezelfde vragen. Tips en/of winkels in de buurt van Amsterdam zijn evengoed nog welkom. Ik heb door enkele posts al een goed beeld gekregen en zie uit naar zaterdag en eventueel zondag ochtend. (heb een gaatje in me agenda gevonden, gelukkig begint het vroeg)

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.
Als eerste auto zou ik kijken voor offroad omdat je dan overal kan rijden.
Ik zou (persoonlijk) gaan voor de X2 truggy van hongnor oersterk en ziet er nog leuk uit ook.
Als PRO kit dan kan je zoals je al aangeeft, hem/haar zelf in elkaar bouwen.
Dan 2 goede servo,s erin een goede 2.4 ghz zender (geen geklooi met kristallen) en een goed humppackje (ontvangeraccu)
Een beginner motor zo iets als de werks B3.
Een Q-world startbox Zo begin je al goed de hobby denk ik.
Loop eens bij PK-racing binnen voor advies/onderdelen daar kunnen ze je er veel meer info geven dan ik,ze zijn zeer vriendelijk en hebben veel ervaring in de racerij.
Neem eens een kijkje bij MVW daar is meestal wel iemand die je wat info kan geven.
Verdere vragen laat ik wel door de rest van de forrummers beantwoorden bijv voor onroad vragen.

Laatst bewerkt:
Hoi Michel, zondag wordt op MVW de laatste wedstrijd van de Xceedcup gereden. Mooie gelegenheid misschien om even te kijken? Er zijn genoeg mensen waar je je vragen kwijt kan.

Hoi Michel, zondag wordt op MVW de laatste wedstrijd van de Xceedcup gereden. Mooie gelegenheid misschien om even te kijken? Er zijn genoeg mensen waar je je vragen kwijt kan.
Ik heb het helaas wel druk zondag, echter is dit wel in Purmerend dus niet ver rijden.
Mag ik vragen wat de tijden hiervoor zijn, ik heb misschien rond 12 uur even tijd of na 17.00.

Ik denk dat het wat te krap wordt (helaas), is er zaterdag in het begin van de middag iemand aanwezig denk je?

Nitrotrippertje: Bedankt voor je informatie, ik ga morgen even wat google. Ik ben er vrijwel uit dat het Offroad wordt, mogelijk later als het aanslaat een Onroad ernaast. (toekomst dromen :-))

Het zal zaterdag ook wel druk zijn denk ik met mensen die gaan trainen voor zondag. Hier staat meer info over tijden en dergelijke.

Als er zondag een wedstrijd is, zal er zaterdag wel getraind worden denk ik. En aangezien je zelf in purmerend woont, ben je er zo.

Na 17:00 heeft weinig zin. Brandstof mag dan niet meer rijden, alleen elektro nog.

Volgens mij kun je met een onroad zo goed als niet op klinkers rijden, daar liggen ze te laag voor. Je hebt voor een offroad echter wel speciale onroad banden, dus daarmee kun je overal terecht.
Zeker omdat je in Purmerend woont, zou ik voor de offroad gaan, MVW is de ideale plek voor je om te racen.

Truggy of Buggy kan allebij, het is maar waar je voorkeur ligt. Truggy is wat groter, grotere wielen, meer bodemvrijheid. Buggy is wat kleiner en agiler (mogelijk iets sneller, afhankelijk van de baan).

Zelf ben ik helemaal gek van het elektro rijden, dat gaat zo gruwelijk hard. Onlangs een zeer mooie gebruikte Mugen truggy gekocht welke ik wil ombouwen (zie mijn onderschrift).

Goede merken zijn er genoeg; Kyosho, Associated, Losi, Mugen, xray, hongnor, traxxas, hpi en ga zo maar door.
Blijf wel weg van de wat onbekendere goedkope merken, zoals reely. Vooral hoe je aan onderdelen kunt komen is erg belangrijk.

Het verhaal dat je over kristallen gehoord hebt klopt niet helemaal. Je haalt 2 dingen door elkaar. Kristallen is nog de oude methode met lange antenne. Daar mag je niet dezelfde band hebben als iemand die in de buurt ook aan het rijden is. Met het nieuwe 2.4Ghz spectrum systeem heb je dat niet meer. Deze zoekt een vrij kanaal en je kunt rijden zonder anderen te storen. Daar zou ik zeker voor gaan. Je kunt dan verschillende merken kiezen. Let er wel op dat ontvangers en zenders alleen van hetzelfde merk met elkaar werken. Koop je dus een Futaba, dan moet je ook futaba ontvangers gebruiken...

Er is denk ik maar 1 nuttige tip; ga even bij MVW langs. Zij zijn de grootste vereniging van NL en daar lopen gewoon hele gezellige en enthousiaste mensen rond. Zondag is een race dag dus dan is er weinig tijd voor je, iedereen is dan druk bezig met racen.

Wil je komend weekend advies dan is de zaterdag ideaal. Dit weekend zal je voornamelijk buggy rijders zien en spreken, maar vele ervan hebben ook ervaring met truggies...sommigen rijden er ook mee.

En natuurlijk; daar lid worden, is eigenlijk een 1-2 tje...als je zo dichtbij woont is dat de ideale plek om je hobby uit te voeren.

Waarom niet gewoon een onroad ? Je kan hiermee weliswaar niet op de straatklinkers rijden maar dat is voor elke auto sowieso af te raden. Je rijdt dan vrij gemakkelijk schade en het gaat snel vervelen . Ga komende zaterdag eens bij de MACH (heemstede) kijken ,als het fatsoenlijk weer is zal daar zeker gereden worden . Bij de Mach kan je met een 1/10 en 1/8 onroad terecht . Een mooie en complete accomodatie waar je vaak ook doordeweeks terecht kan . Wordt overigens ook actief met electro gereden.

Ja sommige dingen klinken nu best voor de hand liggend eigenlijk, ik ga zaterdag wel even langs. ik twijvel of ik ook eventueel nog naar PK-racing (of een zaak ga bezoeken in Amsterdam) ga, echter hangt dat van de dag af.

Ik wil uiteraard niemand van last zijn als ze bezig zijn met racen of afstellen, ik kom wel even langs wie weet raak je aan de praat.

Mijn vraag over de Onroad verwachte ik dit antwoord al aangezien de meeste laag liggen, maar goed ik wist het niet zeker.;)

Bedankt allen voor de hulp zover, elk begin is vaak even lastig en veel informatie verwerken en soms ook niet weet wat het is tot je ermee in aanraking komt.

Lid worden van MVW zit er dan wel in als ik Offroad ga.

EDIT:
Ik zie net dat ik ook maar langs MACH ga. :-)

Me vader is misschien al afgehaakt, maar ik ga zeker MACH en MVW bezoeken.
Als echt de stemming erin zit, gaan ik/we daarna even naar PK-Racing om wat dingen daar te vragen en auto's te bekijken.

Het door de straat rijden gaat inderdaad snel vervelen, maar als je even iets snel wil testen ga je niet direct naar een baan. (gok ik zo, als ik mezelf ken)
Dus dan is het handig als je even in de straat een rondje kan rijden ofzo, ik zal waarschijnlijk wel lang zoet zijn met afstellen en de auto leren kennen.
Dus gewoon veel rijden, bijvoorbeeld ook op een grasveld ofzo.

Om deze reden ga ik hoogst waarschijnlijk beginnen met een Offroad, echter de looks van de Onroad zijn ook mooi. (en sommige gaan echt hard :o)

Ik vraag me alleen echt stellig af of er geen grotere zaak in Amsterdam zit, want PK-Racing is in Dordrecht. :rolleyes: (even google dus, had van de week een pagina met allerlei winkels maar kan hem niet meer vinden. (ook via dit forum))

Nou ik dacht geef even een update, want krijg er nu al zin in.

(De begin post is een beetje aangevuld, zodat de antwoorden erbij staan.)

Laatst bewerkt:
Ik vraag me alleen echt stellig af of er geen grotere zaak in Amsterdam zit, want PK-Racing is in Dordrecht. :rolleyes: (even google dus, had van de week een pagina met allerlei winkels maar kan hem niet meer vinden. (ook via dit forum))

Voorzover ik weet heb je Quartel en Muco in Amsterdam....

ik heb ze genoteerd, ik ga het even opzoeken en eventueel erlangs.
(vrijdag ga ik even bij MACH (Indoor) langs als er niks tussenkomt.)

De MACH kent voor offroad alleen een electro indoor baan voor 1:10 en kleiner, buiten is er niets, lijkt mij dus geen optie.

En andere winkels in de buurt is denk ik Modelsport Hoofddorp en 2BrothersRC in Bussum waar ze ook zeer behulpzaam zijn.

In een beperkt budget zou ik kijken naar de HPI Tropy en de Kyosho MP7.5 sports, beide auto's zijn gebaseerd op een wedstrijdmodel, zijn zeer degelijk, kennen een goede support en de HPI is met een 3.5cc ook direct race legal, de Kyosho had geloof ik een .28 blok.
Als je echt wilt uitgeven is denk ik de Xray B808 met een RB of Alpha motor een goede keuze, alleen met een startkist met bijbehorende accu's en lader kunnen de kosten aardig oplopen

Laatst bewerkt:
De MACH kent voor offroad alleen een electro indoor baan voor 1:10 en kleiner, buiten is er niets, lijkt mij dus geen optie.

IK ben hiervan op de hoogte, maar misschien leuk voor de wintermaanden. (ik heb ook nog slotcars en wie weet bevalt het en wil ik ook kleiner voor binnen. Het is ook een beetje sfeer en ik was zaterdag van plan ook naar de buiten baan te gaan wie weet zie je dan al wat bekende (zo gezegd)

Toch bedankt voor het aangeven, ik ga proberen zoveel mogelijk dingen te aanschouwen en eventueel vragen voor ik een keuze maak.
(misschien heb ik wel een verkeerd beeld van Electro auto's gekregen.)

En andere winkels in de buurt is denk ik Modelsport Hoofddorp en 2BrothersRC in Bussum waar ze ook zeer behulpzaam zijn.
Bedankt ga de adressen en sites daarvan ook noteren

In een beperkt budget zou ik kijken naar de HPI Tropy en de Kyosho MP7.5 sports, beide auto's zijn gebaseerd op een wedstrijdmodel, zijn zeer degelijk, kennen een goede support en de HPI is met een 3.5cc ook direct race legal, de Kyosho had geloof ik een .28 blok.
Als je echt wilt uitgeven is denk ik de Xray B808 met een RB of Alpha motor een goede keuze, alleen met een startkist met bijbehorende accu's en lader kunnen de kosten aardig oplopen
Ik ga dit dan wel even in een winkel bekijken, ik bepaal aan de hand van die informatie waar ik voor ga.
De modellen zeggen me zo even niet veel, ik ga even google gebruiken en wordt het vast duidelijk.

*Hoop niet dat ik soms vervelend over kom, ik probeer een goed beeld voor mezelf te krijgen zodat ik niet te snel ergens in spring. Op me werk is het ook niet echt druk, dus probeer zoveel mogelijk voor zaterdag te achterhalen. (dan kan je tenminste wel beetje mee praten en eventueel juiste vragen stellen of vragen wat is dat nou etc..*

Ik lees dat je naar PK-Racing wil gaan. Het is een eind rijden vanuit Purmerend. Op zaterdagen en koopavonden hebben ze het ENORM druk. Ze zullen dan minder tijd voor je vrij kunnen maken. Als je door de week gaat, krijg je er ook nog koffie bij. Het is misschien beter dat je eerst even belt wanneer het uitkomt, ze hebben zelf wel inzicht in de drukte momenten bij hun winkel.

Succes en veel plezier met de hobby toegewenst.

Startboxje hoeft ook niet zoveel te kosten hoor, ik gebruik al 4 jaar een conrad startbox van 35 euro. Brommeraccu van 15 euro past er precies in.

Ik lees dat je naar PK-Racing wil gaan. Het is een eind rijden vanuit Purmerend. Op zaterdagen en koopavonden hebben ze het ENORM druk. Ze zullen dan minder tijd voor je vrij kunnen maken. Als je door de week gaat, krijg je er ook nog koffie bij. Het is misschien beter dat je eerst even belt wanneer het uitkomt, ze hebben zelf wel inzicht in de drukte momenten bij hun winkel.
Succes en veel plezier met de hobby toegewenst.

Nu ik wat adressen in Amsterdam heb ga ik daar eerst heen, aangezien ik al naar MVW wil en MACH. Ik kan daarna altijd nog PK-Racing een bezoekje vereren.

Door de weeks heb ik helaas geen tijd, of ik sta lang in de file waar ik geen trek in heb.

Startboxje hoeft ook niet zoveel te kosten hoor, ik gebruik al 4 jaar een conrad startbox van 35 euro. Brommeraccu van 15 euro past er precies in.

Ik zeg ook KAN hard oplopen. Maar ik weet niet waar jij die prijzen vandaan hebt want bij een nieuwe aanschaf liggen de prijzen aanzienlijk hoger.

Back