Beginners vragen RC Truck 1:14 Tamiya

Discussie in 'Model truckers' gestart door RC bouwer, 11 jan 2006.

  1. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    Hallo allemaal

    Ik ben nieuw hier en had meteen wat vraagjes.
    Ik ben al wat jaartjes modelbouwer maar tot nu toe heb ik alleen rc auto's gebouwd, maar nou is mijn oog gevallen op de Volvo Globetrotter truck van Tamiya.Nou is mijn vraag of je bij de truck's echt alles moet schroeven en of er ook lijm werk aan te pas komt.En sluiten de onderdelen altijd mooi aan elkaar of moet je wel eens wat passend maken.

    Ik zie jullie hulp en reactie's graag tegemoet.

    zodra ik de truck binnen heb en er mee begonnen ben zal ik wat foto's plaatsen.
     
  2. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Hoi,

    Met tamiya heb ik "nog" geen ervaring ben wel van plan om ook een vovlo globetrotter te kopen.

    Ik denk dat er ook lijm werk in zit omdat de cabine 1 geheel is en dus moet je alle onderdelen er op lijmen ( dacht ik ).

    Ik doe zelf aan wedico en robbe. 8)

    robbe is schroeven en lijmen en heel makkelijk te bewerken.
    Wedico is alles van metaal en is dus geschroeft ( alle modellen ).
    zelf eigennaar van 2 wedico trucks en 2 robbe trucks.

    En wat mij het beste bevalt zijn toch de robbe omdat je ze makkelijk kan veranderen.
    Ben namelijk niet handig met metaal ( solderen en dat soort dingetjes )
    is namelijjk een giet hars soort cabine. en het is stukke goedkoper dan wedico.
    Maar voor de kwaliteit van wedico.
    en tamiya , tja dat moet ik gewoon een keer goedzien.
     
  3. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Dag RC bouwer,

    Ik ben sinds kort een Tamiya Knight Hauler aan het bouwen, zie mjin bouwverslag elders in het subforum Model Truckers.
    Het is voornamelijk schroeven, schreoven en nog eens schroeven. Ik kan me niet herinneren dat ik ben wezen lijmen omdat het moet.

    Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met Tamiya bouwdozen, maar ik vind dat het kwalitatief erg goed is. Alles past, het is compleet. Als iets (in eerste instantie) niet past dan doe je iets verkeerd en moet je nog eens goed naar de bouwbeschrijving/tekening kijken. Vaak als je ergens iets in de verkeerde volgorde zou kunnen doen, dan zorgen ze ervoor dat het niet zomaar past en kom je er snel achter dat je iets fout doet.
     
  4. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    schroeven ? ik dacht dat er ook lijmen van pas zou zijn.
    zoals spiegels bumper delen interrieur etc.

    Heel veel zeggen dat tamiya goed is.. zal er ook 1 gaan kopen :p
     
  5. Robin Verkerk

    Robin Verkerk

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Ter Aar
    Hoi Tamiya Bouwers.

    Heel Heel soms mag je wat lijmen bij een Tamiya Truck.
    Een van de weinige onderdelen is het zonneschermpje boven de voorruit.
    de stuur kolom aan het dashboard, de stoeltjes op de onderstellen.
    En niet vergeten een ander soort lijm is lock-tight op de inbus moertjes van aandrijf assen.
    Maar ja dit alles natuurlijk als je een naturel truck in elkaar zet.
    Als je wat gaat uitbreiden lijm je vanzelf meer onderdelen.

    Anyway Heel veel Tamiya plezier toegewenst.

    Groetjes Robin :roll:
     
  6. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Klopt inderdaad.De stoelen van een King Hauler moeten gelijmd worden en het stuur op het dashboard.
    Bij de Mercedes Benz alleen het stuur op het dashboard.
    Maar dat zit binnenin,daar heb je aan de buiten kantgeen last van.Dus mocht je per ongeluk ergens tegenaan rijden,hoef je niet bang te zijn dat je de onderdelen moet lijmen.
    Ik ben zeer tevreden over deze trucks van Tamiya.
    Ik zou zeggen doen!!!!!
    gr Marcel.
     
  7. Houwie

    Houwie Guest

    Ha RC bouwers,

    Ik heb hem toevallig gisteren binnen gekregen mijn Volvo FH12. Ik ben nog niet begonnen, maar heb wel al flink door de handleiding gebladerd.
    Maar inderdaad wat de anderen ook al zeggen, heel weining lijmen, maar wel heel veel zakjes met schroeven. Ziet er perfect uit allemaal.
    Je kunt mijn " bouwactiviteiten" volgen op http://members.home.nl/rcvolvofh12
    Dit is voor mij ook de eerste modelauto die ik ga bouwen.
    Handleiding is trouwens wel zeer duidelijk. Morgen ga ik beginnen
    Houwie
     
  8. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    Mensen

    Bedankt voor alle reactie's ik heb toch besloten om aan de hobby te beginnen.Ik heb gister de Volvo en de Mercedes bakwagen besteld.Zodra ik ze binnen heb zal ik het meteen plaatsen.Ik had alleen nog wel een vraag! is de cabine en overige onderdelen al in kleur of moet je het toch nog naspuiten en is dit een beetje te doen??

    Alvast bedankt Maikel
     
  9. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    De onderdelen zijn niet in kleur.Deze moet je zelf een kleur geven.Ze zijn wit van fabriek af.Dus je kan je zegen bod vieren wat de kleuren betreft.

    Jij scheurt er wel aan,om gelijk twee trucks te kopen.Vergeet je de zender/ontvangers en de regelaars niet?Deze zijn (voor de twee trucks tegelijk) best pittig als je goed spul wilt hebben.

    Maar in elk geval,wens ik je heel veel (rij)plezier met de trucks.
    We wachten in spanning af.
    gr Marcel.
     
  10. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    He marcel

    Ja het is allemaal best prijzig ja de spullen , maar aangezien ik de trucks goedkoper kon krijgen heb ik het maar gedaan dus kan ik de komende tijd wel voort.Dit heb ik gedaan vanwege dat vanaf Maart ongeveer alle tamiya dealers dezelfde verkoopsprijzen moeten aanhouden dus je kan hem dan nergens meer goedkoper krijgen.

    gr
    maikel
     
  11. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Aha zit dat zo.Ja het is een dure aangelegenheid zo'n hobby truck.Maar ik ben er ruim anderhalf jaar mee bezig en het verveeld nooit.
    Zelf heb ik trailers gemaakt van allerlei materialen die ik her de der vond (en vind) en daar put ik mijn fantasie uit.
    Op dit moment ben ik bezig met een tankwagen.Het was een King Hauler en die is omgebouwd.Maar dat staat ook hier in het forum omschreven.

    Ik zou zeggen veel plezier met de twee trucks en je hebt er geen spijt van.
    gr Marcel.
     
  12. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    Collega bouwers

    Hallo ik had nog even een vraagje voordat ik begin met bouwen.
    Hoe zit het met het spuiten van de onderdelen, moet dit eerst in de grondverf gezet worden en/of moet het achteraf nog eens met blanke lak worden overgespoten.

    hoor het wel van jullie

    mvg
    Maikel
     
  13. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Hoi,

    Ik zet atijd alles in de grondverf / primer.
    Dat zorgt voor een goeie grip voor de lak laag en het staat mooier ook als de lak er overgaat.
    wat ik altijd doe is :

    Ik was de onderdelen even met water droog het het spuit er primer er over heen.
    Dan ga ik het lichtjes op schuren en dan zie je al meteen dat dat er soms kleine putjes in zitten ( bij sommige ) en dan spuit ik hem weer in de primer zodat je de putjes hebt opgevult.

    Daarna ga ik hem een paar keer ( beetje bij beetje ) met de lak over heen.

    Ik heb zelf nog nooit blanke lak er over heen gespoten.
    Ik heb het 1 keer bij een 1/24 kitje gedaan en het was een troep .. alles volgens de regels gedaan het zelfde merk spuitbussen maar het werd helemaal niets. ) 2x toe al :evil:

    Maar ik laat mijn wedico volvo cabine eens lekker verwenen door hem te "laten" airbrushen 8) :p
     
  14. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    Ik heb gisteren me paketten eindelijk binnen gehad en ben toen meteen begonnen.Heb het rame en de versnellingsbak al in elkaar zitten.

    Zou spoedig foto's plaatsen.....
     
  15. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Mooi man :)
    denk erom, beetje loc-tite op de veerpakket-ophanging gebruiken en versnellingsbak montage op het chassis.
    Kan je na montage & lostrillen bij rijden vrij lastig bij. (lees, bijna t hele spul weer demonteren).

    Stefan
     
  16. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    He mensen

    Ik heb van het weekend de trailer en voor een gedeelte de truck in elkaar gezet en ben nu bezig met het spuitwerk.Ik zal zodra hij klaar is foto's plaatsen maar mijn vraag was met welke code verf je de trailer kan spuiten aangezien hij van een metaal soort is?

    mvg
    Maikel
     
  17. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Eerst een alluminium-primer gebruiken, dan kan je gewoon met tamiya verf spuiten (TS) ,
    Gebruik zelf voor alluminium motip (auto) verf, en van motip ook de primer.
    Kost wat meer als de gamma meuk, maar ... wel beter ;) .. naar mijn mening.

    Mvg, Stefan
     
  18. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    He stefan

    Bedankt voor je reactie ik denk dan dat ik het ook op die manier ga proberen.
     
  19. RC bouwer

    RC bouwer Guest

    Bouwers

    De truck's die ik had besteld zijn al gebouwd ik ben nu bezig met wat accesoires erop te zetten.Het spuiten is heel mooi geworden ik vraag me alleen af of het goed hecht erop.Alle twee de truck's zijn in eigen kleur gespoten en wat origineel.Ik weet niet hoe ik foto's kan plaatsen anders had ik dat gedaan.

    Misschien binnenkort.
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    [mod]Topic opgeschoond[/mod]
     

Deel Deze Pagina